Bahnhof, Bredband2, Blixtvik, e phone eller Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fernan:

Vi har haft telia i ca 10 år nu och varje år under våren lägger vårat internet ner HELT och dom måste gräva ca 2KM ifrån oss för att rätta till felet. Detta har hänt år in och år ut och den ända anledningen till att vi har teila fortfarande är pga att mina föräldrar vill ha allt till ett och samma företag vilket är galet om du frågar mig. Vi har även våran hem telefon hos telia och den sprakar och har sig och vi har haft problem med den ofta och det dom säger varje gång är att vi har kopplat fel. Dock fungerade det bra första året sen gick det helt år H-vete, Skulle det inte vara för att vi har varje år med internet så säger mina föräldrar att vi skulle ha TVn hos telia med.

Roligt inlägg.
Hur du kan komma in på adsl när TS undrar över operatörer i stadsnätet undrar jag över.

Men när du ändå drog upp det. Du skriver själv att de måste gräva 2km ifrån er efter snösmältningen för att laga problemet. Exakt hur kan det vara Telias fel? Tror du att det måste grävas mindre om ni byter till en annan leverantör? Nej, troligtvis tar det bara längre tid att få problemet löst.

ont:

Själv sitter jag på Telias fiberlan så har inte så mycket att välja på, men det har å andra sidan inte strulat det minsta och 339kr/månad för 100/10 är ingen gigantisk summa i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Saken med telia är dock att du måste köra på deras smart-lösning - vilken är allt annat än vad namnet säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi har haft telia i ca 10 år nu och varje år under våren lägger vårat internet ner HELT och dom måste gräva ca 2KM ifrån oss för att rätta till felet.

Nu pratar du nog om DSL förbindelse i telenätet. Och anledning till att man gräver är offtast fuktskador i kabeln på vårkanten då trådarna är papperslindade... Har du haft vilket annat bolag som helst utom telia så har du fått vänta bra mycket längre på att få det fixat då andra bolag hyr in sig i telias nät men har en helt annan avtalad service tid mot telia än vad du har mot bolaget som levererar åt dig. Vet att BBB hade en serivice start "inom" 8dagar från telia vid kabelfel av erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Av min erfarenhet så har Telia väldigt bra ping till de flesta spelservrar i alla spel. Har en kompis som inte bor många meter ifrån mig i ett äldre hus som har Telia, han pingar runt 8ms till bredbandskollen.se tror jag och jag har 26ms till bredbandskollen.se, fast jag har Glocalnet så det förklarar ju mer eller mindre min ping i alla fall. Ofta har han runt 70-80ms i Bad Company 2 vilket är väldigt bra för det spelet, detta med ADSL.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Sitter själv med bredband2 100/10 och är nöjd. Ska dock byta till Telia 100/100 den 1/9. Den första anledningen är att Telia är betydligt stabilare. Sen är har den överlägset bäst peering. Det tredje alternativet är att den kostar 499 kr/månaden jämfört med bredbands2 629kr/månaden för 100/100.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Medlem

Eftersom jag nu flyttar så måste jag säga adjö till Bredbandsbolaget (har knappt haft något strul under de här 10 åren).

Har att välja på dessa företag:

AllTele
Bahnhof
Blixtvik
Bredband 2
ephone
Telia
Serverado
Tyfon
T3

Är intresserad av 100/10. Vilket är bäst och vilket är mest prisvärt?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk

Telia --> Bahnhof --> andra.

Permalänk
Medlem

Telia är helt sjukt dyra så det lutar då åt Bahnhof. Jag gillar deras integritetspolicy också. Någon annan som har åsikter i frågan? Kan säga att det handlar om Familjebostäders stadsnät i söderort (Stockholm).

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Har testat bredband2,banhof. Men telia slår dem. Sitter med 100/100 får ut ca 95/90.På de flesta servrar pingar man under 10.. Väldigt nöjd med supporten då jag lyckades deala bort bindningstiden från 12 månader till 1 månad

Men vill man ha så kostar det. 499kr/månaden.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Skrivet av QwQ:

min uppfattning är att telia är bäst men dyrast.
vill man betala mindre så skulle jag välja bahnhof
blixtvik blev upp köpt av alltele så de vet jag inte hur det är längre var dock bra innan men bytte efter detta till bahnhof
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e3b47c4b54f3_screenshot.12...

Jag är en av dem som ofrivilligt påtvingats AllTele som bredbandleverantör med tanke på att IP-Only sålde Blixtvik och dess kundstock till AllTele. Sedan övergången till AllTele har jag märkt av klart sämre stabilitet och reponstid på linan, vill påpeka att jag sitter på en 100/100-tjänst ansluten till AllTeles nät (fd. Blixtvik). Tidigare när Blixtvik låg på IP-Onlys nät flöt allt på smidigt vad det gäller peeringen inom Sverige samt till utländska sidor (USA/Europa). Det som irriterar mig mest är att hastigheten vid nedladdningen av filer via Usenet, har näst intill halverats jämfört med tidigare. Nu ligger man på 5-6 MB/s istället för 8-10 MB/s och det är jag klart missnöjd med. Gör jag en traceroute på anslutningen till Usenet-servern noterar jag 10 hopp och ser att trafiken dirigeras till Banhofs servrar och sedan vidare till AllTeles servrar. Dock har jag läst att ett flertal Banhof-användare näst intilll utnyttjar maxkapaciteten för sin 100/100-Mbit-anslutning, vilket i runda slängar borde betyda en nedladdningshastighet runt 10- till 11 MB/s. Torrents fungerar bra måste jag säga och kan därigenom ladda ner i ca 11 MB/s, vilket är tillfredsställande. Jag upplever det som om 100/100-tjänsten (linan) har mer att ge, dock känns det som om någon typ av traffic shaping implementerats sedan övergången. Laddar man t.ex ned ett lagligt liveset (mp3) via Soundcloud går anslutningen nästan upp till maximal kapacitet 11 MB/s för att därefter stadigt sjunka till 1-2 MB/s. När man hade Blixtvik/IP-Only som leverantör låg man stadigt på 8-11 MB/s, vilket jag påtala är en kraftig skillnad. Och nej, det spelar heller ingen roll vilken tid på dygnet man laddar ned för att hastigheten förblir tyvärr densamma.

Det är alltså främs peeringen till utlandet som försämrats avsevärt sedan tidigare jämfört Blixtvik via IP-Onlys nät. En sak som också är en nagel i ögat är att bindningstiden ökat ofrivilligt från en till tre månader, vilket betyder att man vilket fall som helst skulle få vänta ett kvartal på att få byta leverantör. Jag är ansluten till Framtidens Bredband i Kortedala, Göteborg och har följande leverantörer att välja mellan: AllTele (100/10), Banhof (100/100/10), Bredband2 (100/100/10), Universal Telecom (100/100/10) och Tele2 (100/10). I mångt och mycket skulle jag även kunna nöja mig med en 100/10-anslutning bara peering i Sverige och mot utlandet håller genomsnittlig hög klass. Blixtvik via IP-Only fungerade suveränt och jag var klart nöjd med tjänsten och hade Telia funnits med som valbar leverantör hade jag utan tvekan bytt till dem för stabiliteten och peeringen/routingens skull.

Bredband2 är i alla fall ute ur leken för min del, då jag haft dem tidigare innan man bytte över till Blixtvik. Tjänsten fungerade, men var ytterst ostabil i utlandet och supporten var obefintlig vilken ger mig intrycket att man har med ett oseriös och icke-kundvänligt företag att göra med.

Rokkoko, om du har möjlighet att Telia så gör det om du vill en stabil och tillförlitlig uppkoppling som inte lider av intermittenta störningar eller ostabila hastigheter/peering. Ett annat alternativ hade möjligen varit Banhof eller T3. Du bör inte välja Blixtvik eller E-Phone då deras kundstock köpts upp av AllTele, vilket betyder att du ändå kommer att vara en indirekt kund hos AllTele. Det kan vara som så att det fungerar bättre i Stockholms stadsnät än i Göteborg som för min del, dock är det inget som jag kan styrka på något vis utan det får någon från Stockholmsområdet göra.

Just my 2 cents

Visa signatur

Daily

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Telias 499:- i månaden är dock avskräckande. Kommer nog att testa Bahnhof 100/10 för 278:-. Är det kasst så får jag väl byta.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Avstängd

Är det inte så att oftast ligger dessa operatörer i ett stadsnät och du väljer den operatör som stadsnätet har avtal med? Alltså borde det inte spela någon roll vilken operatör man har för bredbandet eftersom hastigheten i stadsnätet borde va detsamma?

Har inte riktigt forskat i det där så kan ha fel.

Hur som så är jag nöjd med Banhof DOCK suger deras kundtjänst getpung deluxe. 17 samtal i kö = 30min i kötid utan problem. Har aldrig haft fel på bredbandet utan fick erfara detta vid en uppgradering.

Permalänk

Ta Blixtvik!
Ta inte Bredband2!
Jag har haft Bredbandsbolaget i 5 år!
Jag har haft Tele2 i 5 år!
Jag har haft Bredband2 i endast 1 år!
Jag har just nu AllTele sedan 2~3 augusti!

Vilket stadsnät är du kopplad till?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag kommer att vara kopplad till Familjebostäders stadsnät i söderort i Stockholm. Man har att välja på leverantörerna som jag skrev ovan.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Jag kommer från BBB fiber sen 10 år tillbaks ungefär, jag har nu telia jag valde 100/10 för 339:- i månaden tror jag det kostar. Väldigt bra ping och vad det verkar som problemfri. Även jag tyckte 100/100 hade vart skoj att ha men det vart för stor skillnad i pris mot 100/10.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Jag har haft Bahnhof, Telia, Bredbandsbolaget, och något franskt som jag inte minns namnet på (I sollentunahems nät). Nu har jag utan valfrihet suttit med comhem i snart ett år.

Aldrig haft problem med Bahnhof eller Telia, där jag bodde senast så var det kollektivanslutning till Telia med bra pris för 10/10 men sanslöst pris om man ville ha något snabbare. På det stora hela vinner Bahnhof i mina ögon.

Bredbandsboilaget strulade som faan i början, den mest trovärdiga förklaringen jag till sist fick var att deras router i mitt område var felkonfigurerad så att vi abonnenter stal varandra IP... strulade i ett helt kvartal. Comhem suger, jag får korta avbrott minst en gång per vecka, inget problem vid surfande men avbrotten är tillräckligt långa för att jag ska bli utkastad ur spel.

Permalänk

Lånar tråden lite. Ska snart flytta och har förhoppningsvis möjlighet till att få Telias bredband 30. Vill ha ett bredband med mer än 1mbit upp. Kommer även ha möjlighet till Comhem nät.
Om låg ping är viktigare än hastighet är Telia att föredra antar jag?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

haft telia, comhem , blixtvik , nu kör jag med Bahnhof och är supernöjd
haft 2 avbrott under 1 1/2 år ungefär , alltid snabbt fixat även om det inte är deras fel så lägger dom ner krut på att få igång det hela
Telia är oxå klart bra , var länge sedan jag hade dom , men klart nöjd var jag

COMHEM avskyr jag som PESTEN har bråkat med dom otaliga gånger innan vi fick flera att välja på
hem telefonen fungerade aldrig , bredbandet var upp o ner hela tiden, enda som fungerade någe bra var tv:n

inte ens om jag får skiten gratis så skulle jag välja COMHEM

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Tack för alla åsikter. Com Hem slipper jag som tur är välja på vad gäller bredbandet. Däremot så blir det nog tyvärr deras kabel-TV. För inte är väl TV via bredbandet att föredra?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Tack för alla åsikter. Com Hem slipper jag som tur är välja på vad gäller bredbandet. Däremot så blir det nog tyvärr deras kabel-TV. För inte är väl TV via bredbandet att föredra?

Jag sa upp mitt comhem mycket för att det hoppas mellan olika ljudkvaliter och kör man genom förstärkaren med hdmi så kan bilden blinka till och ljudet försvinna nån sekund vilket inte är vad det verkar som ovanligt då jag har kompisar med samma problem med just comhem(olika förstärkare), väntar på att telia lagom med canal+ max via bredbandet kopplas in idag sägs det, lagomt till ES börjar:)

Kan lämna en kort rapport när det fungerar med skillnaden i bild och ljudkvalitet.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

Lånar tråden lite. Ska snart flytta och har förhoppningsvis möjlighet till att få Telias bredband 30. Vill ha ett bredband med mer än 1mbit upp. Kommer även ha möjlighet till Comhem nät.
Om låg ping är viktigare än hastighet är Telia att föredra antar jag?

Ja så länge du inte tar tv eller telefoni också från Telia så är pingen överlägsen bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royal FOOL:

Hej alla glada,
jag kan välja en av ovanangivna bolag inom min stadsnät och vill ha bredband 100/10.

Vilken föreslår ni?
Har ni någon av de, hur länge har ni haft den, era erfarenheter??

Jag flyttar ifrån BBB som jag haft i många år, kommer sakna den :)!

Tack på förhand

Telia! Har jobbat mycket i deras nät fysiskt och det är överlägset störst och bäst gämfört med de andra operatörerna!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

SAGAN OM BREDBAND2

KAPITEL 1
Bredband2 har jag hoppat av ganska snabbt. De är för inkompetenta. De talar in det i dig och de skriver det på sin webbsida att de använder port 25 för utgående e-postserver (SMTP) och 110 för inkommande (POP) server. I själva verket är det endast den inkommande porten som är öppen, så egentligen kan du bara ta emot e-post om du tänker använda ett e-postprogram. Du kan alltså inte skicka e-post utåt med deras konton, i alla fall inte med den porten (25). Man måste istället använda en alternativ port, port 2525, som enligt standard är en alternativ port till port 25. De talar inte om detta på sin webbsida, det fick jag lära mig här på forumet.

Så fort jag öppnade diskussionen om det här på Sweclockers så hoppade de in och insisterade på att det inte är något fel på deras e-postservrar och att det är faktiskt port 25 som är det rätta portnumret och att den ska fungera. De har alltså ett konto här på Sweclockers (medlem "Bredband2"). De hänvisar till att det är fel på min dator, mitt e-postprogram, min router, min brandvägg, etc. Jag har gjort alla möjliga tester, både med samma och med annan dator, och gjort avancerade nätverkstester. Jag har inte funnit något fel alls på min sida. Det är något som är fel på deras sida men de vägrar acceptera det och/eller så är de för inkompetenta för att hitta felet.

Felet kan ju lika gärna vara någonstans i "mitten". Alltså, i det nät, det stadsnät, den "kommunikationsoperatör" som i mitt fall heter ViaEuropa. Inte vet jag, det är deras uppgift att hitta vart felet är. Men inte fan är det i min utrustning eller någon av mina datorer som jag testat med. De får jättegärna komma och konstatera detta själva, jag är villig att stå för kostnaden om det visar sig vara något fel på min sida. Jag kan sätta 5000 kr på det.

Debatten om portnummer för Bredband2 SMTP server:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

KAPITEL 2
Jag flyttade till annan lägenhet den 1 Maj i år. Jag ringde in till Bredband2 typ 3 (!!!) månader innan! Jag minns att det någon gång runt nyåret 2010/2011 eller strax efter. Så jag ringde och förklarade att jag skulle flytta och att jag ville även flytta mitt abonnemang. Detta eftersom jag skulle flytta inom samma hyresvärd, så jag kunde få samma operatör i nya lägenheten. "Då fixar vi det" hette det och jag avslutade samtalet.

Dagen efter ska jag surfa lite på webben men kommer inte ut. Jag kollar nätverksstatus på datorn, jag kollar routern. Jag tror att globen längst ner till höger på skärmen visades, vilket i regel betyder att jag har nätverksanslutning lokalt och till Internet. På routern har jag också en lampa som är som ett glob som lyser blått när WAN är aktivt (extern IP adress finns), och den lyser orange när WAN är inaktivt (saknar extern IP adress). Den här gången var den blå, så jag borde ha uppkoppling.

Jag kollar sladdar, kopplar om, provar andra portar på routern, på switchen, kopplar datorn direkt till nätverksuttaget i väggen... det är samma sak igen, all indikering visar att jag har uppkoppling. Jag kollar IP adressen i datorn och ser en okänd adress och jag noterar att det står "viaeuropa.se" eller liknande som anslutningsspecifik DNS-suffix.

Då faller allting på plats för mig. Jag inser att jag är uppkopplad, men inte mot min operatör, utan mot ViaEuropa eller "kommunikationsoperatör" som de så fint kallar det. Jag går in på portalen på www.viaeuropa.se och konstaterar att det fungerar. Jag är ansluten mot portalen bara.

Jag ringde till Bredband2 och förklarade att jag saknar uppkoppling. De lät mig vänta i luren medan de kollade upp det. De återvände och förklarade då att "du har ju valt att flytta abonnemanget ju". Har jag valt att flytta abonnemanget?! Har jag också valt att flytta det redan dagen efter? Jag sa ju att jag ville ha det inkopplat den 1 Maj på den nya adressen.

Deras bortförklaring var att det måste ha blivit något fel borta hos ViaEuropa som fungerar som mellanhand och kopplar in och kopplar ur kunderna både på uppdrag av operatörerna och på uppdrag av kunderna genom portalen på www.viaeuropa.se. De lovade att kontakta ViaEuropa och försöka fixa så att jag får tillbaka min uppkoppling och de skulle ordna det här med flytten. Efter några timmar så hade jag uppkoppling igen på samma dag. Det var rätt imponerande, men det skulle inte ha hänt i första hand.

Ska man inte få ringa i förväg och beställa flytt av abonnemang? Vad gör man om man vill säga upp då? Det är 3 månader uppsägningstid. Ska man inte få ringa då 3 månader innan och säga upp så att avtalet upphör samtidigt som uppsägningstiden går ut? Ska man betala slutfaktura istället?! Betala för 3 oanvända månader alltså i samband med att man säger upp avtalet då, eller?! Jag har aldrig haft strul med såna här övergångar, varken med telefon eller Internet.

KAPITEL 3
Jag flyttar in i ny lägenhet den 1 Maj. Det är mycket som måste göras i lägenheten. Tapetsering, spackling, målning, sanering av nikotinlukt, sanering av vattenskada i separat WC som missades vid besiktningen men upptäcktes av en slump av en av arbetarna (läcka ej funnen), byte av golv i WC. Bland alla mindre reparationer fanns också vägguttaget för bredband. Dels på grund av allt arbete som pågick och dels på grund av att uttaget för bredband var trasigt så kunde jag inte testa den fasta uppkopplingen.

Det tog lite drygt 1 månad innan alla större arbeten med lägenheten var klara och jag fick ett nytt nätverksuttag. Jag kopplar in allt men ingenting fungerar som förväntat. Jag kollar min IP adress och ser att den hör till ViaEuropa och jag kan nå portalen på www.viaeuropa.se men inte övriga Internet.

Jag ringde in till Bredband2. De undrar på vilken adress jag bor. Då inser jag vad som har hänt. Jag inser att det har med flytten av abonnemanget att göra. Jag vägrar uppge min nya adress och kräver att få veta vart mitt abonnemang är kopplat. Som jag misstänkte så får jag veta att det ligger på gamla adressen. De säger att de ska titta närmare på det och lovar att ordna detta åt mig. Senare under dagen så har jag fått uppkoppling.

KAPITEL 4
Nu trodde jag att jag äntligen hade fått ordning på mitt bredband. De första fakturorna för månaden börjar rulla in så kom också den från Bredband2. Jag märker att summan för bredband står tryckt två gånger på fakturan. Jag ringer in till Bredband2 för att kolla om det har blivit något fel.

Under vårt samtal kommer det fram att jag har två abonnemang. Jag var alltså uppkopplad på två ställen! Och det skulle jag betala för?! Varför ska jag betala både för mitt eget bredband på den nya adressen och dessutom betala bredband åt den nya hyresgästen som har flyttat in i min tidigare lägenhet?! Det är ju inte klokt!

Vad sysslar de med på Bredband2 egentligen?! Under det där sista samtalet så kände jag att det hade gått på tok för långt. Jag hade då helt tappat förtroendet för det här bolaget. De ville att jag skulle betala för båda abonnemangen, trots att jag endast hade beställt ett bredband. De skulle kompensera mig på så sätt att jag inte skulle betala någon månadsavgift kommande två månader.

Jag ville endast betala en avgift för mitt eget bredband. Det kunde de inte ordna sa de. De kunde heller inte betala tillbaka pengarna till mig på mitt konto. Det hade med fakturor, fakturering, system och skit att göra med. De gillar att ta men vägrar att ge. När man är skyldig pengar till företag eller sen med betalning så tar de fram storbössan, men när de själva ska betala ut något till kunden så är det plötsligt helt omöjligt för dem att ordna det.

Jag gick med på den här överenskommelsen. Så jag betalade rubbet och skulle sedan ha två fria månader. Men jag ångrade mig några dagar senare. För jag var nu så missnöjd att jag kunde inte vara kund hos dem i två månader till. Jag ville se till att uppsägningen gick snabbt till. Jag ringde och sa upp abonnemanget, och jag kom överens den här gången om att de skulle betala in pengarna på mitt konto, det som jag har betalat för mycket. Jag tror att jag betalade två månadsavgifter för mycket. Jag vet inte vad som fick dem att ändra sig, de sa ju initialt att det var omöjligt för dem att betala tillbaka. Sedan har jag skaffat AllTele.

P.s. @Bredband2: Tjena! *lolcat*

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Wall of text

ok, here we go again... Nu hör vi även enbart din sida av historien (ännu en gång) men tänkter inte lägga ner tid på det.

TS undrar om tips på leverantörer och det kan man göra kortfattat utan att göra om tråden till din egna rantfest. För och nackdelar är bra, men jag tror att det räcker med att vara simpelt.

Till TS:
Fördelen med statsnät är att bindningstiden ofta är väldigt kort och det gäller samma sak med uppsägningstiden. Det brukar inte vara några svårigheter att byta ifall det som du tar inte passar dig. Är du bara ute efter surfen tror jag i ärlighetens namn att du blir nöjd oavsett vilken ISP du tar.

Permalänk

OK, då ska jag försöka skriva ett ännu längre inlägg... here we go.

Jag har bara berättat vad jag har varit med om. Jag har inte varit partisk, även om jag vet att det kan vara svårt att bevisa. Vilket är varför jag föredrar att testa själv än att luras av andra.

Jag är rätt säker på att om jag skulle hoppa av AllTele tåget idag så skulle jag hoppa på Blixtvik tåget.

Angående Bredband2...
Som sagt var, jag har aldrig haft strul med såna här övergångar, eller flytt, eller vad ni vill kalla det. Varken med telefonin eller med Internet. Inte förrän jag mötte Bredband2. Det är nog fan bland de fem vanligaste, om inte den absolut vanligaste uppgiften för en kundtjänst hos en Internetoperatör. Hur kan man misslyckas med det, och så stort?!

Det är så grundläggande att kunna flytta ett abonnemang. Det ska vara speciellt enkelt med såna här abonnemang i öppna stadsnät. Där är det inget som måste kopplas om i en telefonstation, och nya abonnemang kan levereras inom några minuter, oftast inom 5 minuter om man beställer via en portal så som ViaEuropa har.

Generellt så har jag inget större förtroende för såna här mindre operatörer. Det finns många små operatörer i stadsnäten. Det är få (om någon) som är riktigt bra och har allt man söker.

Angående Bahnhof...
Jag kan välja Bahnhof! Men jag skulle i dagsläget inte välja Bahnhof. Det finns flera skäl till det men det viktigaste skälet är att de har en bindningstid på 3 månader. Och det spelar ingen roll om du skaffar deras bredband ihop med IP-telefonin så att du får deras utrustning hemskickad. Det är oavsett, alla som vill ha deras bredband måste vara beredda på en bindningstid på 3 månader.

I regel är det annars hos de flesta operatörer så att man binder upp sig för att få lägre pirs... eller det kan också vara så att man binder sig för att få deras utrustning så som modem, routrar, telefonidosor, ata-boxar, etc. Men hos Bahnhof spelar det ingen roll. Alla betalar samma pris och alla har bindningstid, vare sig du väljer till deras IP-telefoni eller inte.

En operatör som spelar på det här kortet, där de tvingar kunderna att binda upp sig för att få ha deras tjänst, det säger sig självt ju. Det säger mig att de är dåliga. Om de är så bra som alla säger att de är så skulle ju alla vilja vara kund hos dem, helt frivilligt. De skulle inte behöva tvinga det på dig att vara deras kund genom såna här avtal. De är lite som stadsnätens iPhone.

Dessutom är det en väldigt konstig bindningstid. Det är en "rullande" bindningstid. Den förlängs 3 månader i taget. Om du ringer Bahnhof och frågar de själva så kommer de säga att de har 1 månad uppsägningstid och 3 månader "rullande bindningstid". Det är alltså egentligen en effektiv uppsägningstid på 1 till 3 månader. Det beror helt på när du säger upp ditt avtal.

Men det kan också lika gärna vara 4 månader. För om du lägger ihop 1 och 3 så blir det 4. Jag tror att de går efter kalendermånad. Så om du har sån otur eller struntar i att planera och du säger upp avtalet precis när en ny månad har börjat, och det infaller precis i början av en 3 månaders "rullande" auto-förlängd bindningstid, så kommer det ta 4 månader innan du slutar få räkningar från dem.

Har du då otur eller är bara missnöjd med Bahnhof så får du glatt vänta tills alla dessa perioder löper ut innan du kan byta operatör, eller så får du betala slutfaktura för att köpa dig fri, dvs. du betalar då alla avgifter på en gång som du annars skulle betala en månad i taget.

Är det ingen som har noterat att Bahnhof har ett 08 nummer till kundtjänsten och supporten? Alla seriösa operatörer har antingen frisamtalsnummer eller nummer med delad kostnad. Dessutom verkar de vara högt pressade många gånger när man ringer, man får vänta länge innan man kommer fram. Senast jag ringde till Bahnhof väntade jag i duktiga 32 minuter. Om de har svårt för att hinna med så får de väl fan anställa mer folk. Dessutom med tanke på att kunderna står länge i kön och själva står för all samtalskostnad.

Ärligt talat så tror jag att ryktet om Bahnhof som operatör numero uno inom stadsnäten är för uppblåst. Jag menar inte att dissa Bahnhof, men man måste vara lite realistisk. Köp inte allt vad andra säger. Ta och prova några operatörer själv. Ibland får man tyvärr ta några smällar då man träffar på oseriösa företag. Men det är priset man får ta för sedan vet man i alla fall vilka man ska undvika.

Jag måste först testa AllTele och Blixtvik, innan jag kommer till Bahnhof. De är alltså ganska långt ner på min lista av förstahandsval. Jag hoppas att jag blir nöjd med AllTele så jag slipper byta. Jag gillar inte att byta bort en operatör som jag är nöjd med. Jag har haft fiber-lan från Bredbandsbolaget och Tele2 i 10 år och har varit lika nöjd med båda. Sedan har jag tvingats byta pga. bovärdens ändrade avtal med de operatörerna och nu senast det nya stadsnätet där min uppkoppling från Tele2 började krångla direkt.

Till TS:
Av de operatörer du listat ("Bahnhof, Bredband2, Blixtvik, e phone eller Telia") så skulle jag nog börja med Telia. För jag antar att det är deras fiber-lan abonnemang vi pratar om här och inte ADSL. Jag betalar hellre mer för att vara nöjd. Men om det är bara ADSL från Telia du jämför så skulle jag hellre prova med Blixtvik först, kanske också ePhone, kanske. Skulle inte det fungera tillfredsställande så skulle jag ha valt Telia även om det så är deras ADSL. Jag har jobbat på deras support en sommar. De har generellt sett bra ADSL. Men som alltid med ADSL så kan det blir problem. Undet tiden jag var där så var det kanske tre större driftstopp. Bäst är ju om man kan ordna fiber-lan. Men då ska det vara en seriös operatör också. Och det är inte alltid lätt att hitta en inom stadsnäten verkar det som.

Angående stadsnät...
Vad tycker jag om öppna stadsnät? Det hade varit en bra ide! Det är vad jag tycker. Jag gillar inte öppna stadsnät... jag gillar konceptet och friheten man får, men jag gillar inte kvaliteten på näten, tjänster och vad som erbjuds där... jag tycker inte det här konceptet har mognat än. Det är fortfarande ett ganska nytt fenomen. Men inom några år så tror jag att det kan bli riktigt bra.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111