Hjälp! Jag kommer inte in på hårddisken längre

Permalänk
Medlem

Hjälp! Jag kommer inte in på hårddisken längre

Hej!
Jag har ett ganska stort problem med min hårddisk, som är en WD på 500gb. Helt plötsligt så började datorn bluescreena när Windows laddas (Windows 7). Jag kommer alltså inte in i Windows längre. Har testat att koppla in hårddisken på 2 andra datorer, och de kommer inte heller in i Windows med den här disken inkopplad som extradisk, det blir bara svart på skärmen innan man kommer in. Har precis även testat att sätta disken i ett hårddiskchassi/kabinett och försökt koppla in den via USB. Datorn detekterade då disken men sen började datorn bete sig helskumt och det gick inte att öppna några program längre medans hårddisken var ikopplad. Jag kom inte heller åt hårddisken.

Jag har kört några hårddiskkontroller från hiphole superbootskivan utan att hitta några fel, dock så hittade partition magic från dos ett antal fel men kunde tydligen inte fixa dem. Det verkar vara korrupt data eller nåt liknande, verkar inte vara hårdvarufel tycker jag, men är ej säker.

Vad ska jag göra? Det finns en massa filer på disken som jag inte vill att ska gå förlorade, t ex. bilder, dokument mm..

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

Kan det finnas nåt dosbaserat superprogram för att fixa såna här fel? Försöka köra disken i Windows verkar lönlöst, men i dos funkar den visst ok.

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

Testa starta upp ubuntu från en live-cd/usb och se om den hittar hårddisken därifrån

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem

ska prova det, tack för tipset!

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

hur gör man med ubuntu då? ska man ladda ner det och installera det på ett usb-minne? har aldrig använt det förr...

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av traktorn:

hur gör man med ubuntu då? ska man ladda ner det och installera det på ett usb-minne? har aldrig använt det förr...

Enklast är att bara bränna en CD och sen boota på den. Det går lite långsammare än vanligt men det mesta funkar.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Hann inte testa Ubuntu, fick tillgång till hårddisken via Ultimate boot cd och ett program där som heter Parted Magic. Länge leve det programmet!

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

Alla sätt som fungerar är bra! Skönt att det löste sig.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W