Permalänk
Medlem

Otillräckligt nätagg ?

Datorn stänger bara av sig när jag spelar väldigt krävande spel, tex maxat BFBC2, tempen går upp till 70*C på både i5:an och GTX570, men går inte högre än det.

Driver följande komponenter på ett 2-3 år gammalt Corsair 560Watt

i5 2500k (ej överklockad ännu)
ASUS P8Z68-V PRO
1x Gainward GTX570 GS
2x 4gb corsair vengance LP
1x SSD Corsair SSD Force Series™ 3, 90GB
3x SATA diskar
3x 120mm fläktar
1x DVD brännare

Jag undrar om jag är helt fel ute när jag tror att nätagget inte pallar med vid max load.

Jag har kört 3d mark 11, heaven och haft datorn i gång 24h helt stabilt, men 5-10 min spelande i BFBC2 så dör datorn, ingen BSOD eller något.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt att du har rätt, jag menar. Bara gtx570 ska dra upp mot 400 watt stock. Plus att du har ett överclockat kort..eller? vad står "GS" för? Annas tror jag att det är dax för dej att hosta upp pengar för ett nytt fint agg

Permalänk
Medlem

Prova att köra Furmark och IntelBurntest samtidigt, om den bara dör då så är det nog nätagget. Eller att du typ glömt att koppla in alla strömkablar till grafikkortet eller moderkortet.

Tycker egentligen att det inte borde va några problem med ett 560W men vet inte exakt vad det är för modell du har så det är svårt att säga. Kan ju också vara något fel på det eller att det är gammalt och slitet och inte levererar vad det ska längre. Mitt system funkar iaf 100% stabilt med mitt 550W, än så länge

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kollat så att alla strömsladdar sitter i som de ska, gfx, mobo etc?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xface:

Det är fullt möjligt att du har rätt, jag menar. Bara gtx570 ska dra upp mot 400 watt stock. Plus att du har ett överclockat kort..eller? vad står "GS" för? Annas tror jag att det är dax för dej att hosta upp pengar för ett nytt fint agg

Nja, ett kort drar inte 400w, då är det snarare ett system som det syftas på.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Har kollat mina kablar, alla sitter i.

GS betyder 750mhz på coren istället för 730 eller vad det är, så det är överklockat lite.

dock ser det ut såhär:

Utöver ATX kabeln, så sitter det en 8 pin kontakt på moderkortet, den driver jag bara med en 4 pin, det stog i manualen 4pin eller 8 pin, vet ej vad skillnaden är, det förtäljde inte manualen, jag körde samma på mitt förra moderkort och det gick hur bra som helst.

Grafikkortet matas av 3 kablar från nätagget till dess 1 6-pin och 1 8-pin (-> betyder adapter/kontakt)

1 kabel -> 2 molex kontakter (båda från samma kabel) -> 6 pin
2 kablar -> 2 molex kontakter (en från varje kabel) -> 6 pin -> 8 pin

Jag ska testa köra 3dmark/heaven + intelburntest och se om den dör.

Jag lyckas inte få den att dö om jag inte kör fullscreen, körde window mode i samma upplösning ett bra tag, men den dog inte, förens efter 3-4 min som jag körde i fullscreen efter, vilket jag tyckte var skumt.

återkommer med min "burntest"

[edit] Körde Heaven windowmode och intelburntest på standard, så jag kunde monitorera graderna. halvvägs in i heaven så hade i5:an legat på 74-75 grader ett tag (lite mkt tycker jag), men när GTX570 belastades till fullt och kom upp på ca 70-71 grader, då dog datorn.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xface:

Det är fullt möjligt att du har rätt, jag menar. Bara gtx570 ska dra upp mot 400 watt stock. Plus att du har ett överclockat kort..eller? vad står "GS" för? Annas tror jag att det är dax för dej att hosta upp pengar för ett nytt fint agg

Helt uppåt väggarna..
Ett Geforce GTX 570 snittar på ~170W och max ligger runt 300W..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Har samma komponeter som dig förutom att jag har ett 560Ti istället och min burk drar ca 330W i full load mätt vid väggen vid körning av Prime95 och Heaven benchmark samtidigt, så tvivlar att nätagget skulle vara för klent.

Det är inte så att du har satt nått maxvärde i bios/efi för temperaturer som stänger av datorn för dig?

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Har kollat mina kablar, alla sitter i.
Utöver ATX kabeln, så sitter det en 8 pin kontakt på moderkortet, den driver jag bara med en 4 pin, det stog i manualen 4pin eller 8 pin, vet ej vad skillnaden är, det förtäljde inte manualen, jag körde samma på mitt förra moderkort och det gick hur bra som helst.

Det kan vara problemet.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Det kan vara problemet.

Håller med!

TS: I med 8-pinnarn och återkom. Som regel ska man alltid koppla in så många strömkablar man kan till moderkortet. Det drar bara så mycket ström som det behöver så det är ingen risk att det finns för mycket ström. Problemen kommer när kortet saknar ström!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Ska kolla om det finns några temp gränser i bios.

Problemet är att jag har ingen 8 pin från nätagget då får jag inhandla en 4 till 8 pin adapter.

Skulle det hjälpa ?

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Ska kolla om det finns några temp gränser i bios.

Problemet är att jag har ingen 8 pin från nätagget då får jag inhandla en 4 till 8 pin adapter.

Skulle det hjälpa ?

Ingen 8 pin,ovanligt, tror ditt nättagg kanske är lite äldre än 2-3 år kanske 3-4 istället
Är ju nackdelen med lite äldre nätagg det börjar saknas rätt kablar, nja adapter tror jag inte hjälper här, moderkortet kommer förfarande vilja suga samma ström från nätagget och om problemet sitter här kommer samma sak hända igen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jo det kanske är 3-4 år, var ett tag sen, åren går fort. Har ett corsair AX750 på ingång, det hoppas jag löser problemen.

Tack för hjälpen

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Jo det kanske är 3-4 år, var ett tag sen, åren går fort. Har ett corsair AX750 på ingång, det hoppas jag löser problemen.

Tack för hjälpen

Det borde funka bra efter bytet. Tror också det är på grund av att du inte har en 8-pin kontakt. Då kan inte moderkortet leverera tillräckligt med ström till PCI-E portartna när grafikkortet belastas hårt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Fått mitt Corsair AX750W nu, och datorn beter sig helt annorlunda, innan gick fläktarna på GTX570 upp i nästan 100% direkt vid belastning, nu är det tyst som en mus om man inte spelar riktigt krävande spel eller kör heaven, då går de upp på ca 40%.

I5:an går också svalare, av någon anledning.

Och jag kan belasta datorn riktigt mkt utan problem.

Tack återigen för hjälpen.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Var det verkligen ett corsair agg du hade innan?
Först: De har inget agg som är på 560W...
Dessutom: de Corsairagg har runt 550W ungefär har väl redan två PCI-expresskablar, så varför använde du adaptrar till båda??

Nåja, nya agget funkar ju, och det är ju bra
... men ett Corsair 550 borde ha gjort det utan problem det med!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag får kolla igen, men nätagget var rätt gammalt men det är corsair, och kan inte tänka mig att jag läste fel på 560W, men det garanterat 5XX nånting iaf.

Den har inga PCI-E kablar överhuvudtaget, det är inte modulärt, och har bara en 4 pin till moderkortet. men en jädra massa molex kablar.

Som tidigare talare, tror jag nu i efterhand att det inte var Watt antalet som var problemet utan snarare avsaknandet av en ordentlig 8-pin till moderkortet, men lika bra att slå på stora klubban, var inte så stor skillnad i pris.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk

Skulle kunna berott på att du använde adaptrar till grafikkortet om dessa då var placerade på t.ex. samma rail / eller två för svaga rails vilket gjorde att de inte orkade leverera tillräcklig ström till komponenterna. Men bra att problemet är löst i alla fall

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Jag får kolla igen, men nätagget var rätt gammalt men det är corsair, och kan inte tänka mig att jag läste fel på 560W, men det garanterat 5XX nånting iaf.

Den har inga PCI-E kablar överhuvudtaget, det är inte modulärt, och har bara en 4 pin till moderkortet. men en jädra massa molex kablar.

Sorry, men jag tvivlar starkt på att det var ett Corsair! Tror inte det finns något corsair utan pci-e kontakter faktiskt... (Corsair började inte släppa nätagg förrän efter PCI-E blev "standard") Saknar agget helt PCI-E och knappt heller har SATA så var det troligen skitgammalt eller budgetskräp, eller både och

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag får väl ta en bild och lägga upp efter jobbet

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sorry, men jag tvivlar starkt på att det var ett Corsair! Tror inte det finns något corsair utan pci-e kontakter faktiskt... (Corsair började inte släppa nätagg förrän efter PCI-E blev "standard") Saknar agget helt PCI-E och knappt heller har SATA så var det troligen skitgammalt eller budgetskräp, eller både och

Jag kan inte heller påminna mig om att Corsair tillverkat aggregat utan pci-e kontakter!
Tittar man här finns det inga men kanske saknas något agg i listan! http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Skrivet av IgelQott:

Jag får väl ta en bild och lägga upp efter jobbet

Med tanke på att cpu även går svalare (och troligen graffekortet också eftersom fläktarna är tystare) så verkar det gamla aggregatet vara riktigt risigt med spänningar utanför vad som är bra. Så jag gissar på Hiper!
Ser fram emot en bild. Skönt att det löste sig för dig i vart fall!

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste sig! Väntar spänt på en bild på den gamla PSUn

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Ni hade rätt, var inte ett corsair (jag som var bombsäker...) det var ett thermaltake, så kvalitén på nätagget var nog inte så bra längre.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Då sket sig min gissning på "Hiper"

Permalänk
Medlem

Det med tempsen är ett typexempel på dåligt nätagg,

Höga temps,
Random BSOD,
Random avstängning,
dålig prestanda,
Dålig klock

Hade precis samma problem förut, Körde ace i mitt första bygge

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039