Permalänk
Medlem

Kylning till min nya i5 2500k?

Hej, nyligen köpt nytt datorsystem (se sig.), men visade sig att stockkylaren på min 2500k var ganska oduglig även utan tyngre överklockning.

Den ligger på ca 38 C idle och kring 50 C i lättare spel, men testade lira Far Cry 2, och då låg den i över 80 C. Jag har inte gjort någon egen överklockning, utan bara använt "turbon" som finns i moderkortet. I vilket fall som helst behöver den kylas mer.

Funderar på nåt av H80 eller H100-systemen så man vet att man klarar sig relativt tyst och kallt även om man senare vill klocka upp den lite.

Såg att båda systemen ligger på ungefär samma pris, och vet att båda ryms bra i mitt Arc-chassi. Stor skillnad mellan dom i bökighet och kylning?

Eller bör jag skrota båda dom idéerna och gå på nåt helt annat? isf: varför?

Mvh
John

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem

Skulle tro att H80 skulle räcka faktiskt!

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

H80 duger fint, jag kör en H60 i min FD R3:a med endast 1 120mm för stunden på radiatorn, och jag ligger runt 36-45 grader i idle, och har inte fått den över 60 nån gång, trots att jag plågat den rejält och har en rejäl värmedyna i form av ett 6970 rakt under^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Okej, låter bra! Bör jag skaffa tystare fläktar direkt eller är de medföljande okej?

(kan ju alltid testa iofs)

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem

Har en H50 och den fläkten som hängde med var ingen höjdare direkt! Är väl en smaksak kanske men skulle väl rekommendera Gentle Typhoon 1450/1850 rpm+ fläktkontroller

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Den som hänger med är ok till 60% powah. Allt efter det låter ganska mycket. Men ja som du sa kan du ju testa med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svj0hn:

Okej, låter bra! Bör jag skaffa tystare fläktar direkt eller är de medföljande okej?

(kan ju alltid testa iofs)

Enligt tillverkaren själv så skall de medföljande fläktarna faktiskt prestera bättre, dvs. mer luftflöde och statiskt tryck, än Gentle Typhoon 1850 till en lägre ljudnivå.

I samma forumtråd så testade även flera sina nya kylare både med de medföljande fläktarna och dyra eftermarknadsfläktar och resultatet var att Corsairs fläktar presterar väldigt bra upp till mellanläget (ca: 1100 - 2000 rpm tror jag) med en en för varvtalet rimlig ljudnivå. Vid max, som är 2600 rpm så låter de som jet-turbiner men presterar också därefter.

Anledningen till att jag vet detta är att jag inför mitt köp av H80 (ligger här hemma nu ) så läste jag en massa recensioner och bedömningar av kylaren. Jag kanske kan rota fram tråden som jag nämner ovan men jag varnar i förväg för att det är cirka 100 sidor engelska att plöja igenom...

Sammanfattningsvis så tycker jag iallafall att du skall testa de som följer med om du köper en - det kommer jag.

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem

Kan någon övertala mig varför jag borde köpa vattenkylning(typ H80) istället för en vanlig kylare? Är det bökigt att fixa? Hur mycket måste man "underhålla" den?

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av Falsk1:

Kan någon övertala mig varför jag borde köpa vattenkylning(typ H80) istället för en vanlig kylare? Är det bökigt att fixa? Hur mycket måste man "underhålla" den?

Har själv en H80 och så länge du monterar den så fläktarna blåser ut ur chassit så behöver du inte "underhålla" den oftare än vilken luftkylare som helst (d.v.s. dammsuga).
Byt dock ut fläktarna, de låter som fan!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falsk1:

Kan någon övertala mig varför jag borde köpa vattenkylning(typ H80) istället för en vanlig kylare? Är det bökigt att fixa? Hur mycket måste man "underhålla" den?

Den presterar bra, tar lite plats i chassit och håller en relativt låg ljudnivå så länge du inte sätter den i maxläget. När det kommer till underhåll så skall det inte vara mer än med en "normal" luftkylare" då den kommer återförsluten och klar från fabrik. Användaren behöver alltså inte fylla på mer kylvätska då och då eller testa den innan så att den inte läcker - tanken med dessa från fabriken klara allt i ett "vattenkylningspaket" är att de skall kunna slängas in i datorn för att sedan glömmas bort.

En nackdel med dem är dock att de är relativt dyra men då de presterar riktigt bra så tycker jag att man får vad man betalar för.

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Den presterar bra, tar lite plats i chassit och håller en relativt låg ljudnivå så länge du inte sätter den i maxläget. När det kommer till underhåll så skall det inte vara mer än med en "normal" luftkylare" då den kommer återförsluten och klar från fabrik. Användaren behöver alltså inte fylla på mer kylvätska då och då eller testa den innan så att den inte läcker - tanken med dessa från fabriken klara allt i ett "vattenkylningspaket" är att de skall kunna slängas in i datorn för att sedan glömmas bort.

En nackdel med dem är dock att de är relativt dyra men då de presterar riktigt bra så tycker jag att man får vad man betalar för.

m.v.h.
/Setesh

Okej tack. Låter ju perfekt. Hur stor är risken med kondens då? Finns det någon garanti att det inte blir det? Vill ju inte att en liten vattendroppe skulle förstöra typ grafikkortet. Har hört om det fast kanske inte alls gäller med denna produkt?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ytterst liten då temperaturen på det cirkulerande vattnet aldrig kommer att ha lägre temperatur än omgivningens. Det skulle kunna vara när man fyller ett vattenkylningskrets för första gången med kallt vatten. Dock är detta system slutet redan från början, så det ska inte hända.
Om man däremot använder grejer med mer krut i, som en kylanläggning eller kolsyreis föreligger en viss risk.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | P8P67-M Pro| Intel Core i7 2600K| Corsair H60| Corsair 16GB Dominator 1600MHz| be Quiet 650 MW | XFX Radeon HD 5830 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Aaaaaaaaah! tvungen o låna tråden lite.... Velar som sören mellan H80 och Noctua NH-D14! Aldrig haft "vattenkylt" innan. Finns det inga test mellan dessa två? Vilken kyler bäst om man nu slänger på samma fläktar

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

OP här, kört igång den idag med H80 installerad och det blev klara förbättringar. Under 30 grader idle och med turbo på så når jag knappt upp över 50 grader i Far cry 2 (som tidigare drog iväg över 80).

Mycket nöjd än så länge!

Enda jag undrar över är att det skvalpade lite när jag lutade radiatorn. Ska det göra det? Tänker mig att skvalp måste innebära luft i ledningarna, men det kanske inte gör nåt när det bara är i radiatorn? Vet inte riktigt hur de ser ut invärtes, så...

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mani01:

Ytterst liten då temperaturen på det cirkulerande vattnet aldrig kommer att ha lägre temperatur än omgivningens. Det skulle kunna vara när man fyller ett vattenkylningskrets för första gången med kallt vatten. Dock är detta system slutet redan från början, så det ska inte hända.
Om man däremot använder grejer med mer krut i, som en kylanläggning eller kolsyreis föreligger en viss risk.

Okej tack för svar

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

OP här, kört igång den idag med H80 installerad och det blev klara förbättringar. Under 30 grader idle och med turbo på så når jag knappt upp över 50 grader i Far cry 2 (som tidigare drog iväg över 80).

Mycket nöjd än så länge!

Enda jag undrar över är att det skvalpade lite när jag lutade radiatorn. Ska det göra det? Tänker mig att skvalp måste innebära luft i ledningarna, men det kanske inte gör nåt när det bara är i radiatorn? Vet inte riktigt hur de ser ut invärtes, så...

ingen fara.. de "går till sig" efter ett tag

Visa signatur

| FD ARC - med FD Noise absorber kit | Corsair 850w TX | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @5,006ghz | Corsair H100 | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | Asus Nvidia GTX580 DCII | Asus Xonar Essence STX + AKG Q701 | Corsair Force GT 120 gb | Kingston SSDNow v300 120GB |