Permalänk
Medlem

Hemnätverk med switch + router

Jag har problem med att fixa hemnätverket. Har BBBs accesspoint/switch (?) där kabeln från internetuttaget går in, och som denna dator är ansluten via. Switchen är även kopplad till en trådlös router där alla telefoner, laptops och andra stationära datorer är kopplade. Pga tidigare sladdragning är det inte aktuellt att koppla in denna dator via routern. Alla datorer som är anslutna till routern funkar utmärkt i nätverket, men denna hittas inte alls. Vad är det jag missar, är det någon inställning som måste fixas till? Har inte aktiverat hårdvarubrandväggen på routern btw. Tacksam för hjälp! Ska rita upp detta för att undvika förvirring:

Internet
|
|
Switch/AP --- Min dator
|
|
Router --- Massa datorer

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är det för router? Varför inte ansluta till den istället?

Till 99.9% har du bara EN (1) ipadress.

Permalänk
Medlem

Jag vill undvika massa onödigt jobb med sladdarna. Alla datorer har alltså internet, men min dator som inte är kopplad till routern hittas inte i nätverket och jag undrar vad jag missar, eller om det helt enkelt inte går.

Permalänk

allting ser ju helt ok ut har du Fast ip adress annars kan man ju alltid höra med BBB om dom kan se vilka enheter som är inkopplade som dom får kontakt med från deras sida och sen kolla din egen dator att den är inställd på dhcp så att den tar ip från BBB

aha missade helt vad som skrevs i topic kommer inte hitta den som är utanför routern för den tillhör inte samma ip serie eftersom den får ett 8x ip från bbb

Permalänk
Medlem

1 ipadress = nej du kan inte koppla så, din dator måste då också in i routern

2 ipadresser = ja du kan koppla så men din dator kommer inte att hitta dem andra på det interna nätverket som är bakom routern

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk

BBBs switch som du kallar det är även det än router, du får ha en brygga mellan routrarna för att det ska fungera. Alternativt köper du en switch som du kopplar in i BBBs router.

Permalänk
Medlem

Helt rätt som förra talare sa....

Switchen har en ip pool och routern har en ip pool..

Eftersom du har den andra datorerna kopplade på routern så kanske de har 192.168.x.x men din dator har 168.2.x.x detta var bara ett exempel på ip adresser.

För att se ip adresserna på de olika datorerna så kan du i startmenyn skriva

CMD

Sedan skriver du

IPCONFIG

Då kommer du att se dina ipadresser på den dator som du har skrivit detta på. Tror att du kommer att se att de inte ligger i samma nät.

Jag har själv BBB och jag hade samma grej så jag tror att det är detta fenomen sm du har nu.

Jag löste mitt med att ringa BBB och få ett annat modem eller router (de har alltid olika benämningar när man ringer) i den jag fick nu sist så är det en inbyggd trådlös router som faktiskt klarar av att dela ut med än 5 ipadresser. Det är inte alla som fixar det från BBB.

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Permalänk
Medlem

För det första så har du 5 PUBLIKA ip-adresser,det får alla BBB´s kunder som har fiber, om man inte har extratjänsten fast ip, då får man bara en.
Att du har fiber baserar jag på att du skriver att det går en tp från "internet uttaget" till "BBBs accesspoint/switch".
För det andra så är det inte en router, den är åtminstone inte konfigurerad som en router, den fungerar i standardutförande som en switch.
Och tack vare dessa faktorer så ligger din burk på en publik ip-serie medans dina andra datorer ligger på en privat serie pga att dom är inkopplade bakom din router.
Det du får göra är att helt sonika koppla in din burk på routern.

Permalänk
Skrivet av hdk:

För det första så har du 5 PUBLIKA ip-adresser,det får alla BBB´s kunder som har fiber, om man inte har extratjänsten fast ip, då får man bara en.
Att du har fiber baserar jag på att du skriver att det går en tp från "internet uttaget" till "BBBs accesspoint/switch".
För det andra så är det inte en router, den är åtminstone inte konfigurerad som en router, den fungerar i standardutförande som en switch.
Och tack vare dessa faktorer så ligger din burk på en publik ip-serie medans dina andra datorer ligger på en privat serie pga att dom är inkopplade bakom din router.
Det du får göra är att helt sonika koppla in din burk på routern.

Jag tänkte mig att det var ADSL, då är det en router man får. Men då missuppfattade jag allt.

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla routern först så den gör sitt jobb (routa och nata, om du inte behöver flera publika ip, just nu ligger datorerna på olika nät och kan därför inte komunicera, det går att lösa på andra sätt också beroende på dina nätverksdelar, men det är betydligt knöligare att konfigurera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdk:

....
Att du har fiber baserar jag på att du skriver att det går en tp från "internet uttaget" till "BBBs accesspoint/switch".
...

hur får du ihop fiber med TP?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

hur får du ihop fiber med TP?

Skulle väl tippa på fiber som accessmetod till källarn och sedan TP till lägenheten. Dvs, inga modem inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

hur får du ihop fiber med TP?

Om man inte stirrar sig blind på ordet "TP" utan istället tittar på ordet "Internetuttag" så går det alldeles utmärkt.
"Svensson" hade ju troligen skrivit "Modem" istället för "Internetuttag", eller en kombinerat orden.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]