AMD visar "Trinity" under IDF 2011

Permalänk
Melding Plague

AMD visar "Trinity" under IDF 2011

AMD fortsätter att demonstrera hårdvara under pågående Intel Developer Forum. Senaste projektet i rampljuset är "Trinity", efterföljaren till dagens "Llano".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kanske har missuppfattat något, men det låter rätt kaxigt att jämföra sin plattform direkt mot intels, på en Intel-mässa.
edit: Och när det kommer till själva APU:n låter det jättebra! Hoppas de släpper variant för netbooks eller liknande.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Mums! Hoppas den kan stå sig mot Ivy Bridge bara.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

De har tid att sätta ihop laptops med nästa generations bulldozer kärnor men de kan inte leverera den första generationen i tid? Lamt.

Jag hoppas på att prestandan är tillräcklig bara.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Något att ha i tankarna för nästa laptop definitivt. Tyvärr presterar den jävla i3:an och Radeon HD 5650M i min nuvarande fortfarande för bra (enl. mina laptopbehov) för att rättfärdiga något nytt köp :/

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

De har tid att sätta ihop laptops med nästa generations bulldozer kärnor men de kan inte leverera den första generationen i tid? Lamt.

Jag hoppas på att prestandan är tillräcklig bara.

Eh, va? De hade fungerande Trinity samtidigt som de lanserade Llano. Och det är lite skillnad på några testexemplar jämfört med masstillverkning... Men du kanske hellre hade sett att de lanserade BÅDE Bulldozer (eller snarare Zambezi) och Trinity försenat?

Trinity ser riktigt trevlig ut. Llano är fortfarande lite för långsam tycker jag om man ska spela men Trinity ser ut att ta klivet över tröskeln.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Haha, diggar AMDs nya självförtroende!
Inte LITE kaxigt att dema produkter hos största konkurrenten.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

En gissning är att AMD satsar stenhårt på denna processorn då den förmodligen kommer sälja klart bäst av deras produkter

Permalänk
Skrivet av klk:

En gissning är att AMD satsar stenhårt på denna processorn då den förmodligen kommer sälja klart bäst av deras produkter

Jo, det verkar tyvärr som att AMD satsar på mainstream OEM och server marknaden och mer eller mindre skiter i oss entustiaster.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Klart att de satsar på Llano/Trinity då det är deras moneyspinner, men det vore ju trevligt om de hade nåt att säga till om i performance-marknaden också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo, det verkar tyvärr som att AMD satsar på mainstream OEM och server marknaden och mer eller mindre skiter i oss entustiaster.

Jag tycker det är ett bra steg. Intel har oavsett hur AMD försöker ett massivt försprång i just entusiast-racet, så varför inte slå lite extra på dom marknaderna dom inte tidigare konkurerat på och försöka dra in lite pengar i kassan så att man på sikt kan ha lite mer svängrum för just entusiastmarknaden. Den lilla promillen som faktiskt köper entusiastpruylarna är försvinnande liten del av den totala omsättningen man förväntas göra, så att ligga efter på den är ett strategiskt och ekonomiskt korrekt val tycker jag, även om det är tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo, det verkar tyvärr som att AMD satsar på mainstream OEM och server marknaden och mer eller mindre skiter i oss entustiaster.

Jag tror inte att de skiter i oss, de har inte lyckats ta fram någon cpu som klarar av att mäta sig mot intel i vårt intressesegment.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo, det verkar tyvärr som att AMD satsar på mainstream OEM och server marknaden och mer eller mindre skiter i oss entustiaster.

Inte förvånande när det ligger minst med pengar i entusiast marknaden att tjäna...

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Men vänta nu? Skulle inte piledriver och fm2 läggas ner?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14454-amd-uppges-stuva-om-i-planeringen-bulldozer-eftertradare-skrotas

Visserligen inte samma CPU men... aaaaaaah! Förvirringen är total!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ozzed:

Men vänta nu? Skulle inte piledriver och fm2 läggas ner?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14454-amd-uppges-stuva-om-i-planeringen-bulldozer-eftertradare-skrotas

Visserligen inte samma CPU men... aaaaaaah! Förvirringen är total!

Nejdå!

"Piledriver" är namnet på den förfinade arkitekturen, alltså själva kärnorna. De kommer användas både i "Trinity" och nästa generations prestandamodell, vilken ser ut att bli "Vishera" (med AM3+) om "Komodo" (med FM2) läggs på is.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nejdå!

"Piledriver" är namnet på den förfinade arkitekturen, alltså själva kärnorna. De kommer användas både i "Trinity" och nästa generations prestandamodell, vilken ser ut att bli "Vishera" (med AM3+) om "Komodo" (med FM2) läggs på is.

Man vet inte hur man ska tolka alla uppgifter!

Ena uppgifter gör att jag tolkar det som att bulldozer (ev) blir en lätt besvikelse medan
andra uppgifter gör att jag tror att bulldozer kommer bli det mest imponerande vi sett hittills.

Som det med att de "uppges" skrota komodo...
Går att tolka som att Bulldozer är tillräckligt bra för att ge intel en
för konkurrensens skull välbehövlig käftsmäll.

och så är det fortfarande några veckor kvar till lansering! :-\
AAARGH!!! *galen*

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

FM2 Piledriver core med grafik kommer, medans FM2 Piledriver utan grafik (istället med fler kärnor?) är nerlagd/flyttad till AM3+.
Många turer är det.
För övrigt visade AMD även upp Bulldozer för utvalda i närheten av IDF

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nejdå!

"Piledriver" är namnet på den förfinade arkitekturen, alltså själva kärnorna. De kommer användas både i "Trinity" och nästa generations prestandamodell, vilken ser ut att bli "Vishera" (med AM3+) om "Komodo" (med FM2) läggs på is.

Så enligt detta borde det vara lugnt att köra på AM3+ eftersom den sockeln lär hålla ett tag?

Tidigare har jag känns att man ju lika gärna kan hoppa AM3+ då det sockeln blir kortlivad och de "fläskiga" prylarna kommer köras på FM2.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marteN_larsson:

Eh, va? De hade fungerande Trinity samtidigt som de lanserade Llano. Och det är lite skillnad på några testexemplar jämfört med masstillverkning... Men du kanske hellre hade sett att de lanserade BÅDE Bulldozer (eller snarare Zambezi) och Trinity försenat?

Trinity ser riktigt trevlig ut. Llano är fortfarande lite för långsam tycker jag om man ska spela men Trinity ser ut att ta klivet över tröskeln.

Ja tramsiga förhandsexemplar med osäker framtid långt innan dess rimlighet ens testats i praktiken är Intels sätt att marknadsföra, exempelvis Larrabee. Jag hade hellre sett att båda är försenade tills att första bulldozer kärnorna är lanserade.

Piledriver kommer antagligen ändras så pass mycket att dessa exemplar i princip inte har något gemensamt med slutprodukten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att FM1 får leva max ett år. Värre än nåt Intel nånsin hittat på.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

32nm... Tvivlar på att prollen kommer att ge bra CPU-prestanda per watt. Det är grafikdelen som gör Fusion och Llano. Fast är verkligen det till fördel när man bygger en HTPC? Kräver inte videoavkodning mer CPU? Tex en strömsnåll Sandy Bridge (2400S)? Nä, för mig blir det nog en HTPC med Ivy Bridge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

32nm... Tvivlar på att prollen kommer att ge bra CPU-prestanda per watt. Det är grafikdelen som gör Fusion och Llano. Fast är verkligen det till fördel när man bygger en HTPC? Kräver inte videoavkodning mer CPU? Tex en strömsnåll Sandy Bridge (2400S)? Nä, för mig blir det nog en HTPC med Ivy Bridge!

Så gott som alla htpc använder väl hårdvaruavkodning? Vad jag har förstått iaf. Och AMD verkar ha bäst stöd för den biten, bäst timings osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

En liten detalj bara: Det heter DEUS EX och inte DESUS EX. FIXA!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB