SAGAN OM BREDBAND2
KAPITEL 1
Bredband2 har jag hoppat av ganska snabbt. De är för inkompetenta. De talar in det i dig och de skriver det på sin webbsida att de använder port 25 för utgående e-postserver (SMTP) och 110 för inkommande (POP) server. I själva verket är det endast den inkommande porten som är öppen, så egentligen kan du bara ta emot e-post om du tänker använda ett e-postprogram. Du kan alltså inte skicka e-post utåt med deras konton, i alla fall inte med den porten (25). Man måste istället använda en alternativ port, port 2525, som enligt standard är en alternativ port till port 25. De talar inte om detta på sin webbsida, det fick jag lära mig här på forumet.
Så fort jag öppnade diskussionen om det här på Sweclockers så hoppade de in och insisterade på att det inte är något fel på deras e-postservrar och att det är faktiskt port 25 som är det rätta portnumret och att den ska fungera. De har alltså ett konto här på Sweclockers (medlem "Bredband2"). De hänvisar till att det är fel på min dator, mitt e-postprogram, min router, min brandvägg, etc. Jag har gjort alla möjliga tester, både med samma och med annan dator, och gjort avancerade nätverkstester. Jag har inte funnit något fel alls på min sida. Det är något som är fel på deras sida men de vägrar acceptera det och/eller så är de för inkompetenta för att hitta felet.
Felet kan ju lika gärna vara någonstans i "mitten". Alltså, i det nät, det stadsnät, den "kommunikationsoperatör" som i mitt fall heter ViaEuropa. Inte vet jag, det är deras uppgift att hitta vart felet är. Men inte fan är det i min utrustning eller någon av mina datorer som jag testat med. De får jättegärna komma och konstatera detta själva, jag är villig att stå för kostnaden om det visar sig vara något fel på min sida. Jag kan sätta 5000 kr på det.
Debatten om portnummer för Bredband2 SMTP server:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
KAPITEL 2
Jag flyttade till annan lägenhet den 1 Maj i år. Jag ringde in till Bredband2 typ 3 (!!!) månader innan! Jag minns att det någon gång runt nyåret 2010/2011 eller strax efter. Så jag ringde och förklarade att jag skulle flytta och att jag ville även flytta mitt abonnemang. Detta eftersom jag skulle flytta inom samma hyresvärd, så jag kunde få samma operatör i nya lägenheten. "Då fixar vi det" hette det och jag avslutade samtalet.
Dagen efter ska jag surfa lite på webben men kommer inte ut. Jag kollar nätverksstatus på datorn, jag kollar routern. Jag tror att globen längst ner till höger på skärmen visades, vilket i regel betyder att jag har nätverksanslutning lokalt och till Internet. På routern har jag också en lampa som är som ett glob som lyser blått när WAN är aktivt (extern IP adress finns), och den lyser orange när WAN är inaktivt (saknar extern IP adress). Den här gången var den blå, så jag borde ha uppkoppling.
Jag kollar sladdar, kopplar om, provar andra portar på routern, på switchen, kopplar datorn direkt till nätverksuttaget i väggen... det är samma sak igen, all indikering visar att jag har uppkoppling. Jag kollar IP adressen i datorn och ser en okänd adress och jag noterar att det står "viaeuropa.se" eller liknande som anslutningsspecifik DNS-suffix.
Då faller allting på plats för mig. Jag inser att jag är uppkopplad, men inte mot min operatör, utan mot ViaEuropa eller "kommunikationsoperatör" som de så fint kallar det. Jag går in på portalen på www.viaeuropa.se och konstaterar att det fungerar. Jag är ansluten mot portalen bara.
Jag ringde till Bredband2 och förklarade att jag saknar uppkoppling. De lät mig vänta i luren medan de kollade upp det. De återvände och förklarade då att "du har ju valt att flytta abonnemanget ju". Har jag valt att flytta abonnemanget?! Har jag också valt att flytta det redan dagen efter? Jag sa ju att jag ville ha det inkopplat den 1 Maj på den nya adressen.
Deras bortförklaring var att det måste ha blivit något fel borta hos ViaEuropa som fungerar som mellanhand och kopplar in och kopplar ur kunderna både på uppdrag av operatörerna och på uppdrag av kunderna genom portalen på www.viaeuropa.se. De lovade att kontakta ViaEuropa och försöka fixa så att jag får tillbaka min uppkoppling och de skulle ordna det här med flytten. Efter några timmar så hade jag uppkoppling igen på samma dag. Det var rätt imponerande, men det skulle inte ha hänt i första hand.
Ska man inte få ringa i förväg och beställa flytt av abonnemang? Vad gör man om man vill säga upp då? Det är 3 månader uppsägningstid. Ska man inte få ringa då 3 månader innan och säga upp så att avtalet upphör samtidigt som uppsägningstiden går ut? Ska man betala slutfaktura istället?! Betala för 3 oanvända månader alltså i samband med att man säger upp avtalet då, eller?! Jag har aldrig haft strul med såna här övergångar, varken med telefon eller Internet.
KAPITEL 3
Jag flyttar in i ny lägenhet den 1 Maj. Det är mycket som måste göras i lägenheten. Tapetsering, spackling, målning, sanering av nikotinlukt, sanering av vattenskada i separat WC som missades vid besiktningen men upptäcktes av en slump av en av arbetarna (läcka ej funnen), byte av golv i WC. Bland alla mindre reparationer fanns också vägguttaget för bredband. Dels på grund av allt arbete som pågick och dels på grund av att uttaget för bredband var trasigt så kunde jag inte testa den fasta uppkopplingen.
Det tog lite drygt 1 månad innan alla större arbeten med lägenheten var klara och jag fick ett nytt nätverksuttag. Jag kopplar in allt men ingenting fungerar som förväntat. Jag kollar min IP adress och ser att den hör till ViaEuropa och jag kan nå portalen på www.viaeuropa.se men inte övriga Internet.
Jag ringde in till Bredband2. De undrar på vilken adress jag bor. Då inser jag vad som har hänt. Jag inser att det har med flytten av abonnemanget att göra. Jag vägrar uppge min nya adress och kräver att få veta vart mitt abonnemang är kopplat. Som jag misstänkte så får jag veta att det ligger på gamla adressen. De säger att de ska titta närmare på det och lovar att ordna detta åt mig. Senare under dagen så har jag fått uppkoppling.
KAPITEL 4
Nu trodde jag att jag äntligen hade fått ordning på mitt bredband. De första fakturorna för månaden börjar rulla in så kom också den från Bredband2. Jag märker att summan för bredband står tryckt två gånger på fakturan. Jag ringer in till Bredband2 för att kolla om det har blivit något fel.
Under vårt samtal kommer det fram att jag har två abonnemang. Jag var alltså uppkopplad på två ställen! Och det skulle jag betala för?! Varför ska jag betala både för mitt eget bredband på den nya adressen och dessutom betala bredband åt den nya hyresgästen som har flyttat in i min tidigare lägenhet?! Det är ju inte klokt!
Vad sysslar de med på Bredband2 egentligen?! Under det där sista samtalet så kände jag att det hade gått på tok för långt. Jag hade då helt tappat förtroendet för det här bolaget. De ville att jag skulle betala för båda abonnemangen, trots att jag endast hade beställt ett bredband. De skulle kompensera mig på så sätt att jag inte skulle betala någon månadsavgift kommande två månader.
Jag ville endast betala en avgift för mitt eget bredband. Det kunde de inte ordna sa de. De kunde heller inte betala tillbaka pengarna till mig på mitt konto. Det hade med fakturor, fakturering, system och skit att göra med. De gillar att ta men vägrar att ge. När man är skyldig pengar till företag eller sen med betalning så tar de fram storbössan, men när de själva ska betala ut något till kunden så är det plötsligt helt omöjligt för dem att ordna det.
Jag gick med på den här överenskommelsen. Så jag betalade rubbet och skulle sedan ha två fria månader. Men jag ångrade mig några dagar senare. För jag var nu så missnöjd att jag kunde inte vara kund hos dem i två månader till. Jag ville se till att uppsägningen gick snabbt till. Jag ringde och sa upp abonnemanget, och jag kom överens den här gången om att de skulle betala in pengarna på mitt konto, det som jag har betalat för mycket. Jag tror att jag betalade två månadsavgifter för mycket. Jag vet inte vad som fick dem att ändra sig, de sa ju initialt att det var omöjligt för dem att betala tillbaka. Sedan har jag skaffat AllTele.
P.s. @Bredband2: Tjena! *lolcat*