Funderingar över SSD

Permalänk
Medlem

Funderingar över SSD

Funderar på att köpa in en SSD och då har " Corsair SSD Force Series™ GT 90GB " blivit lite intressant. Men när jag väl läser äldre länkar så ser jag folk som inte varit nöjda med prestandard eller att dom haft problem med dom.. Då är min fråga, dom nya SSD t.ex den jag funderar på är det något större problem med dom eller är det någon skillnad från att installera denna SSD istället för en normal HDD. För skulle varit surt om man köper en så bara krånglar allt och bråkar.

Visa signatur

-- CPU: Intel® Core™ i7-4770 3,4Ghz -- CPU Kylar: Corsair H60 -- Moderkort: ASUS Z97-A -- Grafikkort: ASUS GTX 660 -- RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16gb -- PSU: Corsair HX 650W PSU -- Chassi: fractal design define r4 -- HDD: Corsair SSD Force Series GT 120GB --

Permalänk

har för mig man måste installera sata drivrutiner med hjälp av tex usb minne? eller är jag ute och cyklar nu?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet att man måste installera Sata 3.0 drivrutiner.. Men det kan man inte göra förens man fått Windows installerat så man kan installera moderkorts drivrutiner.. Men eftersom du tog upp det.. Kan man trycka in SSDn i Sata 3.0 portarna i början även om dom drivrutinerna inte är installerade eller måste man använda Sata 2.0 i början ?

Visa signatur

-- CPU: Intel® Core™ i7-4770 3,4Ghz -- CPU Kylar: Corsair H60 -- Moderkort: ASUS Z97-A -- Grafikkort: ASUS GTX 660 -- RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16gb -- PSU: Corsair HX 650W PSU -- Chassi: fractal design define r4 -- HDD: Corsair SSD Force Series GT 120GB --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purusha:

Funderar på att köpa in en SSD och då har " Corsair SSD Force Series™ GT 90GB " blivit lite intressant. Men när jag väl läser äldre länkar så ser jag folk som inte varit nöjda med prestandard eller att dom haft problem med dom.. Då är min fråga, dom nya SSD t.ex den jag funderar på är det något större problem med dom eller är det någon skillnad från att installera denna SSD istället för en normal HDD. För skulle varit surt om man köper en så bara krånglar allt och bråkar.

Vanliga problem med SSD är: Felaktig inställd SATA-kontroller. Skall var AHCI/RAID, och inte native IDE. Korrekt drivrutiner frö aktuell styrkrets, tex: Intel Rapid Storage Technology (Intel RST) och ett operativ som stödjer TRIM för att motverka att SSDn blir slö med tiden, t.ex: Windows 7. Och sist men inte minst, köp inte för liten SSD, de har i regel färre kanaler för minnet och tappar då prestanda. Vet inte var gränsen går, och det skiljer lite mellan olika fabrikat men gissaar att man ska sikta på minst 120GB. Rent generellt är det ingen skillnad på en HDD eller SSD oavsett vilken SATA-version du har på moderkortet. Windows 7 gör däremot lite skillnad på dem och stänger (vanligen) av vissa funktioner som superfetch och defrag. I övrigt är det bara att köra.

Äldre problem: Inget TRIM-stöd (manuell hantering av garbage collection - om det ens det fanns). Slöa kretsar och trasiga celler. Defekta SSD finns än idag, men då handlar det ofta om mjukvaran i SSDn. Så det kan ibland vara värt att köpa lite äldre modeller som man vet har blivit botade från sina barnsjukdomar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net