Permalänk
Medlem

Köpa ny CPU-fläkt och "Utsug"

Tjena! Har nu äntligen fått tag i en X4 processor. Dock så märker jag nu att min CoolerMaster TX3 inte klarar av att kyla den även fast jag inte rört volten och har "Cool n' Quiet" aktiverat. Den ligger på ca 34-38 grader idle. 58-61 grader i minecraft och upp till 68 grader i Intel Burn Test. Då blåser både TX3:an och utsuget bak (Scythe Slip-Stream) fullt, det låter alltså alldeles för mycket! Max tempen för Phenom II är ju också endast 62 grader. Har även testat att applicera kylarpasta på 2 olika sett. Ärtan och smeta ut med betalkort. Andra alt. blev något bättre!

Funderar nu på att byta både utsuget (Scythe Slip-Stream 120mm) och CPU-fläkten (Cooler Master TX3) till andra bättre och tystare alternativ. Har troligtvis fixat köpare för dessa redan nu så vill bara ha hjälp med vad jag ska köpa. Har ett Cooler Master Silencio 550 chassi, alltså två 120mm platser fram och en bak.

Har kollat på Hyper 212+ men det sägs att man måste byta fläktar för att få den någorlunda tyst. Då blir den ju lika dyr som fläkten nedan ändå. Därför känns dessa som ett bra alternativ. Det verkar ha bra recensioner, och samtidigt är det Noctua så man kan väl vänta sig att de kommer fungera många år framöver!
Detta paket kostar 710kr på CDON inkl. frakt: http://www.inet.se/kundvagn/visa/839448/kostar-710kr-pa-cdon-...

Frågan är nu. Tycker ni att det är helt idiotiskt att köpa nya fläktar? Eller kommer dem jag har kunna kyla bra utan att de går på full RPM och kanske även senare när man klockar upp den till 4.0-4.1 GHz?

Om inte. Är då dem fläktarna jag länkat bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Tjena! Har nu äntligen fått tag i en X4 processor. Dock så märker jag nu att min CoolerMaster TX3 inte klarar av att kyla den även fast jag inte rört volten och har "Cool n' Quiet" aktiverat. Den ligger på ca 34-38 grader idle. 58-61 grader i minecraft och upp till 68 grader i Intel Burn Test. Då blåser både TX3:an och utsuget bak (Scythe Slip-Stream) fullt, det låter alltså alldeles för mycket! Max tempen för Phenom II är ju också endast 62 grader. Har även testat att applicera kylarpasta på 2 olika sett. Ärtan och smeta ut med betalkort. Andra alt. blev något bättre!

Funderar nu på att byta både utsuget (Scythe Slip-Stream 120mm) och CPU-fläkten (Cooler Master TX3) till andra bättre och tystare alternativ. Har troligtvis fixat köpare för dessa redan nu så vill bara ha hjälp med vad jag ska köpa. Har ett Cooler Master Silencio 550 chassi, alltså två 120mm platser fram och en bak.

Har kollat på Hyper 212+ men det sägs att man måste byta fläktar för att få den någorlunda tyst. Då blir den ju lika dyr som fläkten nedan ändå. Därför känns dessa som ett bra alternativ. Det verkar ha bra recensioner, och samtidigt är det Noctua så man kan väl vänta sig att de kommer fungera många år framöver!
Detta paket kostar 710kr på CDON inkl. frakt: http://www.inet.se/kundvagn/visa/839448/kostar-710kr-pa-cdon-...

Säg nu gärna vad ni tycker och berätta om egna erfarenheter! Vore extra bra om både utsuget och CPU-fläkten kunde vara någorlunda lika varandra.

det måste vara något fel, jag kör min phenom x6 på stockkylaren med 80mm fläkt(bytt fläkt alltså) och kör den på 3,6ghz och har aldrig gått över 53c
har också hört att det är inte så stor skillnad mellan tx3 och 212+, så jag tycker att du ska reda ut vad det är som är fel

sitter kylaren bra? den ska inte sitta löst, testa med en annan kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

det måste vara något fel, jag kör min phenom x6 på stockkylaren med 80mm fläkt(bytt fläkt alltså) och kör den på 3,6ghz och har aldrig gått över 53c
har också hört att det är inte så stor skillnad mellan tx3 och 212+, så jag tycker att du ska reda ut vad det är som är fel

sitter kylaren bra? den ska inte sitta löst, testa med en annan kylpasta?

Kylaren sitter ordentlig och det är Cooler Masters kylpasta. När jag tidigare hade min överklockade och övervoltade Phenom X2 555BE med samma saker så låg den heller aldrig över 50 grader. Det ända som ändrats är processorn. Pratade med Inet men dem var trotsiga och sa "Det är max 1 av 10 000 processorer som det är fel på".

Permalänk
Medlem

Kolla att CPU-spänningen inte står på "Auto".

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kolla att CPU-spänningen inte står på "Auto".

Det gör den om du menar vcore! Innebär inte det original spänning? Vad ska jag annars ställa den på?

Dessutom är det väl därför man har aktiverat "cool n quiet".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vet tyvärr inte vad 965 har för orignalvolt men det borde vara ungefär 1.37-1.4 eller liknande.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på vad har ni för rumstemperatur med? det på verkar ju kylning med.
Jag har tyvär inga 20-22 grader där min dator står snarara mellan 24-30 grader(står på övervåningen i huset och är ett energisnålt hus så all värme stannar inne i huset)
Så min kylning kommer aldrig ner mer än till vad det är i rumpstemperatur och vid full belastning 20-30grader över rumsteperaturen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag vet tyvärr inte vad 965 har för orignalvolt men det borde vara ungefär 1.37-1.4 eller liknande.

Jag vet att det ligger runt där men frågan är vad skillnaden kommer bli. Sätter jag den över Auto så blir den väl övervoltad och varmare, under Auto blir den väl undervoltad. Kanske något svalare men inte lika stabil om man ska ha lite klocka den lite. Dessutom så aktiverar jag ju Cool n' Quiet för att den sänker volten till processorn när den är idle så att det blir mycket lägre temps. Har jag rätt? Det är ju dock inte problemet. Problemet är ju att den går över 62 grader i full load och då låter datorn också alldeles för mycket.

Skrivet av vinylens:

Lite nyfiken på vad har ni för rumstemperatur med? det på verkar ju kylning med.
Jag har tyvär inga 20-22 grader där min dator står snarara mellan 24-30 grader(står på övervåningen i huset och är ett energisnålt hus så all värme stannar inne i huset)
Så min kylning kommer aldrig ner mer än till vad det är i rumpstemperatur och vid full belastning 20-30grader över rumsteperaturen.

Skulle gissa på att tempen i rummet är ungefär 22-24 grader på kvällarna. Något varmare i hörnet under bordet där datorn står. Nu när jag skriver detta så är det morgon och det är max 19-20 grader i rummet och processorn ligger redan på 32 grader efter uppstart och start av Chrome. Dessutom hade jag ännu varmare i rummet under sommaren med min övervoltade och överklockade X2 555BE. Denna gick aldrig över 50 grader.

Frågan är nu. Tycker ni att det är helt idiotiskt att köpa nya fläktar? Eller kommer dem jag har kunna kyla bra utan att de går på full RPM och kanske även senare när man klockar upp den till 4.0-4.1 GHz?

Om inte. Är då dem fläktarna jag länkat bra?