Permalänk

Vad har man "fransk skruv" till?

Tja!

Jo, undrar bara vad man har en "fransk skruv" till egentligen? Enligt svenska Wikipedia används den för att montera järndetaljer på träkonstruktioner. Betyder det att man inte bör använda den till betong? Men vad jag förstår så har den vanlig trägänga och bör då gå att användas även i betong med plastplugg. Men hur bra håller det?...

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Tack för svaret!

Tanken är att jag ska köpa väggfästen till en ny parabolantenn och jag har hittat ett paket där man får både fästen, byglar och ett gäng "franska skruvar". Jag antar att de har tänkt sig att man även ska kunna använda dessa i betong. Vilken typ av plugg ska man ha, är det bara vanliga plastpluggar?

Jag läste nu lite på nätet och jag ser att "franska skruvar" även kallas för kort och gott "träskruvar". Det finns elförzinkade (galvaniserade) och varmförzinkade. De varmförzinkade ska ha ett tjockare lager zink och ska vara bättre lämpade för installationer utomhus eller där det kan förekomma mycket fukt. De har alltså bättre rostskydd.

Är det bättre med en expanderbult för den här typen av installation? Om man ska installera en parabolantenn?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

När jag hjälpte min bror att byta taket på huset så satt det franska skruvar i den där stegen som sotarna använder.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra med expander.
Då vet man det sitter och särskilt när det gäller en parabol

Permalänk
Medlem

En fralla + en plugg sitter rätt bra.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

franska med plugg sitter bra i många fall

expander fungerar inte så bra om underlaget inte är tillräckligt hårt, men när det väl sitter så är det betongen runt som ger sig, inte skruven.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Hur ser en "fralla" ut? Vad är det för nåt? Jag hittar bara franskt bröd när jag söker på Google. Jag tycker jag känner igen begreppet, tror jag sett det i någon katalog, men jag vet inte riktigt hur den ser ut eller hur den används.

Blir det en permanent installation om man använder expanderbult? Går det inte ta bort den sedan?

Jag hittade följande förklaring av en "pinnexpander 8-15x80" hos Byggmax.

Citat:

Produktinformation

En bult för stabila infästningar i betong.
Att fästa expanderbult

Börja med att borra ett hål i den betong du vill fästa expanderbulten i. Placera expanderbulten

i hålet och trä det material du vill västa över den. Skruva sedan på expanderbultens mutter och bricka så att de sitter på bultens yttersta gängor . Slå därefter in bulten i betongen med en hammare så långt det går. Skruva slutligen in muttern till dess att expanderbulten låser sig.
Källa: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-24132.aspx

Som det låter på beskrivningen så ska det inte gå att ta bort en expander. Eller?... okej, visst är det möjligt med lite våld, men det går inte bara att skruva ut den eller så? Fördelen är dock att det blir en mycket stabil infästning.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Svenssons överdriver ju ofta nåt helt sjukt när nåt ska monteras. Har sett en LCD tv som man hade monterad med 8st 10mm franska skruvar i betong O_o
Bra nylonplugg + fransk skruv + betong = tummen upp. Finns inte en chans att parabolen kommer trilla ner.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Svenssons överdriver ju ofta nåt helt sjukt när nåt ska monteras. Har sett en LCD tv som man hade monterad med 8st 10mm franska skruvar i betong O_o
Bra nylonplugg + fransk skruv + betong = tummen upp. Finns inte en chans att parabolen kommer trilla ner.

Kanske. Om det blåser mycket kan parabolen röra sig lite & ruckar då på pluggen
som till slut kan lossna iom att stenen släpper taget om den.
Jag hade valt expanderbult i metall all the way för parabolmontage mot sten.

Att montera en takstege eller något annat som inte är lika mycket "segel" som en parabol är,
går däremot utmärkt med franskbult, som ju också går enklare att ta bort sedan.

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag har fått mitt väggfäste och jag har monterat parabolen idag. Fästet sitter med 8 stycken franska skruvar i nylonplugg. Jag har använt 4 stycken 8x40 mm (blankförzinkade) och 4 stycken 8x50 mm (varmförzinkade). Jag har fått 8 stycken av den kortare varianten med fästet, men har alltså bara använt 4. De var lite korta för pluggen tyckte jag, så jag har därför satt 4 stycken längre franska skruvar där jag tyckte passade bra. Till exempel i kanter där en bit av betongen spruckit av vibrationer när jag började borra, så där har jag använt längre skruvar för att komma djupare in i hålet och få bättre fäste.

Om man har en plugg som är 10 mm bred och 50 mm lång. Då kan man använda 6 till 8 mm bred skruv, helst 8 mm. Men måste inte skruven också vara 50 mm lång, dvs. lika lång som pluggen?...

Jag har aldrig använt expanderbult tidigare, så jag har ingen känsla för hur bra det fäster. Just nu har jag bra mottagning, men jag har satt parabolen lite onödigt högt upp, det kan hända att signalen blockeras lite av överhängande tak. Jag måste se hur mottagningen blir under dåliga väderförhållanden. Om jag bestämmer mig för att sänka den några cm så ska jag prova med expanderbultar.

Så det ska gå att ta bort expanderbultar?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Har ni något tips på hur man får ut gamla 10 mm nylonpluggar ur väggen? Jag har provat en gång att borra, men borret bara snurrar utan att förstöra pluggen så att jag kan ta ut bitarna. Men jag har i och för sig använt betongborr.

Lite offtopic: Varför heter det "franska" skruvar? Har de uppfunnits i Frankrike eller vad?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Har ni något tips på hur man får ut gamla 10 mm nylonpluggar ur väggen? Jag har provat en gång att borra, men borret bara snurrar utan att förstöra pluggen så att jag kan ta ut bitarna. Men jag har i och för sig använt betongborr.

Skruva i den franska bulten lite "ytligt" pluggen. Använd alltså endast någon enstaka gänga av bulten. Sedan kan du få ut pluggen genom att dra i bulten med hjälp av något verktyg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Så det ska gå att ta bort expanderbultar?...

Mjo, men det kan vara ett jävla besvär. Skruva av muttern och slå in bulten med en hammare, sedan ska man kunna dra ut den med en tång. Du får säkert vrida/lirka runt den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Oftast när man har expander i golv på t ex industrier så brukar man bara såga av den så långt ner man kan o sedan knacka ner resten (du drar upp den när man drar åt så den kan sjunka ner något igen).

Eller så får man med sig halva golvet upp.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Tack för alla svar!

Om man har en plugg som är 10 mm bred och 50 mm lång. Då kan man använda 6 till 8 mm bred skruv, helst 8 mm. Men måste inte skruven också vara 50 mm lång, dvs. lika lång som pluggen?...

Så det ska gå att ta bort expanderbultar?...

Ja skruven bör vara längre än vad pluggen är för att ge bästa effekt av pluggen. Många gånger skickas det med skruv som är kortare än pluggen vilket är helt idiotiskt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

skruven ska vara längre än pluggen ja men behöver inte vara längre än det som den ska skruva fast+plugglängden

så ska du skruva fast en 10mm platta i en 50mm plugg ska skruven vara minst 60mm

och är den längre ska du borra det som blir över djupt innanför pluggen annars kommer du tvinga ut pluggen ur väggen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Så det ska gå att ta bort expanderbultar?...

Enklast är att borra minst lika djupt som bulten är lång.
När man inte behöver den längre slår man bara in den i väggen/golvet.