Projektarbete - Men vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Projektarbete - Men vad ska man göra?

Hej!

Har börjat tvåan nu och det börjar bli dags att tänka på projektarbete. Går natur med inriktning matte/data.
Går ju gamna gymnasieskolan så ska enligt min lärare kunna göra nästan vad som helst. Har funderat på att göra typ en hörlursförstärkare, finns elektronik och plåtverkstad på skolan. Men det kommer ju kosta en del för mig och frågan är om det är lämpligt som projektarbete.

Mina intressen är väl mest hifi och liknande. Så vore kul att göra typ en förstärkare, en mikrofon, försteg eller liknande som man faktiskt kan ha nytta av sedan. Vill inte göra som en polare gjorde, en "datorbyggarguide". Har ni några förslag så kom gärna med dom. Även övriga tips gällande projektarbete. Siktar på ett MVG. Är det något speciellt jag bör tänka på så säg gärna

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast

Siktar du på höga betyg så ska du tänka på att det inte är produkten som är det viktiga, det är rapporten och allt jobb omkring.

Annars låter det väl intressant att löda ihop en hörlursförstärkare. Kolla om skolan kan köpa grejer genom skolan då det kanske blir billigare den vägen. Du har ju stora möjligheter till teoretisk bakgrund. Vill du ha något billigare kan du ju löda ihop ett gäng filter. Där finns också en del teori att skriva om och du kan ju ta med hela den matematiska biten bakom till exempel ett RC-filter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Siktar du på höga betyg så ska du tänka på att det inte är produkten som är det viktiga, det är rapporten och allt jobb omkring.

Annars låter det väl intressant att löda ihop en hörlursförstärkare. Kolla om skolan kan köpa grejer genom skolan då det kanske blir billigare den vägen. Du har ju stora möjligheter till teoretisk bakgrund. Vill du ha något billigare kan du ju löda ihop ett gäng filter. Där finns också en del teori att skriva om och du kan ju ta med hela den matematiska biten bakom till exempel ett RC-filter.

Tack för tipsen.
Kom på att det vore ballt att göra en mikrofon. Det skulle man ju kunna skriva en del om, samt att det vore intressant och kul då man vill jobba i studio

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ala_95:

Tack för tipsen.
Kom på att det vore ballt att göra en mikrofon. Det skulle man ju kunna skriva en del om, samt att det vore intressant och kul då man vill jobba i studio

Bygga en grundläggande kondensatormikrofon borde ju inte vara så svårt.
Du siktar på ett jobb som ljudtekniker?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bygga en grundläggande kondensatormikrofon borde ju inte vara så svårt.
Du siktar på ett jobb som ljudtekniker?

Japp, funderar starkt på ljudtekniker utbildning i piteå när jag är klar med gymnasiet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

jag gjorde en peltierkyld dator, som jag byggde en mojäng till som gjorde att den startade genom att jag klappade händerna. Slarvade med raporten så fick knappt G

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Diskuterade med en polare idag och kom fram att en styrketräningsguide vore rätt så kul, att göra tillsammans då. Han som går teknik fixar en hemsida och redigar filmsnuttar osv och jag står med teorin bakom träningen osv. Det skulle kanske passa...
Fast det vore ju så klart ballt att göra en mik också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag byggde en rörförstärkare för gitarr, som PA förra året. Det va riktigt kul, och inte så dyrt - men då hade vi tillgång till plåtverkstad, rör och kretskortslabb. Totalt kostade det 2 000 kr, varav skolan betalade 1 000 - d.v.s. 500 per person ur egen ficka. Dock blev inte slutprodukten speciellt bra, vi fick in alldeles för mycket störningar för att kunna använda den. Men som sagt, det va riktigt kul och vi fick MVG.