Permalänk
Medlem

Vrf så många 5.25"-are?

Jag känner ingen som använder mer än 2 5.25" platser i chassit. Själv kör jag endast en dvd-spelare och kanske skaffar man sig en bluray-spelare senare, men allvarligt, optiska enheter är döende. Det tror jag vi alla kan hålla med om. Själv äger jag tex fler spel på Steam än på skiva och nästan alla laddar hem drivrutinerna direkt till sina grafikkort än att installera från skiva.
Så vrf envisas chassitillverkare med att göra plats för 5-7 5.25"? Jag använder platsen mkt hellre till hårddiskar. Finns det någon som kan tipsa om chassin med många platser för 3.5"?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag känner ingen som använder mer än 2 5.25" platser i chassit. Själv kör jag endast en dvd-spelare och kanske skaffar man sig en bluray-spelare senare, men allvarligt, optiska enheter är döende. Det tror jag vi alla kan hålla med om. Själv äger jag tex fler spel på Steam än på skiva och nästan alla laddar hem drivrutinerna direkt till sina grafikkort än att installera från skiva.
Så vrf envisas chassitillverkare med att göra plats för 5-7 5.25"? Jag använder platsen mkt hellre till hårddiskar. Finns det någon som kan tipsa om chassin med många platser för 3.5"?

Handlar om vilket chassi man väljer många idag kör ju med ca 5-2st.

2st optiska, fläktkontroller och en 3.25 för SD kort eller liknande så visst.
Även om chassin kommer med 2st 140 så går ju 4-5st 5.25or in så lika bra att lägga in?
Man får ju ändå många HDD platser.

Och vill du ha ett chassi med många 3.5 plattser så är det ju bara att kolla runt på Inet eller liknande, alla specs står.
Vet inte hur många platser som är rätt för just dig.

Allt för mångfalden

Permalänk
Medlem

Fractal Design kör ju på två 5,25:are vilket lagom imo

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk

Håller med mitt Coolermaster Sniper case har 5 5.25or. 2 eller 3 räcker enligt mig. Hårddiskar behövs idag då HD material tar väldigt mycket.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag känner ingen som använder mer än 2 5.25" platser i chassit. Själv kör jag endast en dvd-spelare och kanske skaffar man sig en bluray-spelare senare, men allvarligt, optiska enheter är döende. Det tror jag vi alla kan hålla med om. Själv äger jag tex fler spel på Steam än på skiva och nästan alla laddar hem drivrutinerna direkt till sina grafikkort än att installera från skiva.
Så vrf envisas chassitillverkare med att göra plats för 5-7 5.25"? Jag använder platsen mkt hellre till hårddiskar. Finns det någon som kan tipsa om chassin med många platser för 3.5"?

Fractal design R3, Core 3000 och Arc Midi Tower är några exempel på chassin med bara 2 5,25" finns många fler. Tänk dig i den andra sitsen du vill använda 3-5 5,25" platser t.ex en cd/dvd/blue-ray och en NZXT SENTRY LX. också så kan jag inte tänka mig vad man ska med 7 3,5" när man kan köpa en 2TB eller en 4TB disk som troligen får plats med alla filmer i mitt hus... jag har många filmer... hursomhelst så är det bara för att täcka behov finns säkert några som behöver 20TB.

Permalänk
Medlem

Två stycken är lagom tycker jag. En för optisk enhet och en för fläktkontroller. Så ser det ut i min burk iaf.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vill du ha många diskar och har många tomma 5.25 platser lediga så är kanske http://www.inet.se/artikel/6900513/bay-converter-3x5-25-4x3-5... ett alternativ.

Jag förstår problemet med många 5.25 som inte används, varför dom gör så är förstår jag inte riktigt, kanske det är för att tjäna pengar på extra utrustning som alternativet ovan !?

Men det har skett ändringar över åren, tidigare kändes det som om det var fler 5.25 platser än 3.5 hehe

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Hade aldrig klarat mig med enbart 2 5.25 platser.
Har själv 1 dvd, 1 blu-ray, 1 fläktkontroller och 1 anslutnings panel för x-fi och det är alla 5.25 platser jag har.
Hade gärna haft 1 eller 2 st till

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag känner ingen som använder mer än 2 5.25" platser i chassit. Själv kör jag endast en dvd-spelare och kanske skaffar man sig en bluray-spelare senare, men allvarligt, optiska enheter är döende. Det tror jag vi alla kan hålla med om. Själv äger jag tex fler spel på Steam än på skiva och nästan alla laddar hem drivrutinerna direkt till sina grafikkort än att installera från skiva.
Så vrf envisas chassitillverkare med att göra plats för 5-7 5.25"? Jag använder platsen mkt hellre till hårddiskar. Finns det någon som kan tipsa om chassin med många platser för 3.5"?

Jag använder 5 st 5,25 tums platser. 1: blueray skrivare, 2:Fläktkontroller, 2:res för vattenkylning.

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk

Har 6st 5.25 och det äger om man vill åt många 3.5" etc. pluset är att man får dit en 120mm fläkt dessutom.
Har ett bra gäng med 3.5" sen vid sidan av det dessutom.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det som ser mest intressant för mig är R3'an. Där ser det ut som det är 2 "burar" med 3.5" som står staplade på varandra; kanske om man inte har ett allt för långt nätagg så kanske man kan ha en tredje bur där imellan? Någon som kan uttala sig om det?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Jag skulle nöja mig med 0 då man ändå aldrig använder dvdn längre. I de få fall per år jag använder den skulle jag lika gärna kunna använda den externa via usb. Men visst, om det nu ändå finns en plats så är det klart jag sätter i dvdn. Men jag blir bara förbannad när man ser nya chassin med 4-5st 5.25" platser. Det finns ju trots allt dom som använder så många med så det finns väl några som köper chassit pga de många platserna.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

I Silverstone Fortress FT03 finns ingen 5.25, bara en slimline slot-in DVD, själv använder jag ingen DVD alls just nu, tänkte dock klämma in en i HTPCn för att rippa lite CDskivor.

Så det finns alternativ där man slipper 5.25 helt och hållet

Visa signatur

Många datorer.