Eizo släpper två nya 23-tummare med IPS- respektive TN-panel

Permalänk
Melding Plague

Eizo släpper två nya 23-tummare med IPS- respektive TN-panel

Japanska Eizo introducerar två nya skärmar, för ovanlighetens skull i konsumentklassen. Eizo Flexscan EV2335W och EV2315W mäter 23 tum och har upplösningen 1920 x 1080 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med mer ips skärmar.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

+ mer IPS
- 16:9 vilket gör att en del som köper ipser inte kommer ens att kolla på dem (bland annat jag).

Permalänk
Medlem

varför ips då dom har VA ?

Permalänk
Medlem

På pappret tycker jag en VA skärm känns bättre( gillar bra svärta) varför görs det inte mer VA baserade skärmar? Hur är igentligen svärtan på en ips panel?

Permalänk
Medlem

Skumt att man tillverkar skärmar utan hdmi nu för tiden. Lite smidigare än dvi.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

På pappret tycker jag en VA skärm känns bättre( gillar bra svärta) varför görs det inte mer VA baserade skärmar? Hur är igentligen svärtan på en ips panel?

Åt skogen. Särskilt IPS glow från vinklar. T.ex. har Eizo EV2333 (VA) 4 gånger bättre svarta än Dell u2311h (IPS). Finns väl undantag men är man ute efter svärta är VA det enda alternativet känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skumt att man tillverkar skärmar utan hdmi nu för tiden. Lite smidigare än dvi.

Displayport är DVIs efterträdare.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor marknaden för IPS är år 2011?

Eizos skärmar ex.vis är ju inte direkt kända för att vara prisvärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Undrar hur stor marknaden för IPS är år 2011?

Eizos skärmar ex.vis är ju inte direkt kända för att vara prisvärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Eizo är däremot kända för att ha grym kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skumt att man tillverkar skärmar utan hdmi nu för tiden. Lite smidigare än dvi.

För att slippa licenskostnader bland annat.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem

Ingen LED för IPS-skärmarna?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Varför ska jag bry mig

Varför är detta värt att rapportera?

De är väll varken först, störst, billigast eller något annat som får dem att sticka ut från mängden, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EternalLight:

Varför är detta värt att rapportera?

De är väll varken först, störst, billigast eller något annat som får dem att sticka ut från mängden, eller har jag missat något?

om Swec bara ska rapportera om händelser som är störst och först så skulle det nog bli ganska tråkigt... datorer har ju funnits ett tag så det är ju ingen nyhet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EternalLight:

Varför är detta värt att rapportera?

De är väll varken först, störst, billigast eller något annat som får dem att sticka ut från mängden, eller har jag missat något?

Därför att Eizo är det mest respekterade bildskärmsmärket i branschen kanske?

Permalänk
Medlem

För små för att jag ska vara intresserad..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av chipfunk:

Åt skogen. Särskilt IPS glow från vinklar. T.ex. har Eizo EV2333 (VA) 4 gånger bättre svarta än Dell u2311h (IPS). Finns väl undantag men är man ute efter svärta är VA det enda alternativet känns det som.

Okej, hur är svärtan i Dell U2311H då? Funderade nämligen på att köpa den.. Vad rekommenderar du för skärm om man ska lägga runt 2000 pistoler?

Sen undrar jag lite vilken roll dynamiskt kontrastförhållande spelar?

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Därför att Eizo är det mest respekterade bildskärmsmärket i branschen kanske?

Okej
Jag kan för lite om bildskärmar så jag såg bara "ytterligare några skärmmodeller" som inte verkade sticka ut på något sätt och undrade var nyhetsvärdet låg. Tack för förklaringen.

Skrivet av Mr_Lazy:

om Swec bara ska rapportera om händelser som är störst och först så skulle det nog bli ganska tråkigt... datorer har ju funnits ett tag så det är ju ingen nyhet

Sant, men något måste ju sticka ut för att det ska vara värt att ha på första sidan.

Inser att jag var mer aggressiv än vad jag menade att vara i mitt förra meddelande. Det var mest menat som ett "Jag förstår inte vad som är speciellt med detta" och inget angrepp på någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GylleneKvisten:

Okej, hur är svärtan i Dell U2311H då? Funderade nämligen på att köpa den.. Vad rekommenderar du för skärm om man ska lägga runt 2000 pistoler?

Sen undrar jag lite vilken roll dynamiskt kontrastförhållande spelar?

Jag har en U2311H och är nöjd med allt annat än svärtan. Tänkte inte på hur viktigt det var för mig när jag köpte den. Hade jag skaffat en ny skärm i dag hade det nog blivit nån med VA-panel från Eizo. Eizo Foris FS2331 går för 1999 kr på Prisjakt men då tycker jag den är strykful (ett kap för de som gillar utseendet dock). Den vita modellen av EV2333 finns för runt 2,5k (fast vitt = usch). Om du är ett fan av BenQ ser deras BL2400PT hyfsat lockande ut också. Alla dessa skärmar har ungefär lika låg svartnivå (~0,04 cd/m2 och 0,05 på BenQ). I jämförelse har U2311H 0,16 cd/m2.

Utbudet av VA-paneler är rätt begränsat men jag hoppas att folk får upp ögonen för dessa skärmar mer i framtiden. Då tillverkas det fler. Jag personligen hoppas på att Eizo snart kommer göra en ny model av EV2333 eftersom den börjar ha några år på nacken.

Dynamiskt kontrast ska du fullständigt strunta i. Det är inget som används ens. Den vanliga kontrasten är den enda viktiga (fast även då ska man ta tillverkarens specifikationer med en nypa salt och utgå ifrån recensioner och test istället).

Jag har www.flatpanelshd.com som källa. Där finns test av alla 3 skärmarna som jag nämnde. Du kan kika där mer om du vill. Det framgår rätt tydligt att VA-paneler har mycket bättre svärta än andra.

Sen ett tips till alla är att kalibrera era skärmar! Speciellt många TV-apparater har skyhög ljusstyrka som out-of-the-box-inställningar, men det förekommer för datorskärmar också.

Permalänk
Skrivet av chipfunk:

Jag har en U2311H och är nöjd med allt annat än svärtan. Tänkte inte på hur viktigt det var för mig när jag köpte den. Hade jag skaffat en ny skärm i dag hade det nog blivit nån med VA-panel från Eizo. Eizo Foris FS2331 går för 1999 kr på Prisjakt men då tycker jag den är strykful (ett kap för de som gillar utseendet dock). Den vita modellen av EV2333 finns för runt 2,5k (fast vitt = usch). Om du är ett fan av BenQ ser deras BL2400PT hyfsat lockande ut också. Alla dessa skärmar har ungefär lika låg svartnivå (~0,04 cd/m2 och 0,05 på BenQ). I jämförelse har U2311H 0,16 cd/m2.

Utbudet av VA-paneler är rätt begränsat men jag hoppas att folk får upp ögonen för dessa skärmar mer i framtiden. Då tillverkas det fler. Jag personligen hoppas på att Eizo snart kommer göra en ny model av EV2333 eftersom den börjar ha några år på nacken.

Dynamiskt kontrast ska du fullständigt strunta i. Det är inget som används ens. Den vanliga kontrasten är den enda viktiga (fast även då ska man ta tillverkarens specifikationer med en nypa salt och utgå ifrån recensioner och test istället).

Jag har www.flatpanelshd.com som källa. Där finns test av alla 3 skärmarna som jag nämnde. Du kan kika där mer om du vill. Det framgår rätt tydligt att VA-paneler har mycket bättre svärta än andra.

Sen ett tips till alla är att kalibrera era skärmar! Speciellt många TV-apparater har skyhög ljusstyrka som out-of-the-box-inställningar, men det förekommer för datorskärmar också.

Okej, tack för ett bra svar! Vilken skärm ska man köpa om man har tvåtusen pistoler och ska spela mycket? Just nu lutar det åt Dell U2312HM. Har du några åsikter/tankar/hypoteser om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GylleneKvisten:

Okej, tack för ett bra svar! Vilken skärm ska man köpa om man har tvåtusen pistoler och ska spela mycket? Just nu lutar det åt Dell U2312HM. Har du några åsikter/tankar/hypoteser om den?

Omöjligt att svara på då det inte finns recensioner på den skärmen än, men jag kan tänka mig att den lämpar sig bra för spel iom att U2311H hade väldigt låg input lag. Du lär få riktigt bra bildkvalitet men jag är rädd att Dell inte har förbättrat svärtan så märkvärdigt mycket. Risken är att det kommer bli störande med gråaktiga nyanser där det ska vara helsvart om du sitter i ett mörkt rum och ser mycket på film eller spelar mörka spel (t.ex. Amnesia). Är du inte så kräsen på just den punkten bör du inte bli besviken om du köper U2312HM dock.

Observera även att Dells skärmar inte har dålig svärta. De flesta skärmarna med IPS- och TN-panel presterar ungefär likvärdigt.

Permalänk
Skrivet av chipfunk:

Omöjligt att svara på då det inte finns recensioner på den skärmen än, men jag kan tänka mig att den lämpar sig bra för spel iom att U2311H hade väldigt låg input lag. Du lär få riktigt bra bildkvalitet men jag är rädd att Dell inte har förbättrat svärtan så märkvärdigt mycket. Risken är att det kommer bli störande med gråaktiga nyanser där det ska vara helsvart om du sitter i ett mörkt rum och ser mycket på film eller spelar mörka spel (t.ex. Amnesia). Är du inte så kräsen på just den punkten bör du inte bli besviken om du köper U2312HM dock.

Observera även att Dells skärmar inte har dålig svärta. De flesta skärmarna med IPS- och TN-panel presterar ungefär likvärdigt.

Tack så mycket för ett bra svar.