Seagate först till 4 TB hårddisk

Permalänk
Medlem

Priset var faktiskt överkomligt, tänkte mig nåt monsterpris + din själ.
Blir nog nåt helt annat när jag väl köper mer lagringsutrymme, just nu räcker 500GB internt finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Ser du seriöst utrymmet på SSDerna som finns idag som ett problem? Jag skulle snarare säga att det är priset/gb som är problemet
Finns ju liksom 2tb redan men de kostar närmare 100 000..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=605422

Det var det jag menade, lätt att verka otydlig ibland när man skriver utan att tänka. Alltså; mer lagringskapacitet på SSD och lägre priser hade jag velat se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Hur driftsäker kan en sådan här 4tb disk vara?

Känner detsamma, känns som att den skulle kunna braka ihop rätt så omgående, har inget generellt bra sammarbete med Seagate jag själv.
Kör nog hellre på 2 st 2 TB istället

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Så en 20år gammal 20MB hårddisk är den säkraste hårddisken som släppts dom senaste 20 åren? Eller vilken storlek är det som har den minsta risken för fel?

Med tanke på 286/386:or som fortfarande står ute i berg av damm så är jag beredd att tro att kvalitén var högre förr ;).

Permalänk
Medlem

Det känns i alla fall som att ju mer data man rymmer på en disk, ju lättare är det att data försvinner av magnetiska störningar. Men sen är den också isolerad så vad vet jag

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inga problem (för tillverkarna, hade varit svårt för mig personligen) att trycka i 10 TB i en 3.5"-disk om de inte bryr sig om feltoleranser och datasäkerhet. Att de släpper en 4 TB-disk betyder att de fått ner feltoleranser så lågt för 4 TB-disken att de kan släppa den på marknaden. Det är en usel affär för ett företag att släppa en disk som ofta pajar och reklameras, så som konsument så bör man inte vara orolig att de medvetet sänker kvalitén på diskar bara för att storleken ökar (hade de samtidigt sagt "förresten, du får bara ett halvårs garanti" så vore det läge att bli orolig).

Dock så är allt bara ett sannolikhetsspel — någon gång kan disken helt enkelt inte läsa en etta eller nolla. Felet brukar anges i storleksordning ~10^‒14 (taget från wd20ears), dvs en icke reparerbar felläsning på 10^14 försök. Med större diskar så finns det fler bitar, så om man gör en total backup så är det större chans att något blir fel. Felfrekvens per läst data däremot går inte upp (snarare tvärtom genom historien, av uppenbara skäl). Det är det som menas med att diskarna utvecklas, att kunna bibehålla felfrekvens/hastigheter/formfaktor samtidigt som bitarna packas tätare. Det är långt ifrån så lätt som att man helt enkelt har ett huvud som läser tydliga magnetiseringar, det handlar om oskarpa signaler och felkorrigeringsalgoritmer i ett rasande tempo.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Har fått en uppfattning av att desto större en hårddisk är ju större är risken för fel. Detta är en teori jag tror jag kokat ihop själv, men den låter logisk

Själv har jag fått för mig att ju nyare en model är, desto fler barnsjukdomar. men tja, kanske lite samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Själv har jag fått för mig att ju nyare en model är, desto fler barnsjukdomar. men tja, kanske lite samma sak.

Jo men precis så, de pressar utrymmet mer än vad de kanske borde

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Det är ju kul att se om att det går framåt även om det knappast är aktuellt för mig då jag föredrar att sätta in fler 2TB diskar i NASen (GB/kr). Men det hade varit kul om 3TB diskar hade börjat komma ner i lägre priser då de ju är runt 30% dyrare/GB sist jag kollade vilket inte känns värt pengarna.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Med tanke på 286/386:or som fortfarande står ute i berg av damm så är jag beredd att tro att kvalitén var högre förr ;).

Som tonåring och van vid prylar som pajar verkar det ofta som folk var rädda för kärnvapenkrig förr i tiden, iom att prylarna verkar byggda för att klara det.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Minns när man fick en hårddisk på 2GB för dem pengarna. Lite skillnad mot nu när man springer runt med USB-minnen på 2-32GB ^^
4TB är fortfarande lite för mycket för att jag skulle känna ett större behov av såpass mycket lagringsutrymme. Bränner ut mina program på CD-R och DVD-R.

Permalänk
Medlem

Jag minns när man fick 52MB för dom pengarna.

Permalänk
Medlem

Ser intressant, tyvärr inget jag kan köpa då jag vägrar rånas av en blufforganisation som tar pengar från allmänheten.
Gruppbestraffningar är olagligt, men ändå så lyckas man att införa det..

Permalänk
Medlem

pratade med en kompis som jobbar med lagring i petabyte-storlek. Då är det inte fråga om en disk går sönder utan hur många per dag. Kul också när man ska ta backup, då behöver man tålamod

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av el_genius:

Som tonåring och van vid prylar som pajar verkar det ofta som folk var rädda för kärnvapenkrig förr i tiden, iom att prylarna verkar byggda för att klara det.

Tja, du skulle ha sett hur kontorsdatorer var byggda i början/mitten på åttitalet... Inte mycket plast i de gamla härkena kan jag ju säga! Typ av/påknappen, och frontpanelen på diskettstationerna (och de plastdetaljerna var rejält tilltagna dessutom), och inte så mycket mer.

Inte allt var bättre förr, men en del var det.

Permalänk

Jag skulle vilja se en Samsung 3TB EcoGreen med 3st 1TB plattor.

Permalänk
Skrivet av xzbits:

Jag minns när man fick 52MB för dom pengarna.

Kunde man köpa godis för 1 öre också?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt. Det här är den första nyheten sedan januari när hitachi släppte sin 3TB 5400-varvare.
Hårddiskmarknaden har verkligen varit stendöd hela året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det känns i alla fall som att ju mer data man rymmer på en disk, ju lättare är det att data försvinner av magnetiska störningar. Men sen är den också isolerad så vad vet jag

Jepp, större hårddisk=större felrisk. Bätte att köra 2 x 2TB. Om man köper 3,5" vill man lagra, inte flytta så varför inte bara köpa flera? Själv använder jag aldrig mer än 1 TB per hårddisk - men så är jag väldigt försiktig av mig också...

Knasigt att de säljer externa före interna, det är ju samma sak bara att de externa har en trevlig låda runtom sig Det är väl så som med alla hårddiskar att de som inte håller måttet för interna säljs som externa, och just nu är väl inte denna särskillt stabil :O. Men, men - allt för att hinna före konkurrenterna

Visa signatur

Cooler Master Elite 335 -> Phenom II X4 955 Black Edition 3.2 GHz | MSI 760GM-E51 - mATX | Kingston ValueRAM, 8GB, PC10600 1333 MHz | 4x 1TB WD Caviar Green | Radeon HD 6770 1GB GDDR5 silent cell | Cooler Master eXtreme+ 650W | Microsoft Sidewinder X6 | Razer Deathadder 3500 | Acer X193W | Windows 7 Ultimate x64 |