Permalänk
Medlem

Vad är det jag behöver?

Befintlig utrustning:
* TV: Sony Bravia 46EX500 med wifi-dongel (klarar väl "n" tror jag).
* Kameror:
Video: Sony HDR-CX155 (AVCHD), Sony DCR-HC42E (DVAVI), IXUS 130 (MOV tror jag), Lite olika mobiler som sparar i mp4, mpg, quicktime osv.
Foto: Canon EOS40D (JPG/CR2), Canon IXUS 130 (JPG), Diverse mobilkameror som sparar i jpg.
* QNAP TS-209II NAS
* Netgear firewall med wifi (Högsta wifi-hastighet är "g")
* TP-Link 3G-router (högsta wifi-hastighet är "n")
* Massa datorer av olika slag både utan och med wifi ("n")
* 10/10 Fiber internet

Jag har idag ett fungerande backupssytem på alla datorer till QNAP. Har även ett bra fungerande system av backup/lagring av fotografier och filmer på QNAP. Så jag har inga behov av att ändra det såtillvida det kommer bli ett krav för min önskade funktionalitet.

På QNAP ligger en uppsjö med video och bildfiler av varierande sort. Det är avi's, divx, DVAVI (från HC42E), AVCHD (.m2ts från CX155) osv osv. Foton ligger i allt från GIF till CR2 (RAW).

Mål:
* Att kunna se allt jag lagrar på QNAP på min TV. Främst filmerna, men foton vore en trevlig bonus. CR2-stöd?
* Skall palla med 1080p, helst över wifi.
* Kunna spela upp filmer/musik/bilder från en share på en PC.
* Gärna, men inget superkrav, kunna surfa på tv'n
* Gärna, men heller inget superkrav att kunna spela in TV-program. Men då närmar vi oss nog mer en HTPC?
* Dom grejer jag skall köpa skall vara TYST. Inga fläktar, eller extreeeemt tysta fläktar då vi är satans känsliga på den fronten i vår familj.

Kan tillägga att jag kan tänka mig byta ut QNAP'en mot något annat. Dels för att jag behöver fler hårddiskar för att få mer plats, men även om det finns någon annan maskin som hjälper mig uppfylla mina mål.

Vad tror ni?

Vad behöver jag?
Hur bör min setup se ut?

Tacksam för all hjälp
mvh
/K