Intel lanserar nya Core, Pentium och Celeron i 32 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar nya Core, Pentium och Celeron i 32 nanometer

Intel lägger till inte mindre än 11 nya processorer i sortimentet och kompletterar de lägre prisklasserna med 32 nanometers Sandy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vore ju intressant med Intel Celeron med HD3000.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Vore ju intressant med Intel Celeron med HD3000.

Håller med

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Vore ju intressant med Intel Celeron med HD3000.

Absolut! Bara TDP hålls lågt skulle det kunna vara en "Fusion-dödare"..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

"Den billigaste Sandy Bridge (Celeron G530T) hamnar nu på under 500 kronor inklusive moms i svenska butiker."

Bara jag som tycker G440 ser billigare ut?

Permalänk

Kan vara intressant om de kommer ut på >60W

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Kan vara intressant om de kommer ut på >60W

Celeron G530T kommer ha TPD på 35w.
Helt ok för en HTPC, filserver eller så...

Permalänk
Skrivet av WIRN:

Celeron G530T kommer ha TPD på 35w.
Helt ok för en HTPC, filserver eller så...

Mums!
Går det att kyla 35W passivt?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Kan vara intressant om de kommer ut på >60W

Jag antar du menar TDP<60W? Att kyla en prolle med 35W TDP passivt borde inte vara några problem med hyffsat luftflöde i chassit och tillräckligt bra kylare (finns flera kylflänsar som klarar fetare processorer passivt).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Jag antar du menar TDP<60W? Att kyla en prolle med 35W TDP passivt borde inte vara några problem med hyffsat luftflöde i chassit och tillräckligt bra kylare (finns flera kylflänsar som klarar fetare processorer passivt).

Självklart.
Underbart, kanske blir en sån till blivande HTPC då

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Markthegreat:

Mums!
Går det att kyla 35W passivt?

Definiera passivt
Jag har passiv kylning på min Q9450 som har TDP på runt 100 W. DOck krävs det då ett par chassifläktar men mina är Nexus Realsilent som matas med 5 V så det är inget direkt monsterflöde. 35 W ska ju inte vara några problem ens i en liten låda med dåligt luftflöde.

Om Intel bara kunde få lite ordning på sin grafik kunde det ju vara intressant för en HTPC men det dröjer väl till nästa generation innan de fixat till den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag antar du menar TDP<60W? Att kyla en prolle med 35W TDP passivt borde inte vara några problem med hyffsat luftflöde i chassit och tillräckligt bra kylare (finns flera kylflänsar som klarar fetare processorer passivt).

Så inte helt passivt då.. Brazos (TDP 18W) går ju att ha 100% passivt, dvs utan systemfläkt också, men håller med om att 35W med stor nedvarvad systemfläkt borde funka och vara i det närmaste tyst.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Mums!
Går det att kyla 35W passivt?

Ja

Observera dock att den utmärkt G620T finns idag och också är 35W.

Permalänk
Medlem

Hur står sig en Core i5-2320 mote en Core i5 2500K? Har 2320 upplåst multiplikator som 2500K?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Mums!
Går det att kyla 35W passivt?

jag kunde kyla min gamla Q8200 med en Zalaman CNPS9300 passivt, max ca 65grader med klolcken 2,8ghz.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Hur står sig en Core i5-2320 mote en Core i5 2500K? Har 2320 upplåst multiplikator som 2500K?

Antagligen en rätt stor skillnad. Nej, det har bara K-modellerna.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Antagligen en rätt stor skillnad. Nej, det har bara K-modellerna.

Ok, tack för svaret. Då behöver jag inte ändra min inköpslista för BF3-datorn senare i höst.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

En budget dual core typ pentium eller celeron med HD 3000 hade sålts som smör ifall Intel ens haft den tanken...

Permalänk
Medlem

G860 är väl 3,0GHz och inte 2,3?

Permalänk
Medlem

De påminner lite om laptop cpuer.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

De påminner lite om laptop cpuer.

Inte så konstigt, det handlar inte om kraft längre, mer om strömsnålhet. Jag hoppas detta börjar avta inför kommande tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

De påminner lite om laptop cpuer.

Nej, det är bra drag även i dessa - dessa Pentium spöar vissa mobila i7 så jämför prestanda innan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Nej, det är bra drag även i dessa - dessa Pentium spöar vissa mobila i7 så jämför prestanda innan...

Varför drog du direkt synonymen till att jag skulle menat att de skulle vara "slöa"? Jag tycker de mobila INTEL cpuerna idag är riktigt snabba, så snabba att de piskar många phII och core2quad/duo.

De påminner om laptop-cpuer i avseende låg strömförbrukning (svala), låg klockfrekvens och billiga...

Jag försökte jämföra t.ex en core I5 2410m/core 2630QM med dessa men finns inga tester att hitta på de här cpuerna i artikeln.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Suck. Folk tycker kansne det är bra, men jag tycker det finns för många alternativ av processorer. Fan alltså, det är därför jag börjat bara behålla mina gamla grejor helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

Suck. Folk tycker kansne det är bra, men jag tycker det finns för många alternativ av processorer. Fan alltså, det är därför jag börjat bara behålla mina gamla grejor helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är nog också en av orsakerna till Apples andel av marknaden, mycket lättare att välja mellan tre-fyra datorer än 30000 (höftat) olika delar att mixtra ihop..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Finns det någon mer information om dessa? Har dom HD3000 och när släpps dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Finns det någon mer information om dessa? Har dom HD3000 och när släpps dom?

Vad jag lyckats läsa mig till på nätet så verkar det vara HD2000 i core-modellerna och någon annan HD-lösning i de andra. Non-3D-accelerated HD stod det i en artikel jag hittade. Verkar inte så lovande på den fronten alltså.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W