Google Android för x86 och Intel Atom på IDF 2011

Permalänk
Melding Plague

Google Android för x86 och Intel Atom på IDF 2011

Intel och Google gör gemensam sak och anpassar operativsystemet Android till processorfamiljen Atom, som på nytt ska ta upp kampen mot ARM i mobiltelefoner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

directX på Android i framtiden ja tack!! Och Bye Bye Windows för oss som spelar på våra datorer =D

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skönt att höra. Då ser man snart resultatet också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

directX på Android i framtiden ja tack!! Och Bye Bye Windows för oss som spelar på våra datorer =D

Lolwut?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av norrby89:

directX på Android i framtiden ja tack!! Och Bye Bye Windows för oss som spelar på våra datorer =D

Du vet att DirectX är Windows-api:er?

Permalänk
Medlem

Gött med Android för x86.
(då kan jag installera det på nån AMD-plattform sen, hehe )

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Atom var misslyckat först, Atom2 var inte mycket bättre. Hur ska Intel lyckas med Atom3 nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle vilja veta vad detta betyder för MeeGo? Undra om Intel kommer fortsätta att backa upp det? Ska bli intressant att se X86 mot ARM i portabla enheter men jag hejar helt klart på ARM.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hoppas detta inte påverkar ARM alltför mycket. Det skulle vara trevligt om x86 inte dominerar alla platt formar.

Permalänk
Medlem

Känns som om x86 är efter rätt rejält när det gäller ren prestanda? (i processorer som man kan ha i telefoner alltså, inte senaste i7an )

ARM har ju flera 4 kärniga inom ett år, x86 finns väl inte ens som dualcore i nuläget?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldvikingschool:

Atom var misslyckat först, Atom2 var inte mycket bättre. Hur ska Intel lyckas med Atom3 nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom kommer att lyckas för nu har dom en 3'a i slutet och 3 är ''The magic number''

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Atom var misslyckat först, Atom2 var inte mycket bättre. Hur ska Intel lyckas med Atom3 nu?

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt var Atom misslyckat?

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Atom var misslyckat först, Atom2 var inte mycket bättre. Hur ska Intel lyckas med Atom3 nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Atom misslyckad? Jag skulle inte kalla en plattform som har sålt 100-tals miljoner för misslyckande.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oldvikingschool:

Atom var misslyckat först, Atom2 var inte mycket bättre. Hur ska Intel lyckas med Atom3 nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Ytterligare ett randomuttalande utan grund. Intel dominerade netbookmarknaden när den var het. AMD hade tyvärr inget att sätta emot förrän nu. Drygt 3 år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Atom misslyckad? Jag skulle inte kalla en plattform som har sålt 100-tals miljoner för misslyckande.

Atom presterar rätt dåligt, men det beror inte så mycket på att Intel inte kan som att den på flera punkter är medvetet strypt för att inte konkurrera med "vanlig" laptop-hårdvara. En Atom-dator har hitills inte _fått_ vara en "riktig" dator. Meningen har varit att man skall köpa en Atom utöver de datorer man redan har, inte istället för.

Blir konkurrensen tillräckligt hård är det inga problem för Intel att med några små ändringar få Atom att prestera betydligt bättre. Men det är inte det som är i fokus nu utan det viktiga är att minska strömförbrukningen så att den passar för handhållna enheter. Det är förmodligen betydligt svårare än att öka prestandan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Atom misslyckad? Jag skulle inte kalla en plattform som har sålt 100-tals miljoner för misslyckande.

Utlovade att klara av 720p/1080p youtube och bluray format vilket den inte gjorde. Atom2 uppfyllde det Atom1 skulle klara av dock sent ute när e350 var på väg in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är mycket intressant. Eftersom att det är Java/Dalvik så borde ju rimligtvis Android-appar fungera oavsett plattform, bara Android körs.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Utlovade att klara av 720p/1080p youtube och bluray format vilket den inte gjorde. Atom2 uppfyllde det Atom1 skulle klara av dock sent ute när e350 var på väg in.

Skickades från m.sweclockers.com

Öööhhh vänta nu! När har har någon ny hårdvara varit lika bra i verkligheten som tillverkaren lovad. Visst de brukar nå upp till det med tiden men...
Tänk fermi så förstår du vad jag menar.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Öööhhh vänta nu! När har har någon ny hårdvara varit lika bra i verkligheten som tillverkaren lovad. Visst de brukar nå upp till det med tiden men...
Tänk fermi så förstår du vad jag menar.

Köp en Atom själv så förstår du vad jag gick igenom. 6lax rakt ned i havet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Hoppas detta inte påverkar ARM alltför mycket. Det skulle vara trevligt om x86 inte dominerar alla platt formar.

Håller helt med. x86 känns uttjatat efter att ha ältats i decennie efter decennie. Är det inte dags att ta nästa steg i utvecklingen någon gång? Att tro att x86 skulle vara någon slags arkitekturernas utopi som håller för årtusenden av utveckling inom alla olika slags tillämpningar är bara löjligt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Det är bra med konkurrens men vist skulle man hellre se att x86 fick konkurans på sin PC/server marknad.
Men lära dröja längre x86 är större än någonsin.

Permalänk
Avstängd

Nej tack!
Jag ser ogärna den kommande största leverantören av mobila OS gå ihop med den största kretstillverkaren. Om inte amerikanska kokuransmyndigheten säger ifrån nu så tycker jag att det är väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem

Frågan är om ARM kan sätta emot något när jätten kommer in på marknaden på riktigt. Kompletta SoCs med radio och hela köret..
Fast det känns som det inte kommer hända först 2013 då silvermont släpps.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Utlovade att klara av 720p/1080p youtube och bluray format vilket den inte gjorde. Atom2 uppfyllde det Atom1 skulle klara av dock sent ute när e350 var på väg in.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har väldigt svårt att tro att Atom har officiellt blivit utlovad att klara av HD material av Intel. Däremot har Atom med Nvidia ION alltid klarat av 1080p utan problem, även Gen1 Atom med Gen1 ION.

Min "Atom2" klarar 1080P perfekt, men det är inte tack vare CPUn utan ION chippet, utan det så klarar den knappt 720p. Dessutom släpptes Atom2 före e350.

Permalänk
Medlem

Microsoft stödjer ARM i Windows 8 och Intel får Android på x86. Två bolag som halkat efter på mobil/padmarknaden men vill in. När får vi se Intel köpa upp en mobiltillverkare i nästa steg?

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Jag har väldigt svårt att tro att Atom har officiellt blivit utlovad att klara av HD material av Intel. Däremot har Atom med Nvidia ION alltid klarat av 1080p utan problem, även Gen1 Atom med Gen1 ION.

Min "Atom2" klarar 1080P perfekt, men det är inte tack vare CPUn utan ION chippet, utan det så klarar den knappt 720p. Dessutom släpptes Atom2 före e350.

Tacka vet jag Gamebooster som ordnade att youtube funkade i helskärm. Och så skrev jag att E350 var påväg när Atom2 släpptes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jag har väldigt svårt att tro att Atom har officiellt blivit utlovad att klara av HD material av Intel. Däremot har Atom med Nvidia ION alltid klarat av 1080p utan problem, även Gen1 Atom med Gen1 ION.

Min "Atom2" klarar 1080P perfekt, men det är inte tack vare CPUn utan ION chippet, utan det så klarar den knappt 720p. Dessutom släpptes Atom2 före e350.

Min atom från 2009, n280, klarar utan problem av 1080 med sin intel-grafik. Utan problem innebär väl visserligen med mpc hc, men även youtube flyter relativt fint. Lite svårt satt bedöma på en 1024x600 skärm bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Köp en Atom själv så förstår du vad jag gick igenom. 6lax rakt ned i havet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en netbook med Atom liggande någonstans (fm i reseryggsäcken i garderoben). Värdelös när det gäller prestandard (spel, film etc) men undebar att ha med sig på resa. Den är gjord för nytto/nöd surfning. Atom har aldrig varit tänkt som ersättare till vanliga laptops och definitivt inte till desktop. Men hellre en liten netbook än en smartphone. Gav 800 begangnat för ca 2 år sedan.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Har en netbook med Atom liggande någonstans (fm i reseryggsäcken i garderoben). Värdelös när det gäller prestandard (spel, film etc) men undebar att ha med sig på resa. Den är gjord för nytto/nöd surfning. Atom har aldrig varit tänkt som ersättare till vanliga laptops och definitivt inte till desktop. Men hellre en liten netbook än en smartphone. Gav 800 begangnat för ca 2 år sedan.

Värdelös? Beror väl på vilken det är iofs.. Min 1000HE går att spela Morrowind i ok kvalitet, se 1080p-film (varför kan man undra på den skärmen) och den var lätt att överklocka till 1,9GHz (2,1 gick, men instabilt).

Lek lite med den, det går att bättra på lite. Ska själv installera pekskärm på den då det funkar ganska bra med en så pass liten skärm.. (hoppas jag)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

directX på Android i framtiden ja tack!! Och Bye Bye Windows för oss som spelar på våra datorer =D

snarare om spelutveklarna började använda open gl.