Win 7: Vill du ändra färgschemat för att kunna förbättra prestand?

Permalänk
Medlem

Win 7: Vill du ändra färgschemat för att kunna förbättra prestand?

Hej jag får detta irriterande meddelande varje gång jag startar de flesta spel. Har X antal gånger svarat "Behåll det aktuella färgschemat och visa inte meddelandet igen." men det fortsätter att komma upp vid spelstart. Hur blir jag av med det?

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Entusiast

Kan bli så när man inte har äkta windows.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

det händer mig då o då också och jag har äkta win 7

Permalänk
Medlem

händer mig med, precis som om de inte skulle finnas prestanda så de räckte eller? xD

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cat_fish_1:

händer mig med, precis som om de inte skulle finnas prestanda så de räckte eller? xD

Ehm ja det är precis därför man får den frågan, men det är ju bara ignorera om man har en i7a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Kan bli så när man inte har äkta windows.

Skriver du utifrån egen erfarenhet? Hursomhelst så kan det tydligen bli så när man har ett äkta windows med.

Ingen som vet hur man löser det? Irriterande att köra igång Company of Heroes och vara i en multiplayer match när det händer.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tror inte det har så mycket med fulOS..utan att datorns prestande inte räcker till eller så är det nåt som inte rapporteras eller ändras som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tror inte det har så mycket med fulOS..utan att datorns prestande inte räcker till eller så är det nåt som inte rapporteras eller ändras som de ska.

Vi kan utesluta att min gtx 580 och 2600k inte kan driva runt ett windows tema samt Company of heroes samtidigt.

Tror det måste vara någon bugg, eftersom meddelandet fortsätter att visas även om man säger att man inte vill se det igen.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Jag fick upp det varje gång jag skulle spela BFBC2 innan.. löste det på något sätt genom att se till att färgschemat ändras samtidigt som jag startar spelet. Det fungerade iallafall och temat går tillbaka till det ursprungliga när man stängt av spelet.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag fick upp det varje gång jag skulle spela BFBC2 innan.. löste det på något sätt genom att se till att färgschemat ändras samtidigt som jag startar spelet. Det fungerade iallafall och temat går tillbaka till det ursprungliga när man stängt av spelet.

Vad bra, hur gjorde du?

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ehm ja det är precis därför man får den frågan, men det är ju bara ignorera om man har en i7a...

YES!!! Klockren! Jag älskar dig!

Permalänk
Medlem

Händer mig dåd och då i bfbc2 med en i7@3.6 och 2x5850 i CF ska detta inte vara något problem. Fanskapet stänger även ner bfbc2 när den poppar med.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Kan bli så när man inte har äkta windows.

lol, har 0 med äkta windows att göra.

Detta kommer på vissa applikationer.
Har inget med din prestanda heller direkt då alla med bra hårdvara även får detta.

Permalänk
Medlem

Har också fått detta flera gånger. Dock aldrig i lite mer krävande spel. Utan snarare i gamla spel såsom CS osv..

Det är ju en klockren mjukvarubugg i windows. Kör äkta.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

lol, har 0 med äkta windows att göra.

Detta kommer på vissa applikationer.
Har inget med din prestanda heller direkt då alla med bra hårdvara även får detta.

Hade samma problem med Company of Heroes för ett bra tag sedan, datorn i sign. Satte färgschemat till Win 7 basic. Äkta Win 7 Home Prem 64 bit (oem) sp1.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Vad bra, hur gjorde du?

Troligen letade han upp den .exe fil som startas när man startar spelet(alternativt genvägen), och i kompatibilitetsfliken bockade han i "Disable desktop composition" och "Disable visual themes". Vet inte vad de heter på svenska, och antagligen heter de inte så i den engelska versionen heller(tar från minnet nu).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Kan bli så när man inte har äkta windows.

Jösses vad många svar är att alla fel beror på piratkopierade OS.

Nej, det blir inte så p.g.a. att OS:et inte är "äkta". Kan du inte förklara varför det skulle bli så?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag har en laglig nyckel (student via MSDNAA) och har fått detta meddelande i vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Troligen letade han upp den .exe fil som startas när man startar spelet(alternativt genvägen), och i kompatibilitetsfliken bockade han i "Disable desktop composition" och "Disable visual themes". Vet inte vad de heter på svenska, och antagligen heter de inte så i den engelska versionen heller(tar från minnet nu).

Jo fick leta fram det själv. Funkar utmärkt.

För de som undrar så är det som "ToJa92" säger. Leta upp .exe filen till spelet. Gå sedan till Egenskaper>Kompatiblitet. Kryssa för rutorna: "Inaktivera visuella teman" och "Inaktivera skrivbordssammanstättning". Detta gör att Aero temat stängs av medan spelet körs och problemet försvinner. Det fungerar också utmärkt att göra detta på en genväg till spelet istället för .exe filen.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Detta är något jag också har råkat ut för när jag har lirat spel, skit-irriterande. Ingen som kan ge bot mot detta genom någon sorts dialog deactivation?

man ska väl ändå inte behöva köra en disable på temat man använder för alla exe filer som man kör och har erfart denna dialog genom att köra!?

Jag ska kolla upp om det finns någon sorts registerändring man kan göra eller något, återkommer om jag hittar något då jag inte har grävt så mycket i detta förut.

Nu är jag på jobbet och kan inte testa detta själv, men kan någon testa att av-aktivera:

Och komma med svar om det fungerar?
(Ber om ursäkt för den stora bilden)

Permalänk
Medlem

Löste det problemet att bocka ur den rutan?

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite. Någon som hittat någon lösning där man kan behålla aerotemat på hela tiden?