Hårddiskar för NAS, och vilken NAS?!

Permalänk
Medlem

Hårddiskar för NAS, och vilken NAS?!

Hej!

Är i färd med att inhandla en NAS för att lagra musik, bilder och film, för hemmabruk. (Ska streama tilll en AppleTV2.)

Det lutar åt en Netgear Readynas Ultra 2 eller 4. Plånboken säger Ultra 2, men hjärnan säger Ultra 4.

I nuläget så klarar jag mig på 2 TB (har tänkt köra RAID1), men samtidigt känns det alltid surt att köpa något där jag redan uppnått maxkapacitet (visst, jan ju satsa på 3 Gb-diskar, men de känns inte särskilt prisvärda).

Har ni något input på om man ska gå för 2 eller 4 slottar?

Samt, vilken disktyp skall jag välja för NAS? Det lutar alltså åt 2 TB-diskar. Om jag köper en 4-slots så lär det bli 3 diskar RAID5, köper jag 2-slots så blir det 2 diskar RAID1.

Jag har hört att green-varianter inte är att rekommendera för NAS?

Vad skall jag titta efter?

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Hej!

Eftersom prestanda och funktionalitet mellan Ultra 2 och Ultra 4 är rätt så identisk så är det frågan om framtida expansionsmöjligheter som är avgörande här. Vill du kunna utöka din NAS med en extra hårddisk i framtiden så föreslår jag att du väljer Ultra 4.

Eftersom 2TB är mycket billigare än 3TB diskar kan det även där löna sig med att köra en Ultra 4. 3st 2TB diskar kan vara billigare än 2st 3TB diskar, och medan 2x3TB diskar i RAID1 ger dig 3TB kapacitet, så får du 4TB med 3x2TB (i XRAID eller RAID5).

När det gäller vilka diskar du ska köpa så föreslår jag att du tar en titt på ReadyNAS Hardware Compatibility List. Där finns en lista på diskar som är godkända av Netgear att använda. Då riskerar du inte att köpa en hårddisk som har ett känt problem med ReadyNAS.

Själv har jag en ReadyNAS Pro 6 med 6st Seagate Barracuda Green 2TB. De fungerar utmärkt för mig, och tidigare körde jag med WD Green 500GB i en ReadyNAS NV+ utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R0s3n:

Hej!

Eftersom prestanda och funktionalitet mellan Ultra 2 och Ultra 4 är rätt så identisk så är det frågan om framtida expansionsmöjligheter som är avgörande här. Vill du kunna utöka din NAS med en extra hårddisk i framtiden så föreslår jag att du väljer Ultra 4.

Eftersom 2TB är mycket billigare än 3TB diskar kan det även där löna sig med att köra en Ultra 4. 3st 2TB diskar kan vara billigare än 2st 3TB diskar, och medan 2x3TB diskar i RAID1 ger dig 3TB kapacitet, så får du 4TB med 3x2TB (i XRAID eller RAID5).

När det gäller vilka diskar du ska köpa så föreslår jag att du tar en titt på ReadyNAS Hardware Compatibility List. Där finns en lista på diskar som är godkända av Netgear att använda. Då riskerar du inte att köpa en hårddisk som har ett känt problem med ReadyNAS.

Själv har jag en ReadyNAS Pro 6 med 6st Seagate Barracuda Green 2TB. De fungerar utmärkt för mig, och tidigare körde jag med WD Green 500GB i en ReadyNAS NV+ utan några problem.

Tack för värdefull input! Resonemanget om antal och storlek på diskar håller jag helt med om. Hur länge har du kört dina diskar? Har hört att icke-serverdiskar och då framförallt Green-diskar kan ge felindikeringar eller inte hålla tillräckligt länge för en nas som är på 24/7, men det kanske man ska ta med en nypa salt?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Tack för värdefull input! Resonemanget om antal och storlek på diskar håller jag helt med om. Hur länge har du kört dina diskar? Har hört att icke-serverdiskar och då framförallt Green-diskar kan ge felindikeringar eller inte hålla tillräckligt länge för en nas som är på 24/7, men det kanske man ska ta med en nypa salt?

Hej!

Green diskar är det många som har haft problem med och de är ju mycket riktigt inte designade för servermiljöer. Å andra sidan kostar de en spottstyver i jämföresle med serverdiskar och de är väldigt tysta, så jag tror att man måste överväga driftsäkerhet mot prislappen här.

Mina Seagate Green-diskar är relativt nya och har knappt kört i två veckor, däremot har mina WD Caviar Green diskar i min NV+ varit igång sedan Jan 2008 och de går fortfarande. När WD släppte sina Green diskar var det många som hade problem med att få dem o fungera i ReadyNAS. Om jag minns rätt så var det problem med disk spin-down som gjorde att de inte fungerade om man inte stängde av den funktionen. Man bör komma ihåg också att en användare vars NAS fungerar utmärkt inte skapar forumtrådar om hur bra hårddiskarna fungerar, medan en missnöjd användare med stor sannorlikhet kommer göra sig hörd.

I slutändan måste man välja mellan pålitlighet, eller lägre pris. Seagate-diskarna kommer med 2 års garanti och en ny disk är inte så dyr. Kör man med redundans i NASen (vilket man bör göra - RAID1 i Ultra2 eller X-RAID/RAID5 i Ultra 4) bör man ändå kunna vara rätt så säker om en disk går sönder. Såvida inte det är tillverkningsfel på diskarna går inte två diskar sönder spontant, utan yttre påverkan.

Har man däremot affärskritiskt data i NASen och ett driftstopp eller dataförlust kan orsaka ekonomiska konsekvenser som skadestånd eller förlorad inkomst - då bör man absolut köra på serverdiskar.

Det viktigaste jag har på min NAS är alla bilder jag tagit med digitalkameran och backuper från mina andra datorer. Om hårddisken står med på NETGEARS HCL räcker det för mig.

Permalänk
Medlem

Som sagt, du kan nog ta varningarna om Green-diskar med en nypa salt. Åtminstone för en NAS till hemmabruk och med raid 1 eller bättre.

Problemet med lång spinup-tid har antagligen lösts i de flesta NAS mjukvara numera.

Skall du köpa WD Green-diskar så välj de nyare modellerna med SATA 6.0Gbs (EARX). De har lite kortare spinup än de äldre EARS. Åtminstone på de 2TB diskar jag har.

Men titta även på Synologys NAS-modeller, deras mjukvara är väldigt trevlig. Du kan kolla vilka diskar de funkar med genom att välja modell här: http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av daolo:

Tack för värdefull input! Resonemanget om antal och storlek på diskar håller jag helt med om. Hur länge har du kört dina diskar? Har hört att icke-serverdiskar och då framförallt Green-diskar kan ge felindikeringar eller inte hålla tillräckligt länge för en nas som är på 24/7, men det kanske man ska ta med en nypa salt?

Det var en eller ett par specifika modeller som var direkt olämpliga att köra i RAID då de gick ner i sömnläge och sedan svarade för långsamt när controllern väckte dem vilket ledde till att de blev utsparkade ur RAIDen trots att de var hela. Vad jag har hört ska det problemet vara löst men ta den en extra titt på just den modellen du tänker köpa. Google har många svar. Jag och många andra kör till exempel Samsungs F4 2TB som är så kallade Green diskar och det har inte varit några problem relaterade till just det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Som sagt, du kan nog ta varningarna om Green-diskar med en nypa salt. Åtminstone för en NAS till hemmabruk och med raid 1 eller bättre.

Problemet med lång spinup-tid har antagligen lösts i de flesta NAS mjukvara numera.

Skall du köpa WD Green-diskar så välj de nyare modellerna med SATA 6.0Gbs (EARX). De har lite kortare spinup än de äldre EARS. Åtminstone på de 2TB diskar jag har.

Men titta även på Synologys NAS-modeller, deras mjukvara är väldigt trevlig. Du kan kolla vilka diskar de funkar med genom att välja modell här: http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu

Tvärt om då hemanvänadre har tendens att inte köra 24/7/365 så det leder till flera uppstarter så dä är det viktigare att disken är klockren.
Samsung EcoGreen F3 HD203WI 32MB 2TB, Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642 64MB 2TB alt. Seagate Barracuda XT ST32000641AS 64MB 2TB är dom enda jag skulle titta på oavsett märke på NAS. Har själv 4x BLA 642 2TB i raid5 som är klockrena och dessa tre diskar är perfekt kompromiss mellan pris, pålitlighet och prestanda.
Alla green/low power/5200-5900 rpm har mer eller mindre problem med uppstart och riskerar att tappas ur array med problem i återuppbyggnad som följd oavsett hur man promotar dessa.
Lönar sig aldrig att vara dumsnål vid köp av diskar, om ekonomi är problem köper man mindre storlek/färre antal till att börja med och sen bygger på i takt med ekonomi snarare än att chansa på billiga eco diskar man tappar förr eller senare.
WD avråder från raid på green serien och det är helt rätt åtminstonde på denna så anledning att chansa finns ej.

Vad gäller NAS så är Qnap och Synology vad jag tittade på då jag föredrog dessa framför Netgear efter idogt läsade och övervägande då pris ej vare det viktigaste vilket visade sig vara netgears enda riktiga fördel just då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Tvärt om då hemanvänadre har tendens att inte köra 24/7/365 så det leder till flera uppstarter så dä är det viktigare att disken är klockren.
Samsung EcoGreen F3 HD203WI 32MB 2TB, Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642 64MB 2TB alt. Seagate Barracuda XT ST32000641AS 64MB 2TB är dom enda jag skulle titta på oavsett märke på NAS. Har själv 4x BLA 642 2TB i raid5 som är klockrena och dessa tre diskar är perfekt kompromiss mellan pris, pålitlighet och prestanda.

Där ser man så olika man kan tycka... Jag har inget förtroende alls för Hitachis diskar men WD har alltid funkat för mig.

Det är även skillnad på olika greendiskar inom WD. På de första EARS-diskarna så fick man se till att ha uppdaterad RAID-firmware som tillät längre spinup eller helt slå ifrån strömspar. Beroende på hur de användes så var det även bäst att öka tiden innan huvudena parkeras med WDIDLE3.

Men på de nyare EARX-diskarna så har jag inte sett något behov.

Naturligtvis är riktiga serverdiskar bättre, men då kommer vi upp i en helt annan prisklass än de diskarna du föreslår med. WD RE SAS 2TB är ju tex särskilt gjord för NAS och servrar men de kostar då runt 2000 stycket.

Visa signatur
Permalänk

Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 (No Disk)
http://www.webhallen.com/hardvara/83218-netgear_readynas_nv_r...

http://cdon.se/hemelektronik/2.0tb_samsung_ecogreen_f4._sata-...
2.0TB Samsung EcoGreen F4. SATA-2 5400RPM 32MB

1790kr för nassen
599/disk

Det jag kör med iaf. Funkar perfekt. Tänk på att uppdatera firmware på nas bara.

with regards
R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Tvärt om då hemanvänadre har tendens att inte köra 24/7/365 så det leder till flera uppstarter så dä är det viktigare att disken är klockren.
Samsung EcoGreen F3 HD203WI 32MB 2TB, Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642 64MB 2TB alt. Seagate Barracuda XT ST32000641AS 64MB 2TB är dom enda jag skulle titta på oavsett märke på NAS. Har själv 4x BLA 642 2TB i raid5 som är klockrena och dessa tre diskar är perfekt kompromiss mellan pris, pålitlighet och prestanda.
Alla green/low power/5200-5900 rpm har mer eller mindre problem med uppstart och riskerar att tappas ur array med problem i återuppbyggnad som följd oavsett hur man promotar dessa.
Lönar sig aldrig att vara dumsnål vid köp av diskar, om ekonomi är problem köper man mindre storlek/färre antal till att börja med och sen bygger på i takt med ekonomi snarare än att chansa på billiga eco diskar man tappar förr eller senare.
WD avråder från raid på green serien och det är helt rätt åtminstonde på denna så anledning att chansa finns ej.

Vad gäller NAS så är Qnap och Synology vad jag tittade på då jag föredrog dessa framför Netgear efter idogt läsade och övervägande då pris ej vare det viktigaste vilket visade sig vara netgears enda riktiga fördel just då.

Jag planerar också att köpa 3st Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642 64MB 2TB, för att köra i raid på en Synology 1512+

Försöker nu hitta uppgifter om ljudnivån på diskarna.
Hur upplever du, som har 4st, dem Gamers?

Skall flytta till en 2a på 43kvm och frun min brukar ha synpunkter på om grejerna låter för mycket. Nas'en kommer stå i vardagsrummet och vara igång 24/7/365.

Mvh

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD