Permalänk
Medlem

i7 2600k med stockkylare

Hej.
Får hem en i7 2600k snart och har inga planer för att clocka den ännu, fungerar stockkylaren bra sålänge eller är det bättre att köpa till en bättre CPU kylare direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snn:

Hej.
Får hem en i7 2600k snart och har inga planer för att clocka den ännu, fungerar stockkylaren bra sålänge eller är det bättre att köpa till en bättre CPU kylare direkt?

De enda som kan vara jobbigt är ju den gamla kylpastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxz:

De enda som kan vara jobbigt är ju den gamla kylpastan.

Om jag håller mig ifrån att clocka överhuvudtaget och kör på orginal så borde ju stockkylaren vara duglig?

Permalänk
Medlem

Visst fungerar det. Jag har stock, men lite varmt blir det. I wow så har jag ca 65 grader. Men i prime blir det för varmt, avbröt vid 90 grader.

Edit: jag kör med turbo, ifall man stänger av det, så kanske det inte blir lika varmt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Visst fungerar det. Jag har stock, men lite varmt blir det. I wow så har jag ca 65 grader. Men i prime blir det för varmt, avbröt vid 90 grader.

Hur många speltimmar wow kan det bli? så ja vet hur länge det klarar sig i den gradnivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snn:

Hur många speltimmar wow kan det bli? så ja vet hur länge det klarar sig i den gradnivån?

Den håller sig där hela tiden, mellan 60-70, grader, normalt ca 65, och det gör det även efter 5-10 timmar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

min höll sig alltid under 68 grader (även i prime 95 ) i ett haf 922 chassi , har dock sänkt den 20 grader nu med en hyper 212

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Den håller sig där hela tiden, mellan 60-70, grader, normalt ca 65, och det gör det även efter 5-10 timmar.

Okej då vet jag. Undrar hur belastningen blir för BF3 :/

Permalänk
Medlem

Borde gå bra, jag körde min i5 2500k överklockad (4.0GHz) med stockkylare. (Har iofs bra luftflöde)

Klart det går bra om du inte klockar, tror du de säljer saker som inte fungerar?

Max temp för dem är 100c~, ligger du och spelar på 65c är det inga problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag mäter med coretemp, som jag har igång hela tiden, så att jag ser vad den högsta har varit. Mer än 70 har jag inte haft annat än prime95 eller orthos, kommer inte ihåg vilket jag använde.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snn:

Om jag håller mig ifrån att clocka överhuvudtaget och kör på orginal så borde ju stockkylaren vara duglig?

ja förutom att stockkylaren är sämre både i värme och ljud.

Permalänk

bara du inte klockar så duger original kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Borde gå bra, jag körde min i5 2500k överklockad (4.0GHz) med stockkylare. (Har iofs bra luftflöde)

Klart det går bra om du inte klockar, tror du de säljer saker som inte fungerar?

Max temp för dem är 100c~, ligger du och spelar på 65c är det inga problem.

Max är 98C. De börjar throttla strax innan.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

min höll sig alltid under 68 grader (även i prime 95 ) i ett haf 922 chassi , har dock sänkt den 20 grader nu med en hyper 212

Jag kommer få hem nya corsair chassit med skapligt bra kylning 600T vit
https://www.inet.se/artikel/5315079/corsair-graphite-600t-vit

Permalänk
Skrivet av Snn:

Jag kommer få hem nya corsair chassit med skapligt bra kylning 600T vit
https://www.inet.se/artikel/5315079/corsair-graphite-600t-vit

det chassit har bra kylning , många fläktplatser att välja mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Borde gå bra, jag körde min i5 2500k överklockad (4.0GHz) med stockkylare. (Har iofs bra luftflöde)

Klart det går bra om du inte klockar, tror du de säljer saker som inte fungerar?

Max temp för dem är 100c~, ligger du och spelar på 65c är det inga problem.

Grejen är ju att ja vet inte om stockkylaren är anpassad till vissa antal timmar i hög belastning då jag kommer garanterat spela x antal timmar när bf3 kommer och dylikt, så tempen inte sticker iväg mer och mer ju längre ja belastar den.
Klart ja tror det funkar med den som fungerar men vill även tänka på att datorn mår bra.

Permalänk
Medlem

Självklart är den det. Dom kan inte sälja ett paket där 50% indirekt inte fungerar. Sen så är prime inte direkt något man kör på en stock kylare. Finns ingen mening med det

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Okej tack för all hjälp nu känner jag mig lite tryggare

Permalänk
Medlem

stockkylaren fungerar felfritt bara o köra på om du inte tänker överklocka

Permalänk
Medlem

Frågan är ju bara, varför köpte du en 2600k om du inte ska överklocka?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Har 2600K stock kylare vid spel af BC2 med advanced i texture quality och 1920:1080 och wow i ett antal timmar nästan aldrig för 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Frågan är ju bara, varför köpte du en 2600k om du inte ska överklocka?

För att jag har råd

Edit: Och ifall i framtiden får nått ryck om att börja testa clocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snn:

För att jag har råd

Edit: Och ifall i framtiden får nått ryck om att börja testa clocka

du "testar" inte och klocka med en sandy bridge K processor, du gör 1 förinställning i uefi sen är det klart..