Permalänk
Medlem

CPU-kylare för Nzxt Phantom

Hej
Jag är på jakt efter en CPU-kylare för Nzxt Phantom. Som jag har fattat det så passar inte 212+ om man vill ha sidofläkt vilket jag vill ha på grund av sli.

Så därför behöver jag en annan fläkt, förslag? Eller ska jag skippa sidofläkt och satsa på budget 212+?

Budget: Lägre är bättre, men max 500kr.

Edit: Kom på att det kan vara klokt att nämna att det är inför bulldozer, dvs AM3+

Permalänk

Jag kör med en Noctua NH-U9B SE2 CPU Cooler, Funkar bra i mitt chassi sen har jag alla 7 fläktar i ? förstod inte riktigt din fråga 2 x 200mm fläktar på sidorna och i toppen

Visa signatur

Finns det något mera rogivande än att installera om sitt Os

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickestrand:

Jag kör med en Noctua NH-U9B SE2 CPU Cooler, Funkar bra i mitt chassi sen har jag alla 7 fläktar i ? förstod inte riktigt din fråga 2 x 200mm fläktar på sidorna och i toppen

Det han menade var att vissa cpu kylare som t.ex http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2 där höjden över moderkortet dvs från cpun till sidan av chassit gör att man inte får plats med 200mm sidofläkten.

Cpu kylaren jag länkade var nästan 16cm i höjd över moderkortet och ditt 12cm.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Det han menade var att vissa cpu kylare som t.ex http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2 där höjden över moderkortet dvs från cpun till sidan av chassit gör att man inte får plats med 200mm sidofläkten.

Cpu kylaren jag länkade var nästan 16cm i höjd över moderkortet och ditt 12cm.

Det stämmer ju inte den är 15,8cm

Bredd 126 mm
Djup 120 mm
Höjd över moderkort 158 mm

Visa signatur

Finns det något mera rogivande än att installera om sitt Os

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickestrand:

Det stämmer ju inte den är 15,8cm

Bredd 126 mm
Djup 120 mm
Höjd över moderkort 158 mm

Jo det är jag medveten om därför skrev jag nästan 16 cm men däremot är den du har 12.5 cm > http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Det han menade var att vissa cpu kylare som t.ex http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2 där höjden över moderkortet dvs från cpun till sidan av chassit gör att man inte får plats med 200mm sidofläkten.

Cpu kylaren jag länkade var nästan 16cm i höjd över moderkortet och ditt 12cm.

Skrivet av Sarevok:

Jo det är jag medveten om därför skrev jag nästan 16 cm men däremot är den du har 12.5 cm > http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Sry,

Såg inte att det stod u12 på den första.

Men det sa nog inte vara några problem med den heller, känns som att man har ganska gott om utrymme i Phantom chassit!
är super nöjd med min den håller min 1055t @ 3,6 på 25 - 28c idle 38 - 44 load.

Sen skulle jag nog säga att Sido fläktarna gör sitt till på tempen i min dator kör Crossfire, ^^

Visa signatur

Finns det något mera rogivande än att installera om sitt Os

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickestrand:

Sry,

Såg inte att det stod u12 på den första.

Men det sa nog inte vara några problem med den heller, känns som att man har ganska gott om utrymme i Phantom chassit!
är super nöjd med min den håller min 1055t @ 3,6 på 25 - 28c idle 38 - 44 load.

Sen skulle jag nog säga att Sido fläktarna gör sitt till på tempen i min dator kör Crossfire, ^^

Byggde en dator med Phantom chassit och med u12p processorkylaren och kan säga att få dit en 200mm fläkt är omöjligt.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk

Har du testat så är det ju inget att diskutera ^^

Visa signatur

Finns det något mera rogivande än att installera om sitt Os

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att jag inte svarar på din fråga nu, men jag föreslår att du köper en skitbra cpu-kylare och struntar i sidofläkten. Chassit är så pass välkylt ändå.
Jag har aldrig haft några issues med temp i chassit, däremot temp på propp när man klockar och sommarvärmen gör intåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickestrand:

Har du testat så är det ju inget att diskutera ^^

Glömde fan bort att den datorn jag byggde(broshans dator) är bredvid mig just nu! Han tog hit den för att jag skulle fixa dubbelbooten. Den kylaren slutar en halv centimeter innan chassidörren om inte mindre. Tajt!! ^^

Till TS så använd den som nickestrand använder och då ska du kunna få in en sidofläkt!

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Glömde fan bort att den datorn jag byggde(broshans dator) är bredvid mig just nu! Han tog hit den för att jag skulle fixa dubbelbooten. Den kylaren slutar en halv centimeter innan chassidörren om inte mindre. Tajt!! ^^

Till TS så använd den som nickestrand använder och då ska du kunna få in en sidofläkt!

http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2
u9b alltså? Finns det några andra alternativ än noctua?

Tänkte faktiskt inte ha sidofläkt från start du som tyckte att jag skulle skippa, det var mest så att jag vill ha kvar möjligheten att kunna stoppa dit en!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2
u9b alltså? Finns det några andra alternativ än noctua?

Tänkte faktiskt inte ha sidofläkt från start du som tyckte att jag skulle skippa, det var mest så att jag vill ha kvar möjligheten att kunna stoppa dit en!

Den är självklart inte livsviktig men om du ska köra en SLI/CF lösning så kan den nog hjälpa rätt mycket. Angående processorkylning så kan du antagligen köra med vattenkylning H60/70/80 620/920 mm eller om du vill köra med luft + sidofläkt så funkar allt som har en höjd på max 135 mm

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Den är självklart inte livsviktig men om du ska köra en SLI/CF lösning så kan den nog hjälpa rätt mycket. Angående processorkylning så kan du antagligen köra med vattenkylning H60/70/80 620/920 mm eller om du vill köra med luft + sidofläkt så funkar allt som har en höjd på max 135 mm

Ungefär så tänkte jag också. Känns lite synd att inte kunna använda en 212+ men det är sånt man får ta. Nu har jag letat alternativ och noctuan blir det bästa alternativet hur jag än vänder på det. Frågan är bara om jag kommer ha råd med den från scratch eller om det blir någon månad senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ungefär så tänkte jag också. Känns lite synd att inte kunna använda en 212+ men det är sånt man får ta. Nu har jag letat alternativ och noctuan blir det bästa alternativet hur jag än vänder på det. Frågan är bara om jag kommer ha råd med den från scratch eller om det blir någon månad senare

Jag tycker att du ska köra på u9b

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Noctuas C-modeller lär ju funka oxå, samt tex Antec Kuhler shelf...
Rätt ont om kylare som inte är byggda på torn-stuket nuförtiden dock!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Noctuas C-modeller lär ju funka oxå, samt tex Antec Kuhler shelf...
Rätt ont om kylare som inte är byggda på torn-stuket nuförtiden dock!

Känns dock mer logiskt att ha utblåset bakåt alternativ uppåt, sidan känns som inte det nödvändigaste. Och det blir inte direkt billigare heller så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Känns dock mer logiskt att ha utblåset bakåt alternativ uppåt, sidan känns som inte det nödvändigaste. Och det blir inte direkt billigare heller så!

Ja och nej: om du nu ändå inte kan få in en tornfläkt med 120mm fläkt för utblås bakåt/uppåt, så kanske det inte spelar så stor roll?
Och med en "liggande fläkt" så lär även CPU-fläkten kunna dra in en del färsk luft från sidoluckan, vilket ju inte är så dumt. Ut lär du få luften iallafall i och med bak- och toppfläktarna.
Tror nog det blir plus/minus noll eller kanske faktiskt bättre med en bra "liggande" fläkt om jag får gissa.... Men visst: det gäller att hitta en till rimligt pris oxå!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.