AMD leverar första Bulldozer – Interlagos med 16 kärnor för servrar

Permalänk
Melding Plague

AMD leverar första Bulldozer – Interlagos med 16 kärnor för servrar

AMD inleder leveranserna av den första Bulldozer-baserade processorn. Interlagos leverar åtta Bulldozer-moduler och totalt 16 kärnor till servrar och datacenter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då borde de ju kunna pressa ut konsument varianten snart också

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Då borde de ju kunna pressa ut konsument varianten snart också

Håller verkligen med! 16 kärnor när man slösurfar hade inte suttit fel :D:D:D:D:D:D

Permalänk
Medlem

Tkr ni man ska vänta på Bulldozer eller köpa en 2500k?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Håller verkligen med! 16 kärnor när man slösurfar hade inte suttit fel :D:D:D:D:D:D

hehe, sant.
Flash kan vara lite segt ibland.

Men bra att de är på väg ivf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Köp 2500K nu verkar det ju som att BullDuzer kiommer att bli ännu med försenad....

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk

pr0n eller?
Konsument version snart, tänk o knäcka md5 med en sån... *drewl*

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

Tkr ni man ska vänta på Bulldozer eller köpa en 2500k?

Själv hade jag köpt en Phenom 2 och AM3+ så jag hade kunnat uppgradera till FX senare efter behov.

OT: Detta ser ju rätt ljust ut, hoppas verkligen konsumentversionerna kommer i höst!

Permalänk

själv hade jag väntat och bett till högre makter att bd blir tilräckligt kraftfull för att sänka priset på 2500k

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaaela:

Själv hade jag köpt en Phenom 2 och AM3+ så jag hade kunnat uppgradera till FX senare efter behov.

OT: Detta ser ju rätt ljust ut, hoppas verkligen konsumentversionerna kommer i höst!

Kan inte annat än hålla med!

Men då modeller överhuvudtaget börjar tillverkas så verkar det ju plötsligt lite mer troligt att den 8-kärniga konsument varianten (har glömt produktnamnet D:) kommer att vara tillgänglig i okt/nov

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Skrivet av Von_OttO:

Tkr ni man ska vänta på Bulldozer eller köpa en 2500k?

Behöver du ite köpa riktigt än, vänta och se vad du får för prestanda för smma peng i bulldozer, blir den itne bra, ta en 2500k då, så har den säkert gått ner i pris.

Behöver du köp nu, ja, svårt att säga, men kan ju alltid ta en AM3+ bräda med en billig Phenom eller så tilsl dess att BD kommer.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem

Om de börjar leveras till servermarknaden så borde väl ett gäng benchmarks på åtminstone arkitekturen i sig komma ut rätt snart?
Även om det inte är exakt detsamma prylar som konsumentmodellerna så bör man ju åtminstone kunna få ett hum om hur det ligger till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

jag vill köpa 2600k nu..men strategisk som jag är så vill jag ändå avvakta och se på dessa bulldozergrejjer om dom är bra eller om dom suger getost..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Skrivet av darknessviking:

jag vill köpa 2600k nu..men strategisk som jag är så vill jag ändå avvakta och se på dessa bulldozergrejjer om dom är bra eller om dom suger getost..

Jag har köpt en 2600k drygt över en månad sedan. Renderar, foldar och spelar med den, inte missnöjd någonstans ännu.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

pr0n eller?
Konsument version snart, tänk o knäcka md5 med en sån... *drewl*

Bättre att knäcka md5 på grafikkort.

OnT: Hoppas konsumentversionen dyker upp snart, för då slipper man sitta och vela vad det blir för uppgradering till bettan

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk

Köp en AM3+ mobo med sempron 140. Lås upp till Athlon med biosfunktionen och klocka upp till 3.6GHz så har man en bra spelcpu tills BD kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av darknessviking:

jag vill köpa 2600k nu..men strategisk som jag är så vill jag ändå avvakta och se på dessa bulldozergrejjer om dom är bra eller om dom suger getost..

Handlar om max en månad annars står något inte rätt till.

Vänta och se tycker jag. Intel kommer även sänka priset på SB ungefär vid lanseringen av Bulldozer.

Permalänk
Medlem

Undrar vad en sån går på

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaaela:

Själv hade jag köpt en Phenom 2 och AM3+ så jag hade kunnat uppgradera till FX senare efter behov.

OT: Detta ser ju rätt ljust ut, hoppas verkligen konsumentversionerna kommer i höst!

Va, varför ska han köpa en skit cpu i syfte att byta ut den när bd kommer?. varför inte bara köpa en i2500k direkt och va nöjd bra länge. Eller en BD när det kommer=)

Permalänk
Medlem

Verkar precis i linje med tidigare signaler, AMD prioriterar servermarknaden i första hand. Konsument-grejerna kommer sen<tm>. Det är nog helt rätt ur AMD:s synvinkel, tror inte många vanliga konsumenter kommer köpa BD i första hand. Entusiast-segmentet är en annan femma förstås Själv ska jag ev uppgradera nästa vår, känner mig inte särskilt stressad

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

hehe, sant.
Flash kan vara lite segt ibland.

Men bra att de är på väg ivf.

Håller fullständigt med. Min 920@3,5GHz går på högvarv när jag är inne på sweclockers

Permalänk
Medlem

Snälla sweclockers, kan ni inte testa dessa Interlagos?
Vore intressant att veta vilken PPD vi kan förvänta oss av dem. Rekommenderar att ni kör dem skarpt 24/7 under en månad för att få ett bra snitt och hjälpa sweclockers folding-team på samma gång.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk

Interlagos, Valencia och Sepang. Verkar som om AMD är ganska genuint Formel 1-intresserade förutom marknadsföringsintresset i sponsringen av Ferrari.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

Den här vill jag ha som in i helvete, för att utrycka sig i klartext.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beatles-3122:

Interlagos, Valencia och Sepang. Verkar som om AMD är ganska genuint Formel 1-intresserade förutom marknadsföringsintresset i sponsringen av Ferrari.

Deras 12-kärniga Opteron heter Magny Cours också (vilket i sig är ett skämt pga uttalet)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Deras 12-kärniga Opteron heter Magny Cours också (vilket i sig är ett skämt pga uttalet)

Hahaha, har jag aldrig tänkt på men det är ju ganska passande:P

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

64 cores (4 stycken 16 core) hade varit schysst att rendera på men klockfrekvens och pris är inte släppt än. Dock lite sugen på två nya C32 proppar med 8 cores om frekvens och pris blir rätt. Just nu ligger ju 6 core opteron 2,6ghz på ca 1600kr. (C32 sockel).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

själv hade jag väntat och bett till högre makter att bd blir tilräckligt kraftfull för att sänka priset på 2500k

Enda gången det kommer hända är att folk verkligen köper AMDs cpuer så det märks för Intel. Gör ni inte det spelar det ingen roll hur kraftfull och prisvärd AMDs prylar är.

Skrivet av Thomas:

Om de börjar leveras till servermarknaden så borde väl ett gäng benchmarks på åtminstone arkitekturen i sig komma ut rätt snart?
Även om det inte är exakt detsamma prylar som konsumentmodellerna så bör man ju åtminstone kunna få ett hum om hur det ligger till.

Man tycker ju det. Stänga av halva cpun och testa så...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

@Tempel

jao just därför så ber jag, eller nått...
har alltid valt amd prollar av etiska skäl när jag bygger till mig själv. när det handlar om andras pengar så spelar endast pris/prestanda in.
man lever på hoppet..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

"De första leveranserna är öronmärkta för storkunder " ! Hmmmm. Man kan levera den mer advanserade versionen av bulldozer ? Jag börjar misstänka att " öronmärkta för storkunder " kan spela in i förseningarna för leverans av bulldozer.
Ok jag gissar! Men med tanke på andra erfarenheter från hårdvaru tillverkarna så.

Hoppas att de släpper ut bulldozer snabbt !!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !