Hjälp, min processor är 90-100 grader varm

Permalänk
Medlem

Hjälp, min processor är 90-100 grader varm

Hej min dator är svin varm och jag vet inte varför. Jag rensade precis mina fläktar och lite annat random damm etc men jag har samma problem. Jag verkar inte ha några virus och det är inga processer som tar extra mycket kraft på datorn. Jag har precis skaffat dual screen har testat både med och utan den extra skärmen värme problemet kvarstår. Problemet verkar ligga på min CPU då det står på speedfan att den är svin varm.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/bb4b65ba_001.JPG Le orange thingy där det står asus är het som ugn

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt normal temperatur på svin, men skulle gissa runt 38 grader, och då bör det inte vara någon fara.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

min temp ligger på cirka 90-100grader :s

Permalänk
Entusiast

Använd en annan mjukvara att kolla tempen med, Tex Hwmonitor / Coretemp.
Annars går det mycket bra att kolla i BIOS.
Speedfan visar ofta åt skogen fel när det gäller temperaturer.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

kollade med Hwmonitor också den ligger kring 80-100grader på alla 4cores

Permalänk
Medlem

kolla med coretemp oxå då när du endå är ifarten..runt 100grader skulle väl endå datorn stänga ner sig själv pga värmen

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

den har gjort det några ggr men den ligger kring 80 grader atm frågan är hur löser jag detta problem?

Permalänk
Skrivet av hakkz:

den har gjort det några ggr men den ligger kring 80 grader atm frågan är hur löser jag detta problem?

Kolla att kylaren sitter fast bra

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Allt jag har att säga underbar för priset!!!

Visa signatur

www.kategorib.se - Allsvenskan Tifo.

Permalänk
Medlem

hmm verkar som att kylpastan nästan är borta kan detta vara orsaken till le problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakkz:

hmm verkar som att kylpastan nästan är borta kan detta vara orsaken till le problem?

Kort svar: Ja.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringolas:

Har samma kylare och jag är underbart nöjd med den. Man får med en bit kylpasta ifall jag minns rätt så det är bara köra på

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

om du tagit bort kylaren förr, har du då satt dit den utan ny kylpasta?..aja hur som helst så lär du iaf lägga dit ny nu när du har tagit bort kylaren..kom ihåg..ett riskorns storlek i mitten på cpun.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

tack alla för att ni hjälpte en liten nååb höhöhöhöhöhöhöhööö