Om kvinnliga rollfigurer och spelmarknadens målgrupper

Permalänk
Medlem

Om kvinnliga rollfigurer och spelmarknadens målgrupper

Hej! Jag sökte lite grann efter en bra tråd och hittade inget liknande, jag hoppas dock att om så är fallet att jag är i rätt forumdel för ändamålet. Jag tänkte att speldelen inte var relaterad direkt i frågan.

En liten omröstning i intressesyfte bara,

Jag börjar med att fråga om någon har spelat Beyond Good & Evil?
Någon här bör ju ha spelat Tomb Raider tidigare i alla fall, eller kanske två bättre exempel är Mirror's Edge och Portal.
Heavenly sword kanske vore bra att nämna...

Nå, vad har dessa spel gemensamt?

Jo, de har kvinnliga spelfigurer/kvinnliga protagonister. En fråga jag ställde mig för en stund sedan var varför spel sällan har kvinnliga rollfigurer? Nog för att Elder scrolls, fallout, dragon age och mass effect för att nämna några gör det här möjligt men vad hindrar exempelvis Crysis för att bli en succe om man spelat som en kvinna iklädd nanosuit? Jag skulle inte tycka att det vore fel, snarare uppfriskande då det var precis vad jag kände när jag spelade Portal.

Jag trodde jag kanske skulle ha problem med det, men en karaktärs kön verkar för mig inte spela någon roll så länge det inte medför en obligatorisk personlighet karaktären innehar som kommer i vägen för spelandet, jag menar att Chell är lika tyst som Gordon freeman, vilket gör att endast utseendet skiljer karaktärerna åt i spelarens perspektiv.
Så jag begriper inte vad som hindrar företag från att skriva manus till spel utan speciella krav på huruvida protagonisten är man eller kvinna.
Valve har gjort det, DICE har gjort det. De stora företagen har börjat, och fler tar steget kanske?

Och en sak till som jag ska tillägga, det märks att en del tjejer har intresse i datorspel och de kanske skulle uppskatta om fler spel hade kvinnliga karaktärer då det gör att marknaden inte känns så vinklad för endast män längre?

Jag känner åtminstone en tjej som spelar mass effect, dragon age och dylika spel. Att dessa spel har möjligheten till att spela som kvinna kanske får större intresse bland kvinnliga gamers.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Att det är mest män i fps spel kanske beror på att det är mest män som är soldater osv på riktigt så det blir naturligt att inte ha en kvinna som huvudroll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ej att förglömma är ju att män är "häftigare", och spel är ju underhållning. Så fräcka spel, fräcka karaktärer.

JOnÄTÄn har en poäng däremot, men den gäller ju inte moderna spel. I Afghanistan, Irak m.m. finns det ju kvinnliga soldater idag.

Tillochmed Sverige har bidragit med minst en för att hålla koll på delar av Afghanistan.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Man tar en tillräckligt stor risk när man utvecklar ett spel utan att blanda in kvasifeministiska jämställdhetsideal i valet av huvudkaraktär. Den absoluta majoriteten av alla spelare är män, det är säkrare att anta att män vill ikläda sig en manlig roll än en kvinnlig när de spelar ett spel, ergo de flesta spel på marknaden har en manlig huvudkaraktär. Det är väldigt få spelföretag som har råd och vågar syssla med innovation.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Ej att förglömma är ju att män är "häftigare", och spel är ju underhållning. Så fräcka spel, fräcka karaktärer.

JOnÄTÄn har en poäng däremot, men den gäller ju inte moderna spel. I Afghanistan, Irak m.m. finns det ju kvinnliga soldater idag.

Tillochmed Sverige har bidragit med minst en för att hålla koll på delar av Afghanistan.

http://chivethebrigade.files.wordpress.com/2010/10/random-b-1...

Är du säker? Det där ser inte ut som en ak5'a.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Pnilz jag tycker den är ser ut som AK5C

Skrivet av Bebben:

JOnÄTÄn har en poäng däremot, men den gäller ju inte moderna spel. I Afghanistan, Irak m.m. finns det ju kvinnliga soldater idag.

Tillochmed Sverige har bidragit med minst en för att hålla koll på delar av Afghanistan.

Jo kvinnliga soldater finns men åk ner till irak eller valfrit ställe med krig så ser du nog att de flesta soldater/rebeller är män. :P(Israel ska tydligen ha ganska stor del kvinnor jag jag hört)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@P-Nilz: Det är en ak5 cesar.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att det är mest män i fps spel kanske beror på att det är mest män som är soldater osv på riktigt så det blir naturligt att inte ha en kvinna som huvudroll.

Detta gäller väl iofs mest för Call of Duty, Battlefield etc.

Jag spelar fallout 3 som tjej en del, inget konstigt för mig. En ganska manlig karaktär, bär gatlinggun och power armor med solbrillor och gangster hatt! Funkar för mig, att det är en tjej spelar för mig ingen roll så länge karaktären stämmer med spelet liksom, och det är ju lättare att få till ju mindre förskapt material utvecklarna har in och ju mer spelaren får "kustomisera"...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Skulle nog säga att det gäller mest spel om krig osv. Fantasispel är det nog vanligare med flickor då det är lättare att få det trovärdigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Pnilz jag tycker den är ser ut som AK5C

Jo kvinnliga soldater finns men åk ner till irak eller valfrit ställe med krig så ser du nog att de flesta soldater/rebeller är män.

Absolut, de flesta.

Var bara ett exempel.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle nog säga att det gäller mest spel om krig osv. Fantasispel är det nog vanligare med flickor då det är lättare att få det trovärdigt.

jo sant, fast jag tänkte kanske en del på Gears of war som nu tror jag äntligen har en kvinnlig karaktär i 3:an. har inte spelat sedan ettan så jag vet inte, men om man gör ett spel som är så när som helt fiktivt, vad hindrar då företagen till att ha lite nya idéer. edit

förbättring
Visa signatur

No man is free who is not master of himself