Vad är det för fel på min pungkula? Svullnar och gör ont.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för fel på min pungkula? Svullnar och gör ont.

Tjo
Står och lagar mat och kände att min högra kula gjorde lite ont, inte jätteont utan man känner att den finns där så stoppade ner handen och den känns ganska svullen kanske 30-50% större än normalt.
För runt 8 månader sedan hade jag samma skit som höll i sig i någon månad samt att man kände massa grejer ligga i pungen så gick till läkaren som sa att det med 99% var vattenbråck och att skulle skicka mig till ultraljud men skickade mig till en annan läkare som sa att han inte kände något men skickade mig vidare till ultraljudet. När jag var där sa damen att allt såg bra ut hade inte ens vattenbråck. Efter några veckor försvann svullnaden och känslan i pungen.
Några månader gick och jag var påväg hem en kväll och kände att jag hade ont i pungen och när jag väl var hemma så strålade smärtan från högra kulan upp i magen och kulan hade svullnat till det dubbla ungefär. Gick och la mig och sov och allt var normalt morgonen efter.

Nu står jag och lagar mat och har känslan och svullen kula...
Någon som vet vad som kan vara fel? Är det vanligt att det blir så? Brukar få det ganska ofta, 1-3 ggr/månad. Man blir orolig varje gång man får det för man tror att det är pungvred och blir speciellt orolig när man för tillfället är ensam ute på landet 9 mil från närmaste stad med sjukhus och dålig bussförbindelse..

Som sagt någon som vet vad det är för läkarna verkar inte veta vad det är, är det vanligt?
Om det är till någon hjälp så är jag 20-25 år gammal.

Permalänk

Pungvred, blodcirkulationen stryps, inte så värst hälsosamt.
Jag hade nog gått till akuten innan jag frågat på sweclockers

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton_mjor:

Pungvred, blodcirkulationen stryps, inte så värst hälsosamt.
Jag hade nog gått till akuten innan jag frågat på sweclockers

Tror inte att det är pungvred då jag borde ha betydligt mer smärta och svullnad och tycker det låter skumt att jag skulle ha pungvred 1-3 ggr per månad

Permalänk
Avstängd

Inte så lätt att gå till akuten heller när man är 9 mil från stan samt är helt ensam. Tror inte dom kommer hjälpa en om man ringer 112 och frågar om de kan skicka ut en ambulans för att man tror att man kan ha pungvred.. tar man taxin så måste man beställa en från stan och det tar 1 timma och 15 min innan det kommer hit sen lika långt till stan igen samt att taxi kostar 1100 kr hit ut sist jag kollade så minst 2200 kr för taxi känns inte heller så aktuellt

Permalänk
Medlem

Har du fortfarande problem till måndag så kan du ju alltid ringa din hälsocentral och fråga någon sköterska för rådgivning.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Min pungkula är sin dubbla storlek, men det är säkert lugnt, frågar jag lite går det säkert över
Du har väl nån kompis eller föräldrar med bil?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton_mjor:

Min pungkula är sin dubbla storlek, men det är säkert lugnt, frågar jag lite går det säkert över
Du har väl nån kompis eller föräldrar med bil?

Föräldrarna är bortresta och kompisarna är i stan och fulla nu under kulturnatten

Permalänk
Medlem

1177 är bästa tipset för rådgivning vid akuta fall... Tycker dock att du bör ta dig till en akutmottagning, eller åtminstonde ringa och få rådgivning.

Läs och avgör...
http://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Pungbra...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Avstängd

"Symtom

Om man har pungbråck är det vanligt att

pungen blir större
man får tyngdkänsla och obehag från pungen."

Check på båda punkterna.

AzzEX FX: Gäller 1177 hela Sverige eller bara i Norrbotten? Står Norrbotten på länken.

Permalänk
Medlem

Hela Sverige. Det är sjukrådgivning. Läs det sista

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

"Symtom

Om man har pungbråck är det vanligt att

pungen blir större
man får tyngdkänsla och obehag från pungen."

Check på båda punkterna.

AzzEX FX: Gäller 1177 hela Sverige eller bara i Norrbotten? Står Norrbotten på länken.

1177 gäller i hela svea rike.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Nu har jag ringt och damen sa att jag ska ta det lungt och vänta till imorgon och ringa till henne igen och säga om det gått över eller inte eftersom jag inte kan åka in idag... Om det var samma sak imorrn så skulle hon fixa en tid åt mig imorrn på sjukhuset så jag kan kolla upp det och om det var borta så skulle hon fixa tid med min husläkare så han/hon kan reda ut vad det är för det är tydligen inte vanligt att man ska få detta så ofta..
Visste inte ens att jag hade en huslakare har alla en husläkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Nu har jag ringt och damen sa att jag ska ta det lungt och vänta till imorgon och ringa till henne igen och säga om det gått över eller inte eftersom jag inte kan åka in idag... Om det var samma sak imorrn så skulle hon fixa en tid åt mig imorrn på sjukhuset så jag kan kolla upp det och om det var borta så skulle hon fixa tid med min husläkare så han/hon kan reda ut vad det är för det är tydligen inte vanligt att man ska få detta så ofta..
Visste inte ens att jag hade en huslakare har alla en husläkare?

Vad är en husläkare då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Vad är en husläkare då?

En dålig läkare på förorternas vårdcentraler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

En dålig läkare på förorternas vårdcentraler?

Då har nog jag en sån också... Han uppfyller iaf första kriteriet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Då har nog jag en sån också... Han uppfyller iaf första kriteriet

Antar bara att det är det som är en husläkare men vad vet jag

I alla fall så är skiten i pungen så gott som borta idag tror jag. Känns inte lika mycket svullnaden har jag inte kollat, kollar den i duschen sen

Permalänk

Hade liknande symptom för ca 10 år sedan, åkte in till akuten och dom var lite osäkra, dem trodde ena kulan hade tvistat sig, så dom opererade bort något från säcken, kulan var inte tvistad som dem först trodde, men smärtan försvann efter operationen och har inte känt av något sedan dess.

Du ska inte skämmas över att fråga om du nu gör det, det är deras jobb att hjälpa till, var det nu gör ont.

Lycka till!

Visa signatur

| Intel Core i7 2600k @ 4.5Ghz | 16GB MB Corsair Vengeance | XFX Radeon HD6990 Antilles 4GB + ARCTIC Accelero Twin Turbo | MSI P67A-GD55 REV B3 | Corsair H100 + Corsair Link | 3x500GB 1x200GB 1x74GB 2x120GB SSD| Samsung SyncMaster SA550 27" | Lian Li A71FB | Corsair HX1000W | Corsair SP2500 | Mx510 + Mx3200 |

Permalänk
Medlem

som många säger kan det vara pungvred. brukar själv ha lite små ont på ovansidan av pungkulan + att den är extra känslig där, har haft det i mer eller mindre hela mitt liv. värst var det för flera år sen när det gjorde ont när jag gick, då var det nära att jag gick till läkaren men det försvann efter ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte att det är pungvred. Isåfall har jag haft väldigt tur eftersom kulan då lindat upp sig själv alla gångerna jag fått detta vilket låter osannolikt

Permalänk
Medlem

Pungvred hade nog levererat lite mer smärta. Vet iofs inte vilken smärttröskel folk sitter med men jag spydde nästan av smärtan när jag fick pungvred. Illfart till akuten för att operera. Nu sitter man med ett fint ärr på ena punghalvan och en fastsydd kula som minne.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande symptom för många år sen. Det visade sig vara en infektion/inflammation whatever, minns inte riktigt. Fick opererat den i alla fall och har varit bra sen dess, peppar peppar.... Till skillnad från dina symptom dock så gjorde min pungkula efter några dagar fruktansvärt ont. Jag kunde knappt böja på ryggen och var nästan spyfärdig av smärta. Hoppas det löser sig i alla fall.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem

Farsan fick en smäll i skrevet då han var i jobbet för 2 sommrar sen, minns inte vad det var han fick sig av, med tror det var då han lastade av lastbilen, en tid efter började det göra ont som fan och ena kulan svällde upp, slutade med att han fick operera bort ena kulan.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Som sagt så är väl det bästa att gå till vårdcentralen och höra efter lite så slipper du oroa dig.
Vi datornördar är nog inte rätt grupp att vända sig till när det gäller pungproblem

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Har inte pratat med tanten på 1177 idag men ska nog ringa läkaren i veckan eller något.
Märkte både igår och idag att kulan känns och blir svullen när jag hade hängpung och det blev mycket bättre när jag hade pansarpung.
hade hängpung 99% av tiden innan jag fick detta första gången och efter det har jag bara haft pansarpung 99% av tiden i 8 månader. Kanske har något med hängpung att göra? Låter dock långsökt :S

Permalänk
Avstängd

Komiskt...ingen från Swe.-care-tråden hör av sig.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Komiskt...ingen från Swe.-care-tråden hör av sig.:P

Beror väl på att han inte skriver i swe-care-tråden?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuttokova:

Beror väl på att han inte skriver i swe-care-tråden?

Jo förvisso: men jag skriver inte där heller, ändå ser jag inlägg som dessa.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXelon:

Pungvred hade nog levererat lite mer smärta. Vet iofs inte vilken smärttröskel folk sitter med men jag spydde nästan av smärtan när jag fick pungvred. Illfart till akuten för att operera. Nu sitter man med ett fint ärr på ena punghalvan och en fastsydd kula som minne.

Därav din avatar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Därav din avatar?

LOL!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

ush..dålig minne, har dragit på mig att ena kulan skruva sig..fyfan vad ont det gjorde. trodde det var nått med magen först då det kändes som det var där det gjorde ont. men sen av nån anledning märkte jag att kan knappt kunde röra ena pungkulan,smärtan går inte att beskriva..kunde knappt sitta still i bilen till akuten, nersövd o opererad, men på mig jämfört mot eXelon har jag ärr på båda sidorna av pungen då dom först fixade den som vridit sig, sen tog dom o fixa andra oxå som extra säkerthet så inget ska hända med den:D

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...