Eizo Duravision FDH3601 till Sverige – 4K-upplösning för 195 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hur räknar du nu?
2 timmar i 7680x4320 i 24fps okomprimerat tar 8,6TB.
Med h.264 går detta ner till runt 300GB.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_High_Definition_Television

Bara citerade kunde ju vara bra med källa också

24 TB ska det bli okomprimerat. Ser inget om att de kör med 24p så kanske det som spelar roll. Sen är det 22.2 kanals ljud som kanske ska vägas in?

Här är en video på en 8K tv http://www.youtube.com/watch?v=9U7e_quvkPQ

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd

Även om jag hade varit oändligt rik så hade jag nog aldrig köpt en skärm större än 24" ändå.

Mest för att över 24" så känns det som att man går miste om mycket som händer på skärmen, speciellt när man spelar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Denna moitor har 2K upplösning, inte 4K.

Skrivet av wikipedia:

4K is an emerging standard for resolution in digital film and computer graphics. The name comes from its approximately 4,000 pixels of horizontal resolution. The fact that it describes the horizontal resolution is contrary to the standard resolutions 720p and 1080p, which represent the number of vertical pixels.

(tydlingen räknas inte quotes som text, så måste skriva detta för att göra ett längre inlägg.)

Permalänk
Medlem

Den udda upplösningen är en ≈blandning av standarder HXGA (4096×3072, 4:3) och QFHD (Quad Full High Definition, 3840×2160, 16:9).

Skrivet av RasmusB:

Vad har storleken på text att göra med upplösningen?

Förövrigt tycker jag det är underbart att se högre upplösningar. 1920x1080 börjar bli en väldigt tråkig upplösning, enligt mig. Hade varit ännu trevligare om vi kunde röra oss ifrån korkade begrepp som "fullhd" och "ultrahd", finns det något som är mer irriterande än dessa efterblivna begrepp?

Att man inte förstår sig på begrepp betyder inte att de är korkade

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Denna moitor har 2K upplösning, inte 4K.

Denna monitor har 4K upplösning, inte 2K.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

..Sen så verkar du fått fel på audiostorleken med nästan en faktor 100, såvida inte din "audiofil kvalite" betyder något alldeles extra... =).

Det brukar väl vara så för audiofiler? Att man inbillar sig att musiken låter så mycket bättre för att man har strömkablar i kalldraget silver tjocka som falukorvar och skärmade med korsflätad platina och boronfiber och naturligtvis överdragna med ull enbart från magen på cypriotiska albinolamm eller så.

Visa signatur
Permalänk

Betyder det att man kan köra eyefinity på en skärm om man använder PiP?

Permalänk
Medlem

Oh, jag fick just ett väldigt stort "vill-ha"-sug. Skärmyta och pixlar kan man nästan inte få för mycket av!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Det brukar väl vara så för audiofiler? Att man inbillar sig att musiken låter så mycket bättre för att man har strömkablar i kalldraget silver tjocka som falukorvar och skärmade med korsflätad platina och boronfiber och naturligtvis överdragna med ull enbart från magen på cypriotiska albinolamm eller så.

Haha ja =).
Jag anser "normalt" ljud att vara 48kHz i 16 bitar. Möjligen 48 (eller 96kHz) i 24 bitar om man tar i ordentligt. För att komma till hans storlekar behöver man 1MHz i 48 bitar, eller hur man nu vill balansera det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Det brukar väl vara så för audiofiler? Att man inbillar sig att musiken låter så mycket bättre för att man har strömkablar i kalldraget silver tjocka som falukorvar och skärmade med korsflätad platina och boronfiber och naturligtvis överdragna med ull enbart från magen på cypriotiska albinolamm eller så.

Off Topic: HAHAHHAHA helt underbart! Sparat! Minns hur en audiobutik sålde skakad kopparkabel för högtalare för en 1500 kr metern. Galet.

On Topic: Trevlig skärm, jag hoppas att det börjar komma lite högre upplösningar snart till vettiga priser.

Och till han som sade att gamers bara vill ha 16:9 format: stämmer inte alls!

Permalänk
Medlem

Medföljer förstorningsglas till denna skärm tro?

Visa signatur

Games!

Permalänk

lagom bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Bara 200.000 nu. sist jag läste skulle den kosta 400.000:-.

Säkert en grym skärm. Hoppas någon på Sweclockers har råd att köpa den så att vi får se lite bilder i alla fall.

Är det här en början för dominans av 1.85:1 ?

Men detta är väl en 16:9 upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVP:

det här kommer ta porren till en ny nivå!

Det beror på om de ens filmar i en sån upplösning.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

6480 x 4096

8192 x 4320

Skärmen lämpar sig inte särskilt väl för Eyefinity konfigurationer, för breda bezels och allt.
BTW. Max resolution för Eyefinity är 8192 x 8192.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Men detta är väl en 16:9 upplösning?

Nej, det är bredare än så.

16:9 är 3840x2160 eller 4096 × 2304.

Denna är 4096x2160

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jexmark:

Denna monitor har 4K upplösning, inte 2K.

Varför skulle den vara mer 2K?

Den är såväl 4K som 2K och kommer självklart att marknadsföras som 4K. Eizo är inga idioter.

http://www.engadget.com/2011/06/21/eizo-industrial-monitor-do...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Den udda upplösningen är en ≈blandning av standarder HXGA (4096×3072, 4:3) och QFHD (Quad Full High Definition, 3840×2160, 16:9).

Att man inte förstår sig på begrepp betyder inte att de är korkade

Korkade i den mening att dem inte fyller någon funktion, annat än beskrivning för att en TV kan visa 1080p - vilket ändå är något "vanliga" människor (lamm) inte förstår sig på.

Huruvida jag skulle förstå mig på begreppen, eller inte, är ju högst irrelevant. Ganska uppenbart att min önskan inte kommer att slå in, men då dessa begrepp endast används i marknadsföringssyfte så kommer jag dessvärre stå fast vid att dem är korkade och endast har en fördummande och hämmande effekt på befolkningen (hämmande i det avseende att dessa hämmar utvecklingen, till förmån för bättre försäljningssiffror). Anledningen till att 16:9 är så populärt är till stor del för att fullhd-begreppet existerar och det bildförhållandet om något är hämmande för utvecklingen - självklart enligt personlig åsikt då jag inte kan hålla någon empirisk bevisföring rörande mitt påstående, främst pga. att jag inte orkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MVP:

det här kommer ta porren till en ny nivå!

Stackar'n han är så beroende och har sjunkit så långt ner i sexmissbrukarträsket att han måste ha en skärm av denna kvalité för att bli heeelt riktigt nöjd.;):D *Kidding:D*

Skrivet av Bombardment:

Billigt och bra!:D

Skrivet av KJKL:

Eeh, fickpengar

Precis vad jag tänkte. Jag tänkte: "jag slår till", men det som stoppade mig var...

Skrivet av zeagan:

Hade köpt den om den haft hdmi.

...att den inte hade HDMI utgång.:D;)

Skämt å sido grabbar: jag tror att detta är som med de flesta produkter, dyra i början men kommer bli billigare och billigare. Alla minns vi väl platt TV som kostade runt 100 000 kr. men som du idag kan få för en betydligt billigare peng.:)^^ Till och med mina teknikfientliga föräldrar har skaffat platt TV, kan man tänka sig.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Skämt å sido grabbar: jag tror att detta är som med de flesta produkter, dyra i början men kommer bli billigare och billigare. Alla minns vi väl platt TV som kostade runt 100 000 kr. men som du idag kan få för en betydligt billigare peng.:)^^ Till och med mina teknikfientliga föräldrar har skaffat platt TV, kan man tänka sig.:P

Kan hoppas att sånt här också sjunker 95% på 10 år

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medstud:

Kan hoppas att sånt här också sjunker 95% på 10 år

Tror och hoppas att sänkningen går fortare än när platt TV:n kom. Detta beroende på att teknikutvecklingen går snabbare idag än när nämnda platt tv apparater dök upp.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Vad har storleken på text att göra med upplösningen?

Förövrigt tycker jag det är underbart att se högre upplösningar. 1920x1080 börjar bli en väldigt tråkig upplösning, enligt mig. Hade varit ännu trevligare om vi kunde röra oss ifrån korkade begrepp som "fullhd" och "ultrahd", finns det något som är mer irriterande än dessa efterblivna begrepp?

Skrivet av RasmusB:

Korkade i den mening att dem inte fyller någon funktion, annat än beskrivning för att en TV kan visa 1080p - vilket ändå är något "vanliga" människor (lamm) inte förstår sig på.

Huruvida jag skulle förstå mig på begreppen, eller inte, är ju högst irrelevant. Ganska uppenbart att min önskan inte kommer att slå in, men då dessa begrepp endast används i marknadsföringssyfte så kommer jag dessvärre stå fast vid att dem är korkade och endast har en fördummande och hämmande effekt på befolkningen (hämmande i det avseende att dessa hämmar utvecklingen, till förmån för bättre försäljningssiffror). Anledningen till att 16:9 är så populärt är till stor del för att fullhd-begreppet existerar och det bildförhållandet om något är hämmande för utvecklingen - självklart enligt personlig åsikt då jag inte kan hålla någon empirisk bevisföring rörande mitt påstående, främst pga. att jag inte orkar.

De fyller för tillfället ingen större funktion då det råder näst intill total dominans för hdformatet för tvapparater. Jag skulle dock säga att upplösningen på en godtycklig skärm är minst lika relevant som vilken paneltyp som används (TN, IPS, MVA osv) om man ska använda den till något annat än att se på tv.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

De fyller för tillfället ingen större funktion då det råder näst intill total dominans för hdformatet för tvapparater. Jag skulle dock säga att upplösningen på en godtycklig skärm är minst lika relevant som vilken paneltyp som används (TN, IPS, MVA osv) om man ska använda den till något annat än att se på tv.

Fyller ingen funktion för vem? Om du menar att det ur ett business-syfte inte finns något syfte att sälja skärmar med högre upplösning så stämmer det. Man kan ju skylla detta på begreppen, då många tror att den yttersta egenskapen en skärm kan ha är "fullhd". Men om vi pratar rent praktiskt så ser jag absolut funktioner för högre upplösningar. För datorer innebär högre upplösning alltid högre detaljrikedom om det appliceras som sig bör, vilket är något som fyller en funktion för alla - även om dem själva inte förstår det.

Förstår inte varför du försvarar 1080p, precis som att det skulle vara en upplösning skänkt från ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Fyller ingen funktion för vem? Om du menar att det ur ett business-syfte inte finns något syfte att sälja skärmar med högre upplösning så stämmer det. Man kan ju skylla detta på begreppen, då många tror att den yttersta egenskapen en skärm kan ha är "fullhd". Men om vi pratar rent praktiskt så ser jag absolut funktioner för högre upplösningar. För datorer innebär högre upplösning alltid högre detaljrikedom om det appliceras som sig bör, vilket är något som fyller en funktion för alla - även om dem själva inte förstår det.

Förstår inte varför du försvarar 1080p, precis som att det skulle vara en upplösning skänkt från ovan?

Ett svar om att äppelpaj måste bakas med omsorg skulle vara mer givande än att läsa ditt svar. Hur du kan vara 'arg?' på ett format är utöver min förståelse.

"är något som fyller en funktion för alla - även om dem själva inte förstår det."
till tv? -nej
till dvd? -nej
till blueray? -nej
till filmer/serier från datorn? -nej
till ps3/xbox360? -nej
till att koppla in datorn i tvn och spela spel? -nej

till att koppla in datorn i tvn och spela spel fast på upplösningar över 1080p?
-Ja, för dessa personer så skulle en tv med högre upplösning fylla en funktion, men troligtvis är större delen av dessa kräsna och väljer en datorskärm istället för att vara ekonomiska och köra på en tvapparat (kass bild, dålig respons m.m.) Innefattar denna kategori "alla"?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Sitter man med en RED kamera så kan nog den här skärmen vara väldigt användbar

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Varför skulle den vara mer 2K?

Den är såväl 4K som 2K och kommer självklart att marknadsföras som 4K. Eizo är inga idioter.

http://www.engadget.com/2011/06/21/eizo-industrial-monitor-do...

Varför citerar du mig och ger det svaret?

4K är en benämning som räknar på horisontal upplösning, tvärtemot vad de andra upplösningsstandarder gör (720p, 1080p osv). Det är en 4K-skärm inget annat.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Det är dags att det blir slut på allt 1080p-trams, 4k låter som en bra ersättare (konstigt att man börjat namnsätta upplösning efter horisontella upplösning, har väl varit vertikala förut).

ja, 1080p-hysterin saknar gränser. Men 4k har de väl bara tagit för att det ska låta så mycket som möjligt

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Stor skärm med hög upplösning är najs - ökade nyligen från 24" med 1920x1200 till 30" med 2560x1600 (Dell U3011, en riktigt bra IPS-skärm för inte grymt mycket pengar). Anslutningen till datorn är dock inte helt enkel - skärmen stödjer full upplösning endast via Dual Link DVI och DisplayPort, varav Dells E-docka endast har Single Link DVI - men tack och lov DisplayPort. Så dockad bärbar Dell Latitude via DisplayPort och stationär burk med Dual Link DVI funkar fint att växla mellan på skärmens kontroller. Rekommenderar

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Det brukar väl vara så för audiofiler? Att man inbillar sig att musiken låter så mycket bättre för att man har strömkablar i kalldraget silver tjocka som falukorvar och skärmade med korsflätad platina och boronfiber och naturligtvis överdragna med ull enbart från magen på cypriotiska albinolamm eller så.

Äntligen ett läsvärt inlägg! Men jag tror nog att det borde vara pungull från Nepalesisk jak mht ev problematik kring konduktivitetsfaktorns variabilitet.

Permalänk
Medlem

Hur många år tror ni det dröjer tills man kan köpa en liknande skärm för max 20.000 kronor?