Myten om SSD och spel

Permalänk
Skrivet av MX510.:

2500K är ju en kapabel processor.

Argumentet att köpa en större SSD (än tex 60 eller 80Gb) för att man vill ha en massa spel på disken är alltså mestadels missförstått hur inläsning av filer i spel funkar.

Det är alltså skillnad på läsa filer som är
A) direkt tillgängliga, tex en 8GB stor MKV fil
B) filer som måste packas upp först, tex RAR filer, och maps i spel som är nerpackade i liknande komprimeringar som RAR.

Filerna i komprimering kan alltså inte läsas, då de är oläsliga tills att de har packats upp.
Och just upppackning är en uppgift för CPU och minnet.

EFTER CPU och minnet har packat upp komprimerade filer, först då kan SSD eller hårddisk läsa filer då filerna inte är komprimerade än.

Myter är svåra att knäcka, så jag förväntar mig inte mycket från de som tvivlar.

Men till de som undrar hur det ligger så, ni vet nu nu.

Du inleder diskussionstråden med att säga att du inte förväntar dig mycket från de som tvivlar. Väldigt intressant att du startar en tråd men bara är intresserad av information som passar dina argument.

Skrivet av MX510.:

En 2500k + SSD vinner ju självklart mot en 2500K + HDD.

Men det är ju inte det som är topic / ämnet.

Försök skilj på begreppen nu

Detta är vad som är myten:

Ämnet är att folk tror att de kan ta SSD'n spec på tex 200MB/sek inläsning, och tro sen att när man laddar ett spel så läser SSDn in mappen i 200MB/sek.
Det sker inte.

Har du någon empiri som stöder detta antagande eller är det ett eget formulerat i ditt huvud? Nej, "folk" (avgränsar "folk" som individer i min bekantskapskrets) tror verkligen inte det.

Skrivet av MX510.:

Precis. Bra att du förstår.
En SSD kan inte *magiskt* ta bort att CPUn måste jobba för att av-komprimera en komprimerad fil.

Problemet är att, att det blir en myt om att SSD gör något magiskt, pga att det går snabbare med:
2500K + SSD än med 2500K + HDD

CPUn är involverad. Och det blir flaskhals om SSDn klarar av att läsa in fortare än vad CPUn kan av-komprimera.
En vanlig SSD från förra generation kan läsa in filer mycket snabbare än vad som blir av-komprimerat och skrivet på disk (upppackat).

Ehmm... säkerligen finns det någon enstaka individ som tror att en SSD utför något "magiskt" men varför lägger du ens ned energi att försöka fånga upp dem? Låt dem tro vad de vill. Det finns människor som fattar felaktiga beslut utifrån deras strikt begränsade kunskap varje dag, inte bara angående motivet bakom köpet av en SSD.

Skrivet av MX510.:

Precis. Det går snabbare, och folk tror det går snabbare. De har inga andra siffror än specifikationen till disken.
De tror då att spelet läser och skriver den specifikationen (tex 200MB/sek) vid upppackning. Vilket är då felaktigt.

Återigen, vad baserar du detta på? Dra igång ett frågeformulär där du jämför hur många som verkligen tror att spelet läser och skriver i den specifika informationen, t.ex. 200MB/sek vid uppackning kontra någon annan hastighet.

Skrivet av MX510.:

Nej det är ingen myt att SSD snabbar upp lästider.

Myten är att många gamers är tekniskt okunniga och vet inte att det kan och ofta ingår komprimering vid laddning av en karta till ett multiplayerspel.

Okunnigheten, gör att det blir en myt om att SSDn laddar kartan i tex 200MB/sek.
Det som sker är 3 steg:

1) SSDn _läser_ en komprimerad fil i tex 200MB/sek
2) CPUn/RAM packar upp i en viss hastighet
3) SSDN _skriver_ (packar upp) i mycket lägre än tex 200MB/sek

Spelar ingen roll att SSDn har specifikation på tex 250MB skrivhastighet när CPUn/RAM måste jobba för att packa upp.

Hahaha det var en väldigt tvetydig myt som ständigt utvecklas! Den är verkligen inte välformulerad.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

SSD har ju typ 100ggr snabbare åtkomsttid än en mekanisk hårddisk. Strunta i hastigheten, det är tiden det tar för disken att hitta datan som är intressant, inte hur mycket data den klarar av att skriva/läsa samtidigt. Alla som har SSD vet vilken skillnad det är med loadingscreens, även om det är givet att man inte bör köpa SSD om man sitter på en Pentium 2.

Permalänk
Medlem

Då kanske man kan fråga såhär villka spel "pakar upp" filer när man spelar? vad jag kan se, och vad man kan se på nätet så tillför SSD kortare laddningstider på nästan alla populära spel som testats, bara titta på youtube eller googla för att se det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

En annan grej som gör att en SSD är hyffsat onödig om man bara är ute efter laddningstider är att i varenda multiplayer-spel måste man ändå vänta på de långsamma spelarna, vilket inte ger dig någon fördel alls. WoW är nog ett undantag om jag inte missminner mig.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av niLLe_yeah:

Det finns folk som tror på gud också...

lol, har hört talas om såna också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Nästan alla spel packar upp filer vid laddning av karta, och då är det CPU och minnet som är flaskhalsen, inte SSD eller hårddisken.
Så det är tyvärr en myt i de flesta fall att man kan läsa in spel i tex 200MB / sek eller 500MB / sek vid spel med en SSD. En 2500K tex klarar inte av att packa upp i den hastigheten, pga komprimeringen kräver CPU kraft att packa upp.

Prova packa upp en 1080p film på 8GB på en SSD, från tex RAR filer i 50MB eller 100MB st. Då får du inte 200MB/sek upppackninghastighet.

Orkar inte citera alla inlägg så jag nöjer mig med det första...

Kan ju börja med att fråga var du fått informationen om att "Nästan alla spel packar upp filer vid laddning av karta" ifrån? Inte så att jag inte tror att det är så, men jag utgår från att du vet mer än ett allmänt antagande?

Nästa fråga får bli varför i hela friden speltillverkare skulle använda rar-komprimering i sina spel? I detta sammanhanget finns det betydligt lämpligare algoritmer som komprimerar rätt ok men med betydligt mindre processoranvändning. Det faktum att rarfiler går långsammare att packa upp är faktiskt rätt irrelevant i detta sammanhanget då det i huvudsak är tänkt för arkivering. Roade mig f.ö. med att packa ihop installationsmappen för The Witcher 2 som är det enda nyare spelet jag har installerat just nu, med winrar och komprimeringen inställd på "snabbaste" så krympte spelet till 75% av orginalstorleken vilket tyder på att det inte är speciellt mycket som är komprimerat där.

Kort sagt så förstår jag inte riktigt poängen med ditt inlägg, du verkar inte motsätta dig att det faktiskt går snabbare med ssd? Om det sedan går i 200mb/s eller 10mb/s är i mitt tycke fullkomligt ointressant så länge vi inte vet hur snabbt/långsamt det får med en vanlig hårddisk. Att spel går snabbare att ladda med en modern ssd än en vanlig hårddisk kvalar inte riktigt in i kategorin "Myt" för mig

Permalänk
Medlem

Jag packar upp 4.7gb på 25-30sek konstigt nog. Ett snitt på iaf 180MB/s.
Detta till en SSD. Vertex 2 SSD. Det tog drygt 1min och 5 sek till en 7200rpm HDD. Spinpoint 3 disk.
Dvs ett snitt runt 70MB/S.

Gör om, gör rätt.

P.s skapa en disk på RAM minnet. Då får du se hastigheter. CPU bottleneck vid 200MB/s? Ehmmmn

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Myten om SSD och spel.

Skrivet av MX510.:

Nej det är ingen myt att SSD snabbar upp lästider.

vad sa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Läser in ja.

Men precis som jag försöker förklara så är det 3 steg:

1) Läsa in (SSD gör detta)
2) CPU och minne tar emot det som SSD har läst in. CPU och minne skall nu av-komprimera filen (packa upp) (om filen är komprimerad)
3) SSD tar emot informationen från CPU och minne och skriver ut mindre filer på disken som är direkt läsbara (användbara, tex texturer, modeller osv till spelet)

Inte för att jag har programmerat några spel som använder texturer och liknande tar för stor plats att spara raw men du har inte många rätt i det där. När du läser in filer för att packa upp så görs det givetvis snabbare när du har snabbare disk. Sen så om det behövs packas upp så görs det givetvis lika snabbt oberoende av vad för disk du läser från. Dock så tjänar du mycket på att det går fortare vid inläsningen och det kan vara extrem stor skillnad beroende på om du läser in allt på en gång (givetvis omöjligt vid stora texturer) eller om du läser lite åt gången då en SSD är betydligt mycket snabbare.

Sen så packar du ju givetvis inte upp filerna till hårddisken. Hade det varit så så hade ju en SSD varit ännu mkt snabbare. De packas upp och sparas i minnet eller skickas vidare till grafikkort eller vad det nu är som ska ha det.

Permalänk

Här kommer en myt angående ssd:

"Jag laddar spelen x% snabbare tack vare min nya ssd" - Ja du laddar snabbare, men en icke obetydlig del av det hade du även fått om du bara formaterat din gamla disk och installerat om windows. De flesta av oss sitter på windows-installationer som är på tok för gamla, men å andra sidan är det sjukt jobbigt att göra något åt det...

(OBS! Självklart är en del av den minskade laddningstiden den nya snabbare disken, men det är knappast hela sanningen)

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem

processorn måste ju fortfarande hämta informationen någonstans ifrån. och det gör den från hårddisken. och förmodligen så skriver de flesta nyare processorer snabbare än en vanlig "gammal" hdd klarar av att läsa. så en ssd som är snabbare borde ju snabba upp hastigheten. förstår ni vad jag menar?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomoniac:

Här kommer en myt angående ssd:

"Jag laddar spelen x% snabbare tack vare min nya ssd" - Ja du laddar snabbare, men en icke obetydlig del av det hade du även fått om du bara formaterat din gamla disk och installerat om windows. De flesta av oss sitter på windows-installationer som är på tok för gamla, men å andra sidan är det sjukt jobbigt att göra något åt det...

(OBS! Självklart är en del av den minskade laddningstiden den nya snabbare disken, men det är knappast hela sanningen)

tror inte windows skulle ge 20 sec snabbare laddningstider för att du installerar om det...du är nog lite väl optemistisk.

http://www.youtube.com/watch?v=47dt-y27eYk

http://www.youtube.com/watch?v=6WhWwm2OL-E&feature=player_emb...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

Tror TS är ung och vill verka kunnig och bidra utan att riktigt veta vad hen pratar om.

Permalänk
Avstängd

SSD har snabbare loadingscreens i dom flesta spelen. Visst är det lite komprimering i vissa och massor med annat som gör att det går snabbare med SSD. Varför dillar du om rar, vilka spel har komprimerat datan i rar? Vilka spel laddas inte snabbare en med en SSD då?

Moderator-edit: Skippa otrevligheterna!

Permalänk
Medlem

Det bästa för mig är accesstiden och att slippa hårddiskknatter. Det är guld värt, något kortare laddningstider i spel är en bonus. Plus att hela datorn känns kvickare förstås.
Det där med laddningstider i spel tycker jag varierar, ibland är det större skillnad ibland mindre.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Jag är bara intresserad, inte kunnig kring hård och mjukvaror, men så mkt som att läsa hastigheter förstår jag!!
Allt som rör en dator är hastigheter i teori, tänk om vi skulle kräva annat?
Bara ISP:n som börjar dra öronen åt sig och sansa deras hastigheter (Gbit >> Gbyte >>> Max >>> Faktisk hastighet...)
Och vad ska vi med all minne till på en dator när det inte används som vi "tror": flera gbyte i sekunden...
Jag har 4gig ram och de borde kunna skriva och läsa all min data på under 30 sekunder.....men det tar ändå en minut för att bara starta win7...

Och sen om folk fortfarande inte förstår att en viss balans i komponenterna bara skapar flaskhalsar, det blir svårt att komma åt, eller hur?
Även om jag inte haft nått emot en ssd på min gamla Prescott 3,2...

Vore ändå rätt kul att se en schematisk bild över hastigheter i datorn: från att läsa från en disk till att bearbetas av cpu och att återanvändas av RAM....kablar ska klara hastigheter....interface som usb ska klara hastigheter...det går "bussar" mellan de alla...vad är det som stoppar oss från att ha hdd på ram? (och ram på samma?) Ramdisk med ssd-minnen? lägg ned sata och gå vidare med pci-x?
Slutsats: ssd är snabbare än en hdd, men utan tydlig vinst under alla scenarion... Och visst, jag kan spela tetris på min dator, men det kunde mitt geforce3 på AGP med..

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

När du laddar en karta är det inte en stor 8gb fil du laddar, utan tusentals mindre filer..

Njaee, "tusentals mindre filer" är nog att ta i så byxorna trillar av

Har testat lite med att ladda spel från SSD jämfört med en 2GB WD black hdd (som iofs är väldigt snabb) och jag har svårt och märka någon skillnad.

Programmering däremot, oj oj oj. En kompilering som tidigare tog 5 minuter, där är man nere på 1 minut.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar många i tråden att gå igenom följande artikel:

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-gaming-performance,29...

Må vara lång, men då slipper ni säga saker som inte riktigt stämmer helt och hållet

Som exempel (saxat från ovanstående). Vid spel av Crysis 2 i 22 minuter skrevs det ~1.4GB till hårddisken där 72% var mindre än 128KB i storlek (vilket ger ~8000 filer).

Permalänk
Skrivet av klk:

Njaee, "tusentals mindre filer" är nog att ta i så byxorna trillar av

Har testat lite med att ladda spel från SSD jämfört med en 2GB WD black hdd (som iofs är väldigt snabb) och jag har svårt och märka någon skillnad.

Programmering däremot, oj oj oj. En kompilering som tidigare tog 5 minuter, där är man nere på 1 minut.

Beror på vilket spel vi pratar om, men tusental(s) är inte alls att överdriva. Exempelvis WoW (utan patch nu utan bara loading av standard stad är 5 727 filer) när du dessutom skall patcha.. ja då mång-mång dubblar vi antalet.
Källa: http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-gaming-performance,29...

Aldrig riktigt förstått mig på varför man tar sig tid att rätta en annan person, om man inte är kunnigare i ämnet. Det är ju inte en "Jag tycker" diskussion.. fakta vs fakta.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Som exempel (saxat från ovanstående). Vid spel av Crysis 2 i 22 minuter skrevs det ~1.4GB till hårddisken där 72% var mindre än 128KB i storlek (vilket ger ~8000 filer).

Du har nog missuppfattat. Det går och skriva till en och samma fil flera gånger

Permalänk
Skrivet av Oneone:

tror inte windows skulle ge 20 sec snabbare laddningstider för att du installerar om det...du är nog lite väl optemistisk.

http://www.youtube.com/watch?v=47dt-y27eYk

http://www.youtube.com/watch?v=6WhWwm2OL-E&feature=player_emb...

Jag skrev typ 7 meningar. Du orkade kommentera men bara läsa typ 4?

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk

Har inte läst tråden, lite för ont om tid just nu, men jag kan iaf lägga till min uppfattning.
Sedan jag köpte min första SSD har jag spelat många olika spel. De spelen jag märkte störst skillnad i om man jämför laddningstider med andra spelare var WoW och speciellt HoN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanton:

Har inte läst tråden, lite för ont om tid just nu, men jag kan iaf lägga till min uppfattning.
Sedan jag köpte min första SSD har jag spelat många olika spel. De spelen jag märkte störst skillnad i om man jämför laddningstider med andra spelare var WoW och speciellt HoN.

Det är väl egentligen endast i spel samt uppstart som en normal datoranvändare kan märka skillnader? Så tunga jobb brukar inte en vanlig användare hålla på med. Starta vanliga program, om de startar på 0,4 sekunder eller 0,2. Vem märker en skillnad där?

Spel kan ha rejäla laddtider, det är lättare och märka om ett spel laddar på 11 sekunder istället för 16.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att se hur mycket av den snabbare laddningstiden som beror på ökad throughput, och hur mycket på minskad latency. Min erfarenhet från pre-SSD tiden pekar på att RAID-0 hjälper. Det är i så fall inte omöjligt att en array på fyra-fem mekaniska diskar både ger mer "bang" och för mindre "bucks" om laddningstider är det enda man jagar.

Skrivet av klk:

Programmering däremot, oj oj oj. En kompilering som tidigare tog 5 minuter, där är man nere på 1 minut.

SSD:n har oftast noll påverkan på kompileringstiden eftersom alla källkodsfiler ändå kan cachas i minnet och jobbet är CPU-bundet.

Det man vinner på är istället att allt "runt omkring" (multitasking, uppstart av IDE:n, etc) går så mycket snabbare.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är väl egentligen endast i spel samt uppstart som en normal datoranvändare kan märka skillnader? Så tunga jobb brukar inte en vanlig användare hålla på med. Starta vanliga program, om de startar på 0,4 sekunder eller 0,2. Vem märker en skillnad där?

Spel kan ha rejäla laddtider, det är lättare och märka om ett spel laddar på 11 sekunder istället för 16.

Ladda photoshop så lär du märka av en del
Eller flytta senaste foto-sessionens bilder mellan diskar för att arbeta med. Jag kan lova att jag vart innerligt glad när den lilla "tid kvar"-rutan gick från 45 minuter till runt 10

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du har nog missuppfattat. Det går och skriva till en och samma fil flera gånger

Absolut. Dock så är det fortfarande en ytterst liten skrivning som i sin egen rätt borde bedömas som ytterligare en skrivning. Tänk scenariot att skriva en fil, "hoppa tvärs över" minnesblocket och skriva en till och sedan tillbaka till den första.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är en ganska meningslös diskussion. Arkitekturen i spel hanterar oftast data på olika sätt. Det kommer att vara skiftande impact av SSD beroende på vad du spelar. Helt klart är ju att det aldrig är en nackdel med en SSD. Jag använder själv endast SSDs i samtliga mina burkar och har endast HDD till extern lagring (usb 3.0, pciE).

Allting är relativt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla mina TS gick på när han skapade tråden mfg b00m

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Ladda photoshop så lär du märka av en del
Eller flytta senaste foto-sessionens bilder mellan diskar för att arbeta med. Jag kan lova att jag vart innerligt glad när den lilla "tid kvar"-rutan gick från 45 minuter till runt 10

Kan tänka mig att de som jobbar hårdare med photoshop hör till en grupp som får nytta av ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Absolut. Dock så är det fortfarande en ytterst liten skrivning som i sin egen rätt borde bedömas som ytterligare en skrivning. Tänk scenariot att skriva en fil, "hoppa tvärs över" minnesblocket och skriva en till och sedan tillbaka till den första.

men det är små skrivningar under lång tid, där spelar prestanda på skrivningarna mindre roll. värre är det om man måste vänta på att en stor skrivning eller läsning skall bli färdig innan man kan gå vidare. självklart är det en förbättrning med ssd men personligen hade jag inte köpt någon ssd än för spel. onödiga pengar där. när en 240 GB SSD börjar närma sig 1500 kan det vara läge och slå till om det är enda prestandakravet