Tips på tablet som går att rita/skriva på (för matematiska och fysiska studier)

Permalänk

Tips på tablet som går att rita/skriva på (för matematiska och fysiska studier)

Jag skulle vilja ha en tablet i skolan, framförallt något där man kan skriva lite längre texter med tangentbord men rita figurer och illustrationer med penna. Var mycket intresserad av Microsoft Courier innan den kom men sen blev den aldrig av. Är inte direkt ute efter någon lektablet utan något som faktiskt funkar bra att använda penna för detaljerade bilder på (tänk typ 0,5 alt 0,7 stift). Ett plus är om man kan importera PDF:er till anteckningarna och rita samt skriva på men inte ett måste. Den ska alltså i stort sätt kunna ersätta kollegieblock helt. Jag läser endast fysik och matematik, inget annat så en vanlig laptop (som jag ändå redan har) eller liknande är inte ett realistiskt alternativ då jag måste kunna rita figurer, skriva ner matematiska formler och uttryck, osv.

Då jag är falsk högerskrivare så har jag kass motorik o högerhanden och ritar med vänster dock, så jag skriver sakta och jättefult och ibland hinner jag knappt med i anteckningarna, eftersom att jag är så van att skriva med höger så skriver jag lika dåligt (om jag inte skriver riktigt sakta då blir det snyggare med vänster) med vänsterhanden som i stort sätt är helt otränad på skrift. Så att skriva texter och beskrivningar med tangentbord varit mycket användbart.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

htc flyer kan kanske vara nåt för dig

Permalänk
Medlem

En Asus Transformer är väl egentligen det enda vettiga om du vill ha tillgång till både tangentbord och pekskärm. Köp till en stylus som fungerar på kapacitiva skärmar och det borde fungera hyffsat. Du lär väl dock inte få riktigt samma noggrannhet som med 0,5 eller 0,7 stift.

Är lite i samma sits, men jag tycker att plattorna kostar alldeles för mycket just nu för att det skall vara värt det.

Permalänk

Fast de kapacitiv med stylus verkar ju funka sisådär, de jag har sätt brukar vara riktigt stora och klumpiga, nästan som ett litet finger eller i alla fall en krita. Och om man skulle kör en dag med krita i skola så skulle man förstå ganska så snabbt att det är ohållbart. Samma sak gäller ju HTC Flyer också. Jag tänker mer något som är byggt för att skriva och rita på, typ något byggt för ingenjörer, arkitekter, fysiker och matematiker. Fast det behöver ju inte vara det om det finns något annat hett alternativ. Känns som de flesta tablets idag huvudsakligen är leksaker utan mycket riktig funktion.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Öhm... en tablet med aktiv digitizer? Typ en laptop med Wacomplatta? Visst finns det säkert grejer som är riktade mot de målgrupper du angav, men studenter till dessa?

http://www.forest-it.se/?path=/produkter/tablet/TabletKiosk%2... - här har du en som passar till dina behov, om priset inte är ett problem vill säga.

Annars skulle jag faktiskt köpt en sådan här om jag var du: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.306340/hp-touchsmart-tm2-pek...

Finns dock knappt att få tag i längre.

Permalänk
Medlem

Asus eee slate ep101 ?
Den har faktiskt allt som du begär - Enda nackdelen är priset (och batteritiden är väl sådär).
Annars superprestanda för den här sektorn, och marknadsledande pekskärm med Wacom-penna och all tänkbar mjukvara för ritningar / beräkningar / simuleringar etc.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en Tablet PC på och kört med Microsofts OneNote (faktiskt!).
OneNote har en utmärkt förmåga att tolka matematiska formler, helt sanslös IMHO. Jag är "tvehänt" men skriver med vänster hand, oftast förjävligt. Jag hade lärare som i högstadiet och gymnasiet som kom och frågade mig vad f-n jag hade skrivit. OneNote fattade i princip allt jag skrev.
Jag testade på en Lenovo X201 Tablet (hade såna på jobbet).

Möjligen lite dyrt, men HP (har haft) bra studentrabatter på deras tablet-datorer.

Idag kör jag dock med bärbar maskin (MBA eller en 13" Dell) där jag live-latexar på. Svårt i början, men man lär sig rätt snabbt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Windows har ju sin "Math input panel" som funkar förvånansvärt bra!
Så en platta som kör Windows 7 kanske kan vara något.

Annars kanske en tablet med USB-host som du kopplar till en Wacom-platta skulle funka.
Ingen aning hur det är med drivers dock.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Detta är precis vad du letar efter: NoteSlate ( http://www.noteslate.com ) det är som ett kollegiblock fast det du ritar/skriver kan sparas och mailas/exportas till pdf osv.

Nackdelen är att den inte kommit än. Jag har väntat på den cirka ett år men nu verkar det närma sig.. Kommer den släppas kommer jag definitivt köpa en.

Men något att köpa idag, njää jag har letat och letat men har inte hittat något vettigt alternativ. Har en laptop och min ipad 2. Kör anteckningar från vanliga föreläsningar men när det gäller matten (och konstruktion) är det fram med mitt vanliga penna block och suddi. Men följer definitivt tråden finns kanske någon som kan tipsa om något bra som går att köpa idag.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

htc flyer kan kanske vara nåt för dig

Jag håller med och sen kan man väl ha ett litet bluetooth tangentbord när man behöver skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag hade köpt en Tablet PC på och kört med Microsofts OneNote (faktiskt!).
OneNote har en utmärkt förmåga att tolka matematiska formler, helt sanslös IMHO. Jag är "tvehänt" men skriver med vänster hand, oftast förjävligt. Jag hade lärare som i högstadiet och gymnasiet som kom och frågade mig vad f-n jag hade skrivit. OneNote fattade i princip allt jag skrev.
Jag testade på en Lenovo X201 Tablet (hade såna på jobbet).

Möjligen lite dyrt, men HP (har haft) bra studentrabatter på deras tablet-datorer.

Idag kör jag dock med bärbar maskin (MBA eller en 13" Dell) där jag live-latexar på. Svårt i början, men man lär sig rätt snabbt.

Latex är grymt, men hur gör du med figurer? Det är ju inte sällan fysik eller matematik innehåller figurer och grafer.

Där har ju OneNote en fördel

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Detta är precis vad du letar efter: NoteSlate ( http://www.noteslate.com ) det är som ett kollegiblock fast det du ritar/skriver kan sparas och mailas/exportas till pdf osv.

Nackdelen är att den inte kommit än. Jag har väntat på den cirka ett år men nu verkar det närma sig.. Kommer den släppas kommer jag definitivt köpa en.

Men något att köpa idag, njää jag har letat och letat men har inte hittat något vettigt alternativ. Har en laptop och min ipad 2. Kör anteckningar från vanliga föreläsningar men när det gäller matten (och konstruktion) är det fram med mitt vanliga penna block och suddi. Men följer definitivt tråden finns kanske någon som kan tipsa om något bra som går att köpa idag.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Är det verkligen folk som fortfarande väntar på den?

På vilket sätt verkar den närma sig?

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Toshiba Portege M200, givetvis väldigt utdaterad idag(den släpptes trots allt 2004). Funkar dock bra i OneNote(har inte riktigt kommit igång med skrivandet än, är ju en liten invänjningsperiod) och att den klarar ArtRage med hyffsat flyt är en bonus tycker jag. Har en riktig trevlig skärm på 1400x1050 och ett gamalt Geforce FX 5200 med 32MB minne. Inget monster med andra ord, dock betala jag endast 1600:- och då med frakt via DHL från england. Sen har jag köpt till en penna då den saknades, och har nu köpt ny hårddisk och behöver även uppgradera till 2GB ram för att få lite bättre flyt i den. Ett nytt batteri också, tyvärr finns inga "extended" batterier som sticker ut pga att batteriet sitter som den gör.

Och ja, det är Wacom-digitizer i den, tror det är 512 nivåers känslighet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Du har samma behov som jag, köpte en EEE note för 1800 kr från taiwan då jag pluggar mycket ämnen som innehåller matematik och fysik. Fungerar smidigt, bara att skärmen verkligen är i minsta laget och att den endast är svartvit.

Annars läser den pdf, tillåter dig att skriva i pdf filerna (dock inte spara och överföra till något annat tror jag, men det sparas i Noten), trådlös överföring av dina anteckningar till programmet Evernote och en väldigt buggig och extremt seg webläsare medföljer.

Den fungerar då utmärkt för att skriva ner anteckningar på och det är typ endast det jag gör med den, mycket mycket smidigare än att ha en massa olika anteckningsblock med sig. 9-10 timmars batteritid vid skrivning och läsning är inget minus.

Som någon ovanför mig skriv så är EEE slate en liknande produkt som kör win 7 och har större skärm och riktigt bra prestanda därmed en massa fördelar, vet inte hur den fungerar anteckningsblock däremot, men de ska använda samma touchteknik så jag tror den borde vara bra. Ingen av dessa säljs i sverige

Det du söker efter är för tillfället en Tablet med Wacom teknik, då det innebär att man kan luta handen mot plattan utan att förstöra skriften och att det ger mer precision än kapacitiva och resistiva TochPlattor (EEE slate har både Wacom och Kapacitiv, tror jag)

Beställa utomlands landar på:
EEE Note 1600-2000kr
EEE Slate 7000-10000kr

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.