Permalänk
Medlem

Gtx 570 överhettas?

Tjena!

Jag har ett problem med mitt Gainward gtx 570. Av någon anledning så överhettas det. Inte när jag spelar utan i idle? Detta händer när datorn stått på ett bra tag. T.ex. en kväll såg jag på film x antal timmar och när jag kom tillbaka till min dator va grafikkortsfläkten på 100% (lät förjävligt högt) och skärmen var svart. Genom att dra ut strömkabeln och sedan starta om datorn så var problemet löst, för stunden.

Detta har hänt flertal gånger och blir trött på det då jag använder min dator till att hosta serverar mm.

Har testat att uppdatera drivrutiner men problemet kvarstår. Har inte tillgång till ett annat grafikkort att testa med men då detta händer efter datorn har stått på x antal timmar (stänger sällan av datorn) så är det inte något som man upptäcker ofta.

Att skicka kortet till komplett för att testa det lär inte hjälpa då det inte händer varje dag utan ibland.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter konstigt. Använd t ex GPU-Z för att logga temperaturen till en fil för att bekräfta att det faktiskt handlar om överhettning. Jag är lite skeptisk (inte för att jag inte tror på dig, men datorer är skumma ibland!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det låter konstigt. Använd t ex GPU-Z för att logga temperaturen till en fil för att bekräfta att det faktiskt handlar om överhettning. Jag är lite skeptisk (inte för att jag inte tror på dig, men datorer är skumma ibland!).

Ska testa så får väll hoppas att det händer igen inom en snar framtid (eftersom jag vill bekräfta problemet).

Permalänk
Medlem

kanske är något som går snett när datorn går in i viloläge? kan ju vara windows som fuckar med graffet

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Den går inte in i viloläge eftersom ibland så händer detta efter att datorn stått på i 24H och ibland efter flera dagar.

Permalänk
Medlem

starta om lite då och då?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Självklart kan jag starta om den då och då men det löser inte problemet. Men som jag skrev, det är inte efter en specifik tid den hänger sig, utan det kommer helt random. Ifall den hänger sig när jag är hemma är det inget problem men om det händer på natten eller när jag är i skolan så blir det lite problem.

Permalänk

har du kollat att den inte dammat igen?
Och kolla upp om du ändrat fläktkurvan manuellt eller något som kan göra så att det skiter sig.
Sen kan det vara så att när din skärmsläckare går igång och när datorn inte tycker att den används så har windows en hel del schemalagt så då kan din fläkt om den är inställd på användning ligga och puttra på lite medans din hårddisk och processor går upp på hundra och höjer tempen rekordsnabbt i din dator om du har satt alla fläktar på lågt för att du inte vill att de ska låta.
kanske har för lite airflow? vilken modell är det på kortet? vad har du för cpu kylare och hur är den riktad? hur många fläktar finns det i chassiet?

Permalänk
Medlem

Nej den har inte dammat igen. Det var det första jag trodde när det hände för första gången. Sen angående fläktkurvan så är den på auto med asus gpu tweak.
Jag hittade inget som visade på att något program har schemalagt något så det borde inte vara problemen (eftersom låsningen kan hända random, efter 4 timmar eller efter 44 timmar.
Märke på kortet är Gainward reference design. Cpu kylare är be quiet! DarkRock Pro C1 riktad bakåt. Sen använder jag ett Nzxt Phantom med 6 120mm fläktar som insug och 1 120mm och 2 200mm som utblås.

Permalänk

Har du kollat om inte asus gpu tweak kan vara problemet? T.ex. avinstallera och testa utan. Annars måste jag erkänna att det låter mäkta skumt. Kylningen är det iaf inget problem med hör jag. Elektrostat skada? Är kortet överklockat? Kan mycket väl vara måndags ex om inte annat.

Permalänk
Medlem

Avinstallerade gpu tweak, får hoppas att det var det som var problemet.
Kortet är inte överklockat.
Vad menar du med Elektrostat skada? Sökte på google men hittade inget.

Ifall det är så att grafikkortet är trasigt och att något fel uppstår ibland och gör att datorn hänger sig, kan jag få ett nytt grafikkort då? Ifall jag skickar in det så lär dom testa kortet men felet uppstår ju bara ibland.

Permalänk
Antielefant

Elektrostatisk skada är svengelska, men sök på ESD så får du veta vad han menar.

Däremot låter det mer som crapware typ GPU tweak, så fortsätter problemet lär du blåsa om Windows.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Däremot låter det mer som crapware typ GPU tweak,

Gpu tweak är ett rent skämt!
Om jag har GPU tweak igång och foldar så går temp sensorerna ner på 0° på båda mina kort och de går inte att ändra fläkthastigheten mer. ut med de programmet så kanske de löser sig!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra