Permalänk
Medlem

Hjälp med vattenkylningsystem

Hej kära SweC!

Nu är det så att jag har fått lite mersmak för tyst och effektiv kylning och tänkte ge mig ut på en resa för att ordna ett vattenkylt system. Problemet är att detta är mitt första vattenkylda system och redan efter att ha läst ett antal olika guider och FAQ-trådar har jag lite frågetecken i skallen.

1. Just nu har jag ett Define R3 chassi och ett H80 (Corsair) som jag också hade tänkt byta ut i samma vända. Jag har kikat lite på Obsidian 700D men vet inte om det är det bästa chassit i förhållande till priset?

Tanken är att jag skall köra 3x120 radiator i taket och då funkar det tydligen med både 700D och HAF X. Då HAF X är lite billigare så undrar jag: vad har 700D för fördelar?

2. Komponenter. Jag har ett icke-referens GTX570 (Gainward GLH) och det enda blocket jag har hittat till kortet är från EK. Problemet är att ingen affär jag har tittat på faktiskt har blocket utan det måste beställas från EK:s egna shop. Men resten av delarna då? Vill helst beställa från sverige och då har jag kommit fram till att indomo är det bättre valet. Tanken var att jag skulle köpa detta kit och sedan beställa till gfx-kylaren från EK. Tankar?

Tack på förhand för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Haf X må vara mindre och lite mindre smidigt att jobba med. Men för priset är det suveränt. Duger perfekt för ändamålet. Vad gäller vatten. Snåla inte på dessa komponenter, kan bli dyrare isf. Och kompressionskopplingar rekommenderas

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

1. De fördelarna med 700D är väl mest att det är snyggt, ut prestandasynvinkel är det ju tyvärr sämre då det inte ha lika bra airflow. Men jag skulle ta det just för att det ser så mycket bättre ut och är vattenkylningsanpassat.
2. Kittet ser bra ut! men blir kanske bättre om du lägger till en 120 rad i bakkant för effektivare kylning om du ska köra både GPU och CPU.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

2. Kittet ser bra ut! men blir kanske bättre om du lägger till en 120 rad i bakkant för effektivare kylning om du ska köra både GPU och CPU.

Ang. det funderar jag faktiskt på om det kan vara värt att behålla H80 och bara köra en loop för grafikkortet? Jag har 2xGT på den radiatorn nu så den är rätt tyst som det är.

Detta skulle ju också medföra att jag kan behålla chassit och toppmontera en 2x120 radiator på utsidan av chassit istället vilket skulle vara en besparing.

Skrivet av XrOo:

Snåla inte på dessa komponenter, kan bli dyrare isf. Och kompressionskopplingar rekommenderas

Vilka delar skulle behöva bytas ut?

Permalänk
Medlem

Fick bli ett system för GFX endast till att börja med. Ska även köpa ett Corsair 700D för att husera allt. Komponenter:
- EK DCP 4.0
- EK-CoolStream XT360 (3x120)
- EK Reservoir (combo med pumpen)
- EK-FX5X0

Sen 3 meter vit 19/13 och en bunt 90-graders fittings och kompressionsfittings :]

Tänkte att jag kör med min Corsair H80 i ett tag framöver då jag ändå är rätt så nöjd med den.