Vad vi tycker om Windows 8

Permalänk
Medlem

Vad vi tycker om Windows 8

Hej!

Nu tar jag och startar en lite mer öppen tråd där vi kan diskutera vad vi egentligen tycker om Windows 8.
V.G Observera att allt i denna tråden är personliga åsikter, och när det gäller sådant så finns det oftast ingenting som är rätt eller fel.

Själv kan jag börja med att säga att jag är extremt delad, har inte testat att köra "ordentligt" så att säga. (har endast installerat i VirtualBox på en pc med Athlon x2 64 4200+)

Det nya läget är skitlaggigt.
Man sitter i minuter och stirrar på en grön skärm i hopp om att den ska byta färg eller att det man vill ska komma fram, kommer fram.
Fattar inte grejen med den nya "startmenyn", fast det är såklart en vanesak.

Men jag måste säga att jag älskar det jag har läst om det, snabbare uppstartstider (har inte testat än då vbox endast visar en grön skärm och jag antar att man inte kan göra en s.k. hård avstängning för att få den snabba uppstartstiden) och den nya taskmanagern är underbar att övervaka systemet med.

Ska köra på min egna dator sen när jag kommer hem (så kanske det flyter på mycket bättre) och skriva av mig mera sen..

*edit*
Lyckades få igång CheckM8, Fan vad svårt det var!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är ett annat UI mer anpassat för mobila/handhållna enheter och det är det.
Laggade inte mkt alls för mig på min E6750 2.3 Ghz(?) med 4GB ram.

Ska nog testa installera det på en annan partition bara för att jag kan^^

Kan nog tänkas gilla W8 starkt när en bättre version kommer ut. Möjligen om jag testar RC versionen som jag gjorde med W7. I loved it.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Windows 8 blir ett förbättrat Windows 7, men samtidigt bygger vidare på det som var bra där. Visst pushar de mycket för nya Metro UI, men det är för de vill in på mobil/pad-marknaden. Det finns många grejer som verkar riktigt bra med Windows 8, så jag har höga förhoppningar.

Permalänk

Man ska väl inte va nån bakåtsträvare men jag känner att W7 funkar så himla bra (bästa MS gjort någonsin) så jag behöver inte nått nytt OS. Och lite konstigt att W8:an redan är på G.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Man ska väl inte va nån bakåtsträvare men jag känner att W7 funkar så himla bra (bästa MS gjort någonsin) så jag behöver inte nått nytt OS. Och lite konstigt att W8:an redan är på G.

Detta är varför W8 är på gång, http://www.extremetech.com/computing/96021-windows-8-the-21st...

Permalänk
Avstängd

På min VirtualBox fungerar det rätt bra. Jag hittar dock inte var man stänger ner datorn eller hur man väljer att ha det (mer) traditionella gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

På min VirtualBox fungerar det rätt bra. Jag hittar dock inte var man stänger ner datorn eller hur man väljer att ha det (mer) traditionella gränssnittet.

jag upptäckte att det gick att stänga av genom att logga ut och sedan klicka på ikonen.

Märks grymt mycket att det är gjort för att fungera bra på en dator med touchskärm.

Det är nu man vill ha en sådan skärm med multitouch eller Microsoft Surface

Permalänk
Medlem

pillat med det lite i VirutalBox jag med, synd att jag inte hade min laptop kvar dock (brukar installera lite diverse OS på den och pilla med då jag bara kollar på film med den så)
men de lilla jag testa så tyckte jag de va ganska okej, rätt soft men har ju inte suttit med det som en "riktig" dator så att säga så det kan ju ändras då, hade inte häller nå nät i min lilla box av någon anledning

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

jag upptäckte att det gick att stänga av genom att logga ut och sedan klicka på ikonen.

Märks grymt mycket att det är gjort för att fungera bra på en dator med touchskärm.

Jag hittade hur man gjorde. Man får gå till den lilla startmenyn som kommer fram om man drar musen till vänster om startknappen och välja Settings, sen kommer det en ruta där man Power är ett alternativ via vilket man kan stänga av.

Permalänk
Medlem

laddade ni ned här?
http://windows8beta.com/2011/09/download-now-windows-8-develo...

Jag får inte ned hela filen...

Sry för om det var offT

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hittade hur man gjorde. Man får gå till den lilla startmenyn som kommer fram om man drar musen till vänster om startknappen och välja Settings, sen kommer det en ruta där man Power är ett alternativ via vilket man kan stänga av.

Hmm, börjar tro att meningen med windows 8 är att man inte ska stänga av den.. xO vilken omväg!

Permalänk
Medlem

Att det är minst 2 år för tidigt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Hej!

Har en liten snabb fråga, Funkar det bara med touch skärm? Eller Kmr det upp en pekare elr vad man ska kalla det

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Hej!

Har en liten snabb fråga, Funkar det bara med touch skärm? Eller Kmr det upp en pekare elr vad man ska kalla det

Fungerar fint med mus, inte optimalt men fungerar.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Fungerar fint med mus, inte optimalt men fungerar.

Ok, tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Hmm, börjar tro att meningen med windows 8 är att man inte ska stänga av den.. xO vilken omväg!

Jo, fast viloläge och liknande har jag inte hittat alls så det kanske kommer bättre funktioner för sådant.

Permalänk
Medlem

Rent spontant hatar jag Metro. Det är designat för telefonleksaker, där det är optimalt, men fungerar otroligt illa i desktopmiljö med en vanlig skärm + mus. Det ser fruktansvärt illa ut, och är både rörigt och jobbigt att använda.

Visst, vanliga startmenyn i Windows är urusel den också, men mycket mer välorganiserad enligt min mening.

Har inte lyckats slå av Metrodyngan än, men fortsätter att leta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte den nya touch-baserade "startfältet" och hittade ingenstans att stänga av det.
Inte heller att man är tvungen att skriva in sin mailadress för att göra ett konto.

Det verkar inte helt värdelöst, men jag tror jag stannar kvar med Win7 ett tag efter release. Kanske jag byter om det skulle vara så att jag behövde formatera om ändå, men annars, meh. Inte allt för imponerad.

Säkert jättebra och smidigt i surfplattor dock! Men dom bryr jag mej inte om.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast viloläge och liknande har jag inte hittat alls så det kanske kommer bättre funktioner för sådant.

Aah, det är ju skapat för tablets etc. så det är ju gjort att man kanske bara ska kunna slå ihop datorn (=Viloläge) och gå vidare.:S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Hmm, börjar tro att meningen med windows 8 är att man inte ska stänga av den.. xO vilken omväg!

Som standardinställning så stänger strömknappen av windows 8.

känns lite som om att det är helt och hållet framtaget till tablets.

Skrivet av backfeed:

Rent spontant hatar jag Metro. Det är designat för telefonleksaker, där det är optimalt, men fungerar otroligt illa i desktopmiljö med en vanlig skärm + mus. Det ser fruktansvärt illa ut, och är både rörigt och jobbigt att använda.

Visst, vanliga startmenyn i Windows är urusel den också, men mycket mer välorganiserad enligt min mening.

Har inte lyckats slå av Metrodyngan än, men fortsätter att leta.

Har inte hittat något sätt att stänga av metro på kontrollpanelen. Jag stängde helt enkelt av det genom att gå till system32 och sysWOW64, bytte namn på shsxs.dll till shsxs.dll.old och startade om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Rent spontant hatar jag Metro. Det är designat för telefonleksaker, där det är optimalt, men fungerar otroligt illa i desktopmiljö med en vanlig skärm + mus. Det ser fruktansvärt illa ut, och är både rörigt och jobbigt att använda.

Visst, vanliga startmenyn i Windows är urusel den också, men mycket mer välorganiserad enligt min mening.

Har inte lyckats slå av Metrodyngan än, men fortsätter att leta.

Döp om:c:\Windows\System32\shsxs.dll till valfritt namn och starta om

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av FERGUS:

Har inte hittat något sätt att stänga av metro på kontrollpanelen. Jag stängde helt enkelt av det genom att gå till system32 och sysWOW64, bytte namn på shsxs.dll till shsxs.dll.old och startade om.

Gjorde också så. Ska förstås finnas som option i operativet längre fram. Bäst vore om man kunde välja redan vid installation dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Rent spontant hatar jag Metro. Det är designat för telefonleksaker, där det är optimalt, men fungerar otroligt illa i desktopmiljö med en vanlig skärm + mus. Det ser fruktansvärt illa ut, och är både rörigt och jobbigt att använda.

Visst, vanliga startmenyn i Windows är urusel den också, men mycket mer välorganiserad enligt min mening.

Har inte lyckats slå av Metrodyngan än, men fortsätter att leta.

Är på en tablet-PC just nu, du vill inte veta hur mycket jag älskar Metroanvändargränsnittet. <3

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Hör att många av er tycker om W8 själv tyckte jag det mest var jobbigt med att komma in i metro ui'et hela tiden. Det kändes inte som ett operativsystem som var gjort för en vanlig PC tyvärr.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Snusfri

Gillare inte alls Metro just nu, men annars känns resten rätt rappt faktiskt, dock så får jag känslan av att vi kommer att se drösvis med touchscreens i 22-24" relativt snart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Enda som jag hittills kan klaga på i jämförelse med Windows 7 är att de använder ribbons i explorer, tar upp dyrbara pixlar

Metro tycker jag visserligen inte om men var ganska lätt att stänga av. (Menar relativt, måste trots allt in i registret eller ändra en systemfil..)

Permalänk

Hur mycket kan man modifiera utseendet på Metro?

Permalänk
Medlem

vart laddar ni ner windows 8 ifrån? eller köper ni det?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vart laddar ni ner windows 8 ifrån? eller köper ni det?

det är ju på framsidan? :s

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

det är ju på framsidan? :s

haha jaså, där fick jag för att jag inte läst dagens uppdatering

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |