Evig upphovsrätt
Oksåhärharjagtänktva.
Det är så fruktansvärt populärt, fortfarande, att tala om upphovsrätt och copyright och äganderätt i samma andetag och andemening. Industrin vill både ha kvar upphovsrätten och bli av med den. Fildelare tycker att mönsterskydd är lika ok som upphovsrättens ideella form men copyright är dåligt och copyleft är något bra. Copywriters bryr sig inte för det har inte med dem att göra. 50 år ska bli 70 år och ISPs bör hållas ansvariga för vad som kopieras osv.
Men det är ju inte intressant alls!
Intressant är att tala om extremer. Hur en marknad idag skulle se ut om man helt tog bort upphovsrätt och copyright. Eller hur marknaden och industrin skulle utvecklats om detta påfund inte kommit till alls i första hand.
Det är visserligen fåtalet människor här ute som proar för sådan extrem reform och som ser den mest grundläggande upphovsrätten som en rostig spik i kuggeriet. Det är underhållande och lärorikt att läsa och höra och begrunda. Sätt in dessa extremer i historiska perspektiv och man kanske lär sig något om europeisk historia av bara farten.
Men nu ska vi diskutera något helt annat.
Tänk er va. Att helt plötsligt så tittar Lena Adelsohn Liljeroth förbi och säger att hon har en fantastisk idé, att vi borde införa, nationellt eller globalt, _evig_ upphovsrätt med medföljande evig copyright. Alltså, [highlight]evig upphovsrätt[/highlight].
Mind blown? Get it togheter an'less discuss this shit!
Först ut.
Hur skulle våra svenska filmskapare börja arbeta om evig upphovsrätt infördes från och med idag?
Well. Hade jag själv varit filmskapare så hade jag sett till att återskapa mina bästa verk, för att försöka få även redan säljande konst att omfattas av nya regler. Kanske jag bara har ett säljande verk redan och nyinspelningar kommer ta mig ett år att genomföra. Tanken är att detta storverk ska bli min pension och stå för mina barnbarns dagiskostnad, längre än så har jag nog inte planerat. Men det ska ju bli ett bra verk även denna gång så jag vill inte hasta igenom det. Samtidigt har jag inledningsvis lite panik över att jag ännu inte hunnit producera två av mina idéer som jag har i huvudet, och om någon annan gör det först, t.ex. om jag inte arbetar tillräckligt snabbt med manus, så kommer jag aldrig i mitt liv att kunna stjäla tillbaka min egen idé och kalla den min. Fast jag lugnar mig säkerligen när jag kommer på mig själv med att vara lite fånig, då upphovsrätt redan gäller långt efter min död och när jag är död så spelar det ingen roll ifall jag inte hunnit göra vad jag tänk eller ej då jag inte kan ändra på det (så länge Haruhi inte vill annorlunda). När jag tänker efter så rör det här inte mig, utan enbart mina efterkommande, så jag lägger ned att stressa och tänker på min nyinspelning istället.
Några år senare så är jag en upptagen och mycket viktig gud inom filmskaparvärlden. Som regissör har jag medverkat till Hajen 42 och mina bästsäljande The day after yesterday och Pony on a Hill by the Eleven Oceans. Jag håller för närvarande på med nyinspelning av alla mina gamla klassiker från unga år och oroar mig endast över vem av mina två shemales som ska få bära vidare rättigheterna. Min plan är att dela upp rättigheterna men jag har ingen bra idé om hur det ska genomföras på smärtfriast sätt. Så jag lämnar allt till min waifu Ayumi istället och hoppas på det bästa.
Några generationer senare så ligger Skåneland och Dalarna i krig med varandra över rättigheterna till klassikern och potentiella museumföremålet Utan Brollor i Tamburen. Dalmasarna vill att filmen skall tillfalla allmänheten och lutar sig mot senaste testamente från en av Kasugas ättlingar som säger att verket tillhör alla. Skåningarna.. well, ingen vet vad skåningarna vill.
Hur påverkas jag som konsument av evig upphovsrätt?
Idag och imorgon, inte alls. Jag ser ändå inte på TV, som jag brukar säga. Men när jag blir gammal och grå och sitter i rullstol så kanske utbudet är lite snålare mot att lokala priser på p-rulle kanske är bättre, och det vore ju tråkigt, ombyte förnöjer ju och man blir lätt trött på samma gamla tanter.
Aaanyhow. Jag ser att industrin skulle rulla på i vanlig takt med evig upphovsrätt och jag skulle nog hyra samma skit som jag gör idag. Kan inte se någon vidare förändring över överskådlig framtid. Sorry men så tråkig är jag.
Så, vad tror ni, vad ser ni för potential osv osv?
Hur påverkas du som konsument respektive upphovsman av [highlight]evig upphovsrätt[/highlight]?
Som vanligt ska vi tänka på sjuan och att hålla diskussionen hög och hålla oss borta från allt vad pajkastning, strawmans och ordmärkande heter. plskthx
It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.