Gigabyte röjer sex processorer i AMD FX-serien "Bulldozer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

FX-6100 såg mest intressant ut tycker jag, inte alla utnyttjar 4 cores än i dag så kliva hela vägen upp till 8 känns lite overkill (imo) (om nu "bulldozer" delar upp arbetet i cores, läste att den arbetade på ett helt annat sätt än förut?)...

Datanördar och tjejer må inte ha behovet av mångkärniga processorer då msn/facebook och spel inte kräver för mycket, men för den som arbetar med datorn har väl nytta av 8 core processorer med dual threading på varje.

Så som DIE ser ut så verkar Bulldozer arbeta som fyra självständiga processorer än en enda stor processor, vilket skulle ge grov prestanda och ett bra övertag mot Intel och alla andra processor tillverkare inom persondator industrin.

Permalänk

Nu återstår "bara" att se vad pris/prestanda blir. Ska köpa nytt snart, så man får nog vänta lite och se om det blir AMD eller Intel som det står på processorn.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Köper en eller två Bulldozer hur dom än presterar.
Har ändå ingen användning för en intel.
Om bara AM3 med biosuppdatering funkar med bulldozer, så jag slipper köpa nya moderkort i första vändan.
Arc med H100 borde funka kylmässigt i allafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Köper en eller två Bulldozer hur dom än presterar.
Har ändå ingen användning för en intel.
Om bara AM3 med biosuppdatering funkar med bulldozer, så jag slipper köpa nya moderkort i första vändan.
Arc med H100 borde funka kylmässigt i allafall.

Passar H100 bra i Arc? Planerar att köpa dessa 2 när Bulldozer kommer ut. Och man vill ju inte att kylaren ska ta emot Vengeance-minnen osv

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Hedbrant:

Passar H100 bra i Arc? Planerar att köpa dessa 2 när Bulldozer kommer ut. Och man vill ju inte att kylaren ska ta emot Vengeance-minnen osv

I testlabbet för H100 så använde dem sig Arc. dem har juh hål som ska passa Corsair och Antecs kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hedbrant:

Passar H100 bra i Arc? Planerar att köpa dessa 2 när Bulldozer kommer ut. Och man vill ju inte att kylaren ska ta emot Vengeance-minnen osv

Har inte monterat den än, men jag har måttat hålen och det verkar passa.
Lite osäker på om fläkten bak får plats ordentligt, för jag tänker köra Push/pull.
Jag kanske provar med x4 965 i helgen.
Lätt att montera på AM3, passar i orginalsockeln så man slipper skruva bort bakplåten.
Annars så hamnar den i Obsidian, där får den garanterat plats.

Edit: Monterad i ARC med 4 FD orginalfläktar i P/P låter lite men kyler ok.
Ska pressa på lite, när jag får tid, så får vi se om den kyler bra oxå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säker på att det är samma personer som gnäller om det?

Menar bara att generellt så brukar det vara så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nja. Köper inte helt att större kretsyta innebär mer ström. Riktigt så enkelt är det väll inte. Vore ungefär som att säga att desto större ett hus är desto fler människor bor i det. Det är ju rimligt antagande men inte ett faktum.

Resistansen ökar linjärt i proportion till avståndet (iaf när det gäller typ elledningar, något liknande samband bör finnas även här) och större yta innebär större sträcka. Men det spelar ingen större roll vad jag sitter här och tror. Jag vill att Bulldozer ska komma ut och prestera bra som fan

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att prestandaskillnaden kommer bli mindre mellan bulldozer och sandy bridge, än vad den var mellan phII och gamla i7.
Är skillnaden liten och priset rätt får det bli en ny amd speldator nästa år annars blir det en INTEL.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag går gärna på AMD's prylar eftersom dom ligger i "underläge" marknadsmässigt. Men här käns det faktistk inte så kul när det är 125w som ska stå och brinna under huven..

Att AMD's lucka till intel var så stor kunde jag aldrig trott. Hoppas det är bra pris då iaf så dom kan slå sig in lite på marknaden med prylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Men när det gäller GPU vs GPU går det tydligen bra :S

Vad syftar du på? AMD har ökat antalet kärnor med 33%, tryckt in massiva mängder cache och kretsen har blivit mindre än föregångaren och har samma max TDP, tack vare krympt arkitektur.

Jämför man med Deneb är den större men energisnålare. Dubbelt så mänga kärnor, 22% större krets och lägre max TDP, 125W vs 140W (PII x4 965 C2).

Sagt av John Fruehe, känd som JF-AMD på diverse forum.

Visst, inget direkt förnekande över uppgifterna men han skapar ett visst tvivel över uppgifterna. Det kan ju vara dimridåer för att vi inte ska tro oss vara säkra på vad som kommer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Jag går gärna på AMD's prylar eftersom dom ligger i "underläge" marknadsmässigt. Men här käns det faktistk inte så kul när det är 125w som ska stå och brinna under huven..

Att AMD's lucka till intel var så stor kunde jag aldrig trott. Hoppas det är bra pris då iaf så dom kan slå sig in lite på marknaden med prylarna.

TDP är ett värde som anger processorns maximala effekt för att kunna designa vilken kylning som krävs, det har inget med faktiskt effekt att göra.
Lite som att anta att en sportbil alltid kör full fart.

Permalänk
Medlem

Men på dessa 125 TDP, så måste man väl ändå räkna in turbon som klockar till 4,5Ghz eller vad som sades, så helt värdelöst är det väl inte

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PhoenixDown:

Skrivet av fudzilla, så bör tas med en nypa salt:

http://www.fudzilla.com/processors/item/23908-bulldozer-comes...

"AMD's A-list is currently seeing what we know as Bulldozer at a secret presentation in Huston, Texas. They will be showed AMD's much delayed answer to Core i7 and Core i5 processors but our multiple, well informed sources claim that it won’t be able to beat the Core i7 second generation, Sandy Bridge core. However not everything is lost as AMD's six and eight-core CPUs will end up significantly cheaper and will offer pretty good value for money.

The issue is the IPC, instructions per clock don’t perform as well we they should and they cannot do enough calculations fast to beat Intel's current offering. Let’s not even mention that the third generation of Core i7, Ivy Bridge at 22nm will be even faster. And there is Sandy Bridge E coming to take over the crown lead."

det stämmer att bulldozer inte har kunnat mäta sig med sandy bridge, men det har varit b0 och b1 stepping med mycket allvarliga prestandaproblem. b0 kunde inte ens matcha i5 2500k i cinebench 11.5, b1 presterade också väldigt dåligt och men jag läste att den slog i7 980x i cinebench så prestandan var iallafall bättre än b0.

anledningen till att bulldozer inte har kommit ut tidigare är(med all sannolighet då) att amd inte har fått till med deras mått mätt tillräcklig prestanda per watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Sagt av John Fruehe, känd som JF-AMD på diverse forum.

Visst, inget direkt förnekande över uppgifterna men han skapar ett visst tvivel över uppgifterna. Det kan ju vara dimridåer för att vi inte ska tro oss vara säkra på vad som kommer.

"I am not sure that the gigabyte chart is correct. Or complete. That is all I will say."

Det låter som att det finns mer att vänta.
Uppgifter som har hållits hemliga kanske?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Resistansen ökar linjärt i proportion till avståndet (iaf när det gäller typ elledningar, något liknande samband bör finnas även här) och större yta innebär större sträcka. Men det spelar ingen större roll vad jag sitter här och tror. Jag vill att Bulldozer ska komma ut och prestera bra som fan

Nee... jag vet inte heller, men större kretsyta betyder inte längre ledningar heller iaf. (ledningarna kan vara olika tjocka och i olika många lager).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nee... jag vet inte heller, men större kretsyta betyder inte längre ledningar heller iaf. (ledningarna kan vara olika tjocka och i olika många lager).

Hur du än ser på det så händer det saker precis överallt på en modern CPU. Det finns ingen "död" yta. Alltså leds det ström till alla platser på kretsen. Visst kan du rent teoretiskt få in mer längd i på en mindre yta, men med tanke på att dagens prcessorer är i princip 2-dimensionella så går det inte.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Hur du än ser på det så händer det saker precis överallt på en modern CPU. Det finns ingen "död" yta. Alltså leds det ström till alla platser på kretsen. Visst kan du rent teoretiskt få in mer längd i på en mindre yta, men med tanke på att dagens prcessorer är i princip 2-dimensionella så går det inte.

Jag räknade med att du skulle svara ungefär så... ^^ men du glömmer återigen en sak: smalare ledningar -> mer resistans. Sedan det där med att det inte går att få in mer längd fattade jag inte. Det får du förklara. Och ditt resonemang runt att alla delar av kretsen används är ungefär lika logiskt som att en stor platt metallplatta skulle bli varmare desto större den är (om man leder ström genom den). Jag vidmakthåller min tro på att kretsytan inte har så mycket med saken att göra, eller rättare sagt att det är en grov förenkling.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)