MSI lanserar Geforce GTX 560 Ti Twin Frozr II med 2 GB GDDR5

Permalänk
Medlem

kommer de här kortet klara av att köra 2gb? det är ju de där eviga snacket om att kort inte kan komma upp i de minnes användningen pga frekvenserna på minnet samt att 256-bitars minne inte klarar det..

OBS att jag syftar på en standard 24" skärm på 1920x1080... nån som vet?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att de ökar från ynka 1 GB.
Gtx 260 hade ju 898 MB så det var ju ingen jätte-ökning precis till 1024.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

kommer de här kortet klara av att köra 2gb? det är ju de där eviga snacket om att kort inte kan komma upp i de minnes användningen pga frekvenserna på minnet samt att 256-bitars minne inte klarar det..

OBS att jag syftar på en standard 24" skärm på 1920x1080... nån som vet?

Kan voucha för att 1gb går åt vid 1080p. Mina 460 fyller minnet när man spela bc2 på max inställningar. Nu kommer ju Bf3 med etter tyngre grafik Vad hade man inte gjort för att ha 2gb kort nu. Imo så lär grafikminnet gå från 1gb standar till 2 precis som i ram minnet, där tycker jag att man ligger på gränsen vid 4 gb, 8 skadar ju inte man har ju iaf en marginal då.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Jag säger bara att det verkar lite ovärt. Mer minne på ett grafikkort är ju bra ifall man tänker tankarna
"nu köper jag ett nytt asbra kort som ska hålla ett bra tag". Ifall man gör så kan extra minne vara väldigt bra men annars känns det lite väl ofantligt onödigt och köra 2GB minne på ett 560ti.

Jag körde tills för strax över en månad sedan med ett HD4830. Det har inte mycket minne men klarade sig extremt bra med tanke på omständigheterna. Jag kunde köra BF: BC2 med allt på max (upplösning 1600x900) fast inte med AA på mer än 2x. Jag vet att det spelet inte drar värst mycket på grafikkorten men det är ändå värt att nämna att korten med minnesstorlekar från referensdesigner klarar sig länge nog tills man verkligen vill uppgradera upp.

Och nu är det inte värt med ett 560ti som har 2GB minne då nya kort kommer runt hörnet.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Vad är det för fel med att köra 2 GPUer? Du gör ju de själv....

560Ti 2gb är väl tänkt att ställa sig mot 6950 2gb, dp dem har ganska snarlik prestanda i övrigt.
Jag har läst många trådar där folk som tänkt köra SLI/CF velat mellan dessa två kort, men till slut valde 6950 på grund av mer minne.

Micro stuttering och man går normalt över till 2 gpus när det inte finns ett kort som klarar kraven.

Skrivet av Schluug:

Jag ser faktiskt ett riktigt stort användningsområde för detta kort. 560 Ti är som tidigare sagt ett väldigt bra kort för SLI men begränsas något av den lägre minnesmängden. Jag personligen kör inte SLI så har inte upplevt mircostuttering men jag kan inte tänka mig att det är ett jätteproblem då SLI/crossfire är så pass populärt som det faktiskt är.

Du kan inte jämföra att gå från 1->2GB minne på ett 560 Ti med det där skitkortet med 4GB minne som lanserades för någon månad sen som verkligen är tänk för elgigantenkunder.

Skrivet av Ixos:

Åhåjo. SLI 560 Ti är en mycket populär kombination för de som vill använda Nvidias 3skärmlösning. Och där är 560 Ti ordentligt begränsad av låg minnesmängd mer än någonting annat.

560 Ti är ett kraftigt kort idag och ingenting liknande de 300 kroners kort med 2-3GB minne som används för att lura konsumenter i OEM maskiner.

Bättre köra 1 st 6970 i så fall och slippa micro stuttering. Om du dock är nivida fanboy och inte vill ha AMD så har du så klart mindre valmöjligheter eftersom nvidia bara ger stöd till 3 skärmar vid användning av 2 st grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woods:

Kan voucha för att 1gb går åt vid 1080p. Mina 460 fyller minnet när man spela bc2 på max inställningar. Nu kommer ju Bf3 med etter tyngre grafik Vad hade man inte gjort för att ha 2gb kort nu. Imo så lär grafikminnet gå från 1gb standar till 2 precis som i ram minnet, där tycker jag att man ligger på gränsen vid 4 gb, 8 skadar ju inte man har ju iaf en marginal då.

Jag låg på 600MB uttnyttjande vid Alfan.

Jag tror du ligger väldigt lugnt till. Förstår dock inte din minnesanvändning vid BC2? Väldigt högt upprvidna AA/AF? Ligger på runt samma som alfan där

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Förstår inte det negativa gnägget. Först så vet vi inte priset än. Sen om man jämför GTX 460 som va föregångaren så vill jag mig minnas att 460 låg mitt i Sweetspot och det blev "jubel" när 1GB började "ersätta" 764Mb varianten. Om jag inte minns fel kunde även två st SLI kopplade GTX 460, Igb vara uppe och flåsa ett referens gtx 580 i hasorna i vissa spel/program.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hjälpsam

Ni som saknar bevis, på att man har glädje av mer än 1GB med en skärm, var så god.
http://www.overclock.net/nvidia/801683-surround-gaming-nvidia...

Min fps 1GB vs 2 GB i upplösningen 1920*1200:

AvP; 34 -> 48
Dirt2 4AA; 46 -> 53
HL2: Loast Coast 4AA; 110 -> 174 (110 räcker ju mer än väl men det visar i alla fall en trend)
Crysis; 16 -> 22
Need for Speed: Shift 4AA; 59 -> 66
GTA4; 48 -> 55

Sen finns det många spel som använder mindre minne än så och det finns andra som använder mer eller lika mycket, men det hör inte till saken, du har glädje av mer än 1GB med en skärm redan i dag och spelen tenderar inte att bli mindre krävande tvärtom.
Tvivlar på att jag kommer slippa skitsnacket om att det saknar betydelse hädanefter, men hoppas kan man ju alltid

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

köpte mitt 2GB kort eftersom den fina kylaren kom med annars är för mycket bättre än för lite när det gäller minne!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ni som saknar bevis, på att man har glädje av mer än 1GB med en skärm, var så god.
http://www.overclock.net/nvidia/801683-surround-gaming-nvidia...

Min fps 1GB vs 2 GB i upplösningen 1920*1200:

AvP; 34 -> 48
Dirt2 4AA; 46 -> 53
HL2: Loast Coast 4AA; 110 -> 174 (110 räcker ju mer än väl men det visar i alla fall en trend)
Crysis; 16 -> 22
Need for Speed: Shift 4AA; 59 -> 66
GTA4; 48 -> 55

Sen finns det många spel som använder mindre minne än så och det finns andra som använder mer eller lika mycket, men det hör inte till saken, du har glädje av mer än 1GB med en skärm redan i dag och spelen tenderar inte att bli mindre krävande tvärtom.
Tvivlar på att jag kommer slippa skitsnacket om att det saknar betydelse hädanefter, men hoppas kan man ju alltid

Satt o leta efter den recensionen men hitta den inte Kan rekommendera att läsa den för de som inte har gjort.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men de där "värmeledningsrören", vad innehåller de egentligen?
Känns som det blivit en fluga, och att folk tror det blir en mer effektiv kylning när
det står "heatpipes" i beskrivningen.
Silver leder värme bäst, sen koppar, och aluminium som är ganska poppis på
kylarmarknaden, leder värme endast hälften så bra som koppar och hamnar på fjärde plats.
Men i de där rören har man väl nån slags vätska?
Vill få lite klarhet i detta.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chricke46:

Jaha, fick idag hem mitt Asus 560Ti DirectCU 1GB. En 2GB hade suttit bättre för SLI senare som sagt. Men gav endast 1800kr inkl frakt för det så är väll ok

Tur i oturen helt enkelt.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ni som saknar bevis, på att man har glädje av mer än 1GB med en skärm, var så god.
http://www.overclock.net/nvidia/801683-surround-gaming-nvidia...

Min fps 1GB vs 2 GB i upplösningen 1920*1200:

AvP; 34 -> 48
Dirt2 4AA; 46 -> 53
HL2: Loast Coast 4AA; 110 -> 174 (110 räcker ju mer än väl men det visar i alla fall en trend)
Crysis; 16 -> 22
Need for Speed: Shift 4AA; 59 -> 66
GTA4; 48 -> 55

Sen finns det många spel som använder mindre minne än så och det finns andra som använder mer eller lika mycket, men det hör inte till saken, du har glädje av mer än 1GB med en skärm redan i dag och spelen tenderar inte att bli mindre krävande tvärtom.
Tvivlar på att jag kommer slippa skitsnacket om att det saknar betydelse hädanefter, men hoppas kan man ju alltid

TACK.

34->48, på minsta framerate.
Medan MEDEL ligger kvar på precis samma.

Sweclockers recension som jag länkade till visade dock inte alls samma trend, där är det ingen skillnad i minimum framrate på 3 vs 1,5 GB minne.

Antar helt enkelt att GPUn flaskar i GTX 580 fallet medan minnet var falskahalsen i AVP i exemplet du visar.

Tack återigen iaf, har inte sett ett så tydligt fall innan, bara sett ytterst små skillnader tidigare.
Sitter nämligen med den dell 2711 med 2550x1440, så kan vara bra att veta om detta innan jag börjar med SLI.

Visa signatur

Intel i5 2500K @ 4,5GHz | MSI P67 GD55 | Silverstone Fortress II | Silver Power 750 W | Corsair Vengeance 8GB CL9 | Intel SSD 510 Series 120GB | Noctua NH-U12P SE2 | Gainward GeForce GTX 570 | WD Caviar Black 2 TB | WD Caviar Green 2 TB | Logitech Wireless Gaming Headset G930 | Logitech G400 Gaming Mouse | Logitech Illuminated Keyboard | Dell U2711 @ 2560x1440

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av daniel734:

TACK.

34->48, på minsta framerate.
Medan MEDEL ligger kvar på precis samma.

Sweclockers recension som jag länkade till visade dock inte alls samma trend, där är det ingen skillnad i minimum framrate på 3 vs 1,5 GB minne.

Antar helt enkelt att GPUn flaskar i GTX 580 fallet medan minnet var falskahalsen i AVP i exemplet du visar.

Tack återigen iaf, har inte sett ett så tydligt fall innan, bara sett ytterst små skillnader tidigare.
Sitter nämligen med den dell 3011 med 2550x1400, så kan vara bra att veta om detta innan jag börjar med SLI.

Tack för dina vänliga ord.
GTX580 har ju 1.5GB minne och det tror jag räcker väl om man har en skärm, tyvärr kommer nog ett GTX570 i vissa fall känna av minnebrist om man kör 2550*1400.
Märkligt att det skall vara så svårt att hitta bra tester om detta, när det kryllar av andra grafiktester.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

RE: Heat Pipes

Skrivet av Foster D:

Lite offtopic, men de där "värmeledningsrören", vad innehåller de egentligen?
Känns som det blivit en fluga, och att folk tror det blir en mer effektiv kylning när
det står "heatpipes" i beskrivningen.
Silver leder värme bäst, sen koppar, och aluminium som är ganska poppis på
kylarmarknaden, leder värme endast hälften så bra som koppar och hamnar på fjärde plats.
Men i de där rören har man väl nån slags vätska?
Vill få lite klarhet i detta.

HeatPipes är enkelt förklarat ett rör med ett visst tryck i beronde på vilket temperatur område röret ska användas till med en vätska i som värms upp i den varma änden och då byter fas för att sen i andra änden avge värmen och då återgå till den tidigare fasen enkelt förklarat.

Och angående deras effektivitet så prova skära av toppen av heatpipesen som sticker upp ovanför flänsarna på en torn kylare och försök kyla din cpu med den sen så ska du se att det blir en rejäl skillnad

Bättre förklarning hittar du här. Engelska : http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipes
Svenska : http://sv.wikipedia.org/wiki/Heatpipe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

köpte mitt 2GB kort eftersom den fina kylaren kom med annars är för mycket bättre än för lite när det gäller minne!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om jag skulle kalla den fin. Minnesmängd till fördel för SLI eller ej vet jag inte mycket om. Däremot så låter MSI's fläktar rejält när dem går på högvarv. I alla fall på MSI GTX 560 Ti Hawk som jag har. Den som kör två sånna här kort bör ha ett mycket valventilerat chassi om det inte ska låta som en motorsåg därinne.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

På tal om något helt annat så känns det ju detta rätt klent ändå. Jag menar, vem bygger en helt ny rigg idag?

Nya grafikserier är bara månader bort och varken SB-E eller Bulldozer är ute.

Pengar i sjön och inget annat.

Ska man köpa nytt så ska man göra det sekunden det nya kommer ut, för till skillnad från tv apparater o dylikt så sjunker inte priset på grafikkort o dylikt så extremt mycket.

Om något så är det NU man ska köpa sakerna, då de har varit ute på marknaden en stund och gått igenom hårda test. Man vill ju inte råka ut för defekt nordbrygga eller leva med buggiga drivrutiner i flera månader!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag låg på 600MB uttnyttjande vid Alfan.

Jag tror du ligger väldigt lugnt till. Förstår dock inte din minnesanvändning vid BC2? Väldigt högt upprvidna AA/AF? Ligger på runt samma som alfan där

Allt max vid 1080, det betyder att man har 8x AA och 32x CSAA

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bävra jävel:

HeatPipes är enkelt förklarat ett rör med ett visst tryck i beronde på vilket temperatur område röret ska användas till med en vätska i som värms upp i den varma änden och då byter fas för att sen i andra änden avge värmen och då återgå till den tidigare fasen enkelt förklarat.

Och angående deras effektivitet så prova skära av toppen av heatpipesen som sticker upp ovanför flänsarna på en torn kylare och försök kyla din cpu med den sen så ska du se att det blir en rejäl skillnad

Bättre förklarning hittar du här. Engelska : http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipes
Svenska : http://sv.wikipedia.org/wiki/Heatpipe

Ahaa
Ungefär samma princip som kyl och frys skåp använder.
Men frågan är om det verkligen blir mer effektivt än en solid koppar stång, eftersom
det är så kort väg vi snackar om.
Skulle vara riktigt kul att experimentera

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Bättre köra 1 st 6970 i så fall och slippa micro stuttering. Om du dock är nivida fanboy och inte vill ha AMD så har du så klart mindre valmöjligheter eftersom nvidia bara ger stöd till 3 skärmar vid användning av 2 st grafikkort.

Ja det beror somsagt vad man värderar mest (3D, Physx, Cuda). Men nu pratade vi dock inte om AMD vs Nvidia utan huruvida det var någon poäng i 2GB VRAM och då 6970 har 2GB VRAM så tolkar jag ditt svar som att du håller med mig och erkänner att det finns en poäng med det.

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Ahaa
Ungefär samma princip som kyl och frys skåp använder.
Men frågan är om det verkligen blir mer effektivt än en solid koppar stång, eftersom
det är så kort väg vi snackar om.
Skulle vara riktigt kul att experimentera

Mycket möjligt men det finns en viss prisskillnad på lösningarna, skulle tro att det inte är värt det om det är en förbättring (för tillverkarna alltså):)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Varför måste ALLA -Nvidia kort vara så jävla fattiga på utgångar?? 2 gamla och 1 hdmi mini?
det är ett skämt, ge mig iaf 2 st HDMI portar...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

Jag har uppfattningen att HD6950 varit någorlunda populär och den finns i 1GB respektive 2GB modeller. Antagligen vill MSI positionera GTX 560 Ti direkt mot HD6950 genom att nu erbjuda 1GB respektive 2GB. Sedan är prislappen okänd i dagsläget men man kan ju alltid hoppas att MSI även haft priset i åtanke när de positionerade produkten.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Mycket möjligt men det finns en viss prisskillnad på lösningarna, skulle tro att det inte är värt det om det är en förbättring (för tillverkarna alltså):)

Ja något ligger ju bakom deras beslut. Men om det är mer effektivt för användaren kan man ju ifrågasätta
Känns som en billigare lösning att slippa gasen i rören, och istället köra på helt solida stänger.
Men det säljer kanske inte lika bra, och blir definitivt tyngre.

Nåja, jag fick svar på min fråga

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Varför måste ALLA -Nvidia kort vara så jävla fattiga på utgångar?? 2 gamla och 1 hdmi mini?
det är ett skämt, ge mig iaf 2 st HDMI portar...

Till vilken nytta? I sådana fall är det bättre om de kunde slänga dit en DP istället. Dagens HDMI kan inte ens driva runt lite mer högupplösta skärmar utan trassel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

köpte mitt 2GB kort eftersom den fina kylaren kom med annars är för mycket bättre än för lite när det gäller minne!

Skickades från m.sweclockers.com

Det var därför jag köpte mitt 5850 Toxic 2GB med Vapor-X för nåt år sen. Fantastisk kylare som var värd ett par extra hundralappar, hörde aldrig ett knyst från kortet. Samma sak gäller ju här, folk pratar bara om minnesmängden och glömmer heeelt bort att det sitter en specialkylare på kortet.

2GB hjälper även om man bara har en skärm, mitt 560ti skulle utan minsta problem maxa alla inställningar i GTA IV om det inte vore för att minnet fylls så fort. Men visst, det är sällan spel plockar över 700MB vram(oavsett AA/AF) i 1920*1080 som jag kör i.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

RE: Heat Pipes

Skrivet av Foster D:

Ahaa
Ungefär samma princip som kyl och frys skåp använder.
Men frågan är om det verkligen blir mer effektivt än en solid koppar stång, eftersom
det är så kort väg vi snackar om.
Skulle vara riktigt kul att experimentera

En heatpipe med hyffsad kvallite leder värme betydligt bättre än vad motsvarande solid koppar stav hade gjort. Tex använder dem heatpipes med flänsar på en oljeledning i alaska för att värmen ifrån ledningen inte ska gå ner igenom fästena i marken och värma upp jorden. Då hela ledningen står i rätt höjd tack vare tjälen i marken så måste värmen ifrån varje stöd ventileras bort. Här är en bild på det hela : http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alaska_Pipeline_Closeup_Und...

Sen används heatpipes inne i vakuum rör effektivt som solfångare för uppvärmning av hus och dylikt.
Så dem är effektivare än solida koppar stänger garanterat. Sen är dem dyrare att tillverka än en solid koppar stav

Permalänk
Skrivet av Bävra jävel:

En heatpipe med hyffsad kvallite leder värme betydligt bättre än vad motsvarande solid koppar stav hade gjort. Tex använder dem heatpipes med flänsar på en oljeledning i alaska för att värmen ifrån ledningen inte ska gå ner igenom fästena i marken och värma upp jorden. Då hela ledningen står i rätt höjd tack vare tjälen i marken så måste värmen ifrån varje stöd ventileras bort. Här är en bild på det hela : http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alaska_Pipeline_Closeup_Und...

Sen används heatpipes inne i vakuum rör effektivt som solfångare för uppvärmning av hus och dylikt.
Så dem är effektivare än solida koppar stänger garanterat. Sen är dem dyrare att tillverka än en solid koppar stav

Coolt!

Visa signatur

Intel i5 2500K @ 4,5GHz | MSI P67 GD55 | Silverstone Fortress II | Silver Power 750 W | Corsair Vengeance 8GB CL9 | Intel SSD 510 Series 120GB | Noctua NH-U12P SE2 | Gainward GeForce GTX 570 | WD Caviar Black 2 TB | WD Caviar Green 2 TB | Logitech Wireless Gaming Headset G930 | Logitech G400 Gaming Mouse | Logitech Illuminated Keyboard | Dell U2711 @ 2560x1440