Permalänk
Medlem

Gammal dator --> HTPC

Tjo
Har köpt mig två laptops och den stationära bara står. Server har jag ingen egentlig användning av, så det blir nog en HTPC. Chassi måste såklart bytas ut, men mest troligt även moderkort med lite bättre anslutningar (vill skippa separat grafikkort och ljudkort). Är haj på datorer, men inte på HTPC och specar därefter...

Vad jag har:
- E6600 m. noctua tower fläkt
- Asus P5B
- 1x320GB (gammal som gatan, kasserar den), 1x640GB
- 6GB 6400
- 7900gtx

Vilket moderkort/chipset är att föredra? E6600 är 775, dvs rätt utdaterat. Skulle gärna ansluta med HDMI rakt in i reciever (upp till TV), samt ha möjlighet till annan digital out för ljud (behövs ju eg inte, men finns det vore det nice). Vore bra med trådlöst nätverk på moderkortet också, om det finns?

Permalänk
Medlem

Jag hade en 775-processor liggande så jag köpte ZOTAC GF9300-K-E för bara en vecka sedan eller så. Klämde i den i ett mini-itx chassie. Jag är nöjd, kortet har ju integrerad grafik(hdmi) och trådlöst nätverk och digitalt ljud osv. Är syftet att använda din CPU så kan jag rekommendera det. Jag är inte lika säker på att din kylare får plats dock. Själv kör jag bara orginalkylaren.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

varför inte ha separat grafikkort?

Ett passivt hd5450 för 300:- vore väl jättesmidigt? samt en usbdongel för wifi ~100:-

Ska du ända köra med noctua tower så blir det väl ingen liten slimmad apparat så du behöver ett mini-itx?
Va ska du med flera digitala utgångar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webbe:

Jag hade en 775-processor liggande så jag köpte ZOTAC GF9300-K-E för bara en vecka sedan eller så. Klämde i den i ett mini-itx chassie. Jag är nöjd, kortet har ju integrerad grafik(hdmi) och trådlöst nätverk och digitalt ljud osv. Är syftet att använda din CPU så kan jag rekommendera det. Jag är inte lika säker på att din kylare får plats dock. Själv kör jag bara orginalkylaren.

Skrivet av Boss302:

varför inte ha separat grafikkort?

Ett passivt hd5450 för 300:- vore väl jättesmidigt? samt en usbdongel för wifi ~100:-

Ska du ända köra med noctua tower så blir det väl ingen liten slimmad apparat så du behöver ett mini-itx?
Va ska du med flera digitala utgångar till?

Tack för svaren. CPU-fläkten är ju en smal sak att byta ut, men det är den enda jag har hemma. Har också tittat på Zotac, och 9300 ska väl klara fullhd till fullo(?) Funkar det bra med 24Hz för dig? Vad händer med 23.97Hz-filmerna och ljudet?

Om jag kör ett separat grafikkort, hur blir det med ljudet? Vill ju skicka det okomprimerat till receiver, tillsammans med bild. Eller jag kanske ska köra coax sp/dif från moderkotet istället. Det finns ett sådant uttag, men är det okomprimerat/obehandlat när det kommer därifrån?

Permalänk
Medlem

Visst klarar det full-HD utan problem. Jag använder XBMC och tittar på mycket 1080p-material. Jag kör med 60 Hz för tillfället, enligt Windows. Men jag har inga problem med några filmer. Tyvärr är jag inte så insatt i de problemen du menar. Kanske är jag bara för okänslig. Ska testa lite.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClAyMan:

Tack för svaren. CPU-fläkten är ju en smal sak att byta ut, men det är den enda jag har hemma. Har också tittat på Zotac, och 9300 ska väl klara fullhd till fullo(?) Funkar det bra med 24Hz för dig? Vad händer med 23.97Hz-filmerna och ljudet?

Om jag kör ett separat grafikkort, hur blir det med ljudet? Vill ju skicka det okomprimerat till receiver, tillsammans med bild. Eller jag kanske ska köra coax sp/dif från moderkotet istället. Det finns ett sådant uttag, men är det okomprimerat/obehandlat när det kommer därifrån?

Det ska bitstreama true hd samt dts ma utan prob.
http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd...
ATI Avivo HD Video & Display technology7

UVD 2 dedicated video playback accelerator
Advanced post-processing and scaling8
Dynamic contrast enhancement and color correction9
Brighter whites processing (blue stretch)10
Independent video gamma control10
Dynamic video range control
Support for H.264, VC-1, MPEG-2, and Adobe Flash11
Dual-stream (HD+SD) playback support12,13
DXVA 1.0 & 2.0 support
Integrated dual-link DVI output with HDCP14
Max resolution: 2560x160015
Integrated DisplayPort output
Max resolution: 2560x160015
Integrated HDMI 1.3 output with Deep Color, xvYCC wide gamut support, and high bit-rate audio
Max resolution: 1920x120015
Integrated VGA output
Max resolution: 2048x153615
3D stereoscopic display/glasses support16
Integrated HD audio controller
Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI with no additional cables required
Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats