Microsoft SideWinder-tangentbord. Nyttiga Macros?

Permalänk

Microsoft SideWinder-tangentbord. Nyttiga Macros?

Tjenare. Jag är så som många andra, stolt ägare av ett Microsoft Sidewinder x4 tangentbord. Dock så har jag ett litet problem.. Jag kan inte komma på något bra sätt att binda macroknapparna på. Det enda jag har är en macroknapp till att öppna mediaspelaren.

Så jag tänkte fråga om ni kan komma med några bra tips på vad man kan göra med knapparna, samt tips på macro-inspelningar som är nyttiga antingen i Windows eller i specifika spel. Jag är tyvärr oförmögen att komma på nåt själv.

PS. Någon som kan lite snabbt förklara hur macro-inspelningen fungerar? Trycker jag på den, trycker på några knappar och trycker den igen för att avsluta? Kommer de inspelade macros att hamna på listan för macros sen? (Där jag ändrar funktioner etc. för knappar)

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har vissa spel på macroknapparna.
Och mappar om jag inte orkar röra musen.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Jag har ett sidewinder x6 och använder macroknapparna till att skriva saker man ofta skriver i spel. T.ex en glhf-knapp till starcraft och en miss-knapp till HoN. Det är bättre att ställa in macron i programmet. Annars kommer det ta lika lång tid för macron att göra som det tog för dig. Gör du det i programmet kan du ställa in då att den utför macron direkt.

Spelar man spel som wow där det ofta finns fler spells än lediga knappar så kan man alltid så att en macro skriver /cast [spellens namn]. Eller så kan man binda några till t.ex /g för att prata till guilden eller /w [någon som du ofta whisprar] i stället för att behöva skriva in spelarens namn varje gång.

Jag kan ju bara ge exempel till de spel jag spelar men jag hoppas i alla fall att jag har gett dig lite idéer

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Jag har bundit några av mina macro knappar till att skriva Användarnamn/lösenord för olika hemsidor jag går in på, och som ovan är det väldigt händigt i mmorpgs då man kan göra hela kastsekvenser med bara en knapp.

För att spela in ett macro så
1: trycker du på record knappen
2: välj macro knapp
3: skriv ditt macro
4: tryck på record knappen för att avsluta.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk

Tack för snabba svar. Andra får gärna komma med mer förslag. Det som oroar mig mest är väl att jag inte kommer att komma ihåg vilken av knapparna jag satte ett visst macro på, så att jag trycker fel

De spelen jag spelar mest nuförtiden är väl World of Tanks och BC2, samt Left 4 dead 2 lite då och då, samt Amnesia om jag vågar/Känner för det

Att binda vissa spel till knapparna är nog inget som lockar mig, då jag finner klicka på ikonerna mycket behagligare

Permalänk
Medlem

på tal om macros ? jag skulle behöva hjälp med att göra dom, har SW x4 och kan inte göra macro ;/ eller jag gör nog fel lite hjälp någon ?

Permalänk
Medlem

utförlig beskrivning skulle behövas