Permalänk
Medlem

Köpa VW Polo 98!

Hej

Ska i helgen iväg och kika på en VW Polo från -98 (Colour Concept blå, 75hk).
Gått 15000 mil och kamremmen byttes vid 12000 mil.
Fyra ägare, "fräscha" sommar- och vinterdäck.
Ingen rost (säger säljare) och den ska vara servad enligt servicebok och "en del kvitton finns".

21000 är det satta priset - var borde jag starta någonstans vid prutandet?

Någon som har något tips om vad jag borde kika extra noga på för just VW Polo från ~98?
Blir mitt första bilköp så jag tar gärna emot alla sorters tips angående köpa begagnad bil!

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

Lyssna på motorn, inget knackande eller annat missljud.
Kläm och känn på remmarna, se så de inte är sprickiga och torra osv.
Kolla oljan, vem vet, tidigare ägaren kanske är ett pucko och den ligger under min? Andra vätskor också för den delen.
Sväng hårt i kurvor och lyssna efter missljud, känn efter vibrationer.
Åk på en raksträcka, släpp ratten och bromsa, se så bilen inte drar åt något håll.
Kryp och kolla under efter rost, trots vad som sagts.
Kolla all el, alla knappar funkar.

Sen en klassiker, se till att bilen inte är varmkörd när du testar den, så du kan märka av ev. kallstartsproblem och liknande.

Finns en oändlighet saker man kan kolla, men det här är nog i alla fall en bra bit på vägen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Är den besiktigad rätt nyligen så borde länkarmar, bromsar etc vara ok. Vrid gärna hjulen och kika för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

köpte en exakt likadan polo för ca 1.5år sen av en kollega, rost brukar finnas vid dörrarna speciellt bak, altså inte på själva dörrarna utan under på balkarna så kika där genom att enkelt öppna bakdörrarna.
rost är svårt att se i tex hjulhusen PGA att dom har plast skärmar men man brukar kunna se om det finns rost på utsidan som krupit fram. har lite svårt att tro att den skulle vara rost fri, min är mkt rostig fast balkarna har klarat sig bra. sen fanns det mkt rost på balkarna vid bakdörrarna på min så där spacklade jag och fixade till så det ser bra ut iallafall.
kolla på avgassystemet då det rostar rätt friskt, sen kan det vara svårt att kolla bakbromsarnas kondition då det är trummor. men en viss fingervisning kan man få genom att kika på skivbromsarna fram.

fördelen med såna billiga bilar är att det mesta är lätt att laga, bytte tex kamremmen hemma hos brorsan på gräsmattan.

annars är det en bil som bara går och går, tråkig men gör sitt jobb. det enda jag gjort är lagat lite rost samt bytt olja och kamrem och vattenpump vilket var lätt och billigt.

EDIT: tycker du bör fila lite på priset, jag köpte visserligen av en kollega. 13500kr betalade jag och då hade en gått ca 14000mil och kamrem bytt vid 12000mil som "din". sen hade han bytt trummor, klossar och skivor samt avgasystem ett halvår innan jag köpte den. nu har den gått 17500mil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen, åker iväg imorgon och kikar på den!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaE:

Tack för alla tipsen, åker iväg imorgon och kikar på den!

När du provkör bilen tänk på att känna efter ordentligt på växlarna med,är ett kännt problem på polorna att växellådan kan ge upp,och om du har bilen uppe med,kolla så det inte droppar växellådsolja där armen till växellådan går in(en svart rund packning som brukar läcka lite,men smidig att byta)

mvh Jonatan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Och en 13år gammal bil är inte rostfri så kolla efter rost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Och en 13år gammal bil är inte rostfri så kolla efter rost.

Joho, min S40 som hade gått i norrland hade enbart fläckar i färgen på fronten, klart det finns rostfria bilar, om man tar hand om dom. Och har den gått 15000 har den inte gått mycket.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Joho, min S40 som hade gått i norrland hade enbart fläckar i färgen på fronten, klart det finns rostfria bilar, om man tar hand om dom. Och har den gått 15000 har den inte gått mycket.

Det finns rost bara att du inte ser den.

Dom hittar rost på 2år gamla bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det finns rost bara att du inte ser den.

Dom hittar rost på 2år gamla bilar.

Dom?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Korrosionsinstitutet har kapat sönder och undersökt bilar i olika studier.
Rostskyddsmetoder är ett företag som anlitas för att testa rostskydd.

Man kan inte säga att en bil är rostfri bara för att man inte hittar utvändig rost.
Hjulhus, skärmkanter. trösklar, balkar, golv, fjäderfästa, osv, osv kan har svåra
rostangrepp oavsett hur fin bilen är utvändigt.

Bedöm inte efter utseendet oavsett om det är bil eller männsika.

Permalänk
Medlem

Varit och kikat på den nu men jag avstod från köp.

Den var otroligt fräsch för att vara 13 år gammal måste jag säga. Tyvärr såg vi att det sipprade/rann kylarvätska utmed motorn och vi kunde inte se nåt läckage från slangarna så det var med största sannolikhet från motorn. Därav avstod jag.

The hunt for a car continues

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaE:

Varit och kikat på den nu men jag avstod från köp.

Den var otroligt fräsch för att vara 13 år gammal måste jag säga. Tyvärr såg vi att det sipprade/rann kylarvätska utmed motorn och vi kunde inte se nåt läckage från slangarna så det var med största sannolikhet från motorn. Därav avstod jag.

The hunt for a car continues

Bra det, man får aldrig bli för desperat i jakten på bil utan man ska välja med omsorg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Bra det, man får aldrig bli för desperat i jakten på bil utan man ska välja med omsorg.

Håller med.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!