Permalänk
Medlem

Sugen på en Mac

Jag har hållt på med hemsidor nu i ett år och kört wamp på två olika vanliga datorer, den första höll i 6 månader innan cpu:n brann upp och jag var tvungen att gå över till dator nummer 2. Det känns inte så stabilt att ha en vanlig dator som server och nu vill jag skaffa en mac-server men har lite frågor innan köpet, kan man installera det som finns med i wamp-paketer på en mac? Alltså stöd för php, Mysql och phpmyadmin? Tänkte skaffa den här servern: http://www.apple.com/se/macmini/server/

Permalänk
Medlem

Fan, för det priset får du nästan en Dell PowerEdge server med 3 års 4timmars support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anatoxin:

Fan, för det priset får du nästan en Dell PowerEdge server med 3 års 4timmars support.

bortsett från priset så vill jag ha svar på mina frågor och inte tips på andra servrar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Okej det finns alltså en variant av wamp till mac. Är det samma person/företag som tagit fram det eller?

Kan man inte installera mysql och det andra på medföljande serverprogramvaran OS X lion server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobbe92:

Okej det finns alltså en variant av wamp till mac. Är det samma person/företag som tagit fram det eller?

Kan man inte installera mysql och det andra på medföljande serverprogramvaran OS X lion server?

http://developer.apple.com/internet/opensource/osdb.html

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

ska inte vara några problem att köra amp på en OS X server. Ska du köra servern hemma?

Skulle vara intressant och se om det finns någon lika liten och smidig linux-server. Med mac mini kan man inte ens ta ut diskar på ett lätt sett så räknas inte av många som en server. Men är väldigt trevligt att ha på ett mindre kontor t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

ska inte vara några problem att köra amp på en OS X server. Ska du köra servern hemma?

Skulle vara intressant och se om det finns någon lika liten och smidig linux-server. Med mac mini kan man inte ens ta ut diskar på ett lätt sett så räknas inte av många som en server. Men är väldigt trevligt att ha på ett mindre kontor t.ex.

Japp, servern ska köras hemma.

Permalänk
Medlem

Mac är bra, men känns väldigt onödigt att köpa en Mac mini server när Linux fungerar lika bra/bättre som server-os.
Du får en tyst PC som är både billigare och bättre, dock är det väl tveksamt om du lyckas hitta någon som är lika liten i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Mac är bra, men känns väldigt onödigt att köpa en Mac mini server när Linux fungerar lika bra/bättre som server-os.
Du får en tyst PC som är både billigare och bättre, dock är det väl tveksamt om du lyckas hitta någon som är lika liten i storlek.

okej, du får gärna länka förslag på likvärdig linux-server

Permalänk
SpelClockers

http://www.inet.se/kundvagn/visa/823689/server

borde duga? för mac mine kör exakt samma cpu fast ned klockad går att lägga till flera hårdska och du får mer ram mine än i mac servern installera Os via usb

Produkt Pris Antal Lager Summa
Summa kundvagn: 6 666 kr
frakt: 0 kr
Zotac H67ITX-C-E Wifi B3 1 st 1 190 kr
1TB Western Digital RE4 1 st 913 kr
Intel Core i7 2600K 3,4GHz 1 st 2 546 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 1 st 527 kr
Fractal Design Array R2 300W Svart 1 490 kr 1 st 1 490 kr

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk

Ett alternativ är att köpa en dator med en sådan här (http://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm).

Permalänk
Medlem

Låter inte så seriöst med att köpa en fläkt. Vill köra lite proffsigare den här gången.

En sak jag är nyfiken på är om man kan mäta hur mycket trafik ens server klarar av.( sidvisningar i sek/ databasanrop i sek Kan jag mäta det på min wamp-server på något sätt?

Permalänk
Skrivet av Satakarnak:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/823689/server

borde duga? för mac mine kör exakt samma cpu fast ned klockad går att lägga till flera hårdska och du får mer ram mine än i mac servern installera Os via usb

Produkt Pris Antal Lager Summa
Summa kundvagn: 6 666 kr
frakt: 0 kr
Zotac H67ITX-C-E Wifi B3 1 st 1 190 kr
1TB Western Digital RE4 1 st 913 kr
Intel Core i7 2600K 3,4GHz 1 st 2 546 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 1 st 527 kr
Fractal Design Array R2 300W Svart 1 490 kr 1 st 1 490 kr

Jo för 2600k känns ju inte overkill för en liten hemma lek/experiment-server, dessutom en överklocknings-cpu på ett moderkort som inte klarar överklockning.

Nu vet jag inte exakt vad han gör men jag tror faktiskt att en i3 2100 eller liknande är mer lämplig i sammanhanget och antagligen mer än nog, då är nog mer ram roligare.

Sen känns det konstigt att köpa en såpass dyr hdd, en sak om man kört flera sådana i RAID och köpt för pålitlighet men i detta fallet känns mer logiskt då att köpa två billigare och köra i RAID-1 och då ändå tjäna pengar.

Varför Vengeance ram? Det är ingen överklockarrig dessutom känns feta heatspreaders fett overkill på DDR3-ram med lågspänning som redan är kalla, hade nog tagit betydligt billigare ram och mer istället, han hade nog nästan kunnat få 16GB för det priset.

Sen hade jag nog sparat in ännu fler hundralappar på ett billigare moderkort som även finns i lager, t.ex. http://www.inet.se/artikel/1901987/asus-p8h67-i-b3-miniitx.

Ett annat hett tips är att utnyttja prisjakts beräkna lägsta pris funktion som även visar var du ska köpa vad för att pressa priset ytterligare.

Efter att ha sätt över de punkterna lär han kunna få en server som är antagligen är bättre för hans ändamål och samtidigt spara in i alla fall 2000kr som han t.ex. kan lägga mot framtida uppgraderingar av servern eller ha roligare för.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]