Hjälp! Har ett allvarligt alkoholproblem

Permalänk
Medlem

Hjälp! Har ett allvarligt alkoholproblem

Som topic lyder, jag har alkoholproblem av astronomiska proportioner!

Det är nämligen så att jag inte kan dricka alkohol över huvud taget längre, allt smakar skit.

För 2 somrar sedan drack jag ett par öl i veckan (1-2 om dagen 3 dagar i veckan kanske) och tyckte det var fantastiskt gott, avnjutet tillsammans med chilinötter var det oslagbart. Nu kan jag inte ens ta EN klunk öl, rom o cola, red bull o jaeger, eller vad som helst som jag drack förr, så fort jag tar en klunk så vrider det sig i hela kroppen och det känns som jag ska spy om jag tar en klunk till.

Vad har hänt med mig, håller jag på att bli barn igen?

Permalänk

Illamåendet verkar inte så bra.

Annars så ändras smaksinnet med åren, när jag var liten ogillade jag beskt mat idag älskar jag det. Lika gäller choklad, där jag inte kan förstå mig på folk som kan äta ljuschokolad. Vilket inte är ensam om att bättre gilla mörk choklad och frågan är om denna förändring är generell?

Nå jag skulle gissa på att du har fördruckit dig och på så sätt vill kroppen inte veta om skiten längre.

*edit*
En tråd om samma problem. https://www.flashback.org/t322351

Sedan kan jag rekommendera porterstek till att lära sig gilla öl. Porterstek är förutom skitenkel att tillaga även god.
http://www.recepten.se/recept/porterstek.html

*edit2*
Kolla in Klassisk betingning
Till exempel har människor en benägenhet att betinga en viss maträtts smak och lukt med illamående, om illamående tidigare har förekommit i samband med att man ätit denna mat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betingning

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Haha på rubriken låter det som missbruk

Är det verkligen all alkohol? Har du testat att dricka något du t ex inte gillade förut eller något du aldrig testat? Som sagt så händer det att smak förändras med åldern.

Permalänk
Medlem

Vilket dillemma, har du testat att knarka istället?

(Hur gör man "ironi" tags?)

Permalänk
Medlem

Testa cider eller alkoläsk?

Permalänk
Avstängd

Ta en skål, gör en bål, utan akohol, detta kan bli ett rent mål!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Illamåendet verkar inte så bra.

Annars så ändras smaksinnet med åren, när jag var liten ogillade jag beskt mat idag älskar jag det. Lika gäller choklad, där jag inte kan förstå mig på folk som kan äta ljuschokolad. Vilket inte är ensam om att bättre gilla mörk choklad och frågan är om denna förändring är generell?

Nå jag skulle gissa på att du har fördruckit dig och på så sätt vill kroppen inte veta om skiten längre.

*edit*
En tråd om samma problem. https://www.flashback.org/t322351

Sedan kan jag rekommendera porterstek till att lära sig gilla öl. Porterstek är förutom skitenkel att tillaga även god.
http://www.recepten.se/recept/porterstek.html

*edit2*
Kolla in Klassisk betingning
Till exempel har människor en benägenhet att betinga en viss maträtts smak och lukt med illamående, om illamående tidigare har förekommit i samband med att man ätit denna mat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betingning

Visst har man druckit så man spytt tidigare, men det är längre tillbaks än när jag insåg att jag inte gilla alkohol mer, detta har kommit allt eftersom mer o mer :S

Skrivet av Shimonu:

Haha på rubriken låter det som missbruk

Är det verkligen all alkohol? Har du testat att dricka något du t ex inte gillade förut eller något du aldrig testat? Som sagt så händer det att smak förändras med åldern.

Har aldrig kunnat dricka Cider eller Xider och sånt

Skrivet av Kryll:

Vilket dillemma, har du testat att knarka istället?

(Hur gör man "ironi" tags?)

Nej det har jag inte, och vill inte. Vill alltså inte dricka öl i första hand för att bli full nu, vill dricka för att njuta!

Skrivet av feliQ:

Testa cider eller alkoläsk?

Kan inte dricka det heller

Tror att jag är dömd att leva utan öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Nej det har jag inte, och vill inte. Vill alltså inte dricka öl i första hand för att bli full nu, vill dricka för att njuta!
...
Tror att jag är dömd att leva utan öl

Whiskey kanske är din ersättare för öl. Då menar jag inte Grants och dylikt, utan något mer påkostat som faktiskt kan vara gott också

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd

Drick redbull istället

alkohol är en värdelös drog.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av gabriel15:

Drick redbull istället

alkohol är en värdelös drog.

Finns inget som slår en god whisky och en öl, gissar på att du är 15 (från ditt nick) så kom tillbaka om några år

Men kan hålla med om att alkohol inte är bra, i för stora mängder så klart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Finns inget som slår en god whisky och en öl, gissar på att du är 15 (från ditt nick) så kom tillbaka om några år

Men kan hålla med om att alkohol inte är bra, i för stora mängder så klart

Registrerad 2005......

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Känner igen det där efter en snefylla jag drack mig till i 18års åldern. Kunde inte dricka öl på ett halvår för jag vart som illamående. Men sen släppte det kunde fortsätta avnjuta denna himmelska dryck! Dock inte i sne/karatefylle mängder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Känner igen det där efter en snefylla jag drack mig till i 18års åldern. Kunde inte dricka öl på ett halvår för jag vart som illamående. Men sen släppte det kunde fortsätta avnjuta denna himmelska dryck! Dock inte i sne/karatefylle mängder.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade samma problem, bortsett från att öl och cider är det enda jag kan dricka idag. Inte ens en snällblandad grogg kan jag dricka utan att må illa. Räcker att jag luktar på tequila så börjar jag hulka.

Och så har det varit i ett par år nu.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Du måste vara hård i dom här svåra tider, ge inte upp hoppet. En vacker dag kommer du kunna supa dig full igen och i denna längtans stund kommer inget i närheten av den känslan som kräk smak i munnen ger för att sedan belönas med en ordentlig balfylla dagen efter

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Tror att jag är dömd att leva utan öl

Nu slipper du ölkagge och sparar pengar, be happy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Du måste vara hård i dom här svåra tider, ge inte upp hoppet. En vacker dag kommer du kunna supa dig full igen och i denna längtans stund kommer inget i närheten av den känslan som kräk smak i munnen ger för att sedan belönas med en ordentlig balfylla dagen efter

Skål på det!

Permalänk
Medlem

Folk är väl olika helt enkelt.

Min sambo kan t.ex. "aldrig mer" äta Tacos eller grogga på vissa kombos längre
då hon har blivit för bakfull/spytt - whatever med & på dessa drycker.

Själv kan jag dricka vad som helst, även om jag har spytt strax innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Skål på det!

Instämmer!
Men till TS det är bara att hålla ut. Ölen finns kvar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Låter som du har fått någon riktig snefylla.
Var samma sak med mig, käkade 6 mackor med leverpastej. Mådde skitdåligt dagen efter och spydde som en gnu, idag kan jag inte ens lukta på leverpastej.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Låter som du har fått någon riktig snefylla.
Var samma sak med mig, käkade 6 mackor med leverpastej. Mådde skitdåligt dagen efter och spydde som en gnu, idag kan jag inte ens lukta på leverpastej.

Senaste riktiga fyllan jag hade var iofs. en snefylla, julfesten på firman resulterade i att jag fick spy som en räv. Men jag drack knappt öl då, bara whiskey, förstår inte varför det ska behöva påverka min och ölens relation :(.

Ska tvinga ner ett par öl på fredag. Finns det något motsvarande AA man kan gå till fast för ofrivilligt nyktra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Nu slipper du ölkagge och sparar pengar, be happy!

OM det vore så bra... Ölkagge får man av så mkt annat också

Permalänk
Medlem

du kan ju testa o köpa alkoholfri öl o börja med

Permalänk
Medlem

Vad Opticz sa. Snabba dig ner på systemet och inhandla alkolös. Om du fortsätter spy så är det något annat än själva alkoholen och då är det kört på riktigt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Var glad att det är precis så och inte tvärt om, att du fortsätter truga i dig ölen ändå. Det har jag sett allt för mycket av..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Låter som du har fått någon riktig snefylla.
Var samma sak med mig, käkade 6 mackor med leverpastej. Mådde skitdåligt dagen efter och spydde som en gnu, idag kan jag inte ens lukta på leverpastej.

Snefylla på leverpastej ?:) Men jag tror det kan ligga något i det kanske.
Jag hade två fåglar som alltid åt massa pinnar med förn på. Sen dog den ena fågeln troligtvis pga att den satte ett sånt frö i halsen. Nu vägrar den återstående att äta sådana pinnar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag började festa rätt sent, vid 18 års ålder av någon anledning. Men då fick jag en riktig snefylla sedan dess (nu 20) så är det en pina för mig att dricka första ölen då jag mår illa vid varje klunk, men efter den första ölen så kan jag sedan dricka normalt igen av någon anledning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Senaste riktiga fyllan jag hade var iofs. en snefylla, julfesten på firman resulterade i att jag fick spy som en räv. Men jag drack knappt öl då, bara whiskey, förstår inte varför det ska behöva påverka min och ölens relation :(.

Ska tvinga ner ett par öl på fredag. Finns det något motsvarande AA man kan gå till fast för ofrivilligt nyktra?

Testa någonting nytt.
Enligt ditt första inlägg så brukade du dricka saker där man rätt tydligt kan känna av alkoholen (redbull/jaeger, rom/cola). Inte menat att dessa behöver smaka sprit men att det är inte mycket att "maskera" spriten med. Själv så är jag en stor rom-fantast men de dagar där jag känner att ren sprit inte sitter som det ska så har jag funnit att det brukar fungera rätt bra med white eller black russians istället (så länge man inte blandar för starkt). Annars så kanske du skulle testa någon av alla gin-blandningar som finns.

Jag har haft samma problem ett par gånger men efter ett par varv med någonting annat så brukar det återgå till det vanliga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Samma här. Efter en kalasfylla för 10 år sedan kan jag inte längre dricka något med smak av alkohol. Öl, vin, olika spritdrycker med mera. Det enda som kan fungera är drinkar men bara om alkoholsmaken inte dyker upp.

Smuttade på en konjak för någon månad sen, något som nästan fick mig att spy. Kroppen är helt fantastisk på att komma ihåg vad som för länge sedan skadat den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även jag känner igen mig. Ca 6 år sedan hade jag en karatefylla på Glade Dansk (tror den fulölen heter så), och lade en svart(!) spya. Sedan dess får jag en sträv känsla i halsen varje gång jag dricker öl, som påminner något fördjävligt om känslan när den svarta spyan ville ut. Vet inte hur man blir av med liknande problem, faktiskt... :/

Permalänk
Medlem

Trodde inte att det skulle vara så många som hade liknande problem faktiskt! Skönt att ha några att dela detta tragiska tillstånd med. Men frågan är, hur ska vi lösa det här grabbar?