Permalänk
Medlem

Projekt: FD Array Makeover

Projektet med kapat mATX-chassi fick läggas åt sidan för stunden. Varför? Hur mycket jag än kapar så blir det ändå för stort!
Istället åkte jag till min lokala plåtis och hämtade lite utskurna och förbockade plåtar.
Från Inet beställdes H60 som tack vare sin låga pump/block gör det möjligt att göra som jag gör.

Komponenter (för tillfället monterade i ett större chassi):

Asus Maximus IV Gene-Z
Intel Core i5 2500K 3,3GHz Socket 1155 Box
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB
Corsair Hydro H60
Corsair CMPSU-850TXV2 850W
Sparkle GeForce GTX 570 OC HDMI Dual-DVI 1280MB x 2SLI
Crucial m4 2.5" 128GB
Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT 8MB 500GB

Fläktarna blir sannolikt Cougar Vortex. Nätdelens kablar skall kortas ner till det absoluta minimum, sleevas och crimpas om.

Lite prylar från min lokala plåtis... Snubben lyckades felstava mitt namn!

Man kan bara älska posten, eller hur? :/

Men Inet är alltid lika goa. Tack godiset var gott

L-profilen har limmats. För de som undrar så är det vanlig Epoxy, skall bytas sedan mot PL400 eller något motsvarande.

Skarven har limmats, spacklats, slipats och grundats.

Har ser man skarven inifrån chassiet.

Sågade ur håligheter på baksidan och provmonterade ett skräpagg. Backplåten kommer från Lian Lis-moderkortstray (svengelska!)

Fortsättning följer!

*Topic redigerad*

topic
Permalänk
Hedersmedlem

Ska bli spännande att se slutresultatet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Ser ut till att bli fint!, kommer följas

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Thihi, vad söt den ser ut att bli. Detta bevakas

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge, följes ! vad ska du göra med utsidan chassit?

Vad är det för dimensioner på det?

Visa signatur

Goz!

Permalänk
Medlem

Dimensionerna är 250 x 150 x 300. Dvs mindre än många miniITX

Bygget står stilla just nu pga att jag väntar på försänkta nitar samt nitar med gänga. Kommer till helgen att såga ut håligheterna för fläktarna.

Ska köra med samma tema som Cougar-fläktarna - svart/orange. Sidorna blir svarta, locken ska bli orange.

Permalänk
Medlem

Kommer följas.
Lycka till med bygget

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ytterligare motgång! Vet inte om jag ska klandra mig eller plåtisen.

När jag lämnade in beställningen så sa jag: Inte så noga på millimetern. Jag borde kanske ha lagt till: Din jä_la sly_a se till att skära och bocka rakt samt du behöver inte göra den 7 mm för kort! Lite av mitt eget fel alltså. Med moderkortet och grafikkorten på plats finns det alltså ingen plats för fläkt, detta är ett måste då första grafikkortet blir direkt överhettat.
Man kan visserligen placera en fläkt i toppen. Detta blir inte heller möjligt då världens sämsta plåtslagare skar kanske rakt men bockade åt helvete fel. Det började synas först när jag började borra hål i fronten - allt ser skevt ut.

Detta upptäcktes för några dagar sedan. Det är extra jobbigt eftersom jag vid det här läget borde ha haft en fungerande dator - får i nuläget låna frugans laptop. Det var dags för plan B! Åker in till JME Data och köper ett FD Array.
Att modda FD Array chassit är inte optimalt eftersom det blir större än jag hade räknat med från början men alternativet skulle vara att åka in till svinet och bråka med honom - orkar ej!
Anyway, kommer hem strippar det och fram med tigersåg Tror inte jag behöver kommentera mer...

Kommer att göra lite ändringar. TX850 byts mot AX750. Istället för att köra med SSD + 2,5" blir det SSD + 3,5".
Det som är klar att göra är följande:

- Lacka och montera tillbaka buren för 140 mm fläkten
- Bocka till (ska göra det själv den här gången) en skiljeplåt inkl fäste för H60 samt HDD
- Måla svart alla silvriga blindnitar

Permalänk
Medlem

En uppdatering, sket i 140 mm fläkten och återgick till det som var planerat från början, nämligen dubbla 120 mm fläktar.
Ena fläkten kyler H60, den andra fläkten ger frisk luft till grafikkorten. Ramen till 140 mm fläkten nitas ihop med aluplåt och hålen för 120 mm fläktar fräses ur.

Hela buren skall lackas svart. Notera kan även mitt löjliga försök till sleeving. Blev inte så lyckat - för långt och inte så snyggt.
Skall sleeva om till rätt längd och helst utan krympslang alls.

Permalänk
Skrivet av borz:

En uppdatering, sket i 140 mm fläkten och återgick till det som var planerat från början, nämligen dubbla 120 mm fläktar.
Ena fläkten kyler H60, den andra fläkten ger frisk luft till grafikkorten. Ramen till 140 mm fläkten nitas ihop med aluplåt och hålen för 120 mm fläktar fräses ur.

http://img600.imageshack.us/img600/8389/dsc0034g.jpg

http://img842.imageshack.us/img842/8342/dsc0035un.jpg

Hela buren skall lackas svart. Notera kan även mitt löjliga försök till sleeving. Blev inte så lyckat - för långt och inte så snyggt.
Skall sleeva om till rätt längd och helst utan krympslang alls.

Skulle jätte gärna se lite temps ?

Permalänk
Medlem

Jag är lika nyfiken själv.

Postar här när datorn startas första gången...

Permalänk
Medlem

Nu är jag helt färdig, mycket nöjd med resultatet - blev faktiskt bättre än jag trodde.
Sitter och testar just nu (spann igång på första försöket ).

Har kortat, crimpat om ALLA sladdar inkl fläkt, 24-pin, PCI-e etc.

Monterat och testat skiljeplåten.

Slipad, förborrad skiljeplåt. Har dessutom monterat två 3,5" diskar, SSD syns ej på bild då den fortfarande satt i min bärbara.
Hål uppborrade för 2 st 2,5" SSDer.

Jag vet att det är lite snålt med bilder - är inte så bra på att dokumentera
Tempsen verkar vara ok.

Efter 30 min i LinX. Ambient: 21C, Varmaste kärna: 57C.
Efter 15 min i Unigine. 87C för det översta grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Ser mycket fint ut!

Permalänk
Medlem

Klart det ser fint ut, massa saker kommer från dig ju

Permalänk
Avstängd

snyggaste arryn jag sätt, byta rubrik kanske?

Permalänk
Medlem

Riiiiiktigt snyggt! Och måste ju säga att tempsen vart förvånansvärt bra med tanke på hur trångt det ser ut

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hehe, ska nog fixa en lite bilder till galleriet...
Ska också testa byta trådtiteln.

Lirade nyss ca 30 min TDU2, Processor 52C, grafikkortet 85C. Ca 300watt från väggen. Mer utförliga test kommer imorgon.
Mina temperaturer beror nog ganska mycket på att jag kör fläktarna på 100%.
Kan också säga att jag är besviken på RC som ger fel temp - CoreTemp visar 52C medan RC visar 39C.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ju fint ut. Bara att dra iväg ett pm om du vill byta titel på tråden.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

2x 570 i ett array är riktigt galet. varmt och gott ser det också ut att bli.

Permalänk
Medlem

Fasen!, var som om du läste av min hjärna inför mitt andra(kommande) Array-bygge :O...Fast min innehåller helt o hållet vattenkylning samt ett antal raddar ;D

Om du inte har sett mitt pågående...Enjoy!
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...