Min dator blir sämst när den inte laddas?

Permalänk
Medlem

Min dator blir sämst när den inte laddas?

Tjena, sedan två veckor tillbaka äger jag en MSI GE620DX-291NE (http://www.inet.se/artikel/1968984/msi-ge620dx-291ne-geforce-...). När den laddas är den kanon, me När jag kopplar ur den från laddning blir den väldigt mycke sämre. Det tar då längre tid att ladda hemsidor, det hackar när jag spelar 720p filmer (som är sparade på datorn) och den är långsam när den streamar. Hackandet i filmerna som är sparade på datorn upphör direkt när jag kopplar in laddningen.

Vad ska jag ta mig till? bor i spanien nu och jag köpte den i Sverige, ifall jag ska byta den, hur går jag till väga här i spain?

Någon som varit med om något liknanade? vad gjorde ni?

Kan det hjälpa att formatera om hårddisken?

Ibland hör jag sprak när hemsidor laddas.

Jag har norton anti virus, fortfarande trial.

Snälla swec, HJÄLP MIG!

Permalänk

Du har antagligen en energi profil som slöar ner din prestanda så kolla om du kan ändra om vilken profil du ska ha när den inte är inkopplad med sladd.

Permalänk

Tror det är att den går i strömspar läge när du drar ur strömkabeln , alltså att den klockar ner cpu och gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Tror det är att den går i strömspar läge när du drar ur strömkabeln , alltså att den klockar ner cpu och gpu

Skrivet av embiroller:

Du har antagligen en energi profil som slöar ner din prestanda så kolla om du kan ändra om vilken profil du ska ha när den inte är inkopplad med sladd.

Har inte energiprofil, har redan testat alla olika profiler, inte ens prestanda profilen hjälper :/ mer tips? Överklocka kanske?

Permalänk

Har exakt samma problem med min msi GT683

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min GE620dx-291ne. Jag pratade med Inet och dom trodde att det var att datorn väljer bort Nvidia-kortet när man drar ur nätsladden för att spara ström. Detta låter som en vettig förklaring då även cpu-användandet sticker iväg när man drar ut sladden. Intels inbyggda gpu ligger väl vad jag förstår i processorn och då är det väl därför den peakar när den måste bearbeta allt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kartmastarn:

Har exakt samma problem med min msi GT683

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tcntad:

Antagligen för att den klockar ner sig för att spara batteri..

Skrivet av Cal-El:

Jag har samma problem med min GE620dx-291ne. Jag pratade med Inet och dom trodde att det var att datorn väljer bort Nvidia-kortet när man drar ur nätsladden för att spara ström. Detta låter som en vettig förklaring då även cpu-användandet sticker iväg när man drar ut sladden. Intels inbyggda gpu ligger väl vad jag förstår i processorn och då är det väl därför den peakar när den måste bearbeta allt själv.

Okej, låter rimligt, men vad kan man göra åt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häger:

Okej, låter rimligt, men vad kan man göra åt detta?

Jag har nu laddat in senaste BIOS och Firmware från MSI support och det problem som jag tidigare upplevt med att spela upp 1080p utan nätkabel verkar nu vara löst. Cirnocirno har dessutom skrivit en hyfsat korrekt guide till hur man skall installera detta. I annat fall kan man läsa den guide som MSI hänvisar till på supportsidan. OBS! Bios skall uppdateras med USB i dos-läge utan drivrutiner laddade. Denna modell stöder ej uppdatering av BIOS i Windows.

Länk till guide:
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1022890-msi-ge620dx-291ne-nagon-som-har-testat/index13.html#post11428404

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/14551-msi-gt780r-barbar-gamingdator/10#pagehead

Scrolla ner till Batteritid med tung belastning, "När strömsladden kopplas ur klockas grafikkretsen ner till kritiskt låga nivåer för att hålla strömförbrukningen i schack"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häger:

Okej, låter rimligt, men vad kan man göra åt detta?

Skrivet av Fidgit:

http://www.sweclockers.com/artikel/14551-msi-gt780r-barbar-gamingdator/10#pagehead

Scrolla ner till Batteritid med tung belastning, "När strömsladden kopplas ur klockas grafikkretsen ner till kritiskt låga nivåer för att hålla strömförbrukningen i schack"

Jo, fast sen står det också att dom inte lyckas ändra på det oavsett inställningar, vilket tyder på att det är något underliggande, typ BIOS. Nu med den nya BIOS och FW uppdateringen får iaf jag bättre prestanda vid batteridrift. Jag tolkar detta som att MSI varit lite snåla med prestandan vid batteridrift för att spara på batterierna. Sen var det väl lite för snålt så det blev väl för mycket klagomål kan man tro.