Samsung Galaxy Tab 7.7 stoppas på IFA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunnis:

Sen om det är kopia, förbättring osv är en annan sak. Faktum är att allt vi har idag är en förbättring och bygger på en tidigare uppfinning sedan flintastenen.

Patent är har ju också varit en nödvändighet för den tekniska utvecklingen vi har haft under 1900 talet. Betala licens eller investera för att bygga bättre motsvarighet och slippa licensavgifter har ju varit en stor drivkraft i utvecklingen.

Är det inte just den här balansgången Apple tycks ha svårare för än andra? Å ena sidan kan de stolt tala om hur de själva stjäl idéer, tar patent på generella tekniker redan i bruk, men ändå samtidigt är aggressiv mot parter som i princip gör samma sak. Jag har ingen särskild uppfattning om Apple som företag, och Jobs i synnerhet, men hur jag än vrider och vänder på det kommer jag inte till någon annan slutsats.

Lyssnade någon till Studio Ett och dess lilla reportage om Bikram Choudhury? Lite tragikomisk koppling till patentfrågor.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Du får ursäkta men mycket skitsnack där enligt min åsikt. Tveksam kvalité? 60kr materialkostnad för en iPhone 4, har du någon som helst källa till det?

Enligt iSuppli så ligger materialkostnaden på drygt 170 dollar för senaste versionen av iPhone 4 (Verizon): http://www.isuppli.com/Teardowns/News/Pages/New-iPhone-Carrie...

Läser du sidan du själv länkar? Det där är alltså vad de kostade dem vid produktionsstart och inkluderar allt. Jag referarar till själva framsida/baksida glas, metallen som sammanbinder det hela plast/skruvar etc. Alltså inte elektroniken.

Det står klart och tydligt att detta vid produktionsstart kostade strax över 10 dollar, allt som allt. Vilket i grova slängar blir 65ish kronor. Detta är verkligen inte lågt i jämförelse med android/symbian telefoner, poängen är dock att man har valt att inte använda sig utav exempelvis corning-glas av en anledning.

En baksida av glas som av självklara anledningar förr eller senare kommer gå sönder kostade i butik 900kronor, kostar i dagsläget som billigast 500ish kronor på nätet.
Kostnaden för dom endast ett par kronor + frakt.

Nu går du dock väldigt långt ifrån själva grundresonemanget, det handlade om att man försöker dra ut pengar i alla led, och maximerar denna vinst. Detta går inte om man inte är särskiljande från andra produkter på någotvis. Exempelvis via design eller mjukvara.

Och det är det som teknikmedvetna personer som ser igenom strategin ogillar, samtidigt är det en strategi som används av nästan alla företag.. det är bara att Apple lyckas lite bättre med det.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Tror inte de kommer att förlora. Är väl bara att konstatera att Apple har en hel rad patent och Samsung bryter mot dem.
http://thisismynext.com/2011/04/19/apple-sues-samsung-analysi...

Sen tycker jag det är vettigt att ifrågasätta om det ska gå att ta denna typ av patent.

"Depending on the strength of Samsung’s promised reply and countersuit, my guess is that Apple might be willing to eventually settle the patent claims but will push the trademark and trade dress claims as far as it can — if Apple loses those it’s open season on the iOS aesthetic. You can bet Steve Jobs and Tim Cook aren’t about to let that happen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Läser du sidan du själv länkar? Det där är alltså vad de kostade dem vid produktionsstart och inkluderar allt. Jag referarar till själva framsida/baksida glas, metallen som sammanbinder det hela plast/skruvar etc. Alltså inte elektroniken.

Det står klart och tydligt att detta vid produktionsstart kostade strax över 10 dollar, allt som allt. Vilket i grova slängar blir 65ish kronor. Detta är verkligen inte lågt i jämförelse med android/symbian telefoner, poängen är dock att man har valt att inte använda sig utav exempelvis corning-glas av en anledning.

Självklart läser jag. Vad du menar med materialkostnad är inte lätt att veta då generellt sett när man pratar materialkostnader för elektronikprylar givetvis inräknar elektroniken. Och som sagt detta är CDMA versionen (verizon) som tas upp i länken, inte den som lanserades för ett år sedan.

Och snackar vi enbart skal så blir jag ändå mer frågande till din kommentar om tveksam kvalite. Glas och metall har klart högre kvalitetskänsla i mina ögon och är sannolikt som du själv säger även dyrare än den plast och gummi som majoriteten av konkurrenterna använder.

Skrivet av Lösbonde:

Nu går du dock väldigt långt ifrån själva grundresonemanget, det handlade om att man försöker dra ut pengar i alla led, och maximerar denna vinst. Detta går inte om man inte är särskiljande från andra produkter på någotvis. Exempelvis via design eller mjukvara.

Och det är det som teknikmedvetna personer som ser igenom strategin ogillar, samtidigt är det en strategi som används av nästan alla företag.. det är bara att Apple lyckas lite bättre med det.

Självklart försöker de maximera sin vinst, vore idiotiskt annars. Och ja, de är mästare på marginaler men ser dock inte problemet. Folk (även teknikmedvetna) tycker uppenbarligen fortfarande att det är värt vad man betalar för (produkten/ekosystemet/helheten).

Gör man det inte så köper man inte, svårare än så är det inte.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Och snackar vi enbart skal så blir jag ändå mer frågande till din kommentar om tveksam kvalite. Glas och metall har klart högre kvalitetskänsla i mina ögon och är sannolikt som du själv säger även dyrare än den plast och gummi som majoriteten av konkurrenterna använder.

Telefoner i 4-5k klassen brukar som standard ha corning-glas eller liknande kvalité.

Iphone4 o andra sidan har samma typ av glas du hittar i random ölflaska, glasburk. Förstärkt men ändå extremt svag för böjningar..
http://www.youtube.com/watch?v=aVxj6gRYwS0

Vi snackar om 30-50 kronor extra per mobil, besparningarna har inte gjorts för att "spara pengar" utan snarare för att, man förlorar enorma pengar på de närmast garanterade reservdelar alternativt servicejobb.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Telefoner i 4-5k klassen brukar som standard ha corning-glas eller liknande kvalité.

Iphone4 o andra sidan har samma typ av glas du hittar i random ölflaska, glasburk. Förstärkt men ändå extremt svag för böjningar..
http://www.youtube.com/watch?v=aVxj6gRYwS0

Vi snackar om 30-50 kronor extra per mobil, besparningarna har inte gjorts för att "spara pengar" utan snarare för att, man förlorar enorma pengar på de närmast garanterade reservdelar alternativt servicejobb.

Fast det är inte riktigt sant. Framsidan som skyddar displayen är av ordentligt tåligt glas (vilken tillverkare är dock mig veterligen inte känt) och inte alls extremt svag för böjningar: http://www.youtube.com/watch?v=OoT6VIxP-Y4&feature=related

Baksidan är däremot klenare om än även det förstärkt, den får repor mycket enklare än framsidan.

Dock spelar det mindre roll hur förstärkt glaset är. Har du otur och den faller illa på kanten så går glaset sönder, hur böjligt det än må vara.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Fast det är inte riktigt sant. Framsidan som skyddar displayen är av ordentligt tåligt glas (vilken tillverkare är dock mig veterligen inte känt) och inte alls extremt svag för böjningar: http://www.youtube.com/watch?v=OoT6VIxP-Y4&feature=related

Baksidan är däremot klenare om än även det förstärkt, den får repor mycket enklare än framsidan.

Dock spelar det mindre roll hur förstärkt glaset är. Har du otur och den faller illa på kanten så går glaset sönder, hur böjligt det än må vara.

Det är förstärkningen som gör skillnaden, corning-glas går inte sönder.. men kan lika lätt repas av sten/grus etc. Tester brukar vara relativt fåniga där man försöker repa med nycklar/skruvmejslar etc som är omöjligt på vanligt oförstärkt glas.. lite samma sak med att långsamt böja glas på en bred yta, du kan köra över de flesta budget-telefoner med en bil utan att glaset går sönder.. men tappar du den från 1 meter på sten så spricker den i tusendelar.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Det är förstärkningen som gör skillnaden, corning-glas går inte sönder.. men kan lika lätt repas av sten/grus etc. Tester brukar vara relativt fåniga där man försöker repa med nycklar/skruvmejslar etc som är omöjligt på vanligt oförstärkt glas.. lite samma sak med att långsamt böja glas på en bred yta, du kan köra över de flesta budget-telefoner med en bil utan att glaset går sönder.. men tappar du den från 1 meter på sten så spricker den i tusendelar.

Självklart kan även cornings glas gå sönder, inget glas är oförstörbart. Som sagt träffar du kanten på glaset (telefonen) är risken stor att det går sönder, det gäller alla telefoner. Det är enkelt att bara göra en google-sökning för att se att många har lyckats krossa glaset på exempelvis sin SGS2 när de tappat den.

Med iPhone 4 är ju dock risken såklart större i och med att den har glas på båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FightClub:

Senaste nytt: Apple stämmer moder natur i Tyskland för varumärkesintrång då moder natur producerar frukten äpple som liknar väldigt mycket Apples logotyp. Apple hävdar att de har registrerat varumärket och vill att all försäljning i Europa upphör med omedelbart verkan. Om man ska gissa på utfallet utav denna rättegång efter de senaste rättegångarna är det sannolikt att äpplen förbjuds att säljas i Europa då inkompetenta domare som inte verkar ha någon kunskap i de relevanta frågorna är de som gör besluten.

OnT: Detta är en någorlunda seriös fråga. Låt oss säga att det visar sig att det blir en permanent säljförbud utav Galaxy Tab 7.7 i Tyskland efter rättegången pga patentintrång. Om någon bosatt i Tyskland köper en Galaxy Tab 7.7 utomlands efter rättegången, säg under en resa, kan de då hävda garanti hos Apple i Tyskland ifall patenten, som Apple har rättigheterna till, börjar krångla. Jag inser löjligheten i frågan men om man går till sådan lång utsträckning att förbjuda en produkt som enligt domstolen anses vara identisk pga. ett patentintrång, så borde väl alla produkter inom landet som innehar patenten ses som identiska och företaget som står för patentinnehavet borde därmed ha skyldigheten att stå för för garantiärendena som rör patenten.

P.S. Ni förstår väl varför de siktade på 7.7 och inte på 8.9? Jag gissar att det beror på den högupplösta Super AMOLED Plus skärmen. Apple inser dess värde då folk har lättare att välja en Super AMOLED Plus skärm pga dess färgåtergivning då det är tydligt för betraktaren att observera den jämfört med Retina Displays egenskap, dess höga pixeldensiteten, som överstiger ögats möjlighet att uppfatta den ifrån det avståndet som telefonen normalt används från.

Inom EU har det blivit att piratkopior får inte tas in. Skulle du köpa ett par piratkopierade byxor utomlands och ha på dig dom i tullen och bli upptäckt så får du fortsätta i kalsongerna(om inte dom också är piratkopior då hamnar du nog i fängelse).
Har du en samsungplatta i tyskland och vill ha den reparerad så blir du åtalad i stället.