Permalänk

Räcker 650W?

Förstår att det här är typ den vanligaste frågan här. Jag har försökt läsa mig till svaret men har inte helt fått klarhet i det.

Det här är mitt system:

Corsair 60GB SDD
Seagate Green 2TB HDD
Blu-ray
DVD
Gigabyte GA-890GPA-UD3H Moderkort
AMD Phonem II X6 1090T 3.2GHz
Corsair 2x4GB RAM (planerar att sätta in 2x4GB till)
Gigabyte Geforce GTX 460 Super OC 1GB
Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS

Jag är nöjd med grafikkortet, men då jag jobbar en hel del med 3D (och GPU-baserade renderingar) skulle det underlätta mycket med ett till grafikkort (främst för att kunna ha renderingen på det ena och låta det andra sköta "det vanliga" ).
Jag skulle absolut vara nöjd med ett likadant kort till (då det skulle bli mycket mer lättarbetat om samma grafikkort inte behövde ha hand om att rendera bilden och uppdatera gränsnittet), även om ett bättre kort inte skulle sitta fel.

Det kan finnas tillfällen då jag vill köra renderingen på båda korten, annars kommer bara det andra grafikkortet jobba medan resten av komponenterna inte kommer att belastas mer än normalt.
Korten kommer inte att kopplas ihop via SLI (om det gör någon skillnad)

De kort jag har tittat på är bl.a.:
GeForce GTX 550Ti http://www.misco.se/?sku=999632
GeForce GTX 470 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620331

Urvalet är lite begränsat då det måste va CUDA-kort och jag kan inte lägga så mycket jag vill på den här uppgradering.
Jag vill helst inte byta nätagg., men...

Nu hoppas jag att ni, med er kunskap kan råda mig till vad jag bör göra och kaonske rekommendera ett nät.agg.

Permalänk

Här kan du själv räkna ut hur många watt ditt system drar. http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

Permalänk

Tack för länken.

Jag hittade liknande sidor, men ingen utav dem tillät mer än ett gfx-kort.

Den sidan rekommenderade minst 600W vid peak, så jag borde klara mig med mitt nuvarande nätagg. :?)

Permalänk
Medlem

Ger 550 ti är väll nästan sämre än 460? :S

Permalänk
Skrivet av Minern:

Ger 550 ti är väll nästan sämre än 460? :S

Nä jag tror att 550Ti är lite bättre, men rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosChris:

Nä jag tror att 550Ti är lite bättre, men rätta mig gärna om jag har fel.

Du kan ja köpa ett till 460 och köra SLI

Permalänk

Mjo, men enda nyttan jag skulla ha av SLI är bättre grafik för spel.
Renderingsmotorn kräver att SLI är "avstängt" (går det att "stänga av", eller måste man ta bort kopplingen mellan korten fysiskt?), även om den använder båda korten så jobbar den mot dem var för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosChris:

Mjo, men enda nyttan jag skulla ha av SLI är bättre grafik för spel.
Renderingsmotorn kräver att SLI är "avstängt" (går det att "stänga av", eller måste man ta bort kopplingen mellan korten fysiskt?), även om den använder båda korten så jobbar den mot dem var för sig.

Oj, jag läste lite för snabbt förut såg jag nu^^ Jag vet inte riktigt vad som är det bästa för att hålla på med 3d och sånt:/ men om det inte behöver vara nåt special kort så kanske 560 ti skulle vara nåt?

Permalänk

Geforce 560Ti presterar väl ungefär samma som 470 men är mer strömsnålt? Du kan nog hitta ett nytt för 1800-1900 kr.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::