Permalänk

Cooler Master Hyper 212 kyler inte??

Monterade precis min CM 212, men den verkar inte kyla alls, har provat o vänt på fläkten, kollat kylpastan, tagit ett "riskorn" stort kylpasta. Kylaren sitter ordentligt fast tätt mot processorn, men så fort ja startar datorn så går den upp i typ 84 grader direkt, så ja stänger av den då. Nån mer som haft problem med 212 CM? Tacksam för hjälp!

Mvh

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk
Medlem

Låter skumt om den sitter ordentligt som du säger...

Men när du kollar kylpastan, byter du kylpasta då också?
Inget tecken på luftbubblor i kylpastan?
Testat att "vicka" lite försiktigt på kylaren när den är igång för att pressa ut ev. luftbubblor?

Testa lägg datorn ner på sidan när du provar också, så att kylaren står vertikalt och testa dra åt skruvarna igen.

Vad använder du för program när du kollar temps?
Ingen konstig inställning i BIOS?

Många frågor blev det...

Har själv en 212+ och den funkar galant, men jag tog lite extra kylpasta eftersom (rent teoretiskt) går åt lite mer till denna kylaren då kylpastan kan lägga sig i det "stora" utrymmet mellan kopparrören och bottenplattan på kylaren.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Ett riskorn på den kylaren är fel. Mellan kylplatta och heatpipes är de djupa hål. Ta därför ett kreditkort eller liknande och smeta ut ett TUNT lager över HELA kylaren.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Mm tog också mer än ett riskorn för att fylla springorna. Jag tror jag tog lite mycket dock men aja den kyler bra i alla fall.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Jag smetade på för glatta livet på min cpu innan jag monterade min Hyper 212, kyler jättebra. Förstår inte "less-is-more"-hysterin som gäller vid applicerandet av kylpasta.

Som tidigare nämnts kanske du borde kolla så den är ordentligt åtspänd. Min gissning skulle ha varit dålig airflow men du kommer knappast upp i 84grader bara för att dina intake fans är låga. Så antingen är det en defekt produkt eller så sitter den helt åt helvete på cpun.

Permalänk
Medlem

"less is more" är ju för att du inte vill ha ett lager av bara pasta mellan CPUn och kylytan, eftersom pastan i sig inte kyler alls lika bra som metall mot metall. Pastan ska bara vara till för att jämna ut och fylla i de mikroskopiska hål och revor som finns.

Jag har lillebror till den kylaren, TX3, jag tog lite på kopparrören, smetade ut med ett plastkort så det fyllde igen mellanrummen runt rören, men rören i sig var renskrapade i princip, sedan la jag en tunn sträng på varje kopparrör, det funkar kanonfint.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Om du direkt drar upp i 80 grader så låter det som kontakt problem. Inte så att något tar emot på moderkortet det händer att kylaren krockar med kondensatorena runt cpu sockeln. Brukar gå att lösa genom att vrida kylaren.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Ja tar bort kylar pastan och provar o lägger på ny igen kollar att den sitter ordentligt fast och det verkar det, går inte o vicka på den lr så, men fortfarande samma temp, med stock kylaren får ja vid spelande o dyl 60c ca. så nåt skumt är det, ska prova igen o ta bort kylpastan o smeta ett tunt lager direkt på kylaren oxå, så det täcker mellan rummen mellan heat pipesen på kylaren. annars vet ja inte alls va det kan va... suck...

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk
Medlem

när du sätter ner kylaren så vrid på den lite samtidigt när du trycker neråt.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Ja gör det, kan nån av er som har samma kylare vrida lite på den när den är fast skruvad? Det känns som att den inte ska kunna gå o röra på alls, lr?

Ska ge mig iväg o köpa ny aceton, är inte 100 på om den ja har inehåller olja lr inte... o prova igen...

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk
Medlem

Hade också sanslöst enerverande bekymmer med att montera kylflänsen.

Antingen är det jag som är en idiot (osannolikt, men inte omöjligt) eller så är helt enkelt basen på mitt ex. lite konkav. Jag testade alla möjliga och omöjliga sätt att applicera pasta på. Både enligt gammal erfarenhet (det är inte första gången precis) och enligt internet.

1: Ett gäng kluttar på heatspreadern, riskornsstora, utan särskild placering. ~74°C @ 4400MHz, 1.27V.
2: Riskornsvarianten. Skräp, fick avbryta ganska snabbt. >80°C @ 4400MHz, 1.27V.
3: Ärt-modellen. Nej. >80°C @ 4400MHz, 1.27V.
4: Tunt lager på basen av kylaren, plus lite extra i mitten på heatspreadern ~78°C @ 4400MHz, 1.27V.
5: Enbart tunt lager på kylaren. Värdelöst. Avtrycket när jag monterade bort kylaren får mig att tro att den är konkav. >80°C @ 4400MHz, 1.27V.
6: Tunt lager på heatspreadern. Inte riktig heltäckande. ~73°C @ 4400MHz, 1.265V.

Och där gav jag upp. Notera även att tempsen är bara med belastning från OCCT, ej linpack (som i IBT). Lite komiskt också att de varianter som funkade bäst var dels den första slarviga monteringen och den som angavs i monteringsanvisningarna.

Permalänk
Medlem

Snurrar fläkten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Tagit bort plasten som sitter på kylarfoten?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Min kylpasta smetades ut medans jag höll på och skruvade fast kylaren:p, den var riktigt jobbigt att få fast. Min funkar väldigt fint, kollade i core temps efter att jag hade spelat wow ett tag, max temperaturen den hade nått var 49 grader .

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk

Ja jag har tagit bort plasten, och fläkten snurrar för fullt, ska göra om allt nu igen, köpt aceton, ska smeta på lite mer kylpasta på själva kylaren, men känns lite som om ja får samma problem som olegh skrev...

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madvillain:

Ja gör det, kan nån av er som har samma kylare vrida lite på den när den är fast skruvad? Det känns som att den inte ska kunna gå o röra på alls, lr?

Ska ge mig iväg o köpa ny aceton, är inte 100 på om den ja har inehåller olja lr inte... o prova igen...

Har samma kylare, det går alldeles utmärkt att vrida lite på den när den är fastskruvad. Går nog aldrig att få fast den så mycket att den inte går att röra, då tar den säkert i någonstans och verkar sitta fast. Detta gäller när kylpastan precis är aplicerad och inte varmkörd, efter lite användande så stelnar väl kylpastan och den verkar sitta fast bättre.
Fläkten kan du utesluta om den går upp i den tempen direkt, du har fortfarande ett visst luftflöde i lådan som blåser över kylflänsarna och förhindrar en direkt upphettning till 80c, samt att det är en del material som skall värmas.
Det jag skulle kunna tänka mig är att, antingen är den väldigt konkav och inte får kontakt. Applicera lite kylpasta på den och tryck den mot en glasruta och kolla på resultatet hur kylpastan sprider sig.
Skulle även kunna vara så att heatpipsen inte innehåller något medium, läckage/måndagsexemplar.
Själv kör jag den på en 955BE 3.8ghz och kommer aldrig över 50c vid spelande.

Får du ingen ordning på det, reklamera den
Lycka till.

Edit: Smetade ut kylpastan tunnt över hela kylaren för att fylla igen dikena vid heatpipsen, verkar fungera väldigt bra på just denna kylaren. Men tunnt skall det vara

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Hmm nu när ja tog ut kylaren o kollade lite mer på den, så ser det ut som om heatpipen som sticker upp ovanpå kylaren som spetsar, 2 av dom ser ut o ha fått sig nån smäll, det är jack i dom, tror tom. det är hål... kan det göra att det inte kyler alls??

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madvillain:

Hmm nu när ja tog ut kylaren o kollade lite mer på den, så ser det ut som om heatpipen som sticker upp ovanpå kylaren som spetsar, 2 av dom ser ut o ha fått sig nån smäll, det är jack i dom, tror tom. det är hål... kan det göra att det inte kyler alls??

Ja det kan ju faktiskt vara problemet om det är hål i dom..kan du fixa bild och länka oss?

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madvillain:

Hmm nu när ja tog ut kylaren o kollade lite mer på den, så ser det ut som om heatpipen som sticker upp ovanpå kylaren som spetsar, 2 av dom ser ut o ha fått sig nån smäll, det är jack i dom, tror tom. det är hål... kan det göra att det inte kyler alls??

Två av dem ser alltid småfult ihopklämda ut i spetsarna.. Jämför med bilder på nätet och kolla om dina verkar värre än snittet...
(titta här tex: http://www.silentpcreview.com/article1046-page5.html )
Tvivlar på att det är problemet, men det är inte omöjligt!
(men jo, är det faktiskt hål in i rören, så är de paj och kylningen blir totalkass)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madvillain:

Hmm nu när ja tog ut kylaren o kollade lite mer på den, så ser det ut som om heatpipen som sticker upp ovanpå kylaren som spetsar, 2 av dom ser ut o ha fått sig nån smäll, det är jack i dom, tror tom. det är hål... kan det göra att det inte kyler alls??

Ja, hål i heatpipen så kyler den inte alls. De skall vara oskadade för annars fungerar de inte.

Permalänk

Får den inte o kyla än då. Det är defenitivt hål i 2 av dom får typ in en knivspets, hur nu det kunna bli det?? Är som ett jack i dom, vet inte om ja själv råkat göra dom skadorna, har inte nåt minne av det, ska väl till ganska stor åverkan om det ska bli så, märkligt att så små hål gör att den inte kyler alls... ?

Får se om ja ska skicka tillbaka den o se, är ju en del skrapmärken, smårepor i kylaren efter alla i o urtaggningar.... lr så struntar ja i det, ganska bortkastade pengar inte så dyr visserligen men än då, har ju en stor fläkt alla fall.

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk

Jag drog ner min fläkt på 50% vilket är 1232 RPM och i MSI:s program står det en temperatur på runt 30 grader celsius i idle. Drog igång 5st 1080p filmer och då gick den upp till 40. Inte bästa stresstestet kanske men aja det kyler bra i alla fall.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madvillain:

Får den inte o kyla än då. Det är defenitivt hål i 2 av dom får typ in en knivspets, hur nu det kunna bli det?? Är som ett jack i dom, vet inte om ja själv råkat göra dom skadorna, har inte nåt minne av det, ska väl till ganska stor åverkan om det ska bli så, märkligt att så små hål gör att den inte kyler alls... ?

Får se om ja ska skicka tillbaka den o se, är ju en del skrapmärken, smårepor i kylaren efter alla i o urtaggningar.... lr så struntar ja i det, ganska bortkastade pengar inte så dyr visserligen men än då, har ju en stor fläkt alla fall.

Fabrikationsfel troligen - det är bara att köra RMA på den och få en ny. Överväg annars att byta till en kylare av en tillverkare med bättre kvalité när du ändå byter. Heatpipes är rätt känsliga saker och det är inte alla tillverkare som har förstått det - problemet är värre eftersom det ofta inte syns att en heatpipe är skadad och är några trasiga och några hela så fungerar kylaren mycket sämre.

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Fabrikationsfel troligen - det är bara att köra RMA på den och få en ny. Överväg annars att byta till en kylare av en tillverkare med bättre kvalité när du ändå byter. Heatpipes är rätt känsliga saker och det är inte alla tillverkare som har förstått det - problemet är värre eftersom det ofta inte syns att en heatpipe är skadad och är några trasiga och några hela så fungerar kylaren mycket sämre.

Så är säkert fallet, sitter o kollar efter en annan kylare nu, nåt bra förslag på nån billig men ändå bra, typ i samma prisklass som den ja hade, kollar lite på dessa: http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_freezer_13_775%25...

lr http://cdon.se/hemelektronik/scythe_samurai_zz-13149503 just denna tilltala mig för den är inte så jäkla hög, men har inte sett så många omdömmen om den. ? Helst vill ja ha en som man INTE behöver ta bort moderkortet på.

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk

tycker detta låter knäppt :S jag köpte en sådan kylare. sedan 1 extra gt fläkt och körde p&p.

köpte även med artic silver kleta på på kylaren och kan köra min amd x4 i 4,1 ghz på 1,45v i 53 grader i prime 95. så min funkar då ypperligt bra

Dock har jag ett väldigt bra ventilerat chassi

tempen tog jag med core temp eller vad programmet nu heter.

Mvh
Martin

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Jo, men en HEL sådan kylare fungerar säkert bra, men är heat pipesen skadade så kvittar det hur perfekt den än monteras - den fungerar inte ändå.

Personligen lessnade jag på stora eländiga tornkylare och satsade på ett H60 istället, men kolla runt i råd - det finns många som har bättre koll på marknaden när det gäller heatpipes tornkylare än jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madvillain:

Helst vill ja ha en som man INTE behöver ta bort moderkortet på.

Tack för hjälpen alla!

Ska du skicka tillbaks och byta till annan kylare så finns det ju stor risk att du behöver ta ur moderkortet.
Speciellt om du har använt bakplåten från 212+ lylaren då den måste vara med när du lämnar tillbaks (men du kan ju ha använt en annan som redan satt).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag anväder mig utav 3 riskorn, funkar galant

Visa signatur