Permalänk
Avstängd

LG 50", antenn-isolator? Antennkabel?

Hej.

Köpte precis en LG 50" och fick med en antennisolator.. som jag fattar det är det nåt som ska ta bort störningar etc.. ser ut som en liten vinklad kontakt man sätter vid antennkabeln mot teven till.

Använder denna nu men ska man ha den? Bor i ett kabel-tv hus.

Behöver dessutom köpa en längre antennkabel (10meter). Kollar man Kjell.com t.ex. så finns det "100hz" kablar med inbyggda ferritkärnor vilket jag tror är ungefär samma sak? Ska jag köpa en sån kabel som är lite dyrare eller ska jag ha en vanlig antennkabel som jag har nu?

Permalänk
Medlem

En antennisolator avskiljer galvaniskt kabeln, signalen överförs normalt mellan två spolar, så att man slipper problem med olika jord potentialer. Ganska vanligt att man har en jord för TV:n och en annan i antennen, det kan ställa till med en massa mer eller mindre förutsägbara problem, som brum i högtalare och bildstörningar.

Det är ju enkelt att testa om den behövs/förbättrar nått.

Ferrit kärnor dämpar högfrekventa störningar och gör med andra ord nått helt annat

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

En antennisolator avskiljer galvaniskt kabeln, signalen överförs normalt mellan två spolar, så att man slipper problem med olika jord potentialer. Ganska vanligt att man har en jord för TV:n och en annan i antennen, det kan ställa till med en massa mer eller mindre förutsägbara problem, som brum i högtalare och bildstörningar.

Det är ju enkelt att testa om den behövs/förbättrar nått.

Precis, har hänt att antennkablar fattat eld då jorpotentialen mellan vägguttag och antennkabeln varit olika och ström börjat flyta i antennkabeln, vilket överhettat densamma. Slutsatsen är därmed att en galvanisk avskiljare bör användas för säkerhets skull.

Permalänk
Avstängd

Tack för era svar!

Var väldigt dåligt förklarat i bruksanvisningen. Men då kör jag på med den för säkerhetsskull och köper bara en helt vanlig längre antennkabel och använder ihop med den (?) dvs ingen "100hz" kabel med inbyggda såna grejer?

Satte förövrigt 2 såna där ferrit-kärnor på strömkabeln till teven.

Permalänk
Medlem

Ett nätt litet trådlyft 6 år senare:

Var kan man köpa en antennisolator? Min gick sönder när jag drog ut den ur vägguttaget. Google ger mig bara irrelevanta länkar (som "antennisolator för trådantenner") och om det finns på Kjell&Co heter det iaf inte "antennisolator" där.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@zyberzero: Tack, det var mycket användbart med rätt sökbegrepp - då hittade jag nämligen att det bara behövs för kabel-TV och hus med centralantenn, inte för den egna villa-antennen.