Permalänk

Billig och strömsnål htpc

Om jag d vill ha en dator som ska användas som en htpc till tvn och eventuellt som surfburk i sovrummet(kommer stå i sovrummet med kabel till tvn). vad ska jag då välja om man tar hänsyn till följande prioritetsordning:

film/serier 720p
Pris
Strömsnål
Tyst
Formfaktor(så liten som möjligt)
1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetande Pengar:

Om jag d vill ha en dator som ska användas som en htpc till tvn och eventuellt som surfburk i sovrummet(kommer stå i sovrummet med kabel till tvn). vad ska jag då välja om man tar hänsyn till följande prioritetsordning:

film/serier 720p
Pris
Strömsnål
Tyst
Formfaktor(så liten som möjligt)
1080p

Då tror jag en fusion kan passa in där bäst:)
Ska du ha filmer och mycket saker på den, så kan en 2 tb passa in tillsammans med en liten ssd (40 gb).
fusion är mini-itx med inbyggd prolle, så den är tyst+strömsnål+ganska snabb:)

Kan sätta ihop ett paket om du vill?:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Alternativt om du ska streama materialet från en annan dator i huset:

http://www.inet.se/artikel/1968938/zotac-zbox-sff-fusion-wifi

Komplettera med minne och disk så har du en komplett HTPC.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Då tror jag en fusion kan passa in där bäst:)
Ska du ha filmer och mycket saker på den, så kan en 2 tb passa in tillsammans med en liten ssd (40 gb).
fusion är mini-itx med inbyggd prolle, så den är tyst+strömsnål+ganska snabb:)

Kan sätta ihop ett paket om du vill?:D

Ja gör gärna det så kan jag titta lite närmare på det, men hårddiskar har jag så det det behövs inte.

Skrivet av Rattnalle:

Alternativt om du ska streama materialet från en annan dator i huset:

http://www.inet.se/artikel/1968938/z...ff-fusion-wifi

Komplettera med minne och disk så har du en komplett HTPC.

Är den du länkade en fullt fungerade htpc som inte kräver streaming efter att man kompletterat den med minne och lagringsutrymme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetande Pengar:

Är den du länkade en fullt fungerade htpc som inte kräver streaming efter att man kompletterat den med minne och lagringsutrymme?

Ska vara en komplett barebone PC, alltså i med disk, minne sen installera OS som vilken dator som helst. Streamingen syftade jag mest på att den endast har en 2,5"plats för disk vilket begränsar lagringsutrymmet.

EDIT: http://www.inet.se/files/pdf/1968938_0.pdf

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag satte ihop ett paket lite snabbt:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/833878/2011-09-06

Men du kan byta till ett annat chassi om du vill (+ ev. nätdel).
chassin i mini-itx:
http://www.inet.se/kategori/417/mini-itx?sort=price

Glömde lägga till fraktfritt, men det hittar du i min signatur så glöm inte det också:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Jag satte ihop ett paket lite snabbt:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/833878/2011-09-06

Men du kan byta till ett annat chassi om du vill (+ ev. nätdel).
chassin i mini-itx:
http://www.inet.se/kategori/417/mini-itx?sort=price

Glömde lägga till fraktfritt, men det hittar du i min signatur så glöm inte det också:D

KOmmer den klara 720p/1080p utan hårdvaru?
Oj så allt som behövs är Asus E35M1-I Deluxe Fusion + chassi, minne ingår alltså?. Har för mig att jag sett en extern nätdel men det kanske inte finns separat?

Edit: läste och såg att minnen också behövde köpas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetande Pengar:

KOmmer den klara 720p/1080p utan hårdvaru?
Oj så allt som behövs är Asus E35M1-I Deluxe Fusion + chassi, minne ingår alltså?. Har för mig att jag sett en extern nätdel men det kanske inte finns separat?

Edit: läste och såg att minnen också behövde köpas.

Den ska klara 1080p utan problem:)

Och just det, glömde minnen var jäkligt trött igår men kör ett par där också:D

OFFT: är det laptop minnen eller 240 pin till fusion?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur stor burk du vill ha. Här är ytterligare ett förslag:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/763805/2011-08-21

Man kan ju byta ut den lilla disken mot en SSD om man tycker det är värt pengarna, jag ville i det där paketet enbart skilja OS från media.

Har ett likadant moderkort och trots den lilla fläkten så låter det inte mycket alls.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Om du har för avsikt att köra Linux+XBMC, spara en tusenlapp på W7, så skulle jag rekommendera Atom+ION som fungerar smärtfritt med hårdvaruacceleration under Linux, fusion kan göra mycket ondare då hårdvarustödet är tveksamt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Den ska klara 1080p utan problem:)

Och just det, glömde minnen var jäkligt trött igår men kör ett par där också:D

OFFT: är det laptop minnen eller 240 pin till fusion?:)

Standard DDR3 till Fusion, dock lite kinkigt med vilka som fungerar. Mitt 4gb corsair 1333MHz har inte krånglat än iaf. Rekommendationen är en sticka istället för två då kortet ibland krånglar med två och det ändå inte har dual channel.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Standard DDR3 till Fusion, dock lite kinkigt med vilka som fungerar. Mitt 4gb corsair 1333MHz har inte krånglat än iaf. Rekommendationen är en sticka istället för två då kortet ibland krånglar med två och det ändå inte har dual channel.

Okej, då kanske det är bäst med en sticka:D

TS: kör på 2-4 gb, brukar vara lagom:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av lideri:

Om du har för avsikt att köra Linux+XBMC, spara en tusenlapp på W7, så skulle jag rekommendera Atom+ION som fungerar smärtfritt med hårdvaruacceleration under Linux, fusion kan göra mycket ondare då hårdvarustödet är tveksamt.

Tanken är xbmc eller media portal men i första hand till windows7 därav frågan hur bra den presterade utan hårdvaruacceleration. Mediamässigt spelar det väl ingen roll för linux eller inwdows men om jag har den som surfdator i sovrummet så vill jag nog ha ett ui jag och sambon är van vid :).

Men har kört xbmc live via usb förut så det är inte omöjligt att jag ändrar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetande Pengar:

Tanken är xbmc eller media portal men i första hand till windows7 därav frågan hur bra den presterade utan hårdvaruacceleration. Mediamässigt spelar det väl ingen roll för linux eller inwdows men om jag har den som surfdator i sovrummet så vill jag nog ha ett ui jag och sambon är van vid :).

Men har kört xbmc live via usb förut så det är inte omöjligt att jag ändrar mig

Till surfning duger iaf min fusionburk alldeles utmärkt. Flash flyter utan problem. Surfkänslan är ungefär som på en lite bättre laptop, iaf i Chrome som jag använder. Och har du Win7 så är det fullt stöd för hårdvaran, kan dock kräva lite krux i en del mediaspelare för att få igång accelerationen.

XBMC live är dock inte att rekommendera för Fusion då det kör linux och AMDs linuxdrivrutiner suger anka, har du tänkt den lösningen fungerar något intelalternativ (Atom + Ion) eller valfri processor + Nvidia mycket bättre.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetande Pengar:

KOmmer den klara 720p/1080p utan hårdvaru?
Oj så allt som behövs är Asus E35M1-I Deluxe Fusion + chassi, minne ingår alltså?. Har för mig att jag sett en extern nätdel men det kanske inte finns separat?

Edit: läste och såg att minnen också behövde köpas.

Den kommer inte klara 1080p utan hårdvaruaccelering, men GPU'n i E-350 stödjer ju hårdvaruaccelerering.
E-350 är inte dålig om man jämför med Intel Atom, men den är ca 3-4 ggr långsammare än en vanlig Core i3, så man ska vara medveten om man man kompromissar rejält med prestandan.

Permalänk

Angående chassit på inet:
- Nätagg väsnas lite (beror på hur kräsen man är)
- Hårddisken monteras stumt i stålramen

Nån som har det och kan förklara lite mer hur nätagget låter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Den kommer inte klara 1080p utan hårdvaruaccelering, men GPU'n i E-350 stödjer ju hårdvaruaccelerering.
E-350 är inte dålig om man jämför med Intel Atom, men den är ca 3-4 ggr långsammare än en vanlig Core i3, så man ska vara medveten om man man kompromissar rejält med prestandan.

Enligt Passmark CPUmark så får E-350 728 medan i3-2357M @ 1.30GHz (nedklockad, "sämsta" i3) 1719. Sämsta vanliga i3 dvs 330M @ 2,13GHz får 1965, dvs inte riktigt 3 ggr så kraftfull men bra nära. De första i3 utan M på slutet får ungefär 4 ggr prestandan.

Så ja, man offrar prestanda med en Fusion, men vinner i temperatur, elförbrukning och framförallt kostnad.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hur prisvärd är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771442 ?? Har funderat på en sådan eller är det bättre att ta någon av dom ni rekommenderat här?

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Intel dh67cf + i3 2100 + picopsu ~= 20watt
Inte mycket dyrare än fusion (500kr?) men betydligt snabbare. Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetande Pengar:

Angående chassit på inet:
- Nätagg väsnas lite (beror på hur kräsen man är)
- Hårddisken monteras stumt i stålramen

Nån som har det och kan förklara lite mer hur nätagget låter?

Har inte någon erfarenhet av det chassit men i regel är det fläkten som stör, då oftast med lite för liten fläkt med för högt varvtal vilket brukar ge ett vinande ljud. Men som sagt, vet inte själv om just detta agg.

När det gäller fusion så räcker det med extremt svaga agg, har själv 65w externt till min vilket är klart i överkant. Då det är externt är det också helt tyst. Jag köpte ett skit-chassi från Deltaco där detta ingick för 400spänn. Fick med kortläsare i också men chassit är kass så kan tyvärr inte rekommendera det. Fult också Min tanke är att sno de delar jag vill ha från det (agg-delen, kortläsare och frontportar) och bygga en egen låda med de sakerna. Blev billigare så än att köpa ett Pico-PSU som jag såg som alternativet. Pico-PSU är dock smidigare har jag insett, tar nästan ingen plats alls inuti lådan, kostar 500 spänn inklusive externt nätagg.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anosh:

Intel dh67cf + i3 2100 + picopsu ~= 20watt
Inte mycket dyrare än fusion (500kr?) men betydligt snabbare. Eller har jag missat något?

Prismässigt har du missat nåt. De billigaste fusion med CPU + MB kostar 800kr, dvs 1000kr billigare än det du skrev här. Dessutom är fusion möjlig att ha helt passiv i små lådor. Hela mitt system med WLAN, Blåtand, chassi + minne kostade under 2000kr (hade gammal HD hemma).

Går att få ett komplett system med fusion för under 1400, dvs med minne, hdd, cpu+mb, chassi+nätagg.

Prestandamässigt är dock i3:an klart prisvärd, men då försvinner fördelarna med passiv kylning etc.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Prismässigt har du missat nåt. De billigaste fusion med CPU + MB kostar 800kr, dvs 1000kr billigare än det du skrev här. Dessutom är fusion möjlig att ha helt passiv i små lådor. Hela mitt system med WLAN, Blåtand, chassi + minne kostade under 2000kr (hade gammal HD hemma).

Går att få ett komplett system med fusion för under 1400, dvs med minne, hdd, cpu+mb, chassi+nätagg.

Prestandamässigt är dock i3:an klart prisvärd, men då försvinner fördelarna med passiv kylning etc.

Men det skall väl inte var några problem att köra en i3 2100T passivt?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men det skall väl inte var några problem att köra en i3 2100T passivt?

/hulle.

Definiera passivt. Med min E-350 kan jag köra helt passivt, dvs även utan systemfläkt. Har svårt att tro att en processor med TDP på 35w klarar det, inte utan inköp av stor kylfläns utöver kostnaden för MB och CPU. Dessutom är jag osäker på hur bra den integrerade grafiken är i i3 2100T, men med ökad processorkraft blir den ju mindre viktig, så det gör kanske inte så mycket.

*EDIT: Efter att ha studerat en review ändrar jag mig lite och inser att i3 2100T är den klart bättre processorn av de två och skulle jag skaffa ett system som skulle klara mer än HD-uppspelning, men inte några spel, så vore den förstaval. Väldigt låg idle-konsumtion, men betydligt dyrare tyvärr..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men det skall väl inte var några problem att köra en i3 2100T passivt?

/hulle.

Men då stiger väl kostnaden ytterligare för passiv kylare

Men sitter d inte i pengarna så är i3 klart bättre.

Visa signatur

GA-X38-DQ6 | E8400 | 4850 | Intel 320 - 120GB | HX520 | 7GB Corsair XSM2 | P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetande Pengar:

Angående chassit på inet:
- Nätagg väsnas lite (beror på hur kräsen man är)
- Hårddisken monteras stumt i stålramen

Nån som har det och kan förklara lite mer hur nätagget låter?

Detta har jag:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/837224/2011-09-07

Kan inte säga att jag stör mig på nätagg. Processorfläkt+nätagg+chassifläkt låter tillsammans mindre än mitt PS3.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Definiera passivt. Med min E-350 kan jag köra helt passivt, dvs även utan systemfläkt. Har svårt att tro att en processor med TDP på 35w klarar det, inte utan inköp av stor kylfläns utöver kostnaden för MB och CPU. Dessutom är jag osäker på hur bra den integrerade grafiken är i i3 2100T, men med ökad processorkraft blir den ju mindre viktig, så det gör kanske inte så mycket.

*EDIT: Efter att ha studerat en review ändrar jag mig lite och inser att i3 2100T är den klart bättre processorn av de två och skulle jag skaffa ett system som skulle klara mer än HD-uppspelning, men inte några spel, så vore den förstaval. Väldigt låg idle-konsumtion, men betydligt dyrare tyvärr..

Ja jag har inte studerat det närmare egentligen... men jag går i köptankar kring en ny HTPC, då helt passiv dator, men jag tänkte inte hålla på med dyra heatpipelösningar eller chassin, utan min tanke var att prylarna skulle vara så svala att jag inte behövde sådant.

Billig mAtx-chassi (typ 3-400kr) utan PSU
Nåt moderkort utan fläkt
i3 2100T utan fläkt, nån billig kylfläns.
AMD 5570 1GB passivt (har jag redan)
SSD eller tyst vanlig HD
4GB minne
Passivt, externt nätagg

Det var min tanke, kanske ett miniITX-moderkort för att få det riktigt luftigt i mATX-chassit. Men inga fläktar alls. Tror ni att den datorn skulle överhettas utan någon som helst fläkt? Min erfarenhet är att datorprylar klarar bra mycket högre temperaturer än vad folk tror. Många blir nojiga om temperaturen stiger över 40 grader... mitt 4850 i min stationära dator ligger på 99 grader idle och 110 grader när jag spelar (enligt Catalyst Control Center), då har jag fläkten nerskruvad till 20 % i idle och på 55 % vid spel. Det har hållit i tre år så utan problem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja jag har inte studerat det närmare egentligen... men jag går i köptankar kring en ny HTPC, då helt passiv dator, men jag tänkte inte hålla på med dyra heatpipelösningar eller chassin, utan min tanke var att prylarna skulle vara så svala att jag inte behövde sådant.

Billig mAtx-chassi (typ 3-400kr) utan PSU
Nåt moderkort utan fläkt
i3 2100T utan fläkt, nån billig kylfläns.
AMD 5570 1GB passivt (har jag redan)
SSD eller tyst vanlig HD
4GB minne
Passivt, externt nätagg

Det var min tanke, kanske ett miniITX-moderkort för att få det riktigt luftigt i mATX-chassit. Men inga fläktar alls. Tror ni att den datorn skulle överhettas utan någon som helst fläkt? Min erfarenhet är att datorprylar klarar bra mycket högre temperaturer än vad folk tror. Många blir nojiga om temperaturen stiger över 40 grader... mitt 4850 i min stationära dator ligger på 99 grader idle och 110 grader när jag spelar (enligt Catalyst Control Center), då har jag fläkten nerskruvad till 20 % i idle och på 55 % vid spel. Det har hållit i tre år så utan problem.

/hulle.

Du ber om problem om du ska köra utan fläktar med dom komponenterna. En eller två 120mm fläktar av bra kvalite som snurrar i 500-700 RPM är i princip ljudlöst, så det finns normalt sett ingen anledning att köra helt passivt. Jag tycker du letar efter fel lösning på ditt problem, problemet du har är ju att du vill ha datorn tyst, inte att det inte får vara några fläktar i den (antar jag iaf).

Se till exempel det här testet av en passiv dator, den drar mkt mindre än ditt paket i load eftersom den kör med integrerad grafik. Den har också en mkt speciell låda, ändå får den kritik för att den blir i varmaste laget vid load. http://www.silentpcreview.com/aleutia-h3r

Tänk på att temperaturerna lätt skenar iväg om kylningen i lådan är för dålig, då blir allt i lådan för varmt. Då är frågan bara vilken pryl som pajar eller throttlar ner först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

...

Det var min tanke, kanske ett miniITX-moderkort för att få det riktigt luftigt i mATX-chassit. Men inga fläktar alls. Tror ni att den datorn skulle överhettas utan någon som helst fläkt? Min erfarenhet är att datorprylar klarar bra mycket högre temperaturer än vad folk tror. Många blir nojiga om temperaturen stiger över 40 grader... mitt 4850 i min stationära dator ligger på 99 grader idle och 110 grader när jag spelar (enligt Catalyst Control Center), då har jag fläkten nerskruvad till 20 % i idle och på 55 % vid spel. Det har hållit i tre år så utan problem.

/hulle.

Det spelar ingen roll hur mycket volym du har i chassit, efter en stund så har du värmt upp all luft i chassit i vart fall, och om det tar 10 min eller 1 timme spelar inte så stor roll, det som avgör hur varmt det blir i lådan är värme in och värme ut. Vist du har lite bättre förutsättningar för luften att av sig själv ta sig ut ur chassit om du har ett stort chassi med mycket hål i men skillnaden är rätt liten om du har ett litet chassi med mycket hål i. Å andra sidan som sagts tidigare så gör några riktigt tysta fläktar på 500 rpm underverk för luftgenomströmningen i lådan.

"hemligheten" med passiva datorer är just extremt låg effektförbrukning, och som du är inne på låta grejerna gå lite varmare, det tål de ofta.

Jag kör själv en Atom/Ion som HTPC helt passivt+ssd, och grafikkortet kryper upp på en 80-90 grader när jag kolla film men så länge det är stabilt så tänker jag köra på det.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Har inte någon erfarenhet av det chassit men i regel är det fläkten som stör, då oftast med lite för liten fläkt med för högt varvtal vilket brukar ge ett vinande ljud. Men som sagt, vet inte själv om just detta agg.

När det gäller fusion så räcker det med extremt svaga agg, har själv 65w externt till min vilket är klart i överkant. Då det är externt är det också helt tyst. Jag köpte ett skit-chassi från Deltaco där detta ingick för 400spänn. Fick med kortläsare i också men chassit är kass så kan tyvärr inte rekommendera det. Fult också Min tanke är att sno de delar jag vill ha från det (agg-delen, kortläsare och frontportar) och bygga en egen låda med de sakerna. Blev billigare så än att köpa ett Pico-PSU som jag såg som alternativet. Pico-PSU är dock smidigare har jag insett, tar nästan ingen plats alls inuti lådan, kostar 500 spänn inklusive externt nätagg.

Hmm nu vart det ju svårt, PICo-psu verkar ju riktigt smidigt men vart kan man hitta ett externt nätagg annars då, t.ex. det som du fick med ditt chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Det spelar ingen roll hur mycket volym du har i chassit, efter en stund så har du värmt upp all luft i chassit i vart fall, och om det tar 10 min eller 1 timme spelar inte så stor roll, det som avgör hur varmt det blir i lådan är värme in och värme ut. Vist du har lite bättre förutsättningar för luften att av sig själv ta sig ut ur chassit om du har ett stort chassi med mycket hål i men skillnaden är rätt liten om du har ett litet chassi med mycket hål i. Å andra sidan som sagts tidigare så gör några riktigt tysta fläktar på 500 rpm underverk för luftgenomströmningen i lådan.

"hemligheten" med passiva datorer är just extremt låg effektförbrukning, och som du är inne på låta grejerna gå lite varmare, det tål de ofta.

Jag kör själv en Atom/Ion som HTPC helt passivt+ssd, och grafikkortet kryper upp på en 80-90 grader när jag kolla film men så länge det är stabilt så tänker jag köra på det.

Men med ett stort rymligt chassi med mycket hål i ovansidan så stiger ju den varma luften av sig självt. Och en processor med en TDP på 35W... hur varm blir en sådan? Med en hyfsad passiv kylfläns. De tål väl över 100 grader antar jag, om de inte blivit sämre än äldre processorer...

Jag bryr mig alltså inte om komponenterna slits eller så, jag tror att det är stora säkerhetsmarginaler och att folk blir nervösa i onödan. Dessutom märker man ju om det blir för varmt iom att processorn säger till och klockar ner sig.

Jag vet faktiskt inte hur varmt mitt passiva 5570-kort blir, just nu sitter det i min gamla HTPC som är en AMD X2 1,9 Ghz som har en fläkt. Dock har jag ingen chassifläkt.

Jag har iofs en några år gammal Noctua 12 cm-fläkt liggande som jag skulle kunna pilla in i en ny HTPC, om den inte låter för mycket.

Med ett externt nätagg tar man ju bort en rätt stor värmekälla från själva chassit.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."