Bokmärken i webbläsaren, generations- eller noobfråga?

Permalänk
Medlem

Bokmärken i webbläsaren, generations- eller noobfråga?

Tja!

Lite random tankar såhär på kvällskvisten efter en hård arbetsvecka, ta inte illa upp om du råkar använda bokmärkesfunktionen. Det är nämligen det jag har funderat på ett tag. Jag själv har aldrig använt bokmärken i någon större grad. Det är för jobbigt att underhålla, man måste använda musen, och det går fortare att köra Cmd+T och sedan skriva exempelvis "face" för Facebook och sedan trycka enter. Jag tycker mig hur som helst kunna se ett samband bland de som använder bokmärken och de som inte gör det (bland vänner, arbetskamrater och okända). Eller egentligen två samband, vet inte riktigt vilket av dem som är mest rätt. Antingen är det en generationsfråga, för de flesta äldre verkar använda bokmärken. Å andra sidan är de flesta äldre noobs på att använda datorer, och det är inte bara äldre som använder bokmärken. Så är det alltså en noobfråga?

Nu när jag sitter och skriver så kommer jag på ytterligare en teori. Man kan rätt enkelt dela in datoranvändare i två kategorier: 1, de som helst använder tangentbordet till de flesta uppgifter. Och 2, de som helst använder musen. Kan det vara så att de som helst använder musen (vilket oftast är noobs?) använder bokmärken i webbläsaren?

Vad tror ni? Använder ni bokmärken?

/W

Permalänk

Du verkar ha missat funktionen med bokmärkningen, handlar ju inte om att man bokmärker sidan man besöker konstant. Då kan man ju lika gärna använda sig av historiken som du säger. Bokmärkningen använder jag av mig tex om jag hittar en ett roligt bygge här på sweclockers, och inte orkar klicka mig fram varje gång jag ska kolla...

Permalänk
Avstängd

Är 24 och använder bokmärken, har till exempel sorterat mina dagliga besök i mappar typ "nyheter" med ett gäng nyhetsbokmärken trycker då bara "öppna alla i flikar" så öppnas alla sidorna i den mappen, bra mycket lättare än att skriva in varje sida var för sig i olika flikar.

Använder Firefox.

Permalänk
Medlem

vad gills som bokmärken nu för tiden?
jag använder foxtab för att lista min favoriter när jag skapar en ny tab (ctrl+t) och jag använder stjärnan i ff för att markera att detta är nått jag vill att den ska komma ihåg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Du verkar ha missat funktionen med bokmärkningen, handlar ju inte om att man bokmärker sidan man besöker konstant. Då kan man ju lika gärna använda sig av historiken som du säger. Bokmärkningen använder jag av mig tex om jag hittar en ett roligt bygge här på sweclockers, och inte orkar klicka mig fram varje gång jag ska kolla...

Fast det jag menade var just folk som bokmärker sajter de faktiskt besöker dagligen, i typ en "bookmarks bar" som är under/över adressfältet. Gör man sånt nuförtiden?

Skrivet av Kandel:

vad gills som bokmärken nu för tiden?
jag använder foxtab för att lista min favoriter när jag skapar en ny tab (ctrl+t) och jag använder stjärnan i ff för att markera att detta är nått jag vill att den ska komma ihåg..

Det jag tänkte på var den klassiska "bookmarksbaren" som är under/över adressfältet.

Permalänk
Medlem

Jag använder bokmärken för typ dom 5-6 sidor jag går in på oftast. Sedan har jag lite andra nyttiga saker som man inte är inne på så ofta och kanske inte kommer ihåg adressen till.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Använde bokmärken fram tills jag upptäckte FF.
Nu har jag allt som är relevant uppe i flikar hela tiden i stället

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att jag inte har bokmärkena i liksom en flik som jag måste klicka upp varje gång. Utan jag har dom lättillgängligt under adressfältet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag lägger till allting jag finner intressant/roligt/osv till mina bookmarks. Kan vara en .gif animation, en bild, forum, guider, sånt som jag troligtvis skulle ha glömt bort om jag inte sparade dom. I och med att alla sidor jag besöker minst en gång per dag finns bland mina flikar när jag öppnar webläsaren så sparar jag oftast inte en specifik sida utan mer innehållet i sig.

Har grupper så som Forum, Gifs, Pics, Tech osv. Byggs upp under åren, alltid kul att titta igenom då och då. Har även en flik för filmer som jag vill se. Brukar gå på jakt efter filmer, och sparar sedan filmen som bookmark så jag enkelt kan hitta åt den efteråt. Oftast en länk till imdb.

Bookmarks i mitt sociala liv handlar inte om daglig användning utan mer ett register på saker jag inte vill glömma bort. På jobbet däremot ser det helt annorlunda ut. Där har jag bookmarks under addressfältet då jag har 20-tal olika sidor med olika verktyg som jag inte vill ha uppe samtidigt, utan mer kuna trycka upp snabbt och sedan stänga.

Handlar i sig inte om kunskap om datorer utan mer hur användningen av datorer passar dig som person. Jag använder själv väldigt mycket mus vid surfarande, förutom kortkommandon för att öppna nya flikar osv.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem

Använder bokmärkesfältet i Firefox flitigt.

Permalänk
Medlem

Räknas speeddial som bokmärke?
Är 4000 bokmärken noobigt?
Är det noobigt att exportera bokmärken och använda externa program för att filtrera och sortera sina bokmärken, innan man flyttar dem vidare, arkiverar dem eller importerar in dem ånyo?

Just nu har jag något över hundra bokmärken i bokmärkeslistan. I speeddial har jag.. 10*5.. 50 adresser med tillhörande thumb.
Om jag ska skriva in fäjsbok för att komma till facebook så måste jag släppa antingen kuken, musen eller båda två för att skriva in "fejs" och därefter trycka på [Enter] för att komma till sidan som föreslås, och ibland så kan jag komma in på "facefuck" om jag inte ser mig för.
Nej, då sitter jag gärna kvar i samma ställning som jag gjort sedan frukosten och glider 42*1337/2 pixlar över skärmen för att trycka på "fejsbok"-knappen. Ett tryck och jag är framme. 2 s vs 200 ms.
Vidare så glömmer jag ofta adressen till faesbok.com och slipper nu oroa mig för att glömma i första taget.
Ibland så lägger jag till ett bokmärke som jag redan har, och då skapas en dubblett och allt blir jättesvårt och tråkigt. Turligt nog så har Opera en dubblettborttagningsfunktion, likt många andra browsers, så jag klickar på en knapp och en enorm tyngd faller från mina axlar och jag kan andas igen.

Vad jag saknar, är ett riktigt bibliotek för bokmärken. Alltså, inte något puttenuttigt som typ "sortera dina bokmärken", "herp ta bort dubletter", "derp skapa mapp". Nej jag menar som en riktig bamsing till extension!! Skrollande cachade bilder med kort kommentar när man håller musen över, utökningsbar skriptbar 3D-navigering anpassad av användaren, fucken higlight i minst fyra färger, visningsstatistik från alexa och med senaste besöksdatum av användaren, rss-matning för att se om sidan uppdaterats och automatisk backupshit av allt till extern host och lokal disk.
You ain't the master till you've got em all.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Såklart man använder bokmärken, orka skriva adressen när man kan klicka.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Entusiast

Jag har en del bokmärken i en bar i firefox. Det är en del sidor jag använder ofta och en del jag använder lite mer sällan. Det är i alla fall sidor jag vill kunna nå snabbt för det går fortare att trycka på en länk där än att öppna en ny tab och skriva. O bokmärkesmenyn har jag massa sidor som jag vill komma ihåg. Andra sidor jag besöker ofta ligger inte i bokmärken av någon anledning. Sweclockers är till exempel inte uppmärkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga sidorna jag kollar ofta i en folder på baren i Chrome. Med ett klick öppnar jag alltså ~20 sidor som jag sedan kan beta av en efter en. Skulle jag vilja kolla alla nyheter så orkar jag knappast sitta och skriva in adresserna även om jag kan alla i huvudet... men jag är väl noob som sparar tid.

Permalänk
Medlem

Brukar göra ett bokmärke om jag hittar en intressant sida men brukar vara dålig på att gå tillbaka. Resultat= bokmärken till sidor som kanske hinner försvinna innan jag besöker dem igen. Använder också historiken men bara om jag vet ungefär när jag besökt sidan (måste ju rensa ibland också). I Chrome visas ju de mest besökta sidorna så mina favoriter (exempelvis Sweclockers) behöver jag ju inte göra bokmärke av. Har passerat 30 strecket för ett par år sedan om ni undrar).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Du verkar ha missat funktionen med bokmärkningen, handlar ju inte om att man bokmärker sidan man besöker konstant. Då kan man ju lika gärna använda sig av historiken som du säger. Bokmärkningen använder jag av mig tex om jag hittar en ett roligt bygge här på sweclockers, och inte orkar klicka mig fram varje gång jag ska kolla...

Samma här, sen att jag alltid glömmer bort mina bokmärken är en annan fråga

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bokmärken??

Nej nej..
Om jag vill till exempelvis aftonbladet, då klickar jag på förstoringsglaset (sök), skriver in www.aftonbladet.se och sen enter, klickar på länken google ger mig.

Det tråkiga att det finns dom som gör så...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Agonotheta:

Bokmärken??

Nej nej..
Om jag vill till exempelvis aftonbladet, då klickar jag på förstoringsglaset (sök), skriver in www.aftonbladet.se och sen enter, klickar på länken google ger mig.

Det tråkiga att det finns dom som gör så...

Du glömde skriva http://

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Bokmärken??

Nej nej..
Om jag vill till exempelvis aftonbladet, då klickar jag på förstoringsglaset (sök), skriver in www.aftonbladet.se och sen enter, klickar på länken google ger mig.

Det tråkiga att det finns dom som gör så...

Haha ja, det är rätt roligt att se över axeln när nån gör så.

Det jag tror håller på att hända (?) är att folk byter ut den klassiska bokmärkesbaren mot typ speed dial och liknande. Med den traditionella bokmärkesbaren är det ju en tradeoff mellan skärmyta och bekvämlighet, och med speed dial så får du liksom både ha kvar kakan och äta upp den.

Permalänk
Medlem

De 15 absolut mest frekventa ligger under adressfältet, används dagligen. Sen har jag runt 450stycken i mappar. Okej, många används inte, men rätt som det är så vill man hitta en hemsida, och då har man förhoppningsvis sparat den, i rätt mapp.

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Hedersmedlem

TS, jag är ledsen men din analys är dessvärre rätt felaktig.

Det har att göra med vad man själv tycker är bekvämt, inget annat.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Jag har ca 200 bokmärken indelade i mappar, t.ex. webbutveckling, kunder, bil, dokumentation för olika produkter, mm. Vissa besöker jag dagligen, andra någon gång per år. Samtliga backas upp och synkas mellan mina datorer via Chrome.

Menar du på fullt allvar att jag ska komma ihåg adresserna till dessa bokmärken istället för att spara ner dem?

Personligen skulle jag nog hävda att det är mer "noobigt" att göra som du - att endast surfa till samma 10 sidor varje dag.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Den här uppfattningen om att pros använder tangentbordet och noobs musen. Pffrrrt!
Var möjligtvis sant förra årtusendet, när terminalen och cmd var stabilare och snabbare att använda än musen, då man ofta fick vänta på att katalogstrukturer skulle ritas upp, då man behövde leta upp en exekverbar fil man ville använda eller kanske t.o.m. att explorer eller KDE hänger sig och startar om.
Nuförtiden kan man lägga till favoritprogrammen i en scroll-lista på musens sjätte knapp eller kanske t.o.m. använda musgester (rita upp bokstäverna FD för att öppna upp FeedDemon?).
Finns musgester till FF och Opera, resterande vet jag inte hur det funkar men kan tänka mig att det finns. Att bläddra fram och bak med musgester är numera naturligt för mig, varje gång jag blir tvingad öppna IE för någon skitsak så blir jag alltid lika frustrerad över att behöva klicka bak eller fram när jag behöver bläddra.
Ctrl/Cmd+T för ny flik?! HAHAHAHAHA. Musgest "ned", stavas det

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Den här uppfattningen om att pros använder tangentbordet och noobs musen. Pffrrrt!
Var möjligtvis sant förra årtusendet, när terminalen och cmd var stabilare och snabbare att använda än musen, då man ofta fick vänta på att katalogstrukturer skulle ritas upp, då man behövde leta upp en exekverbar fil man ville använda eller kanske t.o.m. att explorer eller KDE hänger sig och startar om.
Nuförtiden kan man lägga till favoritprogrammen i en scroll-lista på musens sjätte knapp eller kanske t.o.m. använda musgester (rita upp bokstäverna FD för att öppna upp FeedDemon?).
Finns musgester till FF och Opera, resterande vet jag inte hur det funkar men kan tänka mig att det finns. Att bläddra fram och bak med musgester är numera naturligt för mig, varje gång jag blir tvingad öppna IE för någon skitsak så blir jag alltid lika frustrerad över att behöva klicka bak eller fram när jag behöver bläddra.
Ctrl/Cmd+T för ny flik?! HAHAHAHAHA. Musgest "ned", stavas det

Va? Måste du röra på musen för att hoppa fram och tillbaks? Själv har jag fram, bak och refresh på musknappar för en smidigare surfupplevelse. Ny tabb får man enkelt genom att klicka på scrollhjulet. Sitter ofta tillbakalutad med fötterna på bordet när jag slösurfar och då måste man ju sträcka sig efter tangentbordet så att lägga allt där går ju fetbort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Va? Måste du röra på musen för att hoppa fram och tillbaks? Själv har jag fram, bak och refresh på musknappar för en smidigare surfupplevelse. Ny tabb får man enkelt genom att klicka på scrollhjulet. Sitter ofta tillbakalutad med fötterna på bordet när jag slösurfar och då måste man ju sträcka sig efter tangentbordet så att lägga allt där går ju fetbort.

Ingen är felfri

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag kör rätt hårt med tangentbordet. Bokmärker sidor som jag vet att jag troligen vill kika tillbaks på nån gång i framtiden. Annars är det till största delen att skriva in i adressfältet/googlesökrutan för att ta mig dit jag vill.

Jag gillade dock idén om att ha sina 'dagliga besök' i samma folkder och öppna på flera för att beta av, måste testas :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.