Behöver hjälp av kylningsproffs.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp av kylningsproffs.

Hejsan

Har en iMac 27'' senaste modellen med i5 2400 och HD 6970M 2GB.
Kör Boot Camp med W7 för att gejma.
Har överklockat graffakortet från 680/900 till 860/1100 vilket ger en icke oansenlig mängd extra fps.
Problemet är att kortet efter en längre session blir över 100 grader celsius (på GPU dioden som är den temp som blir hetast).
Jag kör smcfancontrol och har även provat 120mm fläkt hängandes på väggen bakom.
Apple använder ju chassit som kylfläns så om man kan kyla ner chassit där graffakortet sitter så får man ner tempen.
Jag provade även med en golvfläkt som jag ställde bredvid som blåste rätt ordentligt från vänster till höger bakom. Då fick jag ner tempen till stadigt under 90 grader vilket känns betydligt tryggare.
Jag vet att laptop korten ska klara mer hetta men jag har inte lyckats få svar på var gränsen går eller om man kan sabba kortet genom överhettning (eller om datorn bara stängs av vid för höga temperaturer).
En kille föreslår radialfläktar(centrifugal) men jag provade med dammsugaren ett tag och det hände inte mycket med tempen.

Det jag främst behöver hjälp med är hur jag kan få till en bra extern kylning av chassit utan att dB springer iväg för mycket.
Datorn är väggmonterad med endast 4cm spelrum där det är som mest trångt.

Har funderat på 3-4 40mm fläktar på rad som sitter under ifrån och blåser upp men flödet (cfm) är ju skitlågt på dessa.
Kanske montera på någon extra kylfläns?

Bara en sak till; har man väggmonterat sin iMac med kabelkanaler så känns det inte så snyggt att ställa en stor bordfläkt bredvid...om det går att undvika.

Hoppas någon kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Bara en tanke, går det att modda in en kylplatta för laptops bakom datorn?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om du tänker på en sådan med fläktar så har jag funderat på det. Går nog. Såg en hos kjell.com tror jag det var, som man kunde såga lite i och fixa passformen.
Eller tänker du på en matta("pad") som avleder värme?

Permalänk
Medlem

En sådan med fläktar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ok. Har kollat lite på prisjakt och som det ser ut ska de ligga emot datorn och iMac:n är lite kurvad baktill. Går inte att få kylplattan att ligga direkt emot. Ska kolla lite mer.

Hmm, funderade lite. En kylplatta är ju en platta med fläkt. Ska prova med min 120mm och lägga den direkt emot och se om det fixar biffen. Provade tidigare med att hänga fläkten på väggen cirka 3 cm mellan fläkt och dator och det gjorde ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

Kan ett vattenblock vara något eller börjar det blir för avancerat då kanske? Plus att blocket är platt och imacen kurvad.

Kanske en sådana hära till att börja med.

Permalänk
Medlem

om det stämmer att chassit fungerar som kylfläns borde det bara vara att kyla chassit med fläktar så har du löst problemet tänk dock på att luften måste ha nånstans att ta vägen så en liten luftspalt mellan fläkt och chassi skulle hjälpa till att öka luftflödet och därmed kylningen. går det att typ tejpa fast två 120mm fläktar med nån typ av distanser? bara ett förslag på enkel lösning

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jo, chassit är tänkt som kyl"fläns".
Har provat med en 120mm fläkt som satt några cm bakom datorn i väggen. Påverkade inte tempen nämnvärt men iofs så var det en 12v fläkt som jag kopplade till usb (5v) så den gick bara på halvfart.

Funderade på en 120mm som flyttade rejält med luft (80 cfm) vid 1600rpm. Det borde ge cirka 800rpm och kanske 40 cfm vid 5v.

Vad tror ni om att montera på en extra kylfläns och stoppa in en fläkt, typ nedanstående som verkar böjbar.

Permalänk
Medlem

Du vet att en mac är "som den är" för en anledning?

Mitt ärligaste tips är "läggav" Ledsen men jag är tvungen att säga som det är. En iMac, oavsett modell blir varm, och inte helt otippat så blir den varmare om du överklockar. Att försöka lösa problemet med fläktar osv utanför kanske går om man gör en riktig cirkus av det hela, men knappast snyggt, värt eller ens vettigt. Givetvis bara min personliga åsikt men, vad annars ska jag gå efter?

Kör allt standard och var nöjd med det eller köp typ, coolermaster eller någon plock-pc som har fläktar och allt vad det kan vara som gamers osv vill ha. Där brukar kylningen inte vara ett problem utan snarare ett måste, och således mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Du vet att en mac är "som den är" för en anledning?

Mitt ärligaste tips är "läggav" Ledsen men jag är tvungen att säga som det är. En iMac, oavsett modell blir varm, och inte helt otippat så blir den varmare om du överklockar. Att försöka lösa problemet med fläktar osv utanför kanske går om man gör en riktig cirkus av det hela, men knappast snyggt, värt eller ens vettigt. Givetvis bara min personliga åsikt men, vad annars ska jag gå efter?

Kör allt standard och var nöjd med det eller köp typ, coolermaster eller någon plock-pc som har fläktar och allt vad det kan vara som gamers osv vill ha. Där brukar kylningen inte vara ett problem utan snarare ett måste, och således mycket enklare.

-------------------
Jag måste nog hålla med ovanstående, vet inte hur apple är i frågan om det här men tror hyfsat mycket på att de varken är så glada åt överklockning eller modifiering av deras maskiner om du vill ha ut nån garanti så att säga.
Har ju sett appleverkstäder neka folk garantireparationer pga yttre påverkan förr, och det för saker som jag inte ens trodde det gick att neka för, som t e x för mycket repor på en laptop och liknande
Så, tänk igenom noga..den här datorn är ju inte precis "gratis" så att säga och var det ett prestandamonster du var ute efter att spela på så är väl macen inte ett så genomtänkt val men, de är ju väldigt bra som de är ändå egentligen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Var väl undvikligt med "låt den vara det är en mac". Förstår vad ni säger och håller med till en del.
Historien är att jag fick en son för snart två år sedan och la därför ner gejmandet plus köpte en iMac.
Nu ville jag börja gejma igen men samtidigt hade både gumman och jag vant oss vid OSX och iMac:ns porriga utseende.
En kompromiss var värstingmodellen som ändå har ett ok graffakort.
Därför en iMac som jag spelar på.

Men jag tackar er. Det blir väldigt lätt att jag spårar ur när jag ger mig hän. Är en 110% kille.

Ska prova med en enkel USB fläkt och kanske en 120mm till det samt dra ner på överklockningen.

Permalänk
Medlem

ett alternativ är ju att skaffa sig en billig gamerburk, förslagsvis begagnad, och ha kvar imacen till allehanda användande kan bara hålla med om att osx är en fröjd, men pris samt begränsad hårdvara säger stopp för min del

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Problem där richie. Har fnulat på alla varianter men går inte att använda en iMac som extern monitor (trots hajpade thunderbolt) så blir en till monitor och där la gumman sitt veto.
Alltså, går ju att bygga ett mITX med prestanda som klår iMac:n varje dag i veckan och gömma undan det men kommer aldrig ifrån en extra monitor plus tangentbord och mus.

Hade långtgående planer på ett mITX som jag lätt kunde plocka undan mellan sessionerna men tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har löst det hyfsat ok.
Följde richies förslag och satte min 120mm fläkt närmare chassit med gummidistanser.
Fick ner tempen till dryga 90 grader.

Nu ska jag bara införskaffa en fläkt typ denna så kanske jag ramlar under 90.

Fick svar från AMD angående temperaturer för 6970M. Detta är vad de svarade:

"Apple Support will be able to confirm the specifications of their version of the HD6970M chipset used in your iMac.

Generally the GPU can get to 100C under load. The fans should speed up on the laptop keeping the chipset in the low 90's or high 80's under load. At idle the temperature range can be from 30C to 70C.

"

Kanske återkommer med bild på installationen.