Permalänk
Medlem

för mycket/lite kylpasta (bilder)

Installerat ny fläkt, processorn ligger på 70-100 grader..
Polare sa att det kunde vara för mycket kylpasta så skruvade loss och kollade..

Vad tycker ni?

http://imageshack.us/photo/my-images/20/p9040019.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/809/p9040020.jpg/

Permalänk
Inaktiv

Alldeless för mycket. Du ska ta en liten klick i mitten och sen smeta ut det lite granna inte över hela nödvändigtvis. Sen trycker du på fläkten bara så smetar det ut sej självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Alldeless för mycket. Du ska ta en liten klick i mitten och sen smeta ut det lite granna inte över hela nödvändigtvis. Sen trycker du på fläkten bara så smetar det ut sej självt.

Ska jag torka bort allt från fläkten och bara köra med pastan som ligger på processorn?

Permalänk
Medlem

Du vet att du ska helst lägga ny kylpasta nu va? Sätter du tillbaka den som det är kommer de bli luftbubblor som gör att det inte blir samma värmeledningsförmåga. Det kommer inte ta död på nåt, men några grader uppåt gör det nog..

Man ska lägga ungerfär som ett riskorn på processorn, inte smeta ut det, det kör kylaren själv när den kommer på. Genom att lägga ett riskorn mitt på processorn och sen låter kylaren trycka ut den minimerar man risken för luftbubblor.

Finns en guide här på forumet någonstanns, en kille här filmade och visade på youtube hur det blir när man smetar ut kylpastan. Sök på youtube elr här så hittar du det säkert.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Du vet att du ska helst lägga ny kylpasta nu va? Sätter du tillbaka den som det är kommer de bli luftbubblor som gör att det inte blir samma värmeledningsförmåga. Det kommer inte ta död på nåt, men några grader uppåt gör det nog..

Man ska lägga ungerfär som ett riskorn på processorn, inte smeta ut det, det kör kylaren själv när den kommer på. Genom att lägga ett riskorn mitt på processorn och sen låter kylaren trycka ut den minimerar man risken för luftbubblor.

Finns en guide här på forumet någonstanns, en kille här filmade och visade på youtube hur det blir när man smetar ut kylpastan. Sök på youtube elr här så hittar du det säkert.

Jaha, trodde man skulle ha ett lager lika tjockt som ett riskorn.. fy fan vad rutten jag är

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xamin:

Du vet att du ska helst lägga ny kylpasta nu va? Sätter du tillbaka den som det är kommer de bli luftbubblor som gör att det inte blir samma värmeledningsförmåga. Det kommer inte ta död på nåt, men några grader uppåt gör det nog..

Man ska lägga ungerfär som ett riskorn på processorn, inte smeta ut det, det kör kylaren själv när den kommer på. Genom att lägga ett riskorn mitt på processorn och sen låter kylaren trycka ut den minimerar man risken för luftbubblor.

Finns en guide här på forumet någonstanns, en kille här filmade och visade på youtube hur det blir när man smetar ut kylpastan. Sök på youtube elr här så hittar du det säkert.

Det där med att smeta ut eller inte är olika från pasta till pasta.. visa pastor är så hårda att dom inte blir utsmeta av processorn och visa blir för mycket utsmeta över hela kanterna. Värmen centreras i mitten av cpun. Så ta en klick i mitten och smeta ut det lite grann inte mycket men bara så att det inte ligger i en klump. Sen sätter du på processorn. Gör ingen big deal av det, Det blir bra ! ta bara en liten klick så ordnar de sej ! lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Det där med att smeta ut eller inte är olika från pasta till pasta.. visa pastor är så hårda att dom inte blir utsmeta av processorn och visa blir för mycket utsmeta över hela kanterna. Värmen centreras i mitten av cpun. Så ta en klick i mitten och smeta ut det lite grann inte mycket men bara så att det inte ligger i en klump. Sen sätter du på processorn. Gör ingen big deal av det, Det blir bra ! ta bara en liten klick så ordnar de sej ! lycka till.

La ett riskorn nu, satte på fläkten..

Fortfarande samma jävla sak.. börjar på 35grader stiger till 70 sen dör datorn...

Permalänk

Du lade inget riktigt riskorn väl? Kylpasta i storlek som ett riskorn...

Visa signatur

Magnus
Asus Sabertooth, 2600K @ 4 GHz, Arctic Freezer 13, 8 Gb Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz, Fractal Design Tesla 650 W 80+, Gigabyte 660 TI OC och detta sitter i en lådan Core 3000 från Fractal Design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killerswede:

Du lade inget riktigt riskorn väl? Kylpasta i storlek som ett riskorn...

Joo, Lagade kyckling och ris, så sparade jag ett riskorn som jag smetade in med kylpasta som jag sedan lade på processorn.

Positivt nu är ju att datorn dör när den kommer över 70 grader i alla fall

Permalänk

Mmm kyckling är gott

Visa signatur

Magnus
Asus Sabertooth, 2600K @ 4 GHz, Arctic Freezer 13, 8 Gb Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz, Fractal Design Tesla 650 W 80+, Gigabyte 660 TI OC och detta sitter i en lådan Core 3000 från Fractal Design.

Permalänk
Medlem

Sitter cpu kylaren hårt nog? Fläkten inkopplad (kanske dum fråga men man vet ju aldrig?)

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rysseh:

La ett riskorn nu, satte på fläkten..

Fortfarande samma jävla sak.. börjar på 35grader stiger till 70 sen dör datorn...

Om du tar på kylaren när processorn är 70, bränner du dig då? Verkar det som kylaren verkligen ligger ann mot processorn?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Sitter cpu kylaren hårt nog? Fläkten inkopplad (kanske dum fråga men man vet ju aldrig?)

Ja den sitter fast ordentligt och fläkten snurrar.
Men den verkar ju uppenbarligen inte kyla

Permalänk
Medlem
Skrivet av rysseh:

Joo, Lagade kyckling och ris, så sparade jag ett riskorn som jag smetade in med kylpasta som jag sedan lade på processorn.

aha men där har du nog felet då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Om du tar på kylaren när processorn är 70, bränner du dig då? Verkar det som kylaren verkligen ligger ann mot processorn?

Nej jag bränner mej inte, märker ingen värme skillnad.
Men låter konstigt att den inte skulle ligga emot processorn eftersom den bara kan monteras på ett sätt?

Permalänk
Medlem

Blir kylaren varm?

Om den håller sig sval så är det ju ett tecken på att värmen inte överförs från processorn till kylaren.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av rysseh:

Nej jag bränner mej inte, märker ingen värme skillnad.
Men låter konstigt att den inte skulle ligga emot processorn eftersom den bara kan monteras på ett sätt?

Du har inte plasten kvar på kylaren va? Brukar nämligen sitta plast på foten på de när man köper dom. Banal fråga, men jag känner att jag måste ställa den iaf.

Iaf, på nåt sätt överförs inte värmen, o det enda sättet jag kan komma på är att något är imellan processor, något förutom kylpasta, och att kylaren inte ligger mot processorn, oklart varför den inte skulle göra det dock. Kan du ta en bild på när kylaren sitter på, så man ser hur det ser ut, vad för skruvar du använt osv..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz