Permalänk
Medlem

HTPC med snabb uppstart

Hej,

Jag är väldigt sugen på att skrota min mediaspelare Xtramer sidewinder och istället skaffa mig en HTPC. Men om jag ska ha en dator vid tv-bänken så vill jag att den ska vara toksnabb i uppstarten. Jag vill inte vänta flera minuter på att windows/linux ska starta utan vill kunna vara igång med användandet inom max 30 sek, helst 10 sek.

Har kikat en hel del på Zotac ZBOX AD02 och 03 men oavsett om jag väljer en färdig HTPC eller bygger en själv så kvarstår mitt behov av en snabb uppstart. Vet någon om det är möjligt att få en så snabb start? Och inte från ngt windows a la strömsparläge utan starten ska vara från kallstart.

mvh RedDog

Permalänk
Hedersmedlem

För så snabb uppstart som möjligt behöver du EFI, SSD och OS X/Linux.

Permalänk
Medlem

För uppstart runt eller mindre än 30 sekunder klarar du dig med Windows 7, EFI och SSD. Min HTPC i sign bootar rätt fort, kan ta tid sen ikväll när jag är hemma.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Är det så galet att ha den i viloläge eller liknande? Drar typ 0.1w?

Permalänk
Medlem

Nä jag har inget emot att ha viloläge så strömförsörjningen är så låg. Men jag läste någonstans någon gång att W7's strömsparläge inte är något strömsparläge eftersom det då går åt lika mycket ström som när datorn är igång. Och så vill jag inte ha det.

EFI, vad innebär det? Om jag förstått det rätt så stödjer linux EFI medan windows kräver 64-bits-processor för att stödja EFI. Som jag skrev ovan så har jag kikat på Zotax AD02/AD03, stödjer den EFI?

Derox, vad fick du för tid när du klockade uppstarten av din HTPC?

/RedDog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reddog:

Derox, vad fick du för tid när du klockade uppstarten av din HTPC?

/RedDog

Kall uppstart blev 40 sekunder med sjukt mycket USB saker ikopplat (inklusive 2 externa hårddiskar) och utan tweaks av EFIn. Så att komma förbi EFIn tog ca 25 av dessa sekundrar eftersom den initierar alla mina 5 hårddiskar. Kopplar jag ut alla USB-enheter och tweakar lite kan du dra av åtminstone 10 sekunder, förmodligen 15.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar. Men en dum motfråga då. Är det möjligt att lägga byta ut BIOS mot UEFI själv eller måste man välja ett moderkort (?) som har UEFI inbyggt från början?

Permalänk
Skrivet av Reddog:

Tack för snabbt svar. Men en dum motfråga då. Är det möjligt att lägga byta ut BIOS mot UEFI själv eller måste man välja ett moderkort (?) som har UEFI inbyggt från början?

Moderkortet måste ha UEFI från scratch

Permalänk
Skrivet av Reddog:

Nä jag har inget emot att ha viloläge så strömförsörjningen är så låg. Men jag läste någonstans någon gång att W7's strömsparläge inte är något strömsparläge eftersom det då går åt lika mycket ström som när datorn är igång. Och så vill jag inte ha det.

EFI, vad innebär det? Om jag förstått det rätt så stödjer linux EFI medan windows kräver 64-bits-processor för att stödja EFI. Som jag skrev ovan så har jag kikat på Zotax AD02/AD03, stödjer den EFI?

Derox, vad fick du för tid när du klockade uppstarten av din HTPC?

/RedDog

Kan vara bra att poängtera att det finns flera sömnlägen, se mer här (http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Sleep-and-hiberna...). Skulle gissa att det är viloläget du vill ha, inte strömsparläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brogren:

Moderkortet måste ha UEFI från scratch

Finns det ngt enkelt sätt att se ifall ett moderkort har UEFI eller inte? Eller måste man läsa produktbladet på varje för att få reda på det?

Permalänk
Skrivet av Reddog:

Finns det ngt enkelt sätt att se ifall ett moderkort har UEFI eller inte? Eller måste man läsa produktbladet på varje för att få reda på det?

"In 2011 Asus and MSI launched several consumer-based motherboards using the Intel LGA 1155 chipset with EFI.[31"

Troligen har väl Gigabyte och andra tillverkare det med vid det här laget

Permalänk
Medlem

XBMC Live går snabbt att boota

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brogren:

"In 2011 Asus and MSI launched several consumer-based motherboards using the Intel LGA 1155 chipset with EFI.[31"

Troligen har väl Gigabyte och andra tillverkare det med vid det här laget

Tack!

Skrivet av deeman:

XBMC Live går snabbt att boota

Ah... Det ser ju riktigt lovande ut. Tack!

Permalänk

Finns det inget sätt att komma förbi detta eviga initierande och annat när man startar datorn, så att man är inne och jobbar i OS:et ännu snabbare? Säg 5, eller möjligen max 10 sekunder?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Kall uppstart blev 40 sekunder med sjukt mycket USB saker ikopplat (inklusive 2 externa hårddiskar) och utan tweaks av EFIn. Så att komma förbi EFIn tog ca 25 av dessa sekundrar eftersom den initierar alla mina 5 hårddiskar. Kopplar jag ut alla USB-enheter och tweakar lite kan du dra av åtminstone 10 sekunder, förmodligen 15.

Vad är det för tweaks man kan göra i EFI/UEFI?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Är det så galet att ha den i viloläge eller liknande? Drar typ 0.1w?

Nejdå, de drar oftast mer än 10 gånger mer än så. Mycket få burkar drar under 1 W i suspend to ram. Om det är ett problem eller inte är en annan sak, men påstå inte att de drar 1/10 W för det är helt enkelt inte sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Nejdå, de drar oftast mer än 10 gånger mer än så. Mycket få burkar drar under 1 W i suspend to ram. Om det är ett problem eller inte är en annan sak, men påstå inte att de drar 1/10 W för det är helt enkelt inte sant.

Om det är så jäkla kinkigt med hur mkt datorn drar i sleepmode (suspend to ram) så har win7 även hibernation (suspend to hdd). Har du en SSD tar hibernation marginellt längre tid än sleep.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dh67cf (tror jag det är) är en media series moderkort som bootar otroligt snabbt speciellt med en ssd och drar väldigt lite.

Dh67cf+i3 2100+ssd+picopsu+low voltage ram~=18w idle

Sök lite på nätet så får du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Vad är det för tweaks man kan göra i EFI/UEFI?

Jag tänkte mest på att få den att skippa olika checks, få den att inte kolla efter boot media på andra enheter än OS disk osv osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag hade nog testat OpenELEC för en så snabb uppstart som möjligt. Det är en nedbantad xbmc-live kan man säga.
Sök på youtube för att se demo.

/Olle

Permalänk

Bumpar den här tråden lite eftersom jag har funderat mer och mer på det här. ASUS har t ex några mini-ITX-moderkort med EFI, till exempel detta:

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E35M1I_DELU...

Jag tycker att det är så svårt att veta vilket moderkort som är lämpligast om man har målsättningen att få en snabb uppstart av datorn. T ex har jag en ASUS EEE PC 1215N som tar väldigt kort tid på sig att komma till Windows-starten, ca 10 sekunder. Sen tar det visserligen lång tid att starta Windows, men med en SSD samt Linux borde den uppstarten kunna bli betydligt kortare än de där 24 sekunderna vi ser i XBMC Live-videon ovan.

24 sekunder är alldeles för lång tid, helt enkelt. Jag har som målsättning att göra en väldigt strippad liten dator med endast en SSD och en USB-joystick för att lira emulatorer på, inte kolla på film eller dyl. Pris är inte någon direkt issue, bara datorn blir helt fläktlös och tyst samt startar vansinnigt snabbt.

Tysta moderkort och chassin finns det ju gott om, men uppstarttiden! Det står ju ingenting på moderkorttillverkarnas hemsidor och ingenting i recensioner heller, vad jag har sett. Express gate, Home cinema gate och annat trams står det mycket om, men inte smarta funktioner för att skippa grejer i BIOS/UEFI i början så att man kan börja starta sitt OS så kvickt som möjligt.

Några tips/förslag? Vad ska jag kolla efter alls? Jag köper gärna en liten SSD och ett moderkort med UEFI, men då måste jag veta att det är någon vits att lägga pengarna på det för att få en riktigt snabb kallstart, viloläge och annat är oväsentligt just nu.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeman:

Min sons dator som jag byggde ihop tar 22 Sekunder från det jag trycker på powerknappen tills allt är laddat i windows.
Då går en jäkla massa sekunder till UFI vad den nu gör känns som det kan vara slöare än bios ibland men vist är det skönt att kunna använda musen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Om du bara har en användare och inget lösenord så går den igång snabbare med tex.

Permalänk

Jag kör ASUS F1A75-i Deluxe med A8-3850 2.6ghx & Corsair SSD GT 60gb och win7 64-bit.

Startar upp runt 20-25-sek.

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Medlem

Jag kör en ASrock Vision 3D, den har något som kallas "instant boot" för W7. Nån form av modifierat strömsparläge. Jag trycker bara på fjärren i XBMC så stängs hela datorn av. En knapptryckning till och den startar upp precis där den var. Det tar ca 3 sekunder så ja, det är sjukt snabbt!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackelind:

Jag kör en ASrock Vision 3D, den har något som kallas "instant boot" för W7. Nån form av modifierat strömsparläge. Jag trycker bara på fjärren i XBMC så stängs hela datorn av. En knapptryckning till och den startar upp precis där den var. Det tar ca 3 sekunder så ja, det är sjukt snabbt!

Har också en Asrock och den startar i princip så fort man trycker på knappen.
Jävligt smidigt med instant boot.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB