Ny kabeldragning i krokarna, behöver hjälp med luftflöde

Permalänk
Medlem

Ny kabeldragning i krokarna, behöver hjälp med luftflöde

Hejsan SweC!

Idag får jag mitt nya nätagg och alla komponenter i datorn kommer att plockas ur och göras om. Tanken är då att det ska bli både snyggare och bättre luftflöde i lådan än vad det är idag, då det blir ett 100% modulärt nätagg (AX850) iställlet för ett semi-modulärt (FD newton R2 650) om det är möjligt, det är här ni kommer in.

Som det ser ut idag kör jag allt i ett FD define R2 som jag gillar och inte byter ut än på ett tag.

Nuvarande setup
I fronten av chassit sitter det 2 st 120mm FD fläktar som suger in luft.
I botten sitter det ju självklart nätagget samt en 120mm GT 1450rpm (regleras av FD fläktkontroller) som suger in luft
I toppen sitter det 2 st GT 1450 rpm (regleras av FD fläktkontroller) puttar ut luft
Baksida top sitter det en H70 med PNP (2st GT 1850rpm) (regleras av FD fläktkontroller) puttar ut luft

HDD buren är kompakt då jag har 3 st roterande diskar samt 1 SSD som jag inte vet hur jag ska placera utan HDD buren.

Övriga komponenter är
HD6950 referens
3 stickor 1600mhz DDR3 XM3or
3 stickor 1600mhz DDR3 Dominator

Hur tycker ni jag ska placera H70, fläktar samt HDD's för det bästa möjliga flöde, att börja modda med att klippa galler osv är inte möjligt i dagsläget då varken kunskap(finlir) eller verktyg finnes.

felstavningar
Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Klippa galler kan du väl göra? Det krävs ju bara en avbitartång?

Placera diskarna i botten av hårddiskburen. Beslutar du att ta bort hårddiskburen för bättre flöde så får du montera diskar på botten av lådan och i 5.25 tums facken.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Klippa galler kan du väl göra? Det krävs ju bara en avbitartång?

Placera diskarna i botten av hårddiskburen. Beslutar du att ta bort hårddiskburen för bättre flöde så får du montera diskar på botten av lådan och i 5.25 tums facken.

Har tyvärr inte tillgång till en avbitartång, eller jo kanske har en på vinden. Diskarna sitter i botten redan, men hur mkt bättre flöde skulle det bli om man tog bort hårddiskbuten? samt hur ska 3 snurrande + 1 ssb få plats i 5.25" facket?

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelroom:

Har tyvärr inte tillgång till en avbitartång, eller jo kanske har en på vinden. Diskarna sitter i botten redan, men hur mkt bättre flöde skulle det bli om man tog bort hårddiskbuten? samt hur ska 3 snurrande + 1 ssb få plats i 5.25" facket?

Du skulle tjäna några grader, själv fick jag 5 grader på alla komponenter när jag top bort min i det Chieftec tower jag har.

Dock så blir det nog svårt med 4 diskar, jag har ju flera 5.25 tums enheter. Två får du plats med i 5.25 facken om du inte har optisk enhet, SSD kan du ju lägga ned var som helst. Du kan inte byta ut små-diskar mot större?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Du skulle tjäna några grader, själv fick jag 5 grader på alla komponenter när jag top bort min i det Chieftec tower jag har.

Dock så blir det nog svårt med 4 diskar, jag har ju flera 5.25 tums enheter. Två får du plats med i 5.25 facken om du inte har optisk enhet, SSD kan du ju lägga ned var som helst. Du kan inte byta ut små-diskar mot större?

Jo byta ut skulle vara en idé, dock inte just nu då en new york resa är på G så lite kulor måste sparas dit.

I övrigt då, ang H70 och fläktar?

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Om jag skulle ta bort Hårddiskburen, hur är det smartast att placera diskarna? har ju en dvd i 5.25" bayen

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelroom:

Om jag skulle ta bort Hårddiskburen, hur är det smartast att placera diskarna? har ju en dvd i 5.25" bayen

Placera disken som blir varmast längt upp under DVDn. SSD kan du lägga direkt på golvet, eventuellt kan du köpa en konverterare likt
http://www.inet.se/artikel/5321089/lian-li-ex-34nb-harddiskky.... Lägga den på skum-baserad ljuddämpning och sätta diskarna i den varefter dina chassifläktar får fri väg till grafikkortet.

Du har nog placerat H70 så bra du kan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.